Ψηφίζεται ο νέος ΚΟΚ: Αναλυτικά όσα προβλέπει για αλκοόλ, λεωφορειολωρίδες, ταξί και οδήγηση με κινητό
Στόχος η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων
Ο νέος ΚΟΚ εισάγει αυστηρότερο και κλιμακωτό πλαίσιο ποινών για σοβαρές παραβάσεις - Δείτε αναλυτικά

Σήμερα ψηφίζεται στη Βουλή ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (KOK), με στόχο την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην Ολομέλεια, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, κατέθεσε σειρά νομοθετικών βελτιώσεων, επισημαίνοντας ότι οι αλλαγές έχουν ουσιαστικό περιεχόμενο. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 60 ημέρες στην περίπτωση αναστροφής που προκαλεί τροχαία σύγκρουση, ακόμα και εάν το όχημα είναι μισθωμένο, καθώς οι κυρώσεις επιβάλλονται στον οδηγό. Αλλαγές εισάγονται και στον κανονισμό στάθμευσης για τα τροχόσπιτα, καθώς οι απαγορεύσεις θα ισχύουν πλέον για οχήματα μήκους άνω των 7,5 μέτρων, αντί των 6 μέτρων που ίσχυαν μέχρι σήμερα.
Ο νέος ΚΟΚ εισάγει αυστηρότερο και κλιμακωτό πλαίσιο ποινών για σοβαρές παραβάσεις. Για παράδειγμα, η χρήση κινητού τηλεφώνου, που το 2024 ήταν η τρίτη βασική αιτία τροχαίων στην Ελλάδα, τιμωρείται πλέον με πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες, εφόσον δεν προκαλέσει ατύχημα. Σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο ανεβαίνει στα 1.000 ευρώ και η στέρηση άδειας φτάνει τους έξι μήνες, ενώ στη δεύτερη υποτροπή ο παραβάτης αντιμετωπίζει πρόστιμο 2.000 ευρώ και απώλεια διπλώματος για ένα έτος. Αν η χρήση κινητού συνοδευτεί από πρόκληση ατυχήματος, οι ποινές αυξάνονται δραστικά, με πρόστιμα έως 4.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για οκτώ έτη. Σε κάθε περίπτωση, ενεργοποιούνται πλέον και οι ποινικές διατάξεις του άρθρου 290Α του Ποινικού Κώδικα, που προβλέπει κάθειρξη έως και ισόβια ανάλογα με τη σοβαρότητα του ατυχήματος.
Ανάλογη κλιμάκωση προβλέπεται και για τη μη χρήση κράνους από οδηγούς και συνεπιβάτες μοτοσυκλετών. Η πρώτη παράβαση επιφέρει πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες, ενώ η υποτροπή οδηγεί σε πρόστιμο 1.000 ευρώ και στέρηση άδειας για έξι μήνες. Σε περίπτωση δεύτερης υποτροπής, οι ποινές διπλασιάζονται. Αν ο συνεπιβάτης δεν φορά κράνος, επιβάλλεται πρόστιμο 350 ευρώ τόσο σε αυτόν όσο και στον οδηγό, ακόμη κι αν ο τελευταίος φορούσε το δικό του.
Σε σχέση με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, ο νέος ΚΟΚ καθορίζει τρία επίπεδα επήρειας, με αντίστοιχα αυστηρές κυρώσεις. Για ποσότητα αλκοόλ από 0,50 έως 0,80 γραμμάρια ανά λίτρο αίματος, το πρόστιμο είναι 350 ευρώ και η άδεια αφαιρείται για 30 ημέρες. Για ποσοστά από 0,80 έως 1,10 γραμμάρια, επιβάλλεται πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για τρεις μήνες, ενώ σε υψηλότερες συγκεντρώσεις (άνω του 1,10) προβλέπεται πρόστιμο 1.200 ευρώ και εξάμηνη στέρηση άδειας. Σε περιπτώσεις υποτροπής, οι ποινές αυξάνονται κλιμακωτά, φτάνοντας πρόστιμα έως 4.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για δέκα χρόνια. Παράλληλα, θεσπίζονται και ποινικές κυρώσεις, με φυλάκιση από δύο μήνες έως και πέντε έτη, καθώς και αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για διάστημα από 10 ημέρες έως έξι μήνες.
Τέλος, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στην παραβίαση πινακίδας STOP, η οποία συνδέθηκε με το 16% των τροχαίων στην Ελλάδα το 2022. Στην περίπτωση που δεν προκληθεί ατύχημα, η πρώτη παράβαση επιφέρει πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες. Η πρώτη υποτροπή ανεβάζει το πρόστιμο στα 1.000 ευρώ και τη στέρηση διπλώματος στις 180 ημέρες, ενώ η δεύτερη υποτροπή φέρει πρόστιμο 2.000 ευρώ. Αν προκληθεί ατύχημα, το αρχικό πρόστιμο είναι 700 ευρώ με δίμηνη αφαίρεση άδειας, ενώ με υποτροπή οι ποινές γίνονται δρακόντειες: 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για τέσσερα έτη στην πρώτη επανάληψη, 4.000 ευρώ και οκταετής στέρηση διπλώματος στη δεύτερη. Και εδώ ενεργοποιούνται οι ποινικές κυρώσεις που προβλέπει ο Ποινικός Κώδικας.
Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας: Τι ισχύει για τις λεωφορειολωρίδες
Σε ό,τι αφορά τις λεωφορειολωρίδες, διευκρινίζεται πως το όριο των 30 δευτερολέπτων για την επιβίβαση ή αποβίβαση επιβατών από ταξί δεν ισχύει όταν αυτά σταθμεύουν σε εσοχή ή μεταφέρουν άτομα με κινητικά προβλήματα. Επίσης, εισάγεται πρόβλεψη για τη δυνατότητα έκδοσης υπουργικής απόφασης που θα ρυθμίζει την κυκλοφορία των ταξί στις λεωφορειολωρίδες όταν μεταφέρουν επιβάτες για λόγους υγείας, όπως για παράδειγμα νεφροπαθείς που κατευθύνονται για αιμοκάθαρση. Σημαντική είναι και η προσθήκη στο άρθρο 17, με την οποία απαγορεύεται πλέον όχι μόνο η χρήση κινητών τηλεφώνων κατά την οδήγηση, αλλά και οποιαδήποτε τηλεπικοινωνιακή συσκευή, όπως smartwatches και tablets.Ο νέος ΚΟΚ εισάγει αυστηρότερο και κλιμακωτό πλαίσιο ποινών για σοβαρές παραβάσεις. Για παράδειγμα, η χρήση κινητού τηλεφώνου, που το 2024 ήταν η τρίτη βασική αιτία τροχαίων στην Ελλάδα, τιμωρείται πλέον με πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες, εφόσον δεν προκαλέσει ατύχημα. Σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο ανεβαίνει στα 1.000 ευρώ και η στέρηση άδειας φτάνει τους έξι μήνες, ενώ στη δεύτερη υποτροπή ο παραβάτης αντιμετωπίζει πρόστιμο 2.000 ευρώ και απώλεια διπλώματος για ένα έτος. Αν η χρήση κινητού συνοδευτεί από πρόκληση ατυχήματος, οι ποινές αυξάνονται δραστικά, με πρόστιμα έως 4.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για οκτώ έτη. Σε κάθε περίπτωση, ενεργοποιούνται πλέον και οι ποινικές διατάξεις του άρθρου 290Α του Ποινικού Κώδικα, που προβλέπει κάθειρξη έως και ισόβια ανάλογα με τη σοβαρότητα του ατυχήματος.
Αυστηρά πρόστιμα προβλέπει ο νέος ΚΟΚ
Ανάλογη κλιμάκωση προβλέπεται και για τη μη χρήση κράνους από οδηγούς και συνεπιβάτες μοτοσυκλετών. Η πρώτη παράβαση επιφέρει πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες, ενώ η υποτροπή οδηγεί σε πρόστιμο 1.000 ευρώ και στέρηση άδειας για έξι μήνες. Σε περίπτωση δεύτερης υποτροπής, οι ποινές διπλασιάζονται. Αν ο συνεπιβάτης δεν φορά κράνος, επιβάλλεται πρόστιμο 350 ευρώ τόσο σε αυτόν όσο και στον οδηγό, ακόμη κι αν ο τελευταίος φορούσε το δικό του.Σε σχέση με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, ο νέος ΚΟΚ καθορίζει τρία επίπεδα επήρειας, με αντίστοιχα αυστηρές κυρώσεις. Για ποσότητα αλκοόλ από 0,50 έως 0,80 γραμμάρια ανά λίτρο αίματος, το πρόστιμο είναι 350 ευρώ και η άδεια αφαιρείται για 30 ημέρες. Για ποσοστά από 0,80 έως 1,10 γραμμάρια, επιβάλλεται πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για τρεις μήνες, ενώ σε υψηλότερες συγκεντρώσεις (άνω του 1,10) προβλέπεται πρόστιμο 1.200 ευρώ και εξάμηνη στέρηση άδειας. Σε περιπτώσεις υποτροπής, οι ποινές αυξάνονται κλιμακωτά, φτάνοντας πρόστιμα έως 4.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για δέκα χρόνια. Παράλληλα, θεσπίζονται και ποινικές κυρώσεις, με φυλάκιση από δύο μήνες έως και πέντε έτη, καθώς και αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για διάστημα από 10 ημέρες έως έξι μήνες.
Τέλος, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στην παραβίαση πινακίδας STOP, η οποία συνδέθηκε με το 16% των τροχαίων στην Ελλάδα το 2022. Στην περίπτωση που δεν προκληθεί ατύχημα, η πρώτη παράβαση επιφέρει πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες. Η πρώτη υποτροπή ανεβάζει το πρόστιμο στα 1.000 ευρώ και τη στέρηση διπλώματος στις 180 ημέρες, ενώ η δεύτερη υποτροπή φέρει πρόστιμο 2.000 ευρώ. Αν προκληθεί ατύχημα, το αρχικό πρόστιμο είναι 700 ευρώ με δίμηνη αφαίρεση άδειας, ενώ με υποτροπή οι ποινές γίνονται δρακόντειες: 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για τέσσερα έτη στην πρώτη επανάληψη, 4.000 ευρώ και οκταετής στέρηση διπλώματος στη δεύτερη. Και εδώ ενεργοποιούνται οι ποινικές κυρώσεις που προβλέπει ο Ποινικός Κώδικας.