Εγκαινιάστηκε σήμερα (31/7) το εμβληματικό έργο του αυτοκινητόδρομου Πατρών-Πύργου, που αναμένεται να αλλάξει τα δεδομένα στις μετακινήσεις της Δυτικής Ελλάδας. Το νέο τμήμα έχει μήκος 65 χιλιόμετρα και εκτείνεται από τα Καμίνια Αχαΐας έως τον Πύργο Ηλείας, προσφέροντας ασφαλείς και ποιοτικές μετακινήσεις. Πλέον οι μετακινήσεις στη δυτική Ελλάδα γίνονται πιο ασφαλείς και πιο γρήγορες. Αξίζει να σημειωθεί ότι κάποιος για να ταξιδέψει από τον Πύργο προς την Αθήνα πλέον χρειάζεται μόλις 2 ώρες και 45 λεπτά, ενώ το ταξίδι Πύργος-Πάτρα διαρκεί 45 λεπτά.

Διαβάστε: Κώστας Αχ. Καραμανλής για τον νέο αυτοκινητόδρομο Πατρών-Πύργου: Τα μεγάλα έργα δεν ανήκουν σε κανένα υπουργό

Η Πατρών- Πύργου είναι ο πρώτος πλήρως αυτοματοποιημένος αυτοκινητόδρομος στη χώρα που θα λειτουργεί αποκλειστικά με ηλεκτρονικά διόδια και μηχανήματα Αυτόματης Πληρωμής. Τα εγκαίνια έκαναν ο Κυριάκος Μητσοτάκης με τον υπουργό Υποδομών Χρίστο Δήμα, ενώ τα πρώτα 65 χιλιόμετρα παραδίδονται αύριο στις 12 το μεσημέρι στην κυκλοφορία και τα τελευταία 10 στο τέλος Νοεμβρίου.

Ο τρίτος μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος στη χώρα

Με την ολοκλήρωσή του, η Ολυμπία Οδός καθίσταται ο τρίτος μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της Ελλάδας, συνολικού μήκους 277 χιλιομέτρων. Ο νέος οδικός άξονας συνδέει άμεσα τρεις Περιφέρειες - Δυτικής Αττικής, Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας και επηρεάζει σημαντικά άλλες δύο, την Ήπειρο και τα Ιόνια Νησιά, συμβάλλοντας καθοριστικά στην ανάπτυξη και την οδική ασφάλεια της περιοχής.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, την τριετία 2016 – 2018 καταγράφηκαν 37 θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα, με 43 ανθρώπους να χάνουν τη ζωή τους. Σχεδόν ένας κάθε μήνα. Την περίοδο 2022, μέχρι και το πρώτο τρίμηνο του 2025 καταγράφηκαν 19 θανατηφόρα τροχαία με 25 νεκρούς. Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα δώσει καθοριστική ώθηση στην ανάπτυξη της περιοχής και του τουρισμού. Θα ακολουθήσουν τα τελευταία απαιτητικά δέκα χιλιόμετρα από Άλυσο μέχρι την Πάτρα, τα οποία θα παραδοθούν σύμφωνα με τον προγραμματισμό μέχρι τα τέλη του Νοεμβρίου.

Όπως έγινε γνωστό, σε ισχύ τίθεται το σύστημα διοδίων για τη ζώνη Κυλλήνη- Πύργος (29χλμ.), ενώ η ζώνη Μιντιλόγλι – Κυλλήνη (46χλμ.), η οποία περιλαμβάνει και τα εναπομείναντα υπό κατασκευή 10 χλμ. Μιντιλόγλι – Καμίνια, θα είναι σε ελεύθερη χρήση – άνευ διοδίου- έως την ολοκλήρωση της κατασκευής η οποία εκτιμάται εντός του Νοεμβρίου του 2025. Η Πατρών- Πύργου είναι ο πρώτος πλήρως αυτοματοποιημένος αυτοκινητόδρομος στη χώρα που θα λειτουργεί αποκλειστικά με ηλεκτρονικά διόδια και μηχανήματα Αυτόματης Πληρωμής.

Σημειώνεται τέλος, ότι επεκτείνεται άμεσα στους ανωτέρω σταθμούς διοδίων το εκπτωτικό πρόγραμμα VALUE, που παρέχει κλιμακωτές εκπτώσεις από 15% έως και 60% σε οχήματα κατηγορίας 1 και 2 (με χρήση πομποδέκτη OΛΥΜΠΙΑ PASS ή Μοτοκάρτας Ολυμπίας Οδού) ανάλογα με τη συχνότητα διέλευσης σε κάθε μετωπικό ή πλευρικό σταθμό.

Μητσοτάκης στα εγκαίνια του αυτοκινητόδρομου Πατρών-Πύργου: Κλείνουμε μια εκκρεμότητα και διορθώνουμε μια αδικία

«Σήμερα για λογαριασμό ολόκληρης της Δυτικής Ελλάδος αλλά και των νοτίων νησιών των Επτανήσων, κλείνουμε μία εκκρεμότητα, η οποία έρχεται από το βαθύ παρελθόν και διορθώνουμε μία διαχρονική αδικία, η οποία τόσο πολύ ταλάνισε και ταλαιπώρησε τους πολίτες της Δυτικής Ελλάδος. Και πράγματι, σήμερα είναι μια μέρα χαράς, ικανοποίησης, συγκίνησης -κρατώ τα λόγια του περιφερειάρχη- αλλά και ευθύνης απέναντι σε αυτά τα οποία πρέπει να γίνουν από δω και στο εξής, διότι ο δρόμος αυτός μας ταλαιπώρησε διαχρονικά πολύ» τόνισε ο πρωθυπουργός.

«Και με πολύ μεγάλη προσπάθεια όλων όσοι βρέθηκαν στην ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, από τους υπουργούς μέχρι τους υπηρεσιακούς παράγοντες, βρισκόμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση να βλέπουμε αυτό τον πολύ όμορφο δρόμο, ο οποίος θα δοθεί πια στην κυκλοφορία επίσημα αύριο στις 12:00, τα 65 από τα 75 χιλιόμετρα.

Για να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε και τα τελευταία 10 χιλιόμετρα -ανήμερα της μεγάλης γιορτής του Αγίου Ανδρέα θα παραδοθεί και το τελευταίο κομμάτι- ώστε να ολοκληρώσουμε αυτό τον τόσο σημαντικό αυτοκινητόδρομο, τη σημασία του οποίου δεν νομίζω ότι χρειάζεται να αναπτύξω ιδιαίτερα για την ασφάλεια των επιβατών, την ασφάλεια των μεταφορών, τη σημασία στον πρωτογενή τομέα» πρόσθεσε.

Επίσης ο πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι οι επόμενες προκλήσεις είναι στο πώς ο δρόμος θα φτάσει όχι μόνο στην Ολυμπία αλλά μέχρι την Τσακώνα και τι πρέπει να κάνουμε για να μπορέσουμε να πετύχουμε τη βέλτιστη δυνατή χρηματοδότηση, επεκτείνοντας ενδεχομένως τη σύμβαση παραχώρησης ή με οποιοδήποτε άλλο εργαλείο κρίνουμε ότι είναι το πιο κατάλληλο ώστε να κλείσει και αυτή η τελευταία εκκρεμότητα η οποία αφορά την Πελοπόννησο.


Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, επεσήμανε πως παραδίδεται στην κυκλοφορία ένας σύγχρονος, ασφαλής και άνετος αυτοκινητόδρομος, όχι μόνο για τη Δυτική Ελλάδα, αλλά για όλη τη χώρα. Υπογράμμισε, δε, πως τα τελευταία 2,5 χρόνια, με τις παρεμβάσεις σε θέματα οδικής ασφάλειας, τα μετωπικά δυστυχήματα σχεδόν μηδενίστηκαν, με τα τροχαία να έχουν μειωθεί κατά 85%.

Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, ανέφερε ότι πρόκειται για ένα έργο που πιστώνεται στον ίδιο τον πρωθυπουργό, αποδεικνύοντας πως οι παραχωρήσεις αποτελούν ένα αποτελεσματικό εργαλείο ταχύτερης υλοποίησης μεγάλων έργων σε σχέση με τις κλασικές δημόσιες συμβάσεις. «Όλοι θυμόμαστε τις ανθρώπινες ζωές που χάθηκαν στον παλιό δρόμο. Σήμερα, όμως, δεν πρόκειται απλώς για την παράδοση ενός έργου, αλλά για την επιβεβαίωση της αξιοπιστίας και της ανθρωπιάς του κράτους» τόνισε.

