Κατά 89,6% αυξήθηκε ο συνολικός αριθµός των Τµηµάτων Eνταξης στη χώρα, µε το υπουργείο Παιδείας να εκπονεί το µεγαλύτερο πρόγραµµα ίδρυσής τους στην ιστορία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήµατος, µε στόχο την παροχή δυνατότητας στήριξης µαθητών µε µαθησιακές, γνωστικές, επικοινωνιακές ή άλλες δυσκολίες στις δηµόσιες σχολικές µονάδες της επικράτειας.

Διαβάστε: Προσλήψεις 14.641 αναπληρωτών εκπαιδευτών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση - Οι πίνακες με όλα τα ονόματα

Η συγκεκριµένη παρέµβαση εντάσσεται στο πλαίσιο της στρατηγικής ενίσχυσης της συµπερίληψης στην Πρωτοβάθµια και ∆ευτεροβάθµια Εκπαίδευση του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευµάτων και Αθλητισµού που προχώρησε το 2025 στην ίδρυση 3.448 νέων Τµηµάτων Ενταξης. Πηγές του υπουργείου Παιδείας τονίζουν ότι η παρέµβαση αυτή αποτελεί τη µεγαλύτερη εθνική επένδυση στην Ειδική Αγωγή από καταβολής του θεσµού και αφορά οριζόντια την εκπαιδευτική κάλυψη σε όλες τις βαθµίδες, από το Νηπιαγωγείο έως τα Επαγγελµατικά Λύκεια.

Η ίδρυση των νέων Τµηµάτων Ενταξης αφορά και τις 13 περιφέρειες της χώρας. Ιδιαίτερη έµφαση δίνεται στη ∆ευτεροβάθµια Εκπαίδευση, η οποία ενισχύεται µαζικά, σε µια προσπάθεια να θεραπευτούν οι διαχρονικές ελλείψεις σε ειδικές δοµές εντός Γυµνασίων και Λυκείων.

Σύµφωνα µε την υπουργική απόφαση της αρµόδιας υπουργού Σοφίας Ζαχαράκη, προβλέπεται η δηµιουργία 480 νέα Τµηµάτων Ενταξης σε Γυµνάσια. Τα Τµήµατα Ενταξης λειτουργούν εντός των σχολείων, µε ειδικά καταρτισµένο προσωπικό και σχέδια εξατοµικευµένης παρέµβασης, προσφέροντας δυνατότητα παρακολούθησης της γενικής τάξης µε υποστήριξη, όπου απαιτείται. Αναλυτικά, στις 13 περιφέρειες της χώρας ιδρύονται 1.842 Τ.Ε. σε νηπιαγωγεία (σύνολο 2.390), 714 σε δηµοτικά (σύνολο 3.186), 480 νέα ΤΕ σε Γυµνάσια (σύνολο 1.193), 231 σε Γενικά Λύκεια (σύνολο 270) και 181 νέα Τµήµατα Ενταξης στα Επαγγελµατικά Λύκεια, µε το σύνολο να ανέρχεται στα 205.

Οι αρμοδιότητες

Οι βασικές αρµοδιότητες των εκπαιδευτικών των Τµηµάτων Ενταξης είναι, πρώτον, η αξιολόγηση/διερεύνηση αναγκών των παιδιών µε αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, η συνεργασία µε τον εκπαιδευτικό της τάξης για την κατάρτιση και υλοποίηση του εξατοµικευµένου προγράµµατος και τη µαθησιακή υποστήριξη του παιδιού.

Ακόμη, ο εκπαιδευτικός παρέχει υποστήριξη στους μαθητές με διδακτικές παρεμβάσεις, σύμφωνα με το Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης, βοηθά στην ενίσχυση της μαθησιακής και ψυχοκοινωνικής προσαρμογής των μαθητών του Τ.Ε . στο κοινό σχολικό περιβάλλον και, τέλος, αναλαμβάνει την ενημέρωση των μελών της σχολικής κοινότητας επί θεμάτων ειδικής αγωγής και ενταξιακής εκπαίδευσης.

Συνολικά, σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, λειτουργούν 7.244 τμήματα ένταξης στο σύνολο των 12.101 σχολείων της ελληνικής επικράτειας. Από τα νέα 3.448 Τ.Ε. που ιδρύονται στα ελληνικά σχολεία αξίζει να σημειωθεί ότι 1.842 αφορούν σε Νηπιαγωγεία, 714 σε δημοτικά σχολεία, 480 σε Γυμνάσια, 231 σε ΓΕ.Λ και 181σε ΕΠΑ.Λ. Ενδεικτικά, στην Αττική ιδρύονται 662 ΤΕ σε νηπιαγωγεία, 93 σε δημοτικά, 213 σε Γυμνάσια, 73 σε ΓΕ.Λ και 47 σε ΕΠΑ.Λ.

