Η νέα τάση των υποψηφίων στις Πανελλαδικές - Πώς αλλάζουν τα δεδομένα
Στην άκρη παλαιότερες πρακτικές
Ο Γιάννης Βαφειαδάκης, πρόεδρος της ΟΕΦΕ, μιλάει στα Παραπολιτικά για το πως οι υποψήφιοι συμπληρώνουν πλέον το μηχανογραφικό - Ποιες είναι οι σχολές που προτιμούν και πως ήταν τα θέματα στα πρώτα μαθήματα, που εξετάστηκαν

Στοχευμένες προτιμήσεις σχολών είναι η νέα τάση των υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις, που αφήνουν στην άκρη παλαιότερες πρακτικές, όταν συμπλήρωναν στο μηχανογραφικό όσο περισσότερες σχολές μπορούσαν, χωρίς να αποτελούν επιλογές τους.
«Οι υποψήφιοι πλέον δηλώνουν συγκεκριμέ νες σχολές και δεν κάνουν κατάλογο στο μηχανογραφικό τους δελτίο απαριθμώντας 100 σχολές», λέει στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ο πρόεδρος της ΟΕΦΕ, καθηγητής Γιάννης Βαφειαδάκης. Ακόμα ένα στοιχείο που διαπιστώνεται από τα γραπτά των εξετάσεων, όπως λέει ο έμπειρος εκπαιδευτικός, είναι ότι, «παρά τα όχι δύσκολα θέματα σε κάποια μαθήματα -το οποίο πριν από μία δεκαετία θα σήμαινε ότι η πλειονότητα των υποψηφίων θα έγραφε καλά-, οι σημερινοί υποψήφιοι δυσκολεύονται περισσότερο από τους παλαιότερους συμμαθητές τους».
Η ανάλυση των στοιχείων προηγούμενων ετών, κυρίως από χρονιές στις οποίες σημειώθηκε πτώση σε υψηλόβαθμες σχολές, σε συνδυασμό με την άνοδο που καταγράφηκε σε πιο χαμηλόβαθμα τμήματα, δείχνει ότι οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων γυρίζουν την πλάτη σε επιλογές όπως οι στρατιωτικές και «καθηγητικές» σχολές, όπως Φιλολογίας και Φυσικής, αλλά και, έστω και σε μικρότερο βαθμό, οι ιατρικές, νομικές και πολυτεχνικές, και στρέφονται σε σχολές με αντικείμενα που τα πτυχία τους οδηγούν άμεσα σε απορρόφηση από την αγορά εργασίας, όπως Νοσηλευτική, Πληροφορική, Παιδαγωγικό, Μηχανικών περιφερειακών ΑΕΙ, καθώς και σε μουσικές σπουδές.
Από τα μέχρι στιγμής προς εξέταση θέματα δεν διαπιστώνεται ότι προκύπτουν μεγάλες αλλαγές σε σχέση με πέρυσι. Στα Μαθηματικά οι ερωτήσεις ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας και δεν έκρυβαν παγίδες για τους υποψηφίους, τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας χαρακτηρίστηκαν δυσκολότερα από τα αντίστοιχα περσινά, όπως και της Βιολογίας, ενώ τα θέματα της Χημείας χαρακτηρίστηκαν κατανοητά και ευκολότερα από την περσινή χρονιά.
Με το βλέμμα στραμμένο στην ανακοίνωση των βαθμολογικών τους επιδόσεων, που αναμένεται περί το τέλος Ιουνίου, είναι οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων από τα Γενικά Λύκεια. Οι πανελλαδικές εξετάσεις συνεχίζονται για τους υποψηφίους από τα ΕΠΑ.Λ. έως και τις 16 Ιουνίου, ενώ από τις 14 έως τις 25 Ιουνίου έχει προγραμματιστεί η εξέταση των ειδικών μαθημάτων.