Αυτοκινητόδρομος Πάτρα Πύργος, ένα δύσκολο έργο που ολοκληρώθηκε

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΒΑΞ, Κωνσταντίνος Μιτζάλης, εξέφρασε συγκίνηση για την ολοκλήρωση του έργου, το οποίο χαρακτήρισε «αίτημα δεκαετιών». Αναφέρθηκε στις μεγάλες δυσκολίες του παρελθόντος, με τις πολλαπλές εργολαβίες και τις καθυστερήσεις που οδήγησαν σε απώλεια χρόνου και -δυστυχώς- ανθρώπινων ζωών. Τόνισε, μάλιστα, πως για να ξεμπλοκάρει το έργο, απαιτήθηκε προσωπική παρέμβαση του πρωθυπουργού σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, για την εξασφάλιση της αναγκαίας χρηματοδότησης. Όπως σημείωσε, η ΑΒΑΞ κατάφερε να ολοκληρώσει 9 χλμ. επιπλέον από τη συμβατική της υποχρέωση και τα τελευταία 9 χλμ. θα παραδοθούν τον Νοέμβριο.

Ο Αλέξανδρος Εξάρχου, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου AKTOR, κατά την ομιλία του στα εγκαίνια, στάθηκε στο γεγονός ότι «κερδήθηκε» το μεγάλο στοίχημα του Ομίλου: να παραδώσει έγκαιρα δύο σημαντικά έργα, το Μετρό Θεσσαλονίκης και το τμήμα του νέου, σύγχρονου αυτοκινητόδρομου Πατρών - Πύργου. «Πριν από ενάμιση χρόνο κύριε πρόεδρε, μας ζητήσατε δύο πράγματα. Με μεγάλη χαρά και ευγνωμοσύνη στους ανθρώπους του AKTOR τα καταφέραμε και τα δύο. Και το Μετρό Θεσσαλονίκης και το κομμάτι του αυτοκινητόδρομου που μας αναλογεί», τόνισε ο κ. Εξάρχου ευχαριστώντας όλους τους αρμόδιους υπουργούς και υφυπουργούς που έκαναν ό,τι απαιτούνταν για να ολοκληρωθεί αυτό το σημαντικό έργο.

Ο Χρήστος Παναγιωτόπουλος (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) χαρακτήρισε την ημέρα «μεγάλη» για τον τεχνικό κόσμο της χώρας. Η εταιρεία του ανέλαβε τα 20 χλμ. του έργου και, όπως σημείωσε, είχε σχεδόν ολοκληρώσει τις εργασίες από τον Ιανουάριο. Τόνισε τη σημασία του ότι μόνο ελληνικές εταιρείες εργάστηκαν για την ολοκλήρωση αυτού του έργου, μετά την αποχώρηση των ξένων αναδόχων.

Ο Παναγιώτης Παπανικόλας, CEO της Ολυμπίας Οδού, δήλωσε πως παραδίδονται 65 από τα συνολικά 75 χιλιόμετρα του νέου αυτοκινητόδρομου. Το έργο ολοκληρώθηκε σε μόλις 3 χρόνια, με μηδενικά σοβαρά ατυχήματα κατά την κατασκευή του, παρά τις 5 εκατομμύρια εργατοώρες. Το υπόλοιπο τμήμα αναμένεται να παραδοθεί τον Νοέμβριο. Ο κ. Παπανικόλας σημείωσε πως η Ολυμπία Οδός φέρνει στην περιοχή της Ηλείας ένα σύγχρονο οδικό δίκτυο, μειώνοντας τον χρόνο ταξιδιού από την Αθήνα στην Πύργο σε λιγότερο από 3 ώρες και οδηγώντας σε άλμα ποιότητας ζωής στις οδικές μεταφορές. Με τη συνολική μείωση των ατυχημάτων κατά 93%, το έργο αυτό δεν αποτελεί μόνο έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, αλλά και ένα σύμβολο προόδου, ασφάλειας και αξιοπιστίας.

Δείτε φωτογραφίες από τα εγκαινία του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών-Πύργου

autokinitodromos-patra-pirgos-egkiania__9_
autokinitodromos-patra-pirgos-egkiania__10_
autokinitodromos-patra-pirgos-egkiania__11_
autokinitodromos-patra-pirgos-egkiania__1_
autokinitodromos-patra-pirgos-egkiania__2_
autokinitodromos-patra-pirgos-egkiania__3_
autokinitodromos-patra-pirgos-egkiania__4_
autokinitodromos-patra-pirgos-egkiania__5_
autokinitodromos-patra-pirgos-egkiania__6_
autokinitodromos-patra-pirgos-egkiania__7_
autokinitodromos-patra-pirgos-egkiania__8_

autokinitodromos-patron-pirgou-egkainia__3_
autokinitodromos-patron-pirgou-egkainia__4_
autokinitodromos-patron-pirgou-egkainia__5_
autokinitodromos-patron-pirgou-egkainia__6_
autokinitodromos-patron-pirgou-egkainia__7_
autokinitodromos-patron-pirgou-egkainia__8_
autokinitodromos-patron-pirgou-egkainia__1_
autokinitodromos-patron-pirgou-egkainia__2_

autokinitodromos-patra-pirgos__2_
autokinitodromos-patra-pirgos__3_
autokinitodromos-patra-pirgos__4_
autokinitodromos-patra-pirgos__5_
autokinitodromos-patra-pirgos__1_

