Πανελλήνιες 2025: Οι τέσσερις "μάχες" που αναδεικνύουν τον νικητή των εξετάσεων
Οι λόγοι μηδενισμού των υποψηφίων
"Οι υποψήφιοι δεν πρέπει να σκέφτονται το µάθηµα που ήδη έχουν δώσει, αλλά το επόµενο", λέει για τους συμμετέχοντες στις Πανελλήνιες, ο πρόεδρος του ΟΕΦΕ, Γιάννης Βαφειαδάκης

Τις τέσσερις «µάχες» των Πανελληνίων Εξετάσεων, που ξεκίνησαν προχθές για 90.000 υποψήφιους, οι οποίοι διεκδικούν φέτος 68.788 θέσεις στις Σχολές και τα Τµήµατα των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυµάτων, περιγράφει στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» ο πρόεδρος της Οµοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος (ΟΕΦΕ), Γιάννης Βαφειαδάκης. «Οι υποψήφιοι δεν πρέπει να σκέφτονται το µάθηµα που ήδη έχουν δώσει, αλλά το επόµενο», σηµειώνει ο εκπαιδευτικός και τονίζει ότι «ο υποψήφιος δίνει τέσσερις τελείως διαφορετικές µάχες, χωρίς να γνωρίζει από ποιο µάθηµα θα κριθεί η εισαγωγή του στην Τριτοβάθµια Εκπαίδευση».
Οπως λέει από την εµπειρία του, «υπάρχουν υποψήφιοι που στο τελευταίο εξεταζόµενο µάθηµα απέδωσαν τα µέγιστα και κατάφεραν να αποκτήσουν το πολυπόθητο εισιτήριο για µία θέση στα Πανεπιστήµια». Και υπογραµµίζει ότι «κανένας δεν γνωρίζει από πριν πού θα κινηθούν οι βάσεις κάθε χρονιά και για τον λόγο αυτό δεν χρειάζεται απογοήτευση αν σε κάποιο µάθηµα ο υποψήφιος καταλάβει ότι δεν τα πήγε όσο καλά επιθυµούσε». Συνιστά σε γονείς και υποψήφιους «να µην κάνουν υπερβολές σε κανέναν τοµέα», να αποφεύγουν τα air-condition και γενικότερα να προσέχουν την υγεία τους και να τρώνε σπιτικό φαγητό.
Επίσης στους υποψήφιους ο κ. Βαφειαδάκης λέει χαρακτηριστικά «να ρυθµίσουν το βιολογικό τους ρολόι µε βάση το πρόγραµµα των Πανελλαδικών Εξετάσεων, δηλαδή να κοιµούνται νωρίς και να ξυπνούν στην ώρα τους». Βασική συµβουλή για το γραπτό είναι «να στέκονται οι υποψήφιοι σε αυτά που γνωρίζουν και να παραµένουν ψύχραιµοι».
Σύµφωνα µε το πρόγραµµα, αύριο, ∆ευτέρα 2 Ιουνίου, για τους υποψήφιους από τα Γενικά Λύκεια θα διεξαχθούν οι εξετάσεις στα Αρχαία Ελληνικά (Οµάδα Προσανατολισµού Ανθρωπιστικών Σπουδών), τα Μαθηµατικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονοµίας και Πληροφορικής) και τη Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας). Την Τετάρτη 4 Ιουνίου οι υποψήφιοι των ΓΕ.Λ. θα εξεταστούν στα Λατινικά (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών), τη Χηµεία (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και την Πληροφορική (Ο.Π. Σπουδών Οικονοµίας και Πληροφορικής). Οι εξετάσεις των πανελλαδικά εξεταζόµενων µαθηµάτων θα ολοκληρωθούν την Παρασκευή 6 Ιουνίου, µε τα µαθήµατα: Ιστορία (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών), Φυσική (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και Οικονοµία (Ο.Π. Σπουδών Οικονοµίας και Πληροφορικής). Στις 3 Ιουνίου, εξέταση στα Μαθηµατικά (Αλγεβρα) θα έχουν οι υποψήφιοι από τα ΕΠΑ.Λ. οι οποίοι από τις 5 έως και τις 16 Ιουνίου θα εξεταστούν σε µαθήµατα ειδικότητας.
