Με αφορμή την καλοκαιρινή περίοδο, κατά την οποία οι γάμοι βρίσκονται στην κορύφωσή τους, η Klarna - η κορυφαία παγκοσμίως υπηρεσία πληρωμών και αγορών με την υποστήριξη της τεχνητής νοημοσύνης - παρουσιάζει τα αποτελέσματα έρευνας που εξετάζει το οικονομικό βάρος με το οποίο έρχονται αντιμέτωποι οι καλεσμένοι όταν προσκαλούνται σε ένα destination wedding (γάμο προορισμού). Στην έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε τον Μάιο 2025 σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών Appinio, συμμετείχαν 1.000 Έλληνες καταναλωτές.

Διαβάστε: ΑΑΔΕ: Τι αλλάζει με το ψηφιακό πελατολόγιο σε γάμους και βαπτίσεις

Συγκεκριμένα, γάμος προορισμού είναι ο γάμος που πραγματοποιείται εκτός της πόλης καταγωγής του γαμπρού ή της νύφης και συνήθως χρειάζεται ένα πιο μακρινό ταξίδι για το ζευγάρι αλλά και για τους καλεσμένους. Η εν λόγω έρευνα αποκαλύπτει σημαντικές διαφοροποιήσεις στον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές διαχειρίζονται το κόστος για να συμμετέχουν σε έναν τέτοιο γάμο, και αναφέρει τις ενέργειες που κάνουν προκειμένου να μπορέσουν να τα βγάλουν πέρα οικονομικά.


Οι οικονομικές αντοχές των καλεσμένων

Σύμφωνα με τα στοιχεία, περισσότεροι από 6 στους 10 συμμετέχοντες δηλώνουν ότι δεν θα ξόδευαν πάνω από 500 ευρώ συνολικά για να ταξιδέψουν για έναν γάμο. Σημειώνεται πως τα έξοδα περιλαμβάνουν έξοδα μετακίνησης, διαμονής και δώρου προς το ζευγάρι. Το 36,7% δηλώνει ότι οριακά μπορεί να διαθέσει έως 250 ευρώ, ενώ μόνο ένα μικρό ποσοστό (7%) είναι πρόθυμο να ξεπεράσει τα 1.500 ευρώ. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι ένα υψηλό ποσοστό των ερωτηθέντων της έρευνας (38,8%) απάντησαν ότι έχουν αρνηθεί στο παρελθόν να παραστούν σε γάμο που έπρεπε να ταξιδέψουν, επικαλούμενοι ως βασικό λόγο το κόστος.

Για όσους τελικά αποφάσισαν να ταξιδέψουν για έναν τέτοιο γάμο, τα ποσά που ξοδεύτηκαν συνολικά επιβεβαιώνουν το οικονομικό βάρος της απόφασης. Το 31% δηλώνει ότι ξόδεψε κάτω από 250 ευρώ, ενώ άλλο ένα 30% πλήρωσε έως 500 ευρώ. Ένα 13% υπολογίζει το συνολικό ποσό μεταξύ 501 ευρώ και 750 ευρώ, ενώ μόνο ένα μικρό ποσοστό (4,7%) ξεπέρασε τα 1.000 ευρώ. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η παρουσία σε έναν γάμο σε κάποιον προορισμό επιφέρει μια οικονομική επιβάρυνση για τον καλεσμένο.

Οι σημαντικότερες πηγές κόστους

Η διαμονή (35,3%) καθώς και το κόστος των μεταφορικών (33,8%) καταγράφονται ως οι βασικότεροι παράγοντες που επιβαρύνουν οικονομικά τους καλεσμένους. Με τις ευέλικτες λύσεις πληρωμών, συμπεριλαμβανομένης της κατανομής του κόστους σε 3 άτοκες δόσεις, η Klarna αποτελεί πολύτιμο σύμμαχο για τους καλεσμένους των γάμων προορισμού για την κατανομή του αυξημένου κόστους, καθιστώντας το συνολικό κόστος πιο διαχειρίσιμο.

Το 21,5% δηλώνει ότι και το δώρο προς το ζευγάρι προσθέτει ένα σημαντικό οικονομικό βάρος, ειδικά όταν συνδυάζεται με έξοδα μετακίνησης και διαμονής. Για πολλούς καλεσμένους, η απόφαση συμμετοχής σε ένα γάμο προορισμού είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις οικονομικές τους δυνατότητες:

το 39.9% δηλώνει ξεκάθαρα ότι, αν δεν μπορεί να ανταπεξέλθει οικονομικά για να παρευρεθεί σε έναν γάμο προορισμού, δεν θα πήγαινε.


Πρακτικές εξοικονόμησης χρημάτων και έξυπνες επιλογές πληρωμής

Πολλοί καλεσμένοι, πάντως, προκειμένου να κατορθώσουν να ανταπεξέλθουν οικονομικά υιοθετούν ορισμένες λύσεις που θα τους εξοικονομήσουν περισσότερα χρήματα. Συγκεκριμένα, το 46,5% δηλώνει ότι συνδυάζει τον γάμο με διακοπές στον ίδιο προορισμό, ενώ περίπου 1 στους 3 επιλέγει να περιορίσει τη διάρκεια διαμονής ώστε να μειώσει το συνολικό κόστος. Αντίστοιχο ποσοστό (30,1%) επιλέγει να μοιραστεί τα έξοδα διαμονής με άλλους καλεσμένους, επιλέγοντας λύσεις όπως την ενοικίαση κάποιου Airbnb καταλύματος. Μέσω της Klarna, η διαμονή σε ένα κατάλυμα Airbnb μπορεί να πληρωθεί κατανέμοντας το κόστος σε άτοκες δόσεις για μεγαλύτερη ευελιξία.

Όσοι από τους ερωτηθέντες είχαν παρευρεθεί σε γάμο προορισμού, δήλωσαν ότι είχαν αποταμιεύσει χρήματα εκ των προτέρων για να καλύψουν τα συνολικά έξοδα (44,3%), ενώ το 44,9% χρησιμοποίησε χρήματα από τον τρέχοντα λογαριασμό. Το 9% επέλεξε πληρωμή μέσω πιστωτικών καρτών, ένα άλλο 9% δανείστηκε από την οικογένεια ή από φίλους, ενώ ένα 7,4% προτίμησε εναλλακτικούς τρόπους πληρωμής, όπως την υπηρεσία Buy Now Pay Later.

Σε ό,τι αφορά μελλοντικές προθέσεις για πληρωμή εξόδων για ένα γάμο προορισμού, σχεδόν 4 στους 10 προτιμούν να καλύψουν το κόστος από αποταμιεύσεις, ενώ ένα 28,3% δηλώνει ότι θα μείωνε άλλες προσωπικές δαπάνες προκειμένου να τα καταφέρει (π.χ. εστιατόρια, σινεμά). Tέλος, ένα μικρό ποσοστό (8,9%) σκέφτεται να πληρώσει μέσω Buy Now Pay Later.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας της Klarna για τα ταξίδια με αφορμή έναν γάμο, φαίνεται ότι, αν και οι γάμοι παραμένουν ελκυστικοί, οι καλεσμένοι αντιμετωπίζουν μία οικονομική επιβάρυνση όταν καλούνται να ταξιδέψουν για ένα γάμο. Με τις λύσεις πληρωμών της Klarna, ένα ταξίδι για γάμο προορισμού μπορεί να γίνει πιο εύκολο και προσιτό.