«Έως τις 30 Ιουνίου οι πιστοποιήσεις λειτουργίας για τα ασανσέρ. Όσο πιο παλιός είναι ένας ανελκυστήρας, τόσο μεγαλύτερο το κόστος», δήλωσε ο Στράτος Παραδιάς, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ), στα Παραπολιτικά 90,1 και την εκπομπή «Γιατί με ξύπνησες πρωί», με τους δημοσιογράφους Σωτήρη Ξενάκη και Βασίλη Σκουρή.

Διαβάστε: Ασανσέρ: Παράταση για την πιστοποίηση σε πολυκατοικίες - Πλήρης οδηγός για ιδιοκτήτες και διαχειριστές

Ακόμη, ο Στράτος Παραδιάς τόνισε ότι το κόστος μπορεί να φτάσει από 5.000 μέχρι και 10.000 ευρώ, ενώ στην περίπτωση που δεν γίνει πιστοποίηση, το πρόστιμο ανέρχεται στις 60.000 ευρώ. «Πρέπει να υπάρξει ένα πρόγραμμα επιδότησης έστω και μερικής αυτής της διαδικασίας που θα αποτελέσει ένα ικανό κίνητρο σε πολλούς διαχειριστές να ξεπεράσουν την άρνηση πολλών ιδιοκτητών, οι οποίοι δεν καταλαβαίνουν ότι ο ανελκυστήρας είναι και αυτός ένα μεταφορικό μέσο», σημείωσε ο πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ.

Αποσπάσματα από τη συνέντευξη του Στράτου Παραδιά στα Παραπολιτικά 90,1

Για το ζήτημα πιστοποίησης των ανελκυστήρων

Σ.ΠΑΡΑΔΙΑΣ: Η Ελλάδα είναι χώρα ασανσερόφιλη, όπως και η Ιταλία, δηλαδή έχει πάρα πολλούς ανελκυστήρες σε σχέση με τα κτίριά της και τον πληθυσμό της. Το πρόβλημα είναι ότι όλοι αυτοί οι ανελκυστήρες δεν καταγράφηκαν ποτέ, δεν ξέρει κανείς ποιας ηλικίας, ποιας εποχής είναι. Πιστοποιημένοι στις τεχνικές υπηρεσίες των δήμων είναι ένα πολύ μικρό ποσοστό και είναι πολύ μικρός ο αριθμός των εταιρειών που είναι διαπιστευμένες στο Εθνικό Συμβούλιο Διαπίστευσης να παρέχουν υπηρεσίες πιστοποίησης και ελέγχου. Είναι 18 όλες κι όλες.

Σ.ΠΑΡΑΔΙΑΣ: Υπάρχει υποχρέωση κάθε ανελκυστήρας μέσα σε τακτό χρονικό διάστημα να κάνει μια επιθεώρηση και αυτό είναι το πρόβλημα, γιατί το μεγάλο ποσοστό των ανελκυστήρων δεν έχει κάνει επιθεώρηση από διαπιστευμένο φορέα. Να δώσει ο φορέας στον διαχειριστή τον κατάλογο των προσθηκών και των επισκευών και των βελτιώσεων που χρειάζεται ένας ανελκυστήρας για να είναι ασφαλής, να ζητήσει προσφορές ο διαχειριστής, να γίνουν οι εργασίες και να έρθει ο διαπιστευμένος φορέας ότι έγιναν οι εργασίες και στη συνέχεια να φτιαχτεί ο πλήρης φάκελος και να κατατεθεί στην τεχνική υπηρεσία του οικείου δήμου.

Σ.ΠΑΡΑΔΙΑΣ: Εμείς έχουμε κάνει την εξής πρόταση στον αρμόδιο υφυπουργό Βιομηχανίας να ανοίξει το μητρώο των ανελκυστήρων για να δηλωθούν όλοι οι ανελκυστήρες και όσοι έχουν πιστοποιηθεί και οι υπόλοιποι για να μάθουμε για πρώτη φορά πόσους ανελκυστήρες έχει η Ελλάδα. Αφού ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, στη συνέχεια έλα μετά και χάραξε πολιτική...

Σ.ΠΑΡΑΔΙΑΣ: Όσο πιο παλιός ο ανελκυστήρας, τόσο μεγαλύτερο το κόστος. Το κόστος μπορεί να φτάσει και 5 και 8 και 10 χιλιάδες. Αν όμως σε πρόσφατες περιόδους έχουν ασχοληθεί, έχουν βάλει έναν πίνακα ηλεκτρονικό κι έχουν βάλει και τα πορτάκια, τότε το κόστος είναι πολύ μικρότερο. Το κόστος είναι μηδενικό σε όλους τους καινούργιους ανελκυστήρες της τελευταίας εικοσαετίας, οι οποίοι από ένα σημείο και μετά δεν θέλουν τίποτε άλλο.

Σ.ΠΑΡΑΔΙΑΣ: Πρέπει να υπάρξει ένα πρόγραμμα επιδότησης έστω και μερικής αυτής της διαδικασίας που θα αποτελέσει ένα ικανό κίνητρο σε πολλούς διαχειριστές να ξεπεράσουν την άρνηση πολλών ιδιοκτητών, οι οποίοι δεν καταλαβαίνουν ότι ο ανελκυστήρας είναι και αυτός ένα μεταφορικό μέσο.

Ερωτηθείς αν είναι πιστοποιημένος ένας ανελκυστήρας του 2020

Σ.ΠΑΡΑΔΙΑΣ: Μπορεί να είναι, μπορεί και να μην είναι, ανάλογα την επιμέλεια και του ιδιοκτήτη του και του κατασκευαστή του. Η πραγματικότητά είναι ότι για να πιστοποιηθεί αυτός ο ανελκυστήρας θα πληρώσει μια αμοιβή γύρω στα €150 στον διαπιστευμένο φορέα.

ΔΗΜ.: Άρα το μίνιμουμ είναι αυτό...

Σ.ΠΑΡΑΔΙΑΣ: Δεν υπάρχει μίνιμουμ. Αν δεν χρειάζεται τίποτα ένας ανελκυστήρας, δεν υπάρχει κόστος ανακατασκευής, υπάρχει μόνο το κόστος της επιθεώρησης και της καταχώρισης, το οποίο δεν είναι τίποτε αυτό το κάνει ο συντηρητής. Το πρόβλημα είναι στους ανελκυστήρες της δεκαετίας του ’60, του ’70, του ’80 και το πρόβλημα ποικίλλει ανάλογα με πόση επιμέλεια θα δείξουν όλα αυτά τα χρόνια οι διαχειριστές.

Σ.ΠΑΡΑΔΙΑΣ: Το πρόστιμο είναι έως 60.000€ εάν δεν πιστοποιηθούν. Καμία πολιτική ηγεσία δεν έδειξε πρόθεση να επιβάλει τα πρόστιμα αυτά γνωρίζοντας ότι το πρόβλημα αυτό είναι ένα κοινωνικό πρόβλημα. Αν αρχίσουν τέτοιες ιστορίες, θα ενταθεί το φαινόμενο να μη θέλει κανένας να αναλάβει διαχειριστής πολυκατοικίας. Αν βγουν τέτοιες ιστορίες, τότε θα ρημάξει το σύμπαν.

Σ.ΠΑΡΑΔΙΑΣ: Αποκλείεται να τελειώσει η διαδικασία αυτή στις 30 Ιουνίου. Παρατάσεις δίνονται συνεχώς από το 2008.