Απαραίτητη προϋπόθεση επιτυχίας για τους υποψήφιους είναι να περάσουν την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) του τµήµατος στο οποίο επιθυµούν να εισαχθούν. Η βάση για τις σχολές και τα τµήµατα του 1ου επιστηµονικού πεδίου (Ανθρωπιστικών, Νοµικών και Κοινωνικών Επιστηµών), δηλαδή η χαµηλότερη ΕΒΕ, ήταν 9,14, στο 2ο επιστηµονικό πεδίο (Θετικών και Τεχνολογικών Επιστηµών) η χαµηλότερη ΕΒΕ ήταν στο 9,72, στο 3ο πεδίο (Επιστηµών Υγείας και Ζωής) ήταν 9,59 και στο 4ο (Επιστηµών Οικονοµίας και Πληροφορικής) διαµορφώθηκε στο 8,31. Η ελάχιστη βάση εξαρτάται κάθε χρονιά από τη διακύµανση των επιδόσεων των υποψηφίων, δηλαδή τον βαθµό δυσκολίας των θεµάτων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Οι επιτηρητές έ χουν βασική υποχρέωση µε τη στάση και τη συµπεριφορά τους να δηµιουργούν κλίµα ηρεµί ας και σεβασµού των εξεταζοµένων, ώστε οι υποψήφιοι να πειθαρχούν στις υποδείξεις τους, αναφέρει, µεταξύ άλλων, το υπουργείο Παιδείας στους επιτηρητές.
Ακόµα, επισηµαίνει ό τι ο ρόλος των επιτηρητών είναι από τους βασικότερους παράγοντες για την αδιάβλητη διεξαγωγή των εξετάσεων και γι’ αυτό και η ευθύνη τους εί ναι αυξηµένη απέναντι στο σύνολο των εξεταζόµενων µαθητών και όχι µόνο της αίθουσας όπου επιτηρούν.
Σύµφωνα µε τις οδηγίες του υπουργείου Παιδείας προς τα Εξεταστικά Κέντρα της χώρας, οι επιτηρητές πρέπει να ελέγχουν διακριτικά και να επισηµαίνουν στους εξεταζόµενους ό τι κατά την είσοδό τους στην αί θουσα εξέτασης δεν επιτρέπεται να έ χουν µαζί τους βιβλία, τετράδια, σηµειώσεις, διορθωτικό υγρό ή ταινία, κινητά τηλέφωνα, υπολογιστικές µηχανές, ηλεκτρονικά µέσα µετάδοσης ή αποθήκευσης πληροφοριών ή επικοινωνίας (π.χ. smartwatch) ή οτιδή ποτε θα µπορού σε να θεωρηθεί ό τι δολιεύ εται τις εξετά σεις. Τονίζεται ότι οι επιτηρητέ ς δεν επιτρέ πεται να δί νουν από µό νοι τους οδηγί ες, διευκρινίσεις ή υποδείξεις για τα θέµατα στους διαγωνιζόµενους. Σε περίπτωση κατά την οποία εξεταζόµενος, κατά την προσέλευσή του στο Εξεταστικό Κέντρο, φέρει µαζί του κινητό τηλέφωνο, θα το παραδίδει στον πρόεδρο της Λυκειακής Επιτροπής, ο οποίος θα το φυλάσσει σε ειδικό χώρο. Μετά τη λήξη της εξέτασης, ο υποψή φιος θα παραλαµβά νει το κινητό του και θα αποχωρεί.
