Για την αντιμετώπιση χρόνιων και πρακτικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία και με βασικό στόχο την ενίσχυση της κοινωνικής ισότητας, ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος – ως επικεφαλής του Συντονιστικού Μηχανισμού για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία – και ο αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης πρότειναν την υλοποίηση τριών βασικών δράσεων, συνολικού προϋπολογισμού 232,4 εκατ. ευρώ, μέσω των νέων Ευρωπαϊκών Ταμείων: του Κοινωνικού Κλιματικού Ταμείου και του Ταμείου Εκσυγχρονισμού.

Όπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση, οι δράσεις αυτές σχεδιάστηκαν με κριτήριο τις ανάγκες της καθημερινότητας των ατόμων με αναπηρία, κατόπιν ουσιαστικής διαβούλευσης με την αναπηρική κοινότητα και βάσει της εξειδικευμένης καταγραφής αναγκών ανά τύπο αναπηρίας. Οι παρεμβάσεις είναι πλήρως ευθυγραμμισμένες με την Εθνική Στρατηγική για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία για την περίοδο 2024-2030.

Διαβάστε: Άκης Σκέρτσος: Αξιοκρατία, ασφάλεια, αλληλεγγύη και αποτελεσματικότητα είναι οι τέσσερις λέξεις που πρέπει να βάλουμε στο πολιτικό μας λεξιλόγιο

Νέα εμβληματικά έργα για ΑμεΑ: Στόχος η βελτίωση της καθημερινότητας των ατόμων με αναπηρία - Χρηματοδότηση άνω των 200 εκατ. ευρώ 

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, οι προτεινόμενες δράσεις συνιστούν ουσιαστικά βήματα για τη βελτίωση της καθημερινότητας των ατόμων με αναπηρία, μέσα από παρεμβάσεις που στοχεύουν τόσο στην ενίσχυση της ανεξάρτητης διαβίωσης όσο και στην πρόσβαση σε κρίσιμες υπηρεσίες και υποδομές.  Οι συγκεκριμένες δράσεις αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου, συντονισμένου σχεδιασμού, ο οποίος υλοποιείται στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής 2024-2030 για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία και εντάσσονται στα χρηματοδοτικά εργαλεία της Ε.Ε. που στόχο έχουν την κοινωνική δικαιοσύνη και την πράσινη μετάβαση. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει η ανακοίνωση, οι δράσεις αφορούν:
  • Προμήθεια 210 ηλεκτρικών λεωφορείων για τη μεταφορά μαθητών με αναπηρία και εγκατάσταση υποδομών φόρτισης σε ειδικά σχολεία:
Η δράση δίνει λύση στη χρόνια ασυνέχεια και αναξιοπιστία των υφιστάμενων συστημάτων μεταφοράς με μισθωμένα λεωφορεία, μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών. Οι άγονοι διαγωνισμοί συχνά αφήνουν μαθητές με αναπηρία χωρίς μετακίνηση για μεγάλα χρονικά διαστήματα, με συνέπεια τα παιδιά να στερούνται την ευκαιρία για μάθηση και κοινωνικοποίηση, ενώ δημιουργούνται σοβαρά εμπόδια στην καθημερινότητα των εργαζόμενων γονέων τους. Η παρούσα δράση αφορά στην προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων για τα ειδικά σχολεία, με ταυτόχρονη δημιουργία υποδομών φόρτισης, προσφέροντας μια ολιστική και βιώσιμη λύση για τη σταθερή και αξιοπρεπή μεταφορά περισσότερων από 12.000 μαθητών με αναπηρία. Ταυτόχρονα, συμβαδίζει με τις εθνικές και ευρωπαϊκές πολιτικές για την κλιματική ουδετερότητα, την προσβασιμότητα και την κοινωνική ένταξη.

Ωφελούμενοι: πάνω από 12.000 μαθητές με αναπηρία
Προϋπολογισμός: 106.800.000 ευρώ
Φορέας χρηματοδότησης: Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο
Χρονοδιάγραμμα: Α' τρίμηνο 2026 - Δ' τρίμηνο 2028.
  • Επιδότηση ηλεκτρικών αμαξιδίων και εξοπλισμού μετατροπής των χειροκίνητων σε ηλεκτρικά, για άτομα με τετραπληγία, παραπληγία ή ημιπληγία.
Η έλλειψη αυτόνομων μέσων μετακίνησης αποτελεί βασικό παράγοντα κοινωνικού αποκλεισμού για άτομα με παραπληγία, τετραπληγία ή ημιπληγία. Λόγω της ανεπαρκούς προσβασιμότητας στο φυσικό περιβάλλον, το ηλεκτρικό αμαξίδιο αποτελεί συχνά τη μόνη λύση για καθημερινή αυτονομία χωρίς εξάρτηση από τρίτους. Ωστόσο, το κόστος των κατάλληλων αμαξιδίων ή των συστημάτων μετατροπής υπερβαίνει σημαντικά την αποζημίωση του ΕΟΠΥΥ, με αποτέλεσμα πολλοί να μην μπορούν να τα αποκτήσουν. Η συγκεκριμένη δράση εξασφαλίζει μηδενική επιβάρυνση για τους δικαιούχους, καλύπτοντας πλήρως τη διαφορά κόστους. Με αυτόν τον τρόπο, ενισχύεται η πρόσβασή τους σε καθαρές, προσβασιμες και βιώσιμες μεταφορές, μειώνοντας την εξάρτηση από ενεργοβόρες ιδιωτικές υπηρεσίες μεταφοράς.

