Στην τελική ευθεία για το Πάτρα - Πύργος: Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα εγκαινιάσει τα 65 χλμ. του νέου αυτοκινητόδρομου - Το απόγευμα της Πέμπτης η τελετή παράδοσης
Σημαντικό οδικό έργο
Σύμφωνα με τον τελευταίο προγραμματισμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το μεγαλύτερο μέρος του αυτοκινητόδρομου Πάτρα - Πύργος πρόκειται να παραδοθεί στην κυκλοφορία σήμερα, Πέμπτη (31/7)

Το έργο κατασκευής του αυτοκινητόδρομου Πάτρα - Πύργος έχει πλέον εισέλθει στην τελική ευθεία, καθώς οι εργασίες στις βασικές υποδομές του οδικού άξονα αγγίζουν την ολοκλήρωσή τους. Σύμφωνα με τον τελευταίο προγραμματισμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το μεγαλύτερο μέρος του έργου –συγκεκριμένα το 86%, που αντιστοιχεί σε 65 από τα συνολικά 75 χιλιόμετρα του δρόμου– πρόκειται να παραδοθεί στην κυκλοφορία στις 31 Ιουλίου 2025.
Διαβάστε: Ολυμπία Οδός: Ξεκινάει την 1η Αυγούστου η λειτουργία των 65 χιλιομέτρων της νέας Πατρών-Πύργου - Οι τιμές των διοδίων
Στην τελετή παράδοσης της νέας χάραξης της Εθνικής Οδού Πατρών-Πύργου, κοντά στο Αλποχώρι Ηλείας, η οποία θα γίνει σήμερα το απόγευμα, θα παραστεί και θα μιλήσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στο εργοτάξιο, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, δήλωσε πως τα υπόλοιπα 10 χιλιόμετρα, τα οποία συνδέουν την Πάτρα με τον Αλισσό (δηλαδή το πρώτο τμήμα από Μιντιλόγλι έως Αλισσό), θα ολοκληρωθούν και θα παραδοθούν προς το τέλος Νοεμβρίου του 2025. Η σχετική καθυστέρηση στο συγκεκριμένο τμήμα οφείλεται στο γεγονός ότι οι εργασίες διεξάγονται σε υφιστάμενη αρτηρία με συνεχή κυκλοφορία, γεγονός που επιβράδυνε την πρόοδο των έργων σε σχέση με εκείνα που εκτελέστηκαν σε νέα χάραξη. Σε κάθε περίπτωση η τελική παράδοση του αυτοκινητόδρομου γίνεται μόλις 4 μήνες μετά τη μεγάλη παράδοση του Ιουλίου.
Το σημαντικό στην περίπτωση του Πάτρα - Πύργος είναι πως ο νέος αυτοκινητόδρομος επεκτείνει την Ολυμπία Οδό και φέρνει για πρώτη φορά λειτουργία κλειστού αυτοκινητόδρομου στην περιοχή της Ηλείας.
Θα συνδεθούν πέραν του Πύργου, που είναι η πρωτεύουσα του Νομού, και σημαντικές περιοχές όπως η Κυλλήνη, το Κατάκολο, η Αμαλιάδα κ.ά. Σημαντική εκτιμάται πως θα είναι η λειτουργία του αυτοκινητόδρομου και για τους τουριστικούς προορισμούς που έχει η δυτική Αχαΐα και η Ηλεία και που κατά πολλούς είναι ανερχόμενες περιοχές, με εύκολη πλέον οδική πρόσβαση. Επίσης ανοίγει τον δρόμο για να ξεκινήσει η κουβέντα υλοποίησης και του τελευταίου τμήματος της Ολυμπίας Οδού, δηλαδή το τμήμα Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα. Όπως όλα δείχνουν, το πρώτο υποτμήμα που θα πάει προς υλοποίηση είναι το Πύργος-Αλφειός που θα συνδέσει και απευθείας την Αρχαία Ολυμπία με τον άξονα.
Υπό εξέταση από το υπουργείο ΥΠΟΜΕ είναι και το υπόλοιπο τμήμα από τον Αλφειό μέχρι την Τσακώνα, ωστόσο σύμφωνα με τα ευρήματα των μελετών που διεξήχθησαν για την αναβάθμιση του δρόμου αυτού, φαίνεται πως απαιτεί μεγάλα κεφάλαια. Όπως είχε αναφέρει παλαιότερα ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, στην καλύτερη περίπτωση μιλάμε για 700 εκατ. ευρώ (μαζί με το τμήμα Πύργος-Αλφειός).