Πριν από την είσοδο στις αίθουσες πρέ πει ο πρόεδρος της Επιτροπής του Εξεταστικού Κέντρου να υπενθυµίζει στους υποψήφιους την υποχρέωσή τους να παραδίδουν τα κινητά τους και ότι η κατοχή κινητού , έστω και απενεργοποιηµένου, µέ σα στην αίθουσα συνιστά επαρκή λόγο µηδενισµού τους. Η τυχόν από φαση της Επιτροπής για µηδενισµό γραπτού δοκιµίου υποψηφίου πρέ πει να είναι πλήρως αιτιολογηµένη σε πρακτικό που συντάσσεται και υπογράφεται από τον πρόεδρο, τα µέλη και τον γραµµατέα της Επιτροπής, στο οποίο πρέπει να αναφέρονται µε σαφήνεια οι λόγοι για τους οποίους µηδενίζεται το γραπτό δοκίµιο.
Οπως λέει από την εµπειρία του, «υπάρχουν υποψήφιοι που στο τελευταίο εξεταζόµενο µάθηµα απέδωσαν τα µέγιστα και κατάφεραν να αποκτήσουν το πολυπόθητο εισιτήριο για µία θέση στα Πανεπιστήµια». Και υπογραµµίζει ότι «κανένας δεν γνωρίζει από πριν πού θα κινηθούν οι βάσεις κάθε χρονιά και για τον λόγο αυτό δεν χρειάζεται απογοήτευση αν σε κάποιο µάθηµα ο υποψήφιος καταλάβει ότι δεν τα πήγε όσο καλά επιθυµούσε». Συνιστά σε γονείς και υποψήφιους «να µην κάνουν υπερβολές σε κανέναν τοµέα», να αποφεύγουν τα air-condition και γενικότερα να προσέχουν την υγεία τους και να τρώνε σπιτικό φαγητό.
Επίσης στους υποψήφιους ο κ. Βαφειαδάκης λέει χαρακτηριστικά «να ρυθµίσουν το βιολογικό τους ρολόι µε βάση το πρόγραµµα των Πανελλαδικών Εξετάσεων, δηλαδή να κοιµούνται νωρίς και να ξυπνούν στην ώρα τους». Βασική συµβουλή για το γραπτό είναι «να στέκονται οι υποψήφιοι σε αυτά που γνωρίζουν και να παραµένουν ψύχραιµοι».
Πανελλήνιες 2025: Το πλάνο των εξετάσεων
Σύµφωνα µε το πρόγραµµα, αύριο, ∆ευτέρα 2 Ιουνίου, για τους υποψήφιους από τα Γενικά Λύκεια θα διεξαχθούν οι εξετάσεις στα Αρχαία Ελληνικά (Οµάδα Προσανατολισµού Ανθρωπιστικών Σπουδών), τα Μαθηµατικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονοµίας και Πληροφορικής) και τη Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας). Την Τετάρτη 4 Ιουνίου οι υποψήφιοι των ΓΕ.Λ. θα εξεταστούν στα Λατινικά (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών), τη Χηµεία (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και την Πληροφορική (Ο.Π. Σπουδών Οικονοµίας και Πληροφορικής). Οι εξετάσεις των πανελλαδικά εξεταζόµενων µαθηµάτων θα ολοκληρωθούν την Παρασκευή 6 Ιουνίου, µε τα µαθήµατα: Ιστορία (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών), Φυσική (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και Οικονοµία (Ο.Π. Σπουδών Οικονοµίας και Πληροφορικής). Στις 3 Ιουνίου, εξέταση στα Μαθηµατικά (Αλγεβρα) θα έχουν οι υποψήφιοι από τα ΕΠΑ.Λ. οι οποίοι από τις 5 έως και τις 16 Ιουνίου θα εξεταστούν σε µαθήµατα ειδικότητας.
