Κολύμβηση στο Δημοτικό: Το Υπουργείο Παιδείας ενισχύει το Μάθημα με Ναυαγοσωστική
Νέα εποχή για την κολύμβηση στα σχολεία
Θεαματική αύξηση μαθητών στην κολύμβηση. Το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει υποχρεωτικό μάθημα με ναυαγοσωστική για Γ' και Δ' Δημοτικού μετά τις τραγικές απώλειες παιδιών.

Το μάθημα κολύμβησης στα Δημοτικά σχολεία καταγράφει θεαματική αύξηση συμμετοχών, ενώ το υπουργείο Παιδείας προχωρά σε σημαντικές αλλαγές για την ενίσχυση αυτής της κρίσιμης δεξιότητας ζωής. Η κολύμβηση αποτελεί πλέον προτεραιότητα για την εκπαίδευση, ιδιαίτερα μετά τις πρόσφατες τραγικές απώλειες παιδιών από πνιγμό.
Δυστυχώς, η συγκυριακή επικαιρότητα με τρία παιδιά που χάθηκαν πρόσφατα στον ποταμό Άραχθο και σε πισίνα της Ρόδου έρχεται να υπενθυμίσει πως χρειάζεται να ενισχυθεί η εκπαίδευση σε αυτή τη δεξιότητα ζωής. Ταυτόχρονα, οι τραγικοί θάνατοι των παιδιών από πνιγμό τονίζουν, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Παιδείας, την αξία της προειλημμένης απόφασης για ενίσχυση του μαθήματος κολύμβησης στα δημοτικά σχολεία.
Το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει την ένταξη στοιχείων ναυαγοσωστικής στο μάθημα κολύμβησης των Δημοτικών σχολείων. Επίσης, εξετάζεται η μετατροπή του μαθήματος σε υποχρεωτικό για τους μαθητές Γ' και Δ' Δημοτικού, μια κίνηση που θα ενισχύσει σημαντικά την ασφάλεια των παιδιών στο νερό.
Ειδικότερα, η κολύμβηση καλύπτεται σε 10 δίωρα μαθήματα ανά τρίμηνο στο πλαίσιο της Φυσικής Αγωγής. Ο ελάχιστος αριθμός γυμναστών είναι ένας ανά δέκα μαθητές σε κάθε κολυμβητικό τμήμα. Υποχρεωτικά ο ένας από τους τρεις βρίσκεται στο νερό με τα παιδιά.
Τα στοιχεία της Διεύθυνσης Φυσικής Αγωγής αποκαλύπτουν την αυξανόμενη δημοτικότητα του μαθήματος κολύμβησης. Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς που ολοκληρώθηκε, οι μαθητές Δημοτικού που διδάχθηκαν κολύμβηση έφτασαν στις 44.704, έναντι 35.369 το σχολικό έτος 2023-2024 και 31.981 το 2022-2023.
Στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθήνας φέτος οι μαθητές στην κολύμβηση ήταν 3.084 έναντι 1.490 το 2023-24 και 830 το 2022-23. Μάλιστα, πανελλαδικά ήδη υπάρχουν αυξημένα αιτήματα σχολείων για το μάθημα για το επόμενο σχολικό έτος.
Όπως ανέφερε στην «Καθημερινή» η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, από την προσεχή σχολική χρονιά οι μαθητές θα μαθαίνουν τεχνικές ναυαγοσωστικής. «Επίσης, στόχος μας είναι η επίτευξη κολυμβητικής επάρκειας και ασφάλειας στο νερό για κάθε παιδί», τόνισε.
Για να καλυφθεί η ζήτηση, αναμένεται να διατεθούν επιπλέον κλειστές πισίνες, από τις 100 που ήδη χρησιμοποιούνται πανελλαδικά. Ακόμη, η ηγεσία και υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου επεξεργάζονται πρόταση για τη λειτουργία παράκτιων δεξαμενών που θα βρίσκονται μέσα στη θάλασσα.