Για κάθε μάθημα στο οποίο εξετάζονται οι υποψήφιοι στις πανελλαδικές εξετάσεις υπάρχουν δύο στάδια βαθμολόγησης: η πειραματική και η κανονική. Πριν από την κανονική βαθμολόγηση, δηλαδή, γίνεται μία δειγματοληπτική, προκειμένου να εντοπιστούν συνηθισμένα λάθη και να υπάρξει, κατά το δυνατόν, ενιαία αντιμετώπιση. Στην περίπτωση που από την πειραματική βαθμολόγηση προκύπτουν ανάγκες διευκρινίσεων από την Κεντρική Επιτροπή, οι σχετικές ερωτήσεις διατυπώνονται γραπτά και αποστέλλονται σύμφωνα με νεότερες οδηγίες.
Η κανονική βαθμολόγηση αρχίζει μετά την 12.00 μεσημβρινή της μεθεπόμενης ημέρας από αυτήν που πραγματοποιήθηκε η εξέταση του συγκεκριμένου μαθήματος, ώστε να δίνεται ο αναγκαίος χρόνος για την παραλαβή από όλα τα βαθμολογικά κέντρα των διευκρινίσεων που ενδεχομένως θα παρασχεθούν από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων. Δεν μπορεί να μετέχει στην Επιτροπή με οποιαδήποτε ιδιότητα ή ως βαθμολογητής αναβαθμολογητής όποιος έχει συγγένεια εξ αίματος ή εξ αγχιστείας μέχρι και τρίτου βαθμού με εξεταζόμενο ή είναι σύζυγος υποψηφίου τα γραπτά του οποίου βαθμολογούνται σε αυτό το βαθμολογικό κέντρο. Επίσης, δεν μπορεί να είναι πρόεδρος βαθμολογικού κέντρου όποιος έχει συγγένεια εξ αίματος ή εξ αγχιστείας μέχρι και τρίτου βαθμού με εξεταζόμενο ή είναι σύζυγος υποψηφίου που συμμετέχει στις πανελλαδικές εξετάσεις των Γενικών Λυκείων.
Κάθε γραπτό βαθμολογείται από δύο βαθμολογητές στην εκατοντάβαθμη κλίμακα. Ο τελικός γραπτός βαθμός υπολογίζεται στην κλίμακα 0-20 και είναι το πηλίκο της διαίρεσης του αθροίσματος των βαθμών των δύο βαθμολογητών διά του δέκα (10). Στην περίπτωση που η διαφορά βαθμολογίας μεταξύ των δύο βαθμολογητών είναι μεγαλύτερη των δώδεκα μονάδων στην κλίμακα 0-100, τότε καλύπτονται από την επιτροπή του βαθμολογικού κέντρου οι βαθμοί και των δύο βαθμολογητών και το γραπτό δίνε ται για αναβαθμολόγηση σε τρίτο βαθμολογητή (αναβαθμολογητή).
Το υπουργείο Παιδείας σε οδηγίες που δίνει κάθε χρόνο προς τους βαθμολογητές επισημαίνει ότι είναι απόλυτη ανάγκη ο κάθε βαθμολογητής να συνειδητοποιήσει το μέγεθος της ευθύνης του. Γι’ αυτό η κρίση του πρέπει να μένει ανεπηρέαστη από τυχόν υποκειμενικά κριτήρια, να διαμορφώνεται με ψυχραιμία, χωρίς προκαταλήψεις, χωρίς εξάρσεις απογοήτευσης ή ενθουσιασμού.
Τα γραπτά, πριν παραδοθούν στους βαθμολογητές, αναμειγνύονται τυχαία ενώπιον των μελών της επιτροπής, τοποθετούνται σε φακέλους ανά 30, παραδίδονται στους βαθμολογητές για την πρώτη βαθμολόγηση και στο βιβλίο χρέωσης καταγράφεται ο χρόνος παραλαβής των γραπτών και ο αριθμός τους. Το ελάχιστο όριο ανά βαθμολογητή είναι του λάχιστον 60 δοκίμια.
Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά
«Οι υποψήφιοι πλέον δηλώνουν συγκεκριμέ νες σχολές και δεν κάνουν κατάλογο στο μηχανογραφικό τους δελτίο απαριθμώντας 100 σχολές», λέει στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ο πρόεδρος της ΟΕΦΕ, καθηγητής Γιάννης Βαφειαδάκης. Ακόμα ένα στοιχείο που διαπιστώνεται από τα γραπτά των εξετάσεων, όπως λέει ο έμπειρος εκπαιδευτικός, είναι ότι, «παρά τα όχι δύσκολα θέματα σε κάποια μαθήματα -το οποίο πριν από μία δεκαετία θα σήμαινε ότι η πλειονότητα των υποψηφίων θα έγραφε καλά-, οι σημερινοί υποψήφιοι δυσκολεύονται περισσότερο από τους παλαιότερους συμμαθητές τους».
Η νέα τάση στις Πανελλαδικές
«Με την επιλογή σχολών οι υποψήφιοι απο φασίζουν πλέον μόνο τις σπουδές, όχι και ποιο επάγγελμα θα ακολουθήσουν», αναφέρει ο κ. Βαφειαδάκης και επισημαίνει ότι «πλέον απαιτείται προσαρμοστικότητα και διά βίου μάθηση, καθώς οι νέες γενιές θα χρειαστεί να κάνουν επιπλέον σπουδές και να αλλάξουν δουλειές».Η ανάλυση των στοιχείων προηγούμενων ετών, κυρίως από χρονιές στις οποίες σημειώθηκε πτώση σε υψηλόβαθμες σχολές, σε συνδυασμό με την άνοδο που καταγράφηκε σε πιο χαμηλόβαθμα τμήματα, δείχνει ότι οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων γυρίζουν την πλάτη σε επιλογές όπως οι στρατιωτικές και «καθηγητικές» σχολές, όπως Φιλολογίας και Φυσικής, αλλά και, έστω και σε μικρότερο βαθμό, οι ιατρικές, νομικές και πολυτεχνικές, και στρέφονται σε σχολές με αντικείμενα που τα πτυχία τους οδηγούν άμεσα σε απορρόφηση από την αγορά εργασίας, όπως Νοσηλευτική, Πληροφορική, Παιδαγωγικό, Μηχανικών περιφερειακών ΑΕΙ, καθώς και σε μουσικές σπουδές.
Από τα μέχρι στιγμής προς εξέταση θέματα δεν διαπιστώνεται ότι προκύπτουν μεγάλες αλλαγές σε σχέση με πέρυσι. Στα Μαθηματικά οι ερωτήσεις ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας και δεν έκρυβαν παγίδες για τους υποψηφίους, τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας χαρακτηρίστηκαν δυσκολότερα από τα αντίστοιχα περσινά, όπως και της Βιολογίας, ενώ τα θέματα της Χημείας χαρακτηρίστηκαν κατανοητά και ευκολότερα από την περσινή χρονιά.
Με το βλέμμα στραμμένο στην ανακοίνωση των βαθμολογικών τους επιδόσεων, που αναμένεται περί το τέλος Ιουνίου, είναι οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων από τα Γενικά Λύκεια. Οι πανελλαδικές εξετάσεις συνεχίζονται για τους υποψηφίους από τα ΕΠΑ.Λ. έως και τις 16 Ιουνίου, ενώ από τις 14 έως τις 25 Ιουνίου έχει προγραμματιστεί η εξέταση των ειδικών μαθημάτων.
