«Φρικάρω», «πακέτο», «κόβω φάση». Αν σας θυµίζουν κάτι αυτές οι λέξεις, µάλλον ανήκετε στη Γενιά Χ (1965-1980). Αν, όµως, ακούτε τα παιδιά σας να λένε «skibidi», «fanum tax», «gyatt», «mid», «NPC» ή «rizz», τότε µάλλον έχετε µπει στη γλωσσική επικράτεια της Gen Alpha (2010- 2024) – εκεί όπου η αργκό δεν διαµορφώνεται πια στην παρέα, αλλά από τον… αλγόριθµο.

Διαβάστε: Χαμός από απάτες στο Ηράκλειο Κρήτης: 27χρονη παρασύρθηκε από ψεύτικη αγγελία - 40χρονος έπεσε σε παγίδα στο Messenger


Δομικές οι αλλαγές στην αργκό των νέων

Μέσα σε τρεις δεκαετίες οι αλλαγές που έχουν γίνει στην αργκό που χρησιµοποιούν οι νέοι είναι πολλές και δοµικές. Η Γενιά Χ µεγάλωσε σε µια εποχή χωρίς Internet και η γλώσσα της βασιζόταν στη µουσική, στις ταινίες και τις παρέες. Με την άνοδο της τεχνολογίας και του ∆ιαδικτύου, ήρθαν οι Millennials (1981-1996). Η δική τους αργκό ενσωµάτωσε όρους από το MSN, το Facebook και την αµερικανική ποπ κουλτούρα: «LOL», «YOLO», «epic fail», «crush», «awkward».

Η Gen Z (1997-2009) έκανε το άλµα. Μεγάλωσε µε smartphones, TikTok και memes. Η γλώσσα της έγινε υβρι δική: συνδυάζει τη διαδικτυακή κουλτούρα και τις νεότερες τάσεις στα social media µε τη χαλαρότητα. Σύµφωνα µε το European Youth Portal, µια µελέτη από το Trinity College του Λονδίνου ανέδειξε ότι «το 80% των µαθητών της Γενιάς Ζ αποκτά ένα σηµαντικό ποσοστό των γλωσσικών του δεξιοτήτων µέσα από τις πλατφόρµες κοινωνικής δικτύωσης, όπως το TikTok και το Instagram». Εκφράσεις όπως «mood», «vibe», «savage», «no cap», αλλά και ελληνικά slang τύπου «µασάει», «κάηκα», «δεν παίζει» είναι από τις πιο συχνές που θα ακούσετε ανάµεσα στους Gen Zers, ενώ λέξεις όπως «σλατίνα» και «φασαίος» δεν είναι απλές ταµπέλες – είναι ταυτότητες.

Η αργκό των Zers δεν είναι απλώς ένα παιχνίδι λέξεων, είναι ένας τρόπος να δηµιουργήσουν ταυτότητα σε έναν υπερσυνδεδεµένο και πολυφωνικό κόσµο. Για την Gen Z αυτές οι λέξεις λειτουργούν ως κοινωνικοί κώδικες: καθορίζουν ποιος «ανήκει» και ποιος «είναι εκτός». Τα «e-boys» και «e-girls» είναι τα πρώην emos και goths των προηγούµενων δεκαετιών. Κι ενώ η κουλτούρα αυτή διαµορφώνεται online, πολλές λέξεις που σήµερα θεωρούνται mainstream (όπως «slay», «queen», «yas», «serve») ξεκίνησαν από την drag culture και την ballroom σκηνή της Νέας Υόρκης – υποκουλτούρες της LGBTQ+ κοι νότητας ήδη από τη δεκαετία του ’80. Η Gen Z τις υιοθέτησε και τις ενσωµάτωσε στην καθηµερινή οµιλία, ανεξαρτήτως φύλου ή σεξουαλικότητας.

Η γλώσσα της Gen Z, όµως, πλέον δεν αφορά µόνο τη µεταξύ τους επικοινωνία. Την έχουν ενσωµατώσει σε όλες τις πτυχές της ζωής τους, µέχρι και στο εργασιακό περιβάλλον, µε τους ηλικιακά µεγαλύτερους Boomers (1946-1967) και Millennials να τους κοιτάζουν πολλές φορές µε απορία ως προς το τι εννοούν. Σύµφωνα µε µελέτη του Preply, της διεθνούς πλατφόρµας εκπαίδευσης επαγγελµατιών της Εκπαίδευσης, το 30% των εργαζοµένων της Γενιάς Χ παραδέχεται ότι δυσκολεύεται να κα τανοήσει τους συναδέλφους της γενιάς των Millennials και της Γενιάς Z, ενώ το 28% των Millennials υιοθετεί την αργκό της Γενιάς Z για να ενταχθεί καλύτερα ανάµεσα στους νεό τερους συναδέλφους του. Είναι κάτι σαν το «FOMO» (Fear Of Missing Out) των Gen Zers, τον φόβο µήπως χάσει κάποιος κάτι, δηλαδή τη συνεννόηση. Και φτάσαµε στην Gen Alpha, που δεν χρησιµοποιεί απλώς τη γλώσσα, αλλά τη remixάρει. Μιλά µε ήχους TikTok, µε emojis, µε φράσεις από TikTok trends και gaming slang και λέξεις όπως «rizz», «NPC» και «skibidi».

Η διαφορά µε τις προηγούµενες γενιές είναι θεµελιώδης: οι Gen Alpha δεν µαθαίνουν αργκό από την παρέα, αλλά από τον αλγόριθµο, το TikTok, το Discord ή το Roblox. Ο ρυθµός µε τον οποίο αλλάζει το λεξιλόγιό τους είναι ασύλληπτος - µια λέξη µπο ρεί να εµφανιστεί και να εξαφανιστεί µέσα σε λίγες µέρες. Αυτό που σήµερα είναι «fi re» (δηλαδή τέλειο), αύριο µπορεί να θεωρείται «cheugy» (ντεµοντέ). Και σε λίγα χρόνια από τώρα ακολουθεί η Gen Beta (2025- 2039), η οποία θα πάρει τη σκυτάλη από τα παιδιά της Γενιάς Alpha. Η ζωή της Gen Beta θα καθοριστεί από την Τεχνητή Νοηµοσύνη και την αυτοµατοποίηση κι αυτό θα φανεί και στη γλώσσα που θα χρησιµοποιεί, γιατί η αργκό της κάθε γενιάς είναι ο καθρέφτης του κόσµου της. Χάνεται η γλώσσα; Πολλοί γλωσσολόγοι θέτουν το «linguicide» (γλωσσοκτονία) ως επείγον και πιεστικό θέµα, καθώς πιστεύεται ότι έως το τέλος του τρέχοντος αιώνα οι µισές γλώσσες του πλανήτη θα έχουν εξαφανιστεί, ωστό σο ένα είναι σίγουρο: ότι η αργκό υπήρχε πάντα και πάντα θα υπάρχει - ως ανάγκη διαφοροποίησης. Από τις κασέτες και το walkman στο TikTok και την Τεχνητή Νοηµοσύνη, η αργκό παραµένει η πιο ειλικρινής γλώσσα της κάθε γενιάς. Μπορεί να µας µπερδεύει, αλλά πάντα κάτι έχει να µας πει για τον κόσµο της. Αρκεί να την πάρουµε στα σοβαρά… και να τη µεταφράσουµε.


Όταν ο sigma male, η σλατίνα, η ντελούλου και ο NPC... φλεξάρουν

  • Skibidi: Ξεκίνησε από τη σειρά «Skibidi Toilet» στο YouTube. ∆εν σηµαίνει κάτι συγκεκριµένο. Χρησιµοποιείται ως filler λέξη ή για να δείξει χαζοµάρα.
  • Sigma: Το «ισχυρότερο αρσενικό», πιο cool από τον «alpha male».
  • Fanum tax: Όταν κάποιος σου κλέβει φαγητό. Ξεκίνησε από τον YouTuber Fanum.
  • Gyatt: Παραφθορά του «goddamn», όταν κάποιος βλέπει ένα πολύ ελκυστικό άτοµο.
  • Rizz: Από το «charisma», σηµαίνει ικανότητα στο φλερτ.
  • Sus: Συντοµογραφία του «suspicious», κάτι ύποπτο.
  • Slay: Κοµπλιµέντο, σαν να λες «τα σπάει».
  • NPC: Όρος από τα games. Περιγράφει άτοµο που λειτουρ γεί σαν «ροµπότ» ή χωρίς αυθεντικότητα.
  • Σλατίνα: Συνδέεται µε τον τράπερ Thug Slime και το ακρωνύµιο SLAT, για τη φράση «Slime Love All Time». Τα κορίτσια που χαρακτηρίζονται σλατίνες, εκτός από την αγάπη τους για τον τραγουδιστή αλλά και την τραπ γενικότερα, έχουν ένα συγκεκριµένο στυλ, µε άκρως αποκαλυπτικά ρούχα, πολύ µακριά νύχια και έντονο µακιγιάζ µε ψεύτικες βλεφαρίδες κ.λπ. Ταυτόχρονα, ο χαρακτηρισµός συνδέεται και µε το λογοπαίγνιο δύο λέξεων: slut (τσούλα, παλιοθήλυκο κ.λπ.) και λατίνα, µε αναφορές στη σύγχρονη λατινο αµερικανική ποπ κουλτούρα των βίντεο κλιπ, µε προκλητικές όσο και επιθετικές συµπεριφορές και αντίστοιχη αµφίεση.
  • Φασαίος: Αυτός που κάνει κάτι για τη φάση. Ο δήθεν, ο ψευτοκουλτουριάρης, αυτός που ακολουθεί τυ φλά την κάθε µόδα.
  • Τσάι: Κουτσοµπολιό.
  • AFK: Αway From Keyboard, το λέµε όταν φεύγουµε από την οθόνη ή τη συσκευή µας για λίγη ώρα.
  • IRL: In Real Life, στην πραγµατικότητα.
  • IYKYK: If You Know, You Know. Περιγράφει αυτά που καταλαβαίνουν µόνο οι µυηµένοι.
  • Cringe: Περιγράφει ό,τι µας δηµιουργεί ετεροντροπή. Cap: Ψέµα. Flex: Οταν κάνεις επίδειξη. Κάνει και ρήµα: φλεξάρω κ.λπ.
  • Ντελούλου (Delulu): Από το «delusional», αναφέρεται σε άτοµο που έχει µη ρεαλιστικές προσδοκίες.
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά