Η κρίση στα μέσα μεταφοράς της Αθήνας φτάνει στο αποκορύφωμά της με χιλιάδες ακυρωμένα δρομολόγια λεωφορείων και τρόλεϊ, ενώ οι επιβάτες του μετρό υποφέρουν σε συρμούς χωρίς κλιματισμό κατά τη διάρκεια του καύσωνα με θερμοκρασίες που ξεπερνούν τους 40 βαθμούς. Σύμφωνα με την εφημερίδα «Τα Νέα», οι συμβάσεις με ιδιωτικούς φορείς παραμένουν ανεκπλήρωτες, δημιουργώντας σοβαρά προβλήματα στο συγκοινωνιακό δίκτυο της πρωτεύουσας.

Διαβάστε: Γιατί τα καλοκαίρια μας δεν είναι ξέγνοιαστα πια; - Οι καύσωνες, οι πυρκαγιές, τα social media και η οικονομική στενότητα που επηρεάζουν την υγεία μας


Αύξηση επιβατών, μείωση δρομολογίων στα μέσα μεταφοράς

Παρά την αυξανόμενη ζήτηση για μέσα μεταφοράς μετά την πανδημία, τα δρομολόγια σε όλα σχεδόν τα μέσα μαζικής μεταφοράς παρουσιάζουν δραματική μείωση. Η κατάσταση επιδεινώνεται παρά την προσθήκη νέων λεωφορείων και τη συμμετοχή ιδιωτικών ΚΤΕΛ στο συγκοινωνιακό έργο.

Οι επιβάτες στις στάσεις των λεωφορείων χρειάζονται εξαιρετική υπομονή, καθώς η συχνότητα διέλευσης σε πολλές περιοχές φτάνει το μισάωρο. Με την εφαρμογή του θερινού προγράμματος, οι καθυστερήσεις γίνονται ακόμη μεγαλύτερες.


Μαρτύριο στη γραμμή 1 του μετρό

Οι χρήστες της γραμμής 1 του μετρό αντιμετωπίζουν καθημερινή ταλαιπωρία με δρομολόγια που εκτελούνται ανά 9 έως 12 λεπτά. Το πρόβλημα επιδεινώνεται σημαντικά κατά τη διάρκεια του καύσωνα, όταν σχεδόν οι μισοί συρμοί λειτουργούν χωρίς κλιματισμό λόγω έλλειψης ανταλλακτικών.

Πολλοί επιβάτες επιλέγουν να περιμένουν το επόμενο τρένο αντί να επιβιβαστούν σε συρμό χωρίς air condition, προσευχόμενοι να βρουν κάποιον με λειτουργικό κλιματισμό. Η κατάσταση μοιάζει με σάουνα, καθιστώντας τη μετακίνηση αφόρητη.


Προβλήματα σε όλες τις γραμμές του μετρό

Στις γραμμές 2 και 3 του μετρό, οι επιβάτες συνεχίζουν να υποφέρουν σε συρμούς χωρίς κλιματισμό. Από τους 52 συρμούς, οι 20 στερούνται κλιματισμού, ενώ αρκετοί βγαίνουν περιοδικά εκτός λειτουργίας για συντήρηση λόγω παλαιότητας.

Η ανακαίνιση 14 παλαιών συρμών του ΗΣΑΠ, που έπρεπε να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2024, μετατέθηκε για το 2026. Η σχετική σύμβαση ανανεώθηκε χωρίς επιπτώσεις για τους αναδόχους.


Έλλειψη οδηγών και χαμένα δρομολόγια

Η εταιρεία Οδικές Συγκοινωνίες αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα έλλειψης οδηγών, παρά την προσθήκη νέων λεωφορείων στον στόλο. Τα στατιστικά του 2023 αποκαλύπτουν την έκταση του προβλήματος:

· Θερμικά λεωφορεία: 2.640.860 δρομολόγια από 2.983.357 προγραμματισμένα (88,5% υλοποίηση)

· Τρόλεϊ: 295.819 δρομολόγια από 361.211 προγραμματισμένα (81,9% υλοποίηση)

· Συνολικά χαμένα δρομολόγια: 407.889, με το 78,7% να οφείλεται σε έλλειψη οδηγών


Ιδιωτικοί φορείς και ανεκπλήρωτες συμβάσεις

Η Κοινοπραξία Συγκοινωνιών Αττικής έχει αναλάβει, σύμφωνα με την ίδια πηγή, την εκτέλεση δρομολογίων σε 63 γραμμές με 211 λεωφορεία, έναντι 435 εκατομμυρίων ευρώ για οκτώ χρόνια. Ωστόσο, σχεδόν έναν χρόνο μετά την ενεργοποίηση της σύμβασης, λειτουργούν μόλις 181 λεωφορεία αντί για 211, ενώ περίπου 20 οχήματα παραμένουν εκτός δρομολογίων.


Στατιστικά που αποκαλύπτουν την κρίση

Τα στοιχεία της ΣΤΑΣΥ για το 2024 επιβεβαιώνουν την επιδείνωση της κατάστασης. Στη γραμμή 1, οι επιβάτες αυξήθηκαν από 64,8 εκατομμύρια σε 69,9 εκατομμύρια (+7,9%), ενώ τα προγραμματισμένα δρομολόγια μειώθηκαν από 104.509 σε 99.104 (-5,2%).

Παρόμοια εικόνα παρουσιάζουν οι γραμμές 2 και 3, όπου η επιβατική κίνηση αυξήθηκε από 158,6 εκατομμύρια σε 170 εκατομμύρια επιβιβάσεις (+7,2%), αλλά τα δρομολόγια μειώθηκαν από 272.624 σε 256.522 (-5,9%).

Στο τραμ η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη, με αύξηση επιβατών κατά 11,1% αλλά μείωση δρομολογίων κατά 8,8%. Το ποσοστό εκτέλεσης δρομολογίων έφτασε το 96,91%.