Από τι εξαρτάται η βάση εισαγωγής
Απαραίτητη προϋπόθεση επιτυχίας για τους υποψήφιους είναι να περάσουν την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) του τµήµατος στο οποίο επιθυµούν να εισαχθούν. Η βάση για τις σχολές και τα τµήµατα του 1ου επιστηµονικού πεδίου (Ανθρωπιστικών, Νοµικών και Κοινωνικών Επιστηµών), δηλαδή η χαµηλότερη ΕΒΕ, ήταν 9,14, στο 2ο επιστηµονικό πεδίο (Θετικών και Τεχνολογικών Επιστηµών) η χαµηλότερη ΕΒΕ ήταν στο 9,72, στο 3ο πεδίο (Επιστηµών Υγείας και Ζωής) ήταν 9,59 και στο 4ο (Επιστηµών Οικονοµίας και Πληροφορικής) διαµορφώθηκε στο 8,31. Η ελάχιστη βάση εξαρτάται κάθε χρονιά από τη διακύµανση των επιδόσεων των υποψηφίων, δηλαδή τον βαθµό δυσκολίας των θεµάτων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Λόγοι µηδενισµού του υποψηφίου
Οι επιτηρητές έ χουν βασική υποχρέωση µε τη στάση και τη συµπεριφορά τους να δηµιουργούν κλίµα ηρεµί ας και σεβασµού των εξεταζοµένων, ώστε οι υποψήφιοι να πειθαρχούν στις υποδείξεις τους, αναφέρει, µεταξύ άλλων, το υπουργείο Παιδείας στους επιτηρητές. Ακόµα, επισηµαίνει ό τι ο ρόλος των επιτηρητών είναι από τους βασικότερους παράγοντες για την αδιάβλητη διεξαγωγή των εξετάσεων και γι’ αυτό και η ευθύνη τους εί ναι αυξηµένη απέναντι στο σύνολο των εξεταζόµενων µαθητών και όχι µόνο της αίθουσας όπου επιτηρούν.
Σύµφωνα µε τις οδηγίες του υπουργείου Παιδείας προς τα Εξεταστικά Κέντρα της χώρας, οι επιτηρητές πρέπει να ελέγχουν διακριτικά και να επισηµαίνουν στους εξεταζόµενους ό τι κατά την είσοδό τους στην αί θουσα εξέτασης δεν επιτρέπεται να έ χουν µαζί τους βιβλία, τετράδια, σηµειώσεις, διορθωτικό υγρό ή ταινία, κινητά τηλέφωνα, υπολογιστικές µηχανές, ηλεκτρονικά µέσα µετάδοσης ή αποθήκευσης πληροφοριών ή επικοινωνίας (π.χ. smartwatch) ή οτιδή ποτε θα µπορού σε να θεωρηθεί ό τι δολιεύ εται τις εξετά σεις. Τονίζεται ότι οι επιτηρητέ ς δεν επιτρέ πεται να δί νουν από µό νοι τους οδηγί ες, διευκρινίσεις ή υποδείξεις για τα θέµατα στους διαγωνιζόµενους. Σε περίπτωση κατά την οποία εξεταζόµενος, κατά την προσέλευσή του στο Εξεταστικό Κέντρο, φέρει µαζί του κινητό τηλέφωνο, θα το παραδίδει στον πρόεδρο της Λυκειακής Επιτροπής, ο οποίος θα το φυλάσσει σε ειδικό χώρο. Μετά τη λήξη της εξέτασης, ο υποψή φιος θα παραλαµβά νει το κινητό του και θα αποχωρεί.
Πριν από την είσοδο στις αίθουσες πρέ πει ο πρόεδρος της Επιτροπής του Εξεταστικού Κέντρου να υπενθυµίζει στους υποψήφιους την υποχρέωσή τους να παραδίδουν τα κινητά τους και ότι η κατοχή κινητού , έστω και απενεργοποιηµένου, µέ σα στην αίθουσα συνιστά επαρκή λόγο µηδενισµού τους. Η τυχόν από φαση της Επιτροπής για µηδενισµό γραπτού δοκιµίου υποψηφίου πρέ πει να είναι πλήρως αιτιολογηµένη σε πρακτικό που συντάσσεται και υπογράφεται από τον πρόεδρο, τα µέλη και τον γραµµατέα της Επιτροπής, στο οποίο πρέπει να αναφέρονται µε σαφήνεια οι λόγοι για τους οποίους µηδενίζεται το γραπτό δοκίµιο.