Νέες ταυτότητες: Πότε λήγουν οι παλιές - Το νέο σύστημα ραντεβού για την έκδοσή τους
Αλλαγή εποχής στα έγγραφα ταυτοποίησης
Μάθετε τα πάντα για τις νέες ψηφιακές ταυτότητες, τον Προσωπικό Αριθμό και την προθεσμία αντικατάστασης των παλαιών ταυτοτήτων έως τον Αύγουστο του 2026

Μια νέα εποχή ξεκινά για τους Έλληνες πολίτες με την υποχρεωτική αντικατάσταση των παλαιών ταυτοτήτων με νέες, ψηφιακά αναβαθμισμένες εκδόσεις. Οι νέες ταυτότητες αποτελούν σημαντικό βήμα στον ψηφιακό μετασχηματισμό του δημόσιου τομέα, καθώς ενσωματώνουν τον καινοτόμο Προσωπικό Αριθμό που θα λειτουργεί ως κωδικός-κλειδί για όλες τις συναλλαγές με το κράτος.
Διαβάστε: ΔΥΠΑ: Λήγει η προθεσμία για το πρόγραμμα παιδικών κατασκηνώσεων - Ποιοι δικαιούνται επιταγή
Ο Προσωπικός Αριθμός (ΠΑ) αποτελεί μια μοναδική ψηφιακή ταυτότητα για κάθε πολίτη και βασίζεται στον υπάρχοντα Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ). Συγκεκριμένα, ο ΠΑ συνδυάζει τον ΑΦΜ με ένα γράμμα του λατινικού αλφαβήτου και δύο επιπλέον αριθμούς. Η διαδικασία δημιουργίας του είναι διαδραστική, καθώς ο πολίτης επιλέγει ο ίδιος δύο από τα τρία νέα στοιχεία (το γράμμα και έναν από τους δύο αριθμούς) μέσω της πλατφόρμας myinfo, ενώ το τρίτο ψηφίο αποδίδεται αυτόματα από το σύστημα.
Η πρόσβαση στην πλατφόρμα myinfo γίνεται μέσω του Gov.gr και αποτελεί το πρώτο βήμα για όλους τους πολίτες που επιθυμούν να αποκτήσουν τη νέα τους ταυτότητα. Βασική προϋπόθεση για τη δημιουργία του Προσωπικού Αριθμού είναι η κατοχή είτε ΑΦΜ είτε ΑΜΚΑ.
Κατά την είσοδο στην πλατφόρμα myinfo, το σύστημα πραγματοποιεί αυτόματο έλεγχο των προσωπικών στοιχείων του πολίτη (όνομα, επώνυμο, ημερομηνία γέννησης κλπ.) συγκρίνοντάς τα με τις εγγραφές τόσο στο Μητρώο Πολιτών όσο και στα αρχεία της Ελληνικής Αστυνομίας. Σε περίπτωση που εντοπιστεί οποιαδήποτε αναντιστοιχία μεταξύ των δύο βάσεων δεδομένων, εμφανίζεται αυτόματα ειδοποίηση στην οθόνη του χρήστη.
Οι πολίτες που αντιμετωπίζουν τέτοιες αναντιστοιχίες θα πρέπει να απευθυνθούν στο αρμόδιο ληξιαρχείο για άμεση διόρθωση των στοιχείων τους, ώστε να εξασφαλιστεί η πλήρης ευθυγράμμιση των προσωπικών δεδομένων σε όλα τα κρατικά μητρώα.
Αναγνωρίζοντας την αυξημένη ζήτηση που θα προκύψει με την εισαγωγή του Προσωπικού Αριθμού και των νέων ταυτοτήτων, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει αναπτύξει ένα ειδικό σύστημα ραντεβού. Σύμφωνα με τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου, η νέα πλατφόρμα ραντεβού θα λειτουργήσει παράλληλα με την εφαρμογή του Προσωπικού Αριθμού, με στόχο:
• Τη διευκόλυνση των πολιτών στη διαδικασία έκδοσης των νέων ταυτοτήτων
• Την αποσυμφόρηση των αστυνομικών τμημάτων
• Την ταχύτερη εξυπηρέτηση και μείωση της γραφειοκρατίας
• Την ομαλή μετάβαση στο νέο σύστημα ταυτοτήτων
Όλοι οι Έλληνες πολίτες που διαθέτουν ΑΦΜ ή/και ΑΜΚΑ έχουν προθεσμία έως τον Αύγουστο του 2026 για να αντικαταστήσουν τις παλαιές ταυτότητες με τις νέες ψηφιακές εκδόσεις. Εντός αυτού του χρονικού πλαισίου, θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει τόσο τη διαδικασία απόκτησης του Προσωπικού Αριθμού μέσω της πλατφόρμας myinfo, όσο και την έκδοση της νέας τους ταυτότητας.