Ωφελούμενοι: 15.000 άτομα με παραπληγία, τετραπληγία ή ημιπληγία
Προϋπολογισμός: 52.500.000 ευρώ
Φορέας Χρηματοδότησης: Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο
Χρονοδιάγραμμα: Α' τρίμηνο 2026 - Δ' τρίμηνο 2030.
  •  Ενεργειακή αναβάθμιση 478 ειδικών σχολείων
Μέχρι σήμερα, τα ειδικά σχολεία χρησιμοποιούν θέρμανση με πετρέλαιο, η οποία είναι κοστοβόρα και δύσκολα ελεγχόμενη. Αυτό πλήττει δυσανάλογα τους πιο ευάλωτους, όπως τα παιδιά με αναπηρία, προκαλώντας ανισότητες. Οι παρεμβάσεις περιλαμβάνουν ενδεικτικά εγκατάσταση αντλιών θερμότητας, μικρών φωτοβολταϊκών, θερμομόνωση, αναβάθμιση του κτηριακού φλοιού. Στόχος είναι η εξοικονόμηση ενέργειας, η μείωση των λειτουργικών εξόδων, η βελτίωση της θερμικής άνεσης και η ασφάλεια των μαθητών και του προσωπικού. Επιπλέον, η δράση συμβάλλει στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των σχολείων, προωθώντας τη βιώσιμη λειτουργία τους και την κοινωνική ισότητα.

Ωφελούμενες δομές: 478 ειδικά σχολεία (Ειδικά Δημοτικά, Ειδικά Γυμνάσια και Λύκεια, ΕΝΕΓΥΛ, ΕΕΕΕΚ)
Προϋπολογισμός: 73.134.000 ευρώ
Φορέας χρηματοδότησης: Ταμείο Εκσυγχρονισμού
Χρονοδιάγραμμα: Α' τρίμηνο 2026 - Δ' τρίμηνο 2032.

Νέες παρεμβάσεις για βιώσιμη κινητικότητα και καθολική προσβασιμότητα με επίκεντρο τα άτομα με αναπηρία

Οι τρεις βασικές δράσεις που προωθούνται αντανακλούν ουσιαστικά τις ανάγκες της αναπηρικής κοινότητας και αποτυπώνουν τη σταθερή προσήλωση της κυβέρνησης στη δημιουργία ενός βιώσιμου, πράσινου και συμπεριληπτικού περιβάλλοντος. Παράλληλα, πέρα από τις πρωτοβουλίες που εισηγήθηκε ο Συντονιστικός Μηχανισμός για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ, τα αρμόδια υπουργεία πρότειναν τη συμπερίληψη στο Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο επιπλέον παρεμβάσεων που υλοποιούν στην πράξη την Εθνική Στρατηγική.

Μεταξύ αυτών, περιλαμβάνεται η αντικατάσταση συμβατικών ταξί με οχήματα μεγαλύτερης χωρητικότητας (6 έως 9 θέσεων) που φέρουν πιστοποιημένες ράμπες και ειδικές θέσεις για αναπηρικά αμαξίδια, η ανάπτυξη ενός ψηφιακού συστήματος χαρτογράφησης και καθοδήγησης για εμποδιζόμενα άτομα στους σταθμούς των ΜΜΜ, καθώς και η συνεχιζόμενη ενίσχυση του στόλου με φιλικά προς το περιβάλλον, πλήρως προσβάσιμα λεωφορεία. Επίσης, σχεδιάζονται παρεμβάσεις για τη βελτίωση της προσβασιμότητας στους σιδηροδρομικούς σταθμούς και την αναβάθμιση των υπηρεσιών στο μετρό, με έμφαση στην εξυπηρέτηση ατόμων με περιορισμένη κινητικότητα. Τέλος, προωθείται και ένα πρόγραμμα χρηματοδοτικής μίσθωσης ηλεκτρικών οχημάτων για ευάλωτα νοικοκυριά.