Στην Κεντρική Μακεδονία 283 σε νηπιαγωγεία, 165 σε δημοτικά, 83 σε Γυμνάσια, 41 σε ΓΕ.Λ. και 33 σε ΕΠΑ.Λ, ενώ αντίστοιχα στην Ανατολική Μακεδονία Θράκη 88 σε νηπιαγωγεία, 50 σε δημοτικά, 21σε Γυμνάσια, 13 σε ΓΕ.Λ. και 14 σε ΕΠΑ.Λ. Στη Θεσσαλία αναμένεται η δημιουργία 121 Τ.Ε. σε Νηπιαγωγεία, 69 σε Δημοτικά, 24 σε Γυμνάσια, 10 σε ΓΕ.Λ. και 12 σε ΕΠΑ.Λ.

Στη Δυτική Ελλάδα ιδρύονται 132 σε Νηπιαγωγεία, 99 σε Δημοτικά, 26 σε Γυμνάσια και 11 και 14 σε ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ., αντίστοιχα. 147 νέα Τ.Ε. δημιουργούνται στα Νηπιαγωγεία της Κρήτης, 39 στα Δημοτικά, 24 στα Γυμνάσια, 21 στα ΓΕ.Λ. και 14 στα ΕΠΑ.Λ., ενώ να σημειωθεί ότι η κατανομή των νέων Τμημάτων περιλαμβάνει καθεμία από τις 13 περιφέρειες της χώρας. Από τα παραπάνω στοιχεία προκύπτει αξιοσημείωτη αύξηση και σε Λύκεια και σε ΕΠΑ.Λ., όπου το ποσοστό νέων ιδρύσεων είναι πολλαπλάσιο σε σχέση με τον υφιστάμενο αριθμό, προσεγγίζοντας το +600% και το +750% αντίστοιχα. Οσον αφορά την ποσοτική υπεροχή του Νηπιαγωγείου (53,4% των νέων τμημάτων), αναδεικνύει τη σαφή στόχευση του υπουργείου Παιδείας στην πρώιμη παιδαγωγική παρέμβαση.

Οι στόχοι και η βούληση

Παράλληλα, η συστηματική ενίσχυση των Γυμνασίων, ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ. αποτυπώνει τη βούληση για καθολική κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών σε κάθε φάση της σχολικής διαδρομής. Να σημειωθεί ότι τo Τμήμα Ενταξης είναι ένα εξειδικευμένο πλαίσιο που αποσκοπεί στη μαθησιακή και ψυχοκοινωνική υποστήριξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες εντός των σχολείων γενικής εκπαίδευσης.

Σκοπός του είναι η πλήρης ένταξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/ και αναπηρία στο σχολικό περιβάλλον μέσα από ειδικές εκπαιδευτικές παρεμβάσεις. Ουσιαστικά, με τα τμήματα ενισχύεται η πρώιμη παρέμβαση στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό, υποστηρίζεται η ομαλή μετάβαση των μαθητών στην εφηβεία και στη Δευτεροβάθμια, και διαμορφώνονται δομές υποστήριξης για νέες ανάγκες, όπως η ψυχοκοινωνική στήριξη και η αντιμετώπιση δυσκολιών μάθησης.

Ο εκπαιδευτικός του ΤΕ υποστηρίζει τους μαθητές:
  • Α) Εντός του περιβάλλοντος της τάξης τους, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων, με στόχο τη διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων και των διδακτικών πρακτικών ή
  • Β) σε ιδιαίτερο χώρο μόνο εφόσον το επιβάλλουν οι ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών. Για να υποστηριχτεί ένας μαθητής/τρια από Τμήμα Ενταξης παραπέμπεται από το ΚΕΔΑΣΥ της περιοχής στην οποία βρίσκεται το σχολείο του. Αν ένας μαθητής δεν διαθέτει αξιολογική έκθεση-γνωμάτευση από ΚΕΔΑΣΥ για υποστήριξη από Τ.Ε., μπορεί να υποστηρίζεται από Τ.Ε. με απόφαση της Επιτροπής Διεπιστημονικής Υποστήριξης ή του Συλλόγου Διδασκόντων.
*Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά