Νέα Στύρα Ευβόιας: "Το πλήρωμα πανικοβλήθηκε περισσότερο από τους επιβάτες", λέει ναύαρχος
Σοβαρές παραλείψεις του πληρώματος
Ο ναύαρχος ε.α. Νικόλαος Σπανός καταγγέλλει καθαρό ανθρώπινο λάθος στην προσάραξη του Παναγία Παραβουνιώτισσα στα Νέα Στύρα, καθυστέρηση από τη διαχειρίστρια εταιρεία και σοβαρές παραλείψεις του πληρώματος

Για καθαρό ανθρώπινο λάθος και καθυστέρηση στην κατάθεση του απαραίτητου σχεδίου αποκόλλησης έκανε λόγο ο ναύαρχος ε.α. του Λιμενικού Σώματος, Νικόλαος Σπανός, μιλώντας στην εκπομπή Update του ΕΡΤNews σχετικά με την προσάραξη του πλοίου Παναγία Παραβουνιώτισσα στα Νέα Στύρα Ευβοίας. Ο πρώην διευθυντής της Λιμενικής Αστυνομίας και πραγματογνώμονας Ναυτιλίας υπογράμμισε ότι την πλήρη ευθύνη για την εκπόνηση και κατάθεση του σχεδίου αποκόλλησης φέρει η διαχειρίστρια εταιρεία.
«Φέρει άμεση ευθύνη η διαχειρίστρια εταιρεία. Δεν έχει ακόμη υποβάλει σχέδιο, ενώ έχει ήδη δοθεί εντολή από το Υπουργείο Ναυτιλίας. Η εταιρεία είναι υποχρεωμένη να το κάνει άμεσα», υπογράμμισε ο κ. Σπανός, προσθέτοντας ότι σε περίπτωση αδράνειας, οφείλει να παρέμβει ο κρατικός μηχανισμός.
Ο ίδιος εξέφρασε την ανησυχία του για την καθυστέρηση της διαδικασίας αποκόλλησης λέγοντας στη δημοσιογράφο της εκπομπής Σταυρούλα Χριστοφιλέα ότι «αν δεν αφαιρεθεί φορτίο από το πλοίο, αν δεν σταλεί δύτης να ελέγξει τη γάστρα και αν δεν γίνει το πλοίο ελαφρύτερο, υπάρχει κίνδυνος να βουλιάξει κατά την προσπάθεια ρυμούλκησης».
Παράλληλα ήταν επικριτικός για την στάση του πληρώματος λέγοντας χαρακτηριστικά: «Το πλήρωμα δεν ακολούθησε το πρωτόκολλο – Πανικοβλήθηκε περισσότερο από τους επιβάτες» επισημαίνοντας πως δεν ακολούθησε καμία από τις προβλεπόμενες διαδικασίες:
«Το πλήρωμα δεν ακολούθησε τίποτα από το πρωτόκολλο. Πανικοβλήθηκε περισσότερο από τους επιβάτες», σχολίασε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με το πρωτόκολλο, όπως εξήγησε, το πλήρωμα που γνώριζε το δρομολόγιο πολύ καλά όφειλε να οδηγήσει τον κόσμο στον σταθμό συγκέντρωσης (το σαλόνι), όπου θα τους ενημέρωνε ο αρμόδιος αξιωματικός και να τους προετοιμάσει για πιθανή εκκένωση. «Ο πλοίαρχος παραμένει στη γέφυρα. Η καθοδήγηση των επιβατών γίνεται από τους αξιωματικούς», είπε.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο γεγονός ότι το ραντάρ της γέφυρας φαίνεται να μην ήταν σε λειτουργία τη στιγμή της πρόσκρουσης σε ξέρα. «Το είδα σε βίντεο. Το ραντάρ δεν λειτουργούσε. Αυτό είναι σοβαρή παράλειψη», είπε και πρόσθεσε πως είναι άγνωστο αν το πλοίο βρισκόταν σε χειροκίνητη πλοήγηση ή στον αυτόματο πιλότο.
«Φέρει άμεση ευθύνη η διαχειρίστρια εταιρεία. Δεν έχει ακόμη υποβάλει σχέδιο, ενώ έχει ήδη δοθεί εντολή από το Υπουργείο Ναυτιλίας. Η εταιρεία είναι υποχρεωμένη να το κάνει άμεσα», υπογράμμισε ο κ. Σπανός, προσθέτοντας ότι σε περίπτωση αδράνειας, οφείλει να παρέμβει ο κρατικός μηχανισμός.