Βαθμολόγηση των γραπτών
Για κάθε μάθημα στο οποίο εξετάζονται οι υποψήφιοι στις πανελλαδικές εξετάσεις υπάρχουν δύο στάδια βαθμολόγησης: η πειραματική και η κανονική. Πριν από την κανονική βαθμολόγηση, δηλαδή, γίνεται μία δειγματοληπτική, προκειμένου να εντοπιστούν συνηθισμένα λάθη και να υπάρξει, κατά το δυνατόν, ενιαία αντιμετώπιση. Στην περίπτωση που από την πειραματική βαθμολόγηση προκύπτουν ανάγκες διευκρινίσεων από την Κεντρική Επιτροπή, οι σχετικές ερωτήσεις διατυπώνονται γραπτά και αποστέλλονται σύμφωνα με νεότερες οδηγίες.Η κανονική βαθμολόγηση αρχίζει μετά την 12.00 μεσημβρινή της μεθεπόμενης ημέρας από αυτήν που πραγματοποιήθηκε η εξέταση του συγκεκριμένου μαθήματος, ώστε να δίνεται ο αναγκαίος χρόνος για την παραλαβή από όλα τα βαθμολογικά κέντρα των διευκρινίσεων που ενδεχομένως θα παρασχεθούν από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων. Δεν μπορεί να μετέχει στην Επιτροπή με οποιαδήποτε ιδιότητα ή ως βαθμολογητής αναβαθμολογητής όποιος έχει συγγένεια εξ αίματος ή εξ αγχιστείας μέχρι και τρίτου βαθμού με εξεταζόμενο ή είναι σύζυγος υποψηφίου τα γραπτά του οποίου βαθμολογούνται σε αυτό το βαθμολογικό κέντρο. Επίσης, δεν μπορεί να είναι πρόεδρος βαθμολογικού κέντρου όποιος έχει συγγένεια εξ αίματος ή εξ αγχιστείας μέχρι και τρίτου βαθμού με εξεταζόμενο ή είναι σύζυγος υποψηφίου που συμμετέχει στις πανελλαδικές εξετάσεις των Γενικών Λυκείων.
Οι οδηγίες
Κάθε γραπτό βαθμολογείται από δύο βαθμολογητές στην εκατοντάβαθμη κλίμακα. Ο τελικός γραπτός βαθμός υπολογίζεται στην κλίμακα 0-20 και είναι το πηλίκο της διαίρεσης του αθροίσματος των βαθμών των δύο βαθμολογητών διά του δέκα (10). Στην περίπτωση που η διαφορά βαθμολογίας μεταξύ των δύο βαθμολογητών είναι μεγαλύτερη των δώδεκα μονάδων στην κλίμακα 0-100, τότε καλύπτονται από την επιτροπή του βαθμολογικού κέντρου οι βαθμοί και των δύο βαθμολογητών και το γραπτό δίνε ται για αναβαθμολόγηση σε τρίτο βαθμολογητή (αναβαθμολογητή).Το υπουργείο Παιδείας σε οδηγίες που δίνει κάθε χρόνο προς τους βαθμολογητές επισημαίνει ότι είναι απόλυτη ανάγκη ο κάθε βαθμολογητής να συνειδητοποιήσει το μέγεθος της ευθύνης του. Γι’ αυτό η κρίση του πρέπει να μένει ανεπηρέαστη από τυχόν υποκειμενικά κριτήρια, να διαμορφώνεται με ψυχραιμία, χωρίς προκαταλήψεις, χωρίς εξάρσεις απογοήτευσης ή ενθουσιασμού.
Τα γραπτά, πριν παραδοθούν στους βαθμολογητές, αναμειγνύονται τυχαία ενώπιον των μελών της επιτροπής, τοποθετούνται σε φακέλους ανά 30, παραδίδονται στους βαθμολογητές για την πρώτη βαθμολόγηση και στο βιβλίο χρέωσης καταγράφεται ο χρόνος παραλαβής των γραπτών και ο αριθμός τους. Το ελάχιστο όριο ανά βαθμολογητή είναι του λάχιστον 60 δοκίμια.
Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά