Πιστοποίηση ανελκυστήρων: Τέλος χρόνου για την καταχώριση
Τελευταία ευκαιρία για νομιμοποίηση
Μέχρι σήμερα, 30 Ιουνίου, οι ιδιοκτήτες κτιρίων πρέπει να καταχωρίσουν τους ανελκυστήρες τους με πιστοποίηση ασφαλείας. Κόστος αναβάθμισης από 4.000 ευρώ.

Η πιστοποίηση ανελκυστήρων αποτελεί υποχρέωση για όλους τους ιδιοκτήτες κτιρίων μέχρι σήμερα, 30 Ιουνίου. Όλοι οι ιδιοκτήτες κτιρίων με ανελκυστήρα ή οι διαχειριστές στην περίπτωση πολλών ιδιοκτησιών θα πρέπει να καταχωρίσουν στην τεχνική υπηρεσία του δήμου τα στοιχεία του ανελκυστήρα. Η διαδικασία δεν είναι απλή, καθώς απαιτεί πιστοποίηση από έναν από τους 17 αδειοδοτημένους φορείς σε όλη τη χώρα.
Για να δοθεί η πιστοποίηση ανελκυστήρων, ειδικά αν ο ανελκυστήρας είναι παλαιότερος των 10 έως 15 ετών, είναι πολύ πιθανό να πρέπει πρώτα να αναβαθμιστεί με ένα κόστος που ξεκινάει από τις 4.000 έως 5.000 ευρώ ή ακόμη και να αντικατασταθεί με διπλάσιο ή τριπλάσιο κόστος. Πρόκειται για μια υπόθεση που σέρνεται εδώ και αρκετές δεκαετίες, καθώς εκτιμάται ότι λιγότεροι από τους μισούς ανελκυστήρες έχουν πιστοποιηθεί πως είναι ασφαλείς να λειτουργούν.
Την υπόθεση έφερε στο φως η Ελληνική Ένωση Διαπιστευμένων Φορέων Επιθεώρησης και Πιστοποίησης (HellasCert), που έχει ως μέλη της τις 14 από τις 17 εταιρείες του χώρου των πιστοποιήσεων. Όπως υπενθύμισε η HellasCert, στις 30 Ιουνίου λήγει η νέα προθεσμία που είχε δοθεί τον περασμένο Δεκέμβριο (ΦΕΚ Β 7046/24) για την καταχώριση των εγκατεστημένων ανελκυστήρων τόσο των δημοσίων όσο και των ιδιωτικών κτιρίων.
Ανάλογες διορίες είχαν δοθεί το 2023, δύο φορές το 2022, το 2019 και άλλες χρονιές. Όπως εκτιμά η HellasCert, ο αριθμός των ανελκυστήρων για τους οποίους έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος πιστοποίησης και καταχώρισης είναι περίπου 250.000, σε σύνολο 500.000 έως 700.000 ανελκυστήρων σε όλη τη χώρα.
Η πιστοποίηση ανελκυστήρων είναι περίπου σαν το ΚΤΕΟ. Δεν ελέγχει την ομορφιά του ανελκυστήρα, αλλά αν είναι ασφαλής, εξηγεί στην εφημερίδα Καθημερινή ο Χρύσανθος Γκολώνης, μηχανολόγος μηχανικός και τεχνικός σύμβουλος στην εταιρεία Παππάς Ανελκυστήρες.
Οι έλεγχοι προβλέπονταν από παλιά. Δυστυχώς έως το 1985 τους ελέγχους υποτίθεται ότι τους έκαναν οι τότε νομαρχίες. Από το 1985 έως το 2002 υπήρχε κενό νόμου: το κράτος ήθελε να είσαι νόμιμος, αλλά δεν σου όριζε την ακριβή διαδικασία. Το 2002 (ΦΕΚ Β 291) η υπόθεση ανατέθηκε σε πιστοποιημένους φορείς με συγκεκριμένα κριτήρια και συγκεκριμένη περιοδικότητα ελέγχων.
Οι ανελκυστήρες ελέγχονται με βάση τις προδιαγραφές κατασκευής τους, συν κάποιες επιπρόσθετες προδιαγραφές ασφαλείας, οι οποίες προστέθηκαν με το πέρασμα των ετών. Το κόστος εξαρτάται από την παλαιότητα του ανελκυστήρα. Ο εκσυγχρονισμός του απαιτείται κατά κανόνα κάθε 20 έτη.
Ο έλεγχος προδιαγραφών ασφαλείας του ανελκυστήρα δεν είναι αρμοδιότητα του συντηρητή. Υπάρχουν πολλές λάθος αντιλήψεις από το κοινό. Ο συντηρητής δεν είναι ο φορέας ελέγχου και πιστοποίησης ενός ανελκυστήρα, εξηγεί στην Καθημερινή η Χριστίνα Καρινιωτάκη, εκτελεστική διευθύντρια της HellasCert.
Τη δουλειά αυτή, δηλαδή αν ένας ανελκυστήρας είναι σύμφωνος με τα προβλεπόμενα, οφείλει να την κάνει ένας πιστοποιημένος επιθεωρητής. Το κόστος της επιθεώρησης είναι χαμηλό, συνήθως κάτω των 50 ευρώ. Άρα το πρόβλημα δεν είναι η επιθεώρηση, αλλά ο φόβος του κόστους των απαραίτητων μετατροπών που θα υποδείξει ο επιθεωρητής.
Η καταχώριση του ανελκυστήρα στον δήμο πρέπει να γίνεται από τον ιδιοκτήτη ή τον διαχειριστή του κτιρίου, και προϋποθέτει την κατάθεση των εξής εγγράφων:
Πρέπει να συμπληρώνουν το βιβλίο συντήρησης, όπως κάνουμε όλοι μας στο αυτοκίνητό μας για να θυμόμαστε πότε έχουμε κάνει σέρβις και τι περιελάμβανε. Η πιστοποίηση ανελκυστήρων δεν είναι μια τυπική, αλλά μια ουσιαστικά υπόθεση.
Οι προμηθευτές, που χρειάζονταν μία εβδομάδα για τα ανταλλακτικά, τώρα ενημερώνουν ότι θα τα έχουν σε ενάμιση μήνα. Η ελληνική αγορά μπορεί να εξυπηρετήσει ταυτόχρονα την επισκευή ή την αναβάθμιση 500 ασανσέρ, όχι 5.000 που γίνεται αυτή τη στιγμή.
Η παράταση είναι αναπόφευκτη. Δεν θα πρέπει όμως να δοθεί μεγάλη διορία, γιατί ο κόσμος θα επαναπαυθεί και πάλι. Να σημειωθεί πάντως ότι το νομικό πλαίσιο προβλέπει και πρόστιμα, τα οποία ξεκινούν από 1.500 ευρώ για την απουσία πιστοποιητικού και πολλαπλασιάζονται ανάλογα με το είδος της παράβασης.
Κόστος πιστοποίησης και αναβάθμισης ανελκυστήρων
Για να δοθεί η πιστοποίηση ανελκυστήρων, ειδικά αν ο ανελκυστήρας είναι παλαιότερος των 10 έως 15 ετών, είναι πολύ πιθανό να πρέπει πρώτα να αναβαθμιστεί με ένα κόστος που ξεκινάει από τις 4.000 έως 5.000 ευρώ ή ακόμη και να αντικατασταθεί με διπλάσιο ή τριπλάσιο κόστος. Πρόκειται για μια υπόθεση που σέρνεται εδώ και αρκετές δεκαετίες, καθώς εκτιμάται ότι λιγότεροι από τους μισούς ανελκυστήρες έχουν πιστοποιηθεί πως είναι ασφαλείς να λειτουργούν.
Η θέση της HellasCert για την πιστοποίηση
Την υπόθεση έφερε στο φως η Ελληνική Ένωση Διαπιστευμένων Φορέων Επιθεώρησης και Πιστοποίησης (HellasCert), που έχει ως μέλη της τις 14 από τις 17 εταιρείες του χώρου των πιστοποιήσεων. Όπως υπενθύμισε η HellasCert, στις 30 Ιουνίου λήγει η νέα προθεσμία που είχε δοθεί τον περασμένο Δεκέμβριο (ΦΕΚ Β 7046/24) για την καταχώριση των εγκατεστημένων ανελκυστήρων τόσο των δημοσίων όσο και των ιδιωτικών κτιρίων.Ανάλογες διορίες είχαν δοθεί το 2023, δύο φορές το 2022, το 2019 και άλλες χρονιές. Όπως εκτιμά η HellasCert, ο αριθμός των ανελκυστήρων για τους οποίους έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος πιστοποίησης και καταχώρισης είναι περίπου 250.000, σε σύνολο 500.000 έως 700.000 ανελκυστήρων σε όλη τη χώρα.
Προδιαγραφές ασφαλείας και έλεγχοι
Η πιστοποίηση ανελκυστήρων είναι περίπου σαν το ΚΤΕΟ. Δεν ελέγχει την ομορφιά του ανελκυστήρα, αλλά αν είναι ασφαλής, εξηγεί στην εφημερίδα Καθημερινή ο Χρύσανθος Γκολώνης, μηχανολόγος μηχανικός και τεχνικός σύμβουλος στην εταιρεία Παππάς Ανελκυστήρες.Οι έλεγχοι προβλέπονταν από παλιά. Δυστυχώς έως το 1985 τους ελέγχους υποτίθεται ότι τους έκαναν οι τότε νομαρχίες. Από το 1985 έως το 2002 υπήρχε κενό νόμου: το κράτος ήθελε να είσαι νόμιμος, αλλά δεν σου όριζε την ακριβή διαδικασία. Το 2002 (ΦΕΚ Β 291) η υπόθεση ανατέθηκε σε πιστοποιημένους φορείς με συγκεκριμένα κριτήρια και συγκεκριμένη περιοδικότητα ελέγχων.
