Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας ψηφίστηκε και πλέον αποτελεί νόµο του κράτους, δίνοντας έµφαση κυρίως στην αντιµετώπιση και αποτροπή παραβάσεων που διαχρονικά συνδέονται µε µεγάλο αριθµό ατυχηµάτων, µε αποτέλεσµα να θεωρούνται πολύ επικίνδυνες. Ο ΚΟΚ καθιερώνει κλιµακωτού χαρακτήρα ποινολόγιο, ώστε να επιβάλλονται αυστηρότερες ποινές σε υπότροπους που επαναλαµβάνουν σοβαρά παραπτώµατα, ενώ υπάρχουν και πρόνοιες για αυξηµένες κυρώσεις στην περίπτωση που ο παραβάτης εµπλακεί σε ατύχηµα.
troxaio_info



Νέος ΚΟΚ: Κλιμακωτές ποινές για επικίνδυνες παραβάσεις

Στις παραβάσεις για τις οποίες εφαρµόζονται στο εξής κλιµακωτές ποινές περιλαµβάνονται η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση ερυθρού σηµατοδότη ή STOP, η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, η µεγάλη υπέρβαση του ορίου ταχύτητας, οι «κόντρες» και η οδήγηση µοτοσυκλέτας χωρίς κράνος.

Το µεγάλο ζητούµενο για την κυβέρνηση είναι τα νέα αυτά µέτρα, κατά το κοινώς λεγόµενο, να πιάσουν τόπο, να αποδειχθούν δηλαδή αποτελεσµατικά και –το κυριότερο– να συµβάλουν στη µείωση των τροχαίων ατυχηµάτων. Για να γίνει αυτό, το υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών και ο αρµόδιος αναπληρωτής υπουργός, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, επεξεργάζονται ορισµένες «έξυπνες» λύσεις: κάποιες καινοτόµες µεθόδους, που θα έρθουν να λειτουργήσουν συµπληρωµατικά στα νέα µέτρα και θα αυξήσουν το επίπεδο ασφάλειας στους δρόµους.

Τροχονοµικοί έλεγχοι 2.308.023, 576.202 παραβάσεις = ~25% Τα στοιχεία αφορούν το διάστηµα Ιανουαρίου - Μαΐου 2025


Ασφαλιστήρια συμβόλαια τηλεματικής

Η επόµενη ηµέρα της ψήφισης του αναθεωρηµένου ΚΟΚ ήταν µάλιστα αντικείµενο κλειστής σύσκεψης, που έγινε την Πέµπτη, υπό τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη. Εκεί συζητήθηκαν ορισµένα από τα νέα αυτά υπό εξέταση εργαλεία, όπως για παράδειγµα τα λεγόµενα ασφαλιστήρια συµβόλαια τηλεµατικής. H τηλεµατική αφορά στην καταγραφή δεδοµένων οδηγικής συµπεριφοράς των οδηγών, µε σκοπό τη βελτίωση της συµπεριφοράς τους και κατ’ επέκταση τη µείωση των οδικών ατυχηµάτων. Με την αξιοποίηση του κινητού τηλεφώνου που ο οδηγός έχει µέσα στο αυτοκίνητό του µπορεί να γίνει αξιολόγηση των δεδοµένων οδηγικής συµπεριφοράς και ποσοτικοποίηση της οδηγικής διακινδύνευσης. Κι αυτό απλά, µε συγκεκριµένες παραµέτρους που προσφέρουν οι σύγχρονες εφαρµογές στα «έξυπνα» κινητά, όπως είναι η συχνότητα απότοµων επιταχύνσεων και επιβραδύνσεων, η χρήση κινητού εν ώρα οδήγησης και η υπέρβαση ορίου ταχύτητας.
troxaia-ana-ora



Νέα μέτρα για χρήση κινητού τηλεφώνου

Με τον νέο ΚΟΚ, αν ένας οδηγός κάνει χρήση του κινητού του τηλεφώνου ενώ οδηγεί και η παράβαση δεν προκαλέσει ατύχηµα, προβλέπεται πρόστιµο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας οδήγησης για 30 ηµέρες. Στην πρώτη υποτροπή η χρηµατική ποινή υπερδιπλασιάζεται στα 1.000 ευρώ και η απώλεια της άδειας στις 180 ηµέρες, ενώ, εάν ο οδηγός επαναλάβει την παράβαση, του καταλογίζεται πρόστιµο 2.000 ευρώ και στέρηση άδειας για ένα έτος. Το µέτρο που εξετάζει η κυβέρνηση προβλέπει το εξής: Η άδεια οδήγησης θα επιστρέφεται εν προκειµένω αµέσως – αφού πληρωθεί το πρόστιµο– και όχι έπειτα από έναν χρόνο, υπό µία προϋπόθεση: Ο οδηγός θα υπογράψει ασφαλιστήριο συµβόλαιο τηλεµατικής µε κάποια ασφαλιστική εταιρεία της επιλογής του και έτσι η οδηγική του συµπεριφορά θα παρακολουθείται σε πραγµατικό χρόνο. Αν δεν παραβιάσει ξανά τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τότε η ποινή θα σβηστεί ουσιαστικά. Το όφελος για τον ίδιο θα εί ναι διπλό, αφού οι εταιρείες προσφέρουν τα συµβόλαια τηλεµατικής σε χαµηλότερο κόστος απ’ ό,τι τα κανονικά.