Επισημαίνεται ότι με απόφαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα υλοποιηθούν πρόσθετες συμπληρωματικές εργασίες στον αυτοκινητόδρομο, εντός των ορίων του έργου Παραχώρησης, οι οποίες περιλαμβάνουν επέκταση και ασφαλτόστρωση παράπλευρου οδικού δικτύου και διαμορφώσεις κόμβων. Εκτός του ορίου του Έργου Παραχώρησης, υλοποιούνται –μεταξύ άλλων– και αντιπλημμυρικά έργα που εκτείνονται κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος.
Σημειωτέον πως τα έργα για το Πάτρα - Πύργος εκτελούνται ανά τμήματα από τις ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤOR, ΑΒΑΞ. Συγκεκριμένα, το τμήμα Μιντιλόγλι - Καραίικα το υλοποιεί η ΑΒΑΞ, το τμήμα Καραίικα-Γαστούνη η AKTOR και το τμήμα Γαστούνη-Πύργος η ΤΕΡΝΑ.
Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα - Πύργος θα διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας, ανισόπεδους κόμβους και θα έχει όλα τα τεχνικά χαρακτηριστικά του υπόλοιπου άξονα της Ολυμπίας Οδού. Δηλαδή, τουαλέτες ανά κάποια χιλιόμετρα, ΣΕΑ για τη στάση των οδηγών, βοηθητικά οχήματα, ηλεκτρονικές πινακίδες μηνυμάτων και συντήρηση, που θα διατηρεί τον δρόμο σε υψηλά επίπεδα.
Η κατασκευή του δρόμου ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2021 και το χρονοδιάγραμμά του ακολουθήθηκε σε μεγάλο βαθμό. Η χρηματοδότηση του έργου καλύφθηκε από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και τώρα από το ΕΣΠΑ 2021-2027.
Διαβάστε: Ολυμπία Οδός: Ξεκινάει την 1η Αυγούστου η λειτουργία των 65 χιλιομέτρων της νέας Πατρών-Πύργου - Οι τιμές των διοδίων
Στην τελετή παράδοσης της νέας χάραξης της Εθνικής Οδού Πατρών-Πύργου, κοντά στο Αλποχώρι Ηλείας, η οποία θα γίνει σήμερα το απόγευμα, θα παραστεί και θα μιλήσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Αυτοκινητόδρομος Πάτρα - Πύργος: Σήμερα θα παραδοθεί στην κυκλοφορία το μεγαλύτερο μέρος του έργου
Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σημαντικό οδικό έργο για τη Δυτική Ελλάδα, καθώς θα αναβαθμίσει τις μεταφορές, θα ενισχύσει την οδική ασφάλεια και θα δώσει ώθηση στην τοπική ανάπτυξη. Αυτή την περίοδο ολοκληρώνονται οι τελευταίες πινελιές για το έργο, που είναι η σήμανση, η διαγράμμιση, τα στηθαία ασφαλείας και ο φωτισμός. Πρόκειται για το τμήμα Αλισσός-Πύργος, το οποίο αποτελεί στο συντριπτικό του μέρος τον νέο αυτοκινητόδρομο. Με τη λειτουργία του παύει οριστικά η μονοκρατορία της Εθνικής Οδού Πάτρας-Πύργου, η οποία μέχρι και πρόσφατα αποτελούσε μία από τις πλέον διαβόητες καρμανιόλες στις οδικές μεταφορές της χώρας.Κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στο εργοτάξιο, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, δήλωσε πως τα υπόλοιπα 10 χιλιόμετρα, τα οποία συνδέουν την Πάτρα με τον Αλισσό (δηλαδή το πρώτο τμήμα από Μιντιλόγλι έως Αλισσό), θα ολοκληρωθούν και θα παραδοθούν προς το τέλος Νοεμβρίου του 2025. Η σχετική καθυστέρηση στο συγκεκριμένο τμήμα οφείλεται στο γεγονός ότι οι εργασίες διεξάγονται σε υφιστάμενη αρτηρία με συνεχή κυκλοφορία, γεγονός που επιβράδυνε την πρόοδο των έργων σε σχέση με εκείνα που εκτελέστηκαν σε νέα χάραξη. Σε κάθε περίπτωση η τελική παράδοση του αυτοκινητόδρομου γίνεται μόλις 4 μήνες μετά τη μεγάλη παράδοση του Ιουλίου.