Ολόκληρη η ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη στα εγκαίνια του νέου αυτοκινητόδρουμου Πατρών-Πύργου


«Σήμερα, για λογαριασμό ολόκληρης της Δυτικής Ελλάδος, αλλά και τον νοτίων νησιών των Επτανήσων, κλείνουμε μία εκκρεμότητα, η οποία έρχεται από το βαθύ παρελθόν και διορθώνουμε μία διαχρονική αδικία, που τόσο πολύ ταλάνισε και ταλαιπώρησε τους πολίτες της Δυτικής Ελλάδος. Και πράγματι σήμερα είναι μία μέρα χαράς, ικανοποίησης, συγκίνησης, αλλά και ευθύνης απέναντι σε αυτά τα οποία πρέπει να γίνουν από δω και στο εξής».

Αυτά τόνισε ξεκινώντας την ομιλία του, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά τη διάρκεια της τελετής παράδοσης των 65 χιλιομέτρων, από τα Καμίνια της Αχαΐας έως τον Πύργο της Ηλείας, του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών - Πύργου, που πραγματοποιήθηκε απόψε, κοντά στο Αλποχώρι, του Πύργου, ενώ τα τελευταία 10 χιλιόμετρα του αυτοκινητόδρομου, από τα Καμίνια έως το Μιντιλόγλι της Πάτρας, είναι προγραμματισμένο να δοθούν στην κυκλοφορία στα τέλη Νοεμβρίου.

Διότι, όπως πρόσθεσε ο πρωθυπουργός, «ο δρόμος αυτός, μας ταλαιπώρησε διαχρονικά πολύ» και συνέχισε: «Θυμάμαι, όταν για πρώτη φορά βρέθηκα στην Ηλεία σε προεκλογική ομιλία στον Πύργο το 2019 και ανέλαβα τότε την δέσμευση ότι θα ξεμπλέξουμε το κουβάρι αυτής της πολύ προβληματικής εργολαβίας και θα ολοκληρώσουμε τον δρόμο Πάτρα - Πύργος, δεν ήξερα και ο ίδιος την συνθετότητα του εγχειρήματος το οποίο κληθήκαμε να αναλάβουμε. Και με πολύ μεγάλη προσπάθεια όλων όσοι βρέθηκαν στην ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, από τους υπουργούς μέχρι τους υπηρεσιακούς παράγοντες, βρισκόμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση να βλέπουμε αυτόν τον πολύ όμορφο δρόμο, όπου θα δοθούν πια στην κυκλοφορία επίσημα αύριο στις 12:00 το μεσημέρι τα 65 από τα 75 χιλιόμετρα, για να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε και τα τελευταία 10 χιλιόμετρα ανήμερα της μεγάλης γιορτής του Αγίου Ανδρέα, στις 30 Νοεμβρίου. Τότε θα παραδοθεί και το τελευταίο κομμάτι, ώστε να ολοκληρώσουμε αυτόν τον τόσο σημαντικό αυτοκινητόδρομο, για την ασφάλεια των επιβατών, την ασφάλεια των μεταφορών, αλλά και την σημασία που έχει για τον πρωτογενή τομέα».