Αυστηρότερα μέτρα για οδήγηση υπό επήρεια αλκοόλ

Ακόµα πιο αυστηρή µε τον νέο ΚΟΚ είναι η τιµωρία για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, όπου στην περίπτωση τρίτης παράβασης (µε περισσότερα από 1,10 g/l) το πρόστιµο φτάνει τις 4.000 ευρώ και η αφαίρεση διπλώµατος οδήγησης τα δέκα χρόνια. Και σε αυτή την περίπτωση, ο κυβερνητικός σχεδιασµός περιλαµβάνει το λεγόµενο «µαστίγιο και καρότο». Το δίπλωµα οδήγησης θα επιστρέφεται αµέσως στον οδηγό –µε την πληρωµή του προστίµου και εφόσον δεν έχει προκαλέσει ατύχηµα– µε µία προϋπόθεση: Να τοποθετήσει υποχρεωτικά στο αυτοκίνητο ή τη µηχανή του συσκευή ξεκλειδώµατος της µίζας µόνο έπειτα από αλκοτέστ. Με τη συσκευή αυτή, όταν πάει να βάλει µπρος το αυτοκίνητο ή τη µοτοσυκλέτα, αυτά δεν θα εκκινούν αν πρώτα ο οδηγός δεν έχει φυσήξει στο ειδικό στόµιο ενός αναπνευστήρα, ώστε να διαπιστωθεί αν έχει κάνει χρήση αλκοόλ που υπερβαίνει το επιτρεπτό όριο. Αν το αλκοολόµετρο χτυπάει «κόκκινο», ο κινητήρας δεν θα παίρνει µπροστά.



GPS σε ενοικιαζόμενες μηχανές και κράνη

Η τρίτη έξυπνη λύση που φέρεται να έχει ρίξει στο τραπέζι ο κ. Κυρανάκης και το επιτελείο του είναι τα GPS στις ενοικιαζόµενες µηχανές και στα κράνη. Τα στατιστικά δείχνουν ότι τα τροχαία στα οποία εµπλέκονται οι µηχανές ή οι «γουρούνες» φουντώνουν τους καλοκαιρινούς µήνες, ιδιαίτερα στα νησιά. Πολλές εταιρείες ενοικίασης µηχανών ήδη έχουν τοποθετήσει σύστηµα εντοπισµού GPS σε αυτές, για να περιορίσουν τα φαινόµενα κλοπών που παρατηρούνται. Η νοµοθετική παρέµβαση που µελετάται θα τις υποχρεώσει να έχουν GPS τόσο στη µηχανή όσο και στο κράνος που υποχρεωτικά δίνουν σε όποιον τη νοικιάζει. Ετσι, θα µπορεί ένα αποµακρυσµένο ψηφιακό σύστηµα να παρακολουθεί αν ταυτίζεται η θέση της µηχανής µε τη θέση του κράνους και, αν όχι, να ενηµερώνει την Αστυνοµία ή όποιον πρέπει να ενηµερωθεί.
troxaia2



«Καρµανιόλα» η Αθήνα, παράδειγµα η Θεσσαλονίκη

Το ζήτηµα της οδικής ασφάλειας παραµένει στην κορυφή της ατζέντας της ελληνικής κοινωνίας, παρά τα εµφανή άλµατα προόδου µέσα στα χρόνια, όπως αυτά προκύπτουν από τη στατιστική απεικόνιση και τις καταγραφές της ΕΛ.ΑΣ. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο φόρος αίµατος στους ελληνικούς δρόµους παραµένει υψηλός, όπως και τα ποσοστά στις βεβαιώσεις παραβάσεων που δυνητικά µπορούν να οδηγήσουν σε τροχαίο ατύχηµα. Συν τοις άλλοις, ανεπίδεκτος µαθήσεως κρίνεται ο Ελληνας οδηγός, ο οποίος πολλές φορές παραβλέπει να συντηρήσει επαρκώς το όχηµά του, εν έτει 2025 συνεχίζει να εµφανίζει… αλλεργικές αντιδράσεις σε ζώνη και κράνος, ενώ αναδύεται ολοένα και εντονότερα η χρήση του κινητού την ώρα της οδήγησης. Κρίσιµο για την ΕΛ.ΑΣ. είναι να µπορέσει να προλάβει καταστάσεις που οδηγούν σε τροχαία δυστυχήµατα. Κατά το πρώτο τετράµηνο του 2025 σηµειωνόταν σε όλη την επικράτεια κάτι παραπάνω από ένα τροχαίο δυστύχηµα. Ενας νεκρός και κάτι, δηλαδή, κάθε µέρα από την 1η Ιανουαρίου µέχρι και το τέλος Απριλίου. Μάλιστα, τον Μάιο παρατηρήθηκε µια µικρή έξαρση σε θανατηφόρα, καθώς πάνω από 40 σηµειώθηκαν, µόνο αυτόν τον µήνα, σε όλη την επικράτεια. Σχεδόν ισόποσος είναι ο αριθµός των σοβαρών τροχαίων, µε αποτέλεσµα τους βαριούς τραυµατισµούς, οι οποίοι πολλές φορές οδηγούν σε µόνιµες βλάβες, ακρωτηριασµούς ή ακόµα και σε µερική ή ολική παράλυση. Εµπειροι αξιωµατικοί τονίζουν στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» πως τα σοβαρά τροχαία έχουν σχεδόν αντίστοιχο αντίκτυπο µε τα θανατηφόρα. Η επίδρασή τους στην κοινωνία επιφέρει συνέπειες που κοστίζουν ακριβά σε ψυχολογικούς και οικονοµικούς τοµείς, ενώ φθείρεται και η συνοχή του κοινωνικού ιστού. Είναι τουλάχιστον ενθαρρυντικό πως σε όλες τις κατηγορίες παρατηρείται αισθητή µείωση σε σχέση µε το 2024. Στο πρώτο τετράµηνο του 2025 σηµειώθηκαν 37 λιγότερα θανατηφόρα δυστυχήµατα σε σχέση µε το αντίστοιχο διάστηµα του 2024, 27 λιγότερα σοβαρά ατυχήµατα και περίπου 190 λιγότερα ελαφρά.

