Ανυπόφορη είναι η κατάσταση στα μέσα σταθερής τροχιάς της Αθήνας, εν μέσω καύσωνα καθώς σοβαρές ελλείψεις σε τροχαίο υλικό και ανεπαρκής συντήρηση οδηγούν καθημερινά σε απαράδεκτες συνθήκες μετακίνησης και εργασίας. Παρά τις διαβεβαιώσεις για βελτίωση των συνθηκών η πραγματικότητα είναι ότι αρκετά οχήματα ιδίως στη Γραμμή 1 του Μετρό συνεχίζουν να κινούνται χωρίς στοιχειώδη προστασία από τη θερμική καταπόνηση.

Καύσωνας: Λιποθυμικό επεισόδιο ηλεκτροδηγού στη Γραμμή 1

Το πιο πρόσφατο περιστατικό, που αποκαλύφθηκε από τα Σωματεία Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, αφορά λιποθυμικό επεισόδιο ηλεκτροδηγού στη Γραμμή 1, μεταξύ Θησείου και Πειραιά, λόγω δυσλειτουργίας του κλιματισμού στον θάλαμο οδήγησης. Παρά την έγκαιρη ενεργοποίηση του συστήματος ακινητοποίησης του συρμού και την αποφυγή ατυχήματος, το περιστατικό αναδεικνύει τον οριακό χαρακτήρα της κατάστασης στο δίκτυο.

Η έλλειψη συρμών έχει οδηγήσει σε χρήση παλαιών «δανεικών» συρμών πρώτης γενιάς – των λεγόμενων «γαλλικών» – που δεν διαθέτουν καθόλου κλιματισμό. Οι συγκεκριμένοι συρμοί είχαν σχεδιαστεί για υπόγειες διαδρομές, με μικρά παράθυρα και ελάχιστο φυσικό αερισμό, γεγονός που τους καθιστά ιδιαίτερα προβληματικούς σε συνθήκες υπέργειας κυκλοφορίας και υψηλών θερμοκρασιών. Όταν υπερθερμαίνονται, ακινητοποιούνται σε υπόστεγα για να «δροσιστούν» με ανοιχτές πόρτες και παράθυρα.

Στο μέτωπο της συντήρησης, η κατάσταση κρίνεται επισφαλής: μόλις δύο ψυκτικοί τεχνικοί είναι διαθέσιμοι καθημερινά για τη Γραμμή 1, ενώ εργολάβοι που έχουν την ευθύνη των συστημάτων κλιματισμού σε επιβατικούς χώρους φέρονται να απουσιάζουν, αφήνοντας το δίκτυο ουσιαστικά ακάλυπτο εν μέσω θερινής αιχμής.

Προσπάθεια αναβάθμισης των συρμών του 2002 από τη Siemens δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, με αποτέλεσμα τουλάχιστον δέκα συρμοί να παραμένουν παροπλισμένοι λόγω αδυναμίας επισκευής εξαρτήματος του κλιματιστικού συστήματος.

Ο ΟΑΣΑ, από την πλευρά του, παραθέτει στοιχεία για τη γενικότερη κατάσταση στον στόλο:

• Στα λεωφορεία, 529 νέα οχήματα διαθέτουν σύγχρονα συστήματα κλιματισμού, με τον αριθμό να προβλέπεται να αυξηθεί σε 951 μέχρι το τέλος του 2025.

• Στις γραμμές 2 και 3 του μετρό, 52 συρμοί βρίσκονται σε κυκλοφορία, με πρόβλεψη για ανάταξη και προμήθεια νέων συρμών μέσω ΕΣΠΑ.

• Στη Γραμμή 1, η ανακαίνιση 14 συρμών αναμένεται να ξεκινήσει το 2026, ενώ σήμερα κυκλοφορούν 4 συρμοί χωρίς κλιματισμό, που – θεωρητικά – χρησιμοποιούνται μόνο σε ώρες μειωμένης θερμικής επιβάρυνσης.

Ωστόσο, όπως καταγγέλλουν εργαζόμενοι, οι πρακτικές αυτές δεν επαρκούν. Επιβάτες στρέφουν την αγανάκτησή τους προς τους οδηγούς, φτάνοντας στα όρια της σύγκρουσης, ενώ η διοίκηση καλείται να απαντήσει στο ερώτημα: πώς είναι δυνατόν να μην επαρκούν οι συρμοί για ένα θερινό πρόγραμμα μειωμένων δρομολογίων – και μάλιστα με βασική προϋπόθεση την ασφαλή και αξιοπρεπή μεταφορά; Η εικόνα παραπέμπει σε μια διαχρονική εγκατάλειψη του δικτύου σταθερής τροχιάς, με τις υποδομές να φθίνουν, τη συντήρηση να υποστελεχώνεται, και τις αναγκαίες επενδύσεις να καθυστερούν.

Τι απαντά η ΣΤΑΣΥ για το περιστατικό αδιαθεσίας οδηγού συρμού στη Γραμμή 1 του μετρό

Αναφορικά με το περιστατικό αδιαθεσίας και όχι λιποθυμίας οδηγού συρμού στη Γραμμή 1 του μετρό το απόγευμα της Πέμπτης 24 Ιουλίου, η ΣΤΑΣΥ επισημαίνει τα ακόλουθα:

«- Το τεχνικό πρόβλημα στο σύστημα κλιματισμού της καμπίνας του οδηγού προέκυψε κατά τη διάρκεια του δρομολογίου και ενώ ο συρμός ήταν λειτουργικός από την έναρξη της κυκλοφορίας στις 5μιση το πρωί.

– Όταν ο οδηγός ενημέρωσε για τη βλάβη, δόθηκε εντολή απόσυρσης του συρμού στην τεχνικοεπισκευαστική βάση του Πειραιά.

– Κατά τη διάρκεια της διαδρομής και συγκεκριμένα στον σταθμό Θησείο, ο οδηγός ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου, πως ένοιωσε αδιαθεσία. Σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες, κλήθηκε το ΕΚΑΒ και τον συρμό οδήγησε στην τεχνικοεπισκευαστική βάση του Πειραιά άλλος οδηγός.

– Στον οδηγό παρασχέθηκε βοήθεια από το ΕΚΑΒ και με δική του ευθύνη αποχώρησε, χωρίς να αιτηθεί τη διακομιδή του στο νοσοκομείο.

– Σε περιόδους υψηλών θερμοκρασιών, η ΣΤΑ.ΣΥ προγραμματίζει επιπλέον βάρδιες 4 οδηγών, ώστε να μειώνεται ο χρόνος παραμονής των οδηγών στην καμπίνα τους. Πιο συγκεκριμένα, κατά το χρονικό διάστημα 12:00-18:00 τα διαλείμματα των οδηγών γίνονται πιο συχνά από τα συνηθισμένα, ούτως ώστε ο χρόνος συνεχούς οδήγησης να μην υπερβαίνει τη 1 ώρα.

– Η λειτουργία της τεχνικοεπισκευαστικής βάσης του Πειραιά παραμένει αδιάλειπτη και υπό δύσκολες συνθήκες οι εργαζόμενοι της ΣΤΑ.ΣΥ εργάζονται για την αποκατάσταση των τεχνικών βλαβών που ανακύπτουν καθημερινά. Για την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού της βάσης, το αμέσως επόμενο διάστημα προκηρύσσεται η πρόσληψη 104 επιπλέον τεχνικών».