Σχολεία: Στην τελική ευθεία ο σχεδιασμός για μείωση της διδακτέας ύλης σε Δημοτικό και Γυμνάσιο
Οι αλλαγές δεν θα αφορούν το σύνολο των μαθημάτων
Από το σχολικό έτος 2025-26 θα εφαρμοστούν αλλαγές στη διδακτέα ύλη στις τάξεις του Δημοτικού και του Γυμνασίου, χωρίς να επηρεάζονται όλα τα μαθήματα

Στο τελικό στάδιο βρίσκεται το σχέδιο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) για τη μείωση της διδακτέας ύλης στις τάξεις του Δημοτικού και του Γυμνασίου, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από την ερχόμενη σχολική χρονιά.
Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του ΙΕΠ, Σπύρος Δουκάκης, το σχέδιο καλύπτει όλες τις τάξεις, από την Α’ Δημοτικού έως και τη Γ’ Γυμνασίου, και αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη φάση των τελικών ελέγχων πριν υποβληθεί προς έγκριση στην υπουργό Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη. Ο κ. Δουκάκης διευκρίνισε ότι οι αλλαγές δεν θα αφορούν το σύνολο των μαθημάτων, καθώς σε ορισμένες περιπτώσεις κρίθηκε ότι η υπάρχουσα ύλη είναι ήδη προσαρμοσμένη στις ανάγκες των μαθητών.
Από τον σχεδιασμό εξαιρούνται οι τάξεις του Λυκείου, καθώς στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις γίνεται η χρήση της Τράπεζας Θεμάτων. Έτσι, η διδακτέα ύλη των λυκείων δεν θα αλλάξει.
«Σε κάποια μαθήματα δεν θα υπάρξουν αλλαγές», εξήγησε ο κ. Δουκάκης, «και σε όποια υπάρξουν, ο περιορισμός της ύλης θα φτάνει έως και το 30% της σημερινής ύλης». Όπως επεσήμανε, δεν πρόκειται για μία απλή μείωση της διδακτέας ύλης, αλλά ένα σχέδιο που θα δίνει περισσότερη ελευθερία στον εκπαιδευτικό για να προχωρά σε πιο ουσιαστική διδασκαλία.
Σύμφωνα με το υπό επεξεργασία σχέδιο, προτείνεται η αναδιοργάνωση των μαθησιακών στόχων κάθε γνωστικού αντικειμένου σε δύο κατηγορίες:
«Έτσι, εξασφαλίζεται πολύτιμος διδακτικός χρόνος, ενισχύεται η παιδαγωγική ευελιξία και ενδυναμώνεται ο ρόλος του, ώστε να υποστηρίζει μια πιο στοχευμένη και ουσιαστική διδασκαλία, με σεβασμό στον ρυθμό κάθε μαθητή και στις ανάγκες της σχολικής ομάδας», σχολίασε ο κ. Δουκάκης.
Σύμφωνα με το ΙΕΠ, το αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας για περισσότερο παιδαγωγικό χώρο και χρόνο είναι διαχρονικό, και με τον τρόπο αυτό απαντάται η ανάγκη αυτή των εκπαιδευτικών και παράλληλα, δίνεται ο χώρος και για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, της ικανότητας σύνθεσης και της δημιουργικότητας των μαθητών.
Ταυτόχρονα, ο νέος σχεδιασμός της διδακτέας ύλης θα βρίσκεται σε αρμονία με εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών και του συστήματος του πολλαπλού βιβλίου, που αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή το 2026-27.
Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του ΙΕΠ, Σπύρος Δουκάκης, το σχέδιο καλύπτει όλες τις τάξεις, από την Α’ Δημοτικού έως και τη Γ’ Γυμνασίου, και αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη φάση των τελικών ελέγχων πριν υποβληθεί προς έγκριση στην υπουργό Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη. Ο κ. Δουκάκης διευκρίνισε ότι οι αλλαγές δεν θα αφορούν το σύνολο των μαθημάτων, καθώς σε ορισμένες περιπτώσεις κρίθηκε ότι η υπάρχουσα ύλη είναι ήδη προσαρμοσμένη στις ανάγκες των μαθητών.
Από τον σχεδιασμό εξαιρούνται οι τάξεις του Λυκείου, καθώς στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις γίνεται η χρήση της Τράπεζας Θεμάτων. Έτσι, η διδακτέα ύλη των λυκείων δεν θα αλλάξει.
«Σε κάποια μαθήματα δεν θα υπάρξουν αλλαγές», εξήγησε ο κ. Δουκάκης, «και σε όποια υπάρξουν, ο περιορισμός της ύλης θα φτάνει έως και το 30% της σημερινής ύλης». Όπως επεσήμανε, δεν πρόκειται για μία απλή μείωση της διδακτέας ύλης, αλλά ένα σχέδιο που θα δίνει περισσότερη ελευθερία στον εκπαιδευτικό για να προχωρά σε πιο ουσιαστική διδασκαλία.
Σύμφωνα με το υπό επεξεργασία σχέδιο, προτείνεται η αναδιοργάνωση των μαθησιακών στόχων κάθε γνωστικού αντικειμένου σε δύο κατηγορίες:
- βασικοί - υποχρεωτικοί, που διασφαλίζουν τη θεμελιώδη γνώση και τις αναγκαίες δεξιότητες για όλους τους μαθητές, και
- πρόσθετοι - προαιρετικοί, που δίνουν στον εκπαιδευτικό τη δυνατότητα να επιλέγει τι επιπλέον θα διδάξει και να προσαρμόζει τη διδασκαλία στα ενδιαφέροντα, το επίπεδο και τις ιδιαιτερότητες της τάξης του.
«Έτσι, εξασφαλίζεται πολύτιμος διδακτικός χρόνος, ενισχύεται η παιδαγωγική ευελιξία και ενδυναμώνεται ο ρόλος του, ώστε να υποστηρίζει μια πιο στοχευμένη και ουσιαστική διδασκαλία, με σεβασμό στον ρυθμό κάθε μαθητή και στις ανάγκες της σχολικής ομάδας», σχολίασε ο κ. Δουκάκης.
Σύμφωνα με το ΙΕΠ, το αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας για περισσότερο παιδαγωγικό χώρο και χρόνο είναι διαχρονικό, και με τον τρόπο αυτό απαντάται η ανάγκη αυτή των εκπαιδευτικών και παράλληλα, δίνεται ο χώρος και για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, της ικανότητας σύνθεσης και της δημιουργικότητας των μαθητών.
Ταυτόχρονα, ο νέος σχεδιασμός της διδακτέας ύλης θα βρίσκεται σε αρμονία με εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών και του συστήματος του πολλαπλού βιβλίου, που αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή το 2026-27.