Η Αττική σαφώς, λόγω πληθυσµού, παραµένει η πιο επικίνδυνη περιοχή για οδήγηση, καθώς κατά το πρώτο 5µηνο του 2025 σηµειώθηκαν 2.363 τροχαία ατυχήµατα. Πρόκειται για ένα ποσοστό λίγο παραπάνω από το 50% του συνόλου των τροχαίων ανά την επικράτεια, µε τη Θεσσαλονίκη να ακολουθεί µε 778 τροχαία. Σύµφωνα µε τα στοιχεία που εξασφάλισαν τα «Π», η ΕΛ.ΑΣ. αντιµετωπίζει πολλά περιστατικά σε Στερεά και ∆υτική Ελλάδα, ενώ ασύµµετρα υψηλά είναι τα τροχαία που αφορούν το Νότιο Αιγαίο (Κυκλάδες, ∆ωδεκάνησα). Στην Πελοπόννησο είναι σαφώς καλύτερα τα πράγµατα, ωστόσο στη συγκεκριµένη περιοχή παρατηρήθηκαν σχετικά υψηλοί αριθµοί σε τροχαία δυστυχήµατα. Ενθαρρυντική είναι πάντως η κατάσταση στην Κρήτη, καθώς η Γενική Περιφερειακή Αστυνοµική ∆ιεύθυνση του νησιού κατέγραψε µόλις 58 τροχαία µε τραυµατισµούς (θανάσιµους, σοβαρούς, ελαφριούς). Ο αριθµός αξιολογείται ως ενθαρρυντικός, αν αναλογιστεί κανείς πως τα προηγούµενα χρόνια, ελέω και του ΒΟΑΚ, η Κρήτη είχε θρηνήσει δεκάδες έως εκατοντάδες θύµατα. Πολύ καλύτερα είναι πάντως τα πράγµατα στο Βόρειο Αιγαίο, στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων και στη ∆υτική Μακεδονία, όπου τα τροχαία περιορίστηκαν σε µικρό διψήφιο νούµερο και οι νεκροί από κανένας έως και µικρούς µονοψήφιους αριθµούς. Αξιο αναφοράς πάντως είναι πως η Θεσσαλονίκη µπορεί να διδάξει κάποια πράγµατα ως προς την οδική συµπεριφορά την Αθήνα, καθώς οι αριθµοί της είναι εκ διαµέτρου αντίθετοι σε σχέση µε αυτούς της πρωτεύουσας και εν γένει της Αττικής. Αυτό που αξίζει να σηµειωθεί είναι πως τα τροχαία στη συµπρωτεύουσα είναι στη συντριπτική πλειονότητά τους ελαφρά, καθώς µόνο πέντε άτοµα έχουν χάσει τη ζωή τους στο πρώτο 5µηνο σε σχέση µε την Αττική, όπου έχουµε ένα θανατηφόρο τροχαίο σχεδόν κάθε δυόµισι ηµέρες. Από την 1η Ιανουαρίου, πάντως, µέχρι και την 4η Μαΐου του 2025 και κατά τη διενέργεια 2,3 εκατοµµυρίων τροχονοµικών ελέγχων διαπιστώθηκαν και βεβαιώθηκαν πάνω από 500.000 παραβάσεις σε όλη τη χώρα. Αν και η µερίδα του λέοντος αφορά το παράνοµο παρκάρισµα, ανησυχητικό είναι το γεγονός πως κόπηκαν 133.779 κλήσεις για υπερβολική ταχύτητα, ενώ πάνω από 11.000 συµπολίτες µας οδηγούσαν µεθυσµένοι. Συν αυτοίς, πάνω από 40.000 οδηγοί ήταν οι εν δυνάµει… µακαρίτες, καθώς πιάστηκαν να οδηγούν χωρίς ζώνη ασφαλείας και κράνος.