Η έγκαιρη αντικατάσταση των ταυτοτήτων είναι κρίσιμη, καθώς μετά τη λήξη της προθεσμίας οι παλαιές ταυτότητες δεν θα γίνονται αποδεκτές σε συναλλαγές με δημόσιους φορείς και υπηρεσίες. Οι νέες ταυτότητες με τον ενσωματωμένο Προσωπικό Αριθμό θα αποτελούν το βασικό έγγραφο ταυτοποίησης για κάθε πολίτη στο ψηφιακό περιβάλλον του μέλλοντος.
Διαβάστε: ΔΥΠΑ: Λήγει η προθεσμία για το πρόγραμμα παιδικών κατασκηνώσεων - Ποιοι δικαιούνται επιταγή
Τι είναι ο Προσωπικός Αριθμός και πώς δημιουργείται
Ο Προσωπικός Αριθμός (ΠΑ) αποτελεί μια μοναδική ψηφιακή ταυτότητα για κάθε πολίτη και βασίζεται στον υπάρχοντα Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ). Συγκεκριμένα, ο ΠΑ συνδυάζει τον ΑΦΜ με ένα γράμμα του λατινικού αλφαβήτου και δύο επιπλέον αριθμούς. Η διαδικασία δημιουργίας του είναι διαδραστική, καθώς ο πολίτης επιλέγει ο ίδιος δύο από τα τρία νέα στοιχεία (το γράμμα και έναν από τους δύο αριθμούς) μέσω της πλατφόρμας myinfo, ενώ το τρίτο ψηφίο αποδίδεται αυτόματα από το σύστημα.Η πρόσβαση στην πλατφόρμα myinfo γίνεται μέσω του Gov.gr και αποτελεί το πρώτο βήμα για όλους τους πολίτες που επιθυμούν να αποκτήσουν τη νέα τους ταυτότητα. Βασική προϋπόθεση για τη δημιουργία του Προσωπικού Αριθμού είναι η κατοχή είτε ΑΦΜ είτε ΑΜΚΑ.
Πιθανές αναντιστοιχίες στα προσωπικά στοιχεία και αντιμετώπιση
Κατά την είσοδο στην πλατφόρμα myinfo, το σύστημα πραγματοποιεί αυτόματο έλεγχο των προσωπικών στοιχείων του πολίτη (όνομα, επώνυμο, ημερομηνία γέννησης κλπ.) συγκρίνοντάς τα με τις εγγραφές τόσο στο Μητρώο Πολιτών όσο και στα αρχεία της Ελληνικής Αστυνομίας. Σε περίπτωση που εντοπιστεί οποιαδήποτε αναντιστοιχία μεταξύ των δύο βάσεων δεδομένων, εμφανίζεται αυτόματα ειδοποίηση στην οθόνη του χρήστη.Οι πολίτες που αντιμετωπίζουν τέτοιες αναντιστοιχίες θα πρέπει να απευθυνθούν στο αρμόδιο ληξιαρχείο για άμεση διόρθωση των στοιχείων τους, ώστε να εξασφαλιστεί η πλήρης ευθυγράμμιση των προσωπικών δεδομένων σε όλα τα κρατικά μητρώα.
Νέο σύστημα ραντεβού για την έκδοση ταυτοτήτων
Αναγνωρίζοντας την αυξημένη ζήτηση που θα προκύψει με την εισαγωγή του Προσωπικού Αριθμού και των νέων ταυτοτήτων, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει αναπτύξει ένα ειδικό σύστημα ραντεβού. Σύμφωνα με τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου, η νέα πλατφόρμα ραντεβού θα λειτουργήσει παράλληλα με την εφαρμογή του Προσωπικού Αριθμού, με στόχο:• Τη διευκόλυνση των πολιτών στη διαδικασία έκδοσης των νέων ταυτοτήτων
• Την αποσυμφόρηση των αστυνομικών τμημάτων
• Την ταχύτερη εξυπηρέτηση και μείωση της γραφειοκρατίας
• Την ομαλή μετάβαση στο νέο σύστημα ταυτοτήτων
Προθεσμία αντικατάστασης ταυτοτήτων και σημαντικές ημερομηνίες
Όλοι οι Έλληνες πολίτες που διαθέτουν ΑΦΜ ή/και ΑΜΚΑ έχουν προθεσμία έως τον Αύγουστο του 2026 για να αντικαταστήσουν τις παλαιές ταυτότητες με τις νέες ψηφιακές εκδόσεις. Εντός αυτού του χρονικού πλαισίου, θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει τόσο τη διαδικασία απόκτησης του Προσωπικού Αριθμού μέσω της πλατφόρμας myinfo, όσο και την έκδοση της νέας τους ταυτότητας.Η έγκαιρη αντικατάσταση των ταυτοτήτων είναι κρίσιμη, καθώς μετά τη λήξη της προθεσμίας οι παλαιές ταυτότητες δεν θα γίνονται αποδεκτές σε συναλλαγές με δημόσιους φορείς και υπηρεσίες. Οι νέες ταυτότητες με τον ενσωματωμένο Προσωπικό Αριθμό θα αποτελούν το βασικό έγγραφο ταυτοποίησης για κάθε πολίτη στο ψηφιακό περιβάλλον του μέλλοντος.