Στις 30 Νοεμβρίου η ολοκλήρωση του έργου
Ειδικότερα, τα 65 χλμ., που αφορούν στο οδικό τμήμα Πύργος – Αλισσός προβλέπεται να ολοκληρωθούν στις 31 Ιουλίου 2025 και να αποδοθούν άμεσα σε χρήση και λειτουργία. Το υπολειπόμενο οδικό τμήμα Αλισσός – Μιντιλόγλι, μήκους 10 χλμ., προβλέπεται να ολοκληρωθεί στις 30 Νοεμβρίου 2025.Το σημαντικό στην περίπτωση του Πάτρα - Πύργος είναι πως ο νέος αυτοκινητόδρομος επεκτείνει την Ολυμπία Οδό και φέρνει για πρώτη φορά λειτουργία κλειστού αυτοκινητόδρομου στην περιοχή της Ηλείας.
Θα συνδεθούν πέραν του Πύργου, που είναι η πρωτεύουσα του Νομού, και σημαντικές περιοχές όπως η Κυλλήνη, το Κατάκολο, η Αμαλιάδα κ.ά. Σημαντική εκτιμάται πως θα είναι η λειτουργία του αυτοκινητόδρομου και για τους τουριστικούς προορισμούς που έχει η δυτική Αχαΐα και η Ηλεία και που κατά πολλούς είναι ανερχόμενες περιοχές, με εύκολη πλέον οδική πρόσβαση. Επίσης ανοίγει τον δρόμο για να ξεκινήσει η κουβέντα υλοποίησης και του τελευταίου τμήματος της Ολυμπίας Οδού, δηλαδή το τμήμα Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα. Όπως όλα δείχνουν, το πρώτο υποτμήμα που θα πάει προς υλοποίηση είναι το Πύργος-Αλφειός που θα συνδέσει και απευθείας την Αρχαία Ολυμπία με τον άξονα.
Υπό εξέταση από το υπουργείο ΥΠΟΜΕ είναι και το υπόλοιπο τμήμα από τον Αλφειό μέχρι την Τσακώνα, ωστόσο σύμφωνα με τα ευρήματα των μελετών που διεξήχθησαν για την αναβάθμιση του δρόμου αυτού, φαίνεται πως απαιτεί μεγάλα κεφάλαια. Όπως είχε αναφέρει παλαιότερα ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, στην καλύτερη περίπτωση μιλάμε για 700 εκατ. ευρώ (μαζί με το τμήμα Πύργος-Αλφειός).
Σημαντικό αναπτυξιακό πρόσημο για τη Δυτική Ελλάδα
Πάντως, στην κυβέρνηση υπολογίζουν πως ο άξονας «Πάτρα – Πύργος» εκτός από την ενίσχυση των επιπέδων οδικής ασφαλείας και τη μείωση των χρονοαποστάσεων, θα έχει σημαντικό αναπτυξιακό πρόσημο για ολόκληρη τη Δυτική Ελλάδα, συμβάλλοντας στην τουριστική ανάπτυξη και βελτιώνοντας τις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες.Επισημαίνεται ότι με απόφαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα υλοποιηθούν πρόσθετες συμπληρωματικές εργασίες στον αυτοκινητόδρομο, εντός των ορίων του έργου Παραχώρησης, οι οποίες περιλαμβάνουν επέκταση και ασφαλτόστρωση παράπλευρου οδικού δικτύου και διαμορφώσεις κόμβων. Εκτός του ορίου του Έργου Παραχώρησης, υλοποιούνται –μεταξύ άλλων– και αντιπλημμυρικά έργα που εκτείνονται κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος.
Σημειωτέον πως τα έργα για το Πάτρα - Πύργος εκτελούνται ανά τμήματα από τις ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤOR, ΑΒΑΞ. Συγκεκριμένα, το τμήμα Μιντιλόγλι - Καραίικα το υλοποιεί η ΑΒΑΞ, το τμήμα Καραίικα-Γαστούνη η AKTOR και το τμήμα Γαστούνη-Πύργος η ΤΕΡΝΑ.
Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα - Πύργος θα διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας, ανισόπεδους κόμβους και θα έχει όλα τα τεχνικά χαρακτηριστικά του υπόλοιπου άξονα της Ολυμπίας Οδού. Δηλαδή, τουαλέτες ανά κάποια χιλιόμετρα, ΣΕΑ για τη στάση των οδηγών, βοηθητικά οχήματα, ηλεκτρονικές πινακίδες μηνυμάτων και συντήρηση, που θα διατηρεί τον δρόμο σε υψηλά επίπεδα.
Η κατασκευή του δρόμου ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2021 και το χρονοδιάγραμμά του ακολουθήθηκε σε μεγάλο βαθμό. Η χρηματοδότηση του έργου καλύφθηκε από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και τώρα από το ΕΣΠΑ 2021-2027.