Παράλληλα, ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι «σκεφτόμουν πως πίσω από τα στατιστικά και από τους αριθμούς που καθημερινά ο παραχωρησιούχος θα βλέπει και θα μετράει, κρύβονται πολλές και θα κρύβονται πολλές μοναδικές ανθρώπινες ιστορίες» και συμπλήρωσε: «Ο αγρότης, ο οποίος θα πρέπει να ξεκινήσει μία μέρα χειμώνα νωρίς το πρωί ή βράδυ για να πάει τα προϊόντα του από την περιοχή εδώ μέχρι την Πάτρα, ο φοιτητής, ο οποίος θα χρειαστεί και αυτός να αξιοποιήσει αυτόν το δρόμο, ο επισκέπτης, ο οποίος θα έρθει από την Αθήνα με την κατεύθυνση την Κυλλήνη για να απολαύσει τις όμορφες παραλίες της Ηλείας, ή για να κατευθυνθεί προς τα νησιά του Ιονίου, δηλαδή την Κεφαλονιά και την Ζάκυνθο, οι πιλότοι μας της πολεμικής αεροπορίας, οι οποίοι θα ξυπνούν χαράματα πολλές φορές και αυτοί για να φτάσουν στις σημαντικές βάσεις του Αράξου και της Ανδραβίδας, ώστε να επιτελέσουν την αποστολή τους. Όλοι αυτοί πια θα αισθάνονται ότι θα μπορούν να χρησιμοποιούν ένα δρόμο, όχι απλά γρήγορο, αλλά πρώτα και πάνω από όλα ασφαλή».

Σε αυτό το σημείο ο Κυριάκος Μητσοτάκης επεσήμανε ότι «σήμερα, αν κάτι μπορούμε να πούμε και αν κάτι μπορώ και εγώ να προσθέσω σε όλα όσα ειπώθηκαν είναι να θυμηθούμε αυτούς οι οποίοι δεν είναι σήμερα μαζί μας, επειδή η ελληνική πολιτεία καθυστέρησε δεκαετίες να προσφέρει σε αυτήν την τόσο όμορφη περιοχή της πατρίδας μας ένα σύγχρονο και ασφαλή δρόμο» και συνέχισε:

«Την Ασπασία και το Γιώργο, την Ελευθερία, τον Αλέξανδρο, τον Γιάννη, που δεν συμπλήρωσαν καν τα 30 τους χρόνια, την Νικολίτσα, το μικρό Δημήτρη που δεν πρόλαβαν να ζήσουν τα πρώτα τους όνειρα. Αυτά είναι μόνο κάποια ονόματα συμπολιτών μας που έχασαν την ζωή τους στον παλιό δρόμο, ο οποίος τόσο είχε συνδεθεί με ένα παρελθόν, που πιστεύω ότι όλοι μας θέλουμε να αφήσουμε πια πίσω μας».

Συνεχίζοντας είπε ότι «και πάλι λοιπόν θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς όλες τις ηγεσίες του υπουργείου Υποδομών από το 2019, αλλά και τις εξαιρετικές κατασκευαστικές μας εταιρείες, οι οποίες κάτω από την καθοδήγηση του παραχωρησιούχου κατάφεραν και έκαναν πράξη αυτό το οποίο φάνταζε εξαιρετικά δύσκολο μέχρι και πριν από κάποιους μήνες».

Όπως συμπλήρωσε, «είναι η καλύτερη απόδειξη ότι διαθέτουμε έναν δυναμικό κατασκευαστικό κλάδο, όπου απασχολήθηκαν 6.000 άνθρωποι σε αυτό το έργο» και πρόσθεσε: «Αυτός ο κατασκευαστικός κλάδος μπορεί να εκπληρώσει σημαντικά, δύσκολα, σύνθετα τεχνικά έργα και έχουμε δρομολογήσει πολλά ακόμα στην πατρίδα μας και γιατί όχι να επεκταθεί και στο εξωτερικό και να δώσει καλές θέσεις απασχόλησης σε χιλιάδες συμπολίτες μας. Τα χαμόγελα που είδαμε και στους τρεις σταθμούς των εργαζόμενων είναι η καλύτερη απόδειξη, του πόσο μεγάλη ικανοποίηση παίρνουν πρώτα και πάνω από όλα αυτοί οι οποίοι εργάστηκαν για να μπορούμε σήμερα εμείς να είμαστε εδώ και να χαιρόμαστε αυτό το σημαντικό έργο».

Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε ότι «το μυαλό μας μονίμως θα τρέχει στις επόμενες προκλήσεις, δηλαδή το πως ο δρόμος αυτός θα φτάσει όχι μόνο στην Αρχαία Ολυμπία, αλλά μέχρι την Τσακώνα και τι πρέπει να κάνουμε για να μπορέσουμε να πετύχουμε τη βέλτιστη δυνατή χρηματοδότηση, επεκτείνοντας ενδεχομένως τη σύμβαση παραχώρησης ή με οποιοδήποτε άλλο εργαλείο κρίνουμε ότι είναι το πιο κατάλληλο, ώστε να κλείσει και αυτή η τελευταία εκκρεμότητα η οποία αφορά την Πελοπόννησο».