Με τον πρόσφατα ψηφισμένο νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, η Πολιτεία κάνει ένα σημαντικό βήμα προς την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, αντιμετωπίζοντας με μεγαλύτερη αυστηρότητα παραβάσεις που μέχρι σήμερα θεωρούνταν σχεδόν ανεκτές.

Μία από τις πιο καθοριστικές αλλαγές αφορά την οδήγηση χωρίς άδεια, μια πρακτική που μέχρι πρότινος αντιμετωπιζόταν περισσότερο ως διοικητική παράβαση παρά ως σοβαρή απειλή. Παρόλο που νομικά η οδήγηση χωρίς δίπλωμα συνιστά ποινικό αδίκημα, στην πράξη η εφαρμογή του νόμου ήταν προβληματική, καθώς δεν εφαρμόζονταν η αυτόφωρη διαδικασία, οι δίκες καθυστερούσαν για μήνες, ενώ πολλοί κατηγορούμενοι αθωώνονταν, έχοντας εκδώσει στο μεταξύ δίπλωμα.

Η νέα νομοθεσία επιχειρεί να βάλει τέλος σ' αυτή την ατιμωρησία, καθιστώντας σαφές ότι η παραβατικότητα στους δρόμους δεν μπορεί πλέον να περνά απαρατήρητη, ιδίως όταν απειλεί ανθρώπινες ζωές.


Το πρόβλημα με το προηγούμενο καθεστώς του Κώδικα 

Παρότι η οδήγηση χωρίς δίπλωμα αποτελεί ποινικό αδίκημα, στην πράξη οι προβλεπόμενες διαδικασίες δεν εφαρμόζονταν. Το αυτόφωρο δεν τηρούνταν, οι υποθέσεις παραπέμπονταν στο ακροατήριο με καθυστέρηση μηνών και σχεδόν πάντα οι κατηγορούμενοι αθωώνονταν, έχοντας εν τω μεταξύ εκδώσει ή ανακτήσει την άδειά τους.

Το αποτέλεσμα ήταν ένα σύστημα που αποθάρρυνε την αστυνόμευση και συντηρούσε την εντύπωση ότι «τίποτα δεν συμβαίνει» — ακόμη και όταν τίθεται σε κίνδυνο η ανθρώπινη ζωή.


Η νέα προσέγγιση του ΚΟΚ

Με την πρωτοβουλία του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη, ο νέος ΚΟΚ βάζει τέλος σε αυτή την κατάσταση. Για πρώτη φορά, προβλέπεται ξεκάθαρη, άμεση και εφαρμόσιμη διαδικασία:

● Ο εισαγγελέας συντάσσει άμεσα κατηγορητήριο.

● Επιβάλλεται χρηματική ποινή από 2.000 έως 40.000 ευρώ.

● Προβλέπεται ποινή φυλάκισης έως 1 έτος.

● Το όχημα παροπλίζεται.

● Αν υπάρξει τροχαίο συμβάν με τραυματισμό ή θάνατο, η ποινή φτάνει έως και 20 έτη κάθειρξη, βάσει του άρθρου 290Α του Ποινικού Κώδικα.

Από την ατιμωρησία στην ευθύνη

«Η νέα φιλοσοφία του Κώδικα στηρίζεται στην εφαρμογή του νόμου χωρίς εκπτώσεις. Δεν πρόκειται για απλή αυστηροποίηση, αλλά για μετάβαση σε ένα μοντέλο ουσιαστικής λογοδοσίας, όπου κάθε οδηγική συμπεριφορά έχει συνέπειες.

Η Ελλάδα αποκτά, για πρώτη φορά, έναν ΚΟΚ που δεν μένει στα χαρτιά. Και η πολιτεία στέλνει σαφές μήνυμα: Η οδική ασφάλεια είναι αδιαπραγμάτευτη» τονίζουν στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.