Οι ανελκυστήρες ελέγχονται με βάση τις προδιαγραφές κατασκευής τους, συν κάποιες επιπρόσθετες προδιαγραφές ασφαλείας, οι οποίες προστέθηκαν με το πέρασμα των ετών. Το κόστος εξαρτάται από την παλαιότητα του ανελκυστήρα. Ο εκσυγχρονισμός του απαιτείται κατά κανόνα κάθε 20 έτη.
Διαφορά μεταξύ συντηρητή και πιστοποιητή
Ο έλεγχος προδιαγραφών ασφαλείας του ανελκυστήρα δεν είναι αρμοδιότητα του συντηρητή. Υπάρχουν πολλές λάθος αντιλήψεις από το κοινό. Ο συντηρητής δεν είναι ο φορέας ελέγχου και πιστοποίησης ενός ανελκυστήρα, εξηγεί στην Καθημερινή η Χριστίνα Καρινιωτάκη, εκτελεστική διευθύντρια της HellasCert.Τη δουλειά αυτή, δηλαδή αν ένας ανελκυστήρας είναι σύμφωνος με τα προβλεπόμενα, οφείλει να την κάνει ένας πιστοποιημένος επιθεωρητής. Το κόστος της επιθεώρησης είναι χαμηλό, συνήθως κάτω των 50 ευρώ. Άρα το πρόβλημα δεν είναι η επιθεώρηση, αλλά ο φόβος του κόστους των απαραίτητων μετατροπών που θα υποδείξει ο επιθεωρητής.
Διαδικασία καταχώρισης στον δήμο
Όπως προβλέπει η νομοθεσία, οι ανελκυστήρες όλων των κτιρίων πρέπει να είναι καταχωρισμένοι σε ειδικό αρχείο στην τεχνική υπηρεσία του εκάστοτε δήμου και οι συντηρητές να συμπληρώνουν ένα σφραγισμένο από τον δήμο βιβλίο παρακολούθησης ανελκυστήρα.Η καταχώριση του ανελκυστήρα στον δήμο πρέπει να γίνεται από τον ιδιοκτήτη ή τον διαχειριστή του κτιρίου, και προϋποθέτει την κατάθεση των εξής εγγράφων:
- Αντίγραφο της οικοδομικής άδειας
- Μηχανολογικά και ηλεκτρολογικά σχέδια εγκατάστασης του ανελκυστήρα
- Πιστοποίηση ασφαλείας από αδειοδοτημένο φορέα
Ευθύνες και υποχρεώσεις
Η ευθύνη ανήκει σε όλους, λέει ο Σπύρος Λιάκος, επικεφαλής της τεχνικής επιτροπής της HellasCert. Στον ιδιοκτήτη ή στον διαχειριστή, γιατί αυτός είναι ο υπεύθυνος έναντι του νόμου. Στους συντηρητές, που γνωρίζουν ότι κανονικά όχι μόνο δεν πρέπει να συντηρούν ανελκυστήρες χωρίς πιστοποίηση, αλλά και να ενημερώνουν σχετικά τις Αρχές.Πρέπει να συμπληρώνουν το βιβλίο συντήρησης, όπως κάνουμε όλοι μας στο αυτοκίνητό μας για να θυμόμαστε πότε έχουμε κάνει σέρβις και τι περιελάμβανε. Η πιστοποίηση ανελκυστήρων δεν είναι μια τυπική, αλλά μια ουσιαστικά υπόθεση.
Τελευταία στιγμή και προβλήματα
Το πρόβλημα είναι ότι, ως είθισται σε κάθε προθεσμία του νόμου, οι ενδιαφερόμενοι συσσωρεύθηκαν στις εταιρείες του χώρου την τελευταία στιγμή. Αυτή τη στιγμή οι πιστοποιητές κλείνουν ραντεβού για τον Νοέμβριο, λέει ο κ. Γκολώνης.Οι προμηθευτές, που χρειάζονταν μία εβδομάδα για τα ανταλλακτικά, τώρα ενημερώνουν ότι θα τα έχουν σε ενάμιση μήνα. Η ελληνική αγορά μπορεί να εξυπηρετήσει ταυτόχρονα την επισκευή ή την αναβάθμιση 500 ασανσέρ, όχι 5.000 που γίνεται αυτή τη στιγμή.
Η παράταση είναι αναπόφευκτη. Δεν θα πρέπει όμως να δοθεί μεγάλη διορία, γιατί ο κόσμος θα επαναπαυθεί και πάλι. Να σημειωθεί πάντως ότι το νομικό πλαίσιο προβλέπει και πρόστιμα, τα οποία ξεκινούν από 1.500 ευρώ για την απουσία πιστοποιητικού και πολλαπλασιάζονται ανάλογα με το είδος της παράβασης.