Καθώς το μάθημα της κολύμβησης διδάσκεται σε 46 Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης από τις 58 πανελλαδικά, υπάρχει ερώτημα για τις 12 Διευθύνσεις που δεν διαθέτουν πισίνες. Οι διαθέσιμες επιλογές που θα εξετασθούν κατά περίπτωση περιλαμβάνουν:
· Δημιουργία νέας πισίνας
· Τοποθέτηση παράκτιας δεξαμενής
· Αναζήτηση χώρων για λυόμενες πισίνες σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση
Σημαντική θεωρείται και η αντιμετώπιση επιμέρους προβλημάτων, όπως η κάλυψη λειτουργικών αναγκών με πρόσληψη γυμναστών για διάθεση στα κολυμβητήρια και η αναζήτηση λύσεων στις μετακινήσεις μέσω των περιφερειών.
«Ο πνιγμός είναι από τις κύριες αιτίες ακούσιου θανάτου διεθνώς. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, στην Ελλάδα είχαμε 357 θανάσιμα ατυχήματα κατά μέσον όρο στη διάρκεια δραστηριοτήτων αναψυχής την περίοδο 2020-2024 σε θάλασσα και εσωτερικά ύδατα», παρατηρεί η κ. Ζαχαράκη.
Η υπουργός Παιδείας υπογραμμίζει ότι «η διδασκαλία βασικών αρχών κολύμβησης αλλά και ναυαγοσωστικής από τις πρώιμες ακόμη ηλικίες είναι ελάχιστη υποχρέωση της πολιτείας. Δεν μιλάμε για ένα επιπλέον αντικείμενο στο πλαίσιο της γυμναστικής. Είναι μια δεξιότητα ζωής, απαραίτητη στα παιδιά μας».
Το μάθημα κολύμβησης έχει ενταχθεί στο εθνικό σχέδιο δράσης του υπουργείου Παιδείας, με στόχο τη συνεργασία με δήμους και περιφέρειες για την υποχρεωτική διδασκαλία στη Γ' και Δ' τάξη του Δημοτικού. Όπως τονίζει η υπουργός, «ζούμε σε μια ευλογημένη χώρα με εκατοντάδες νησιά, χιλιάδες παραλίες και υπέροχες θάλασσες. Είναι αδιανόητο να θρηνούμε θανάτους που μπορούμε να αποφύγουμε».
Δυστυχώς, η συγκυριακή επικαιρότητα με τρία παιδιά που χάθηκαν πρόσφατα στον ποταμό Άραχθο και σε πισίνα της Ρόδου έρχεται να υπενθυμίσει πως χρειάζεται να ενισχυθεί η εκπαίδευση σε αυτή τη δεξιότητα ζωής. Ταυτόχρονα, οι τραγικοί θάνατοι των παιδιών από πνιγμό τονίζουν, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Παιδείας, την αξία της προειλημμένης απόφασης για ενίσχυση του μαθήματος κολύμβησης στα δημοτικά σχολεία.
Νέα στοιχεία ναυαγοσωστικής στο μάθημα κολύμβησης
Το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει την ένταξη στοιχείων ναυαγοσωστικής στο μάθημα κολύμβησης των Δημοτικών σχολείων. Επίσης, εξετάζεται η μετατροπή του μαθήματος σε υποχρεωτικό για τους μαθητές Γ' και Δ' Δημοτικού, μια κίνηση που θα ενισχύσει σημαντικά την ασφάλεια των παιδιών στο νερό.Ειδικότερα, η κολύμβηση καλύπτεται σε 10 δίωρα μαθήματα ανά τρίμηνο στο πλαίσιο της Φυσικής Αγωγής. Ο ελάχιστος αριθμός γυμναστών είναι ένας ανά δέκα μαθητές σε κάθε κολυμβητικό τμήμα. Υποχρεωτικά ο ένας από τους τρεις βρίσκεται στο νερό με τα παιδιά.
