Το Facebook Marketplace έχει καθιερωθεί ως μία από τις πιο δημοφιλείς πλατφόρμες για αγοραπωλησίες προϊόντων μέσω διαδικτύου. Ωστόσο, η πλατφόρμα έχει μετατραπεί σε πεδίο δράσης απατεώνων, με τον αριθμό των περιστατικών ηλεκτρονικής απάτης να αυξάνεται συνεχώς τους τελευταίους μήνες.

Στις «Εξελίξεις Τώρα», θύμα διαδικτυακής απάτης περιγράφει πώς μια προσπάθεια να πουλήσει ένα προϊόν μέσω του Marketplace κατέληξε σε κλοπή 7.600 ευρώ από τον τραπεζικό του λογαριασμό. «Δεν γνώριζα καλά τη διαδικασία αποστολής δεμάτων και μου είπε "θα σε βοηθήσω". Μου έστειλε ένα link που έμοιαζε με επίσημη σελίδα. Συμπλήρωσα τα στοιχεία μου και έτσι απέκτησαν πρόσβαση στον λογαριασμό μου. Λίγες μέρες μετά, παρατήρησα ύποπτες κινήσεις και, παρότι προσπαθούσα να τις μπλοκάρω, ήταν ήδη αργά. Έτσι, μέσα από 4 κινήσεις, μου αφαίρεσαν 7.600 ευρώ», αναφέρει χαρακτηριστικά.


Ηλεκτρονικές απάτες: Γυναικεία προφίλ για "δόλωμα"

Οι επιτήδειοι εκμεταλλεύονται ψυχολογικά «τρικ», δημιουργώντας γυναικεία προφίλ με φωτογραφίες παιδιών ή καθημερινών σκηνών, ώστε να φαίνονται πιο αξιόπιστα. «Λες “είναι γυναίκα, πόσο λάθος να πάει;” Ξεγελιέσαι. Πίσω από αυτά τα προφίλ βρίσκονται οργανωμένα κυκλώματα που επαγγελματικά πλέον αδειάζουν τραπεζικούς λογαριασμούς», εξηγεί το θύμα.


"Αν το σύστημα δείξει ότι οι συναλλαγές έγιναν με επιβεβαιωμένα τραπεζικά στοιχεία, δεν αποζημιώνεσαι"

Παρά την άμεση κινητοποίηση του θύματος προς την τράπεζα, η ζημιά ήταν ήδη ανεπανόρθωτη. «Πήρα αμέσως στο τμήμα απάτης. Μου επιβεβαίωσαν την απάτη και μπλόκαραν τον λογαριασμό μου, αλλά πρώτα έπρεπε να ολοκληρωθούν οι ύποπτες συναλλαγές και μετά να τις αμφισβητήσω. Αν το σύστημα δείξει ότι οι συναλλαγές έγιναν με επιβεβαιωμένα τραπεζικά στοιχεία, δεν αποζημιώνεσαι», εξηγεί.

Ο δικηγόρος Δημήτρης Ζιαμπάρας τονίζει τη βαθιά ψυχολογική επίπτωση τέτοιων περιστατικών: «Οι ενοχές που νιώθει ένας άνθρωπος που έχασε τις οικονομίες του στο ίντερνετ είναι απερίγραπτες. Είναι κόποι ζωής και όταν χάνονται, νιώθει πως πρόδωσε την οικογένειά του».