Εντυπωσιακά στατιστικά συμμετοχής στην κολύμβηση
Τα στοιχεία της Διεύθυνσης Φυσικής Αγωγής αποκαλύπτουν την αυξανόμενη δημοτικότητα του μαθήματος κολύμβησης. Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς που ολοκληρώθηκε, οι μαθητές Δημοτικού που διδάχθηκαν κολύμβηση έφτασαν στις 44.704, έναντι 35.369 το σχολικό έτος 2023-2024 και 31.981 το 2022-2023.Στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθήνας φέτος οι μαθητές στην κολύμβηση ήταν 3.084 έναντι 1.490 το 2023-24 και 830 το 2022-23. Μάλιστα, πανελλαδικά ήδη υπάρχουν αυξημένα αιτήματα σχολείων για το μάθημα για το επόμενο σχολικό έτος.
Δηλώσεις υπουργού Παιδείας για την κολύμβηση
Όπως ανέφερε στην «Καθημερινή» η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, από την προσεχή σχολική χρονιά οι μαθητές θα μαθαίνουν τεχνικές ναυαγοσωστικής. «Επίσης, στόχος μας είναι η επίτευξη κολυμβητικής επάρκειας και ασφάλειας στο νερό για κάθε παιδί», τόνισε.Για να καλυφθεί η ζήτηση, αναμένεται να διατεθούν επιπλέον κλειστές πισίνες, από τις 100 που ήδη χρησιμοποιούνται πανελλαδικά. Ακόμη, η ηγεσία και υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου επεξεργάζονται πρόταση για τη λειτουργία παράκτιων δεξαμενών που θα βρίσκονται μέσα στη θάλασσα.
Προκλήσεις και λύσεις για την επέκταση του μαθήματος
Καθώς το μάθημα της κολύμβησης διδάσκεται σε 46 Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης από τις 58 πανελλαδικά, υπάρχει ερώτημα για τις 12 Διευθύνσεις που δεν διαθέτουν πισίνες. Οι διαθέσιμες επιλογές που θα εξετασθούν κατά περίπτωση περιλαμβάνουν:· Δημιουργία νέας πισίνας
· Τοποθέτηση παράκτιας δεξαμενής
· Αναζήτηση χώρων για λυόμενες πισίνες σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση
Σημαντική θεωρείται και η αντιμετώπιση επιμέρους προβλημάτων, όπως η κάλυψη λειτουργικών αναγκών με πρόσληψη γυμναστών για διάθεση στα κολυμβητήρια και η αναζήτηση λύσεων στις μετακινήσεις μέσω των περιφερειών.
Η σημασία της κολύμβησης ως δεξιότητα ζωής
«Ο πνιγμός είναι από τις κύριες αιτίες ακούσιου θανάτου διεθνώς. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, στην Ελλάδα είχαμε 357 θανάσιμα ατυχήματα κατά μέσον όρο στη διάρκεια δραστηριοτήτων αναψυχής την περίοδο 2020-2024 σε θάλασσα και εσωτερικά ύδατα», παρατηρεί η κ. Ζαχαράκη.Η υπουργός Παιδείας υπογραμμίζει ότι «η διδασκαλία βασικών αρχών κολύμβησης αλλά και ναυαγοσωστικής από τις πρώιμες ακόμη ηλικίες είναι ελάχιστη υποχρέωση της πολιτείας. Δεν μιλάμε για ένα επιπλέον αντικείμενο στο πλαίσιο της γυμναστικής. Είναι μια δεξιότητα ζωής, απαραίτητη στα παιδιά μας».
Το μάθημα κολύμβησης έχει ενταχθεί στο εθνικό σχέδιο δράσης του υπουργείου Παιδείας, με στόχο τη συνεργασία με δήμους και περιφέρειες για την υποχρεωτική διδασκαλία στη Γ' και Δ' τάξη του Δημοτικού. Όπως τονίζει η υπουργός, «ζούμε σε μια ευλογημένη χώρα με εκατοντάδες νησιά, χιλιάδες παραλίες και υπέροχες θάλασσες. Είναι αδιανόητο να θρηνούμε θανάτους που μπορούμε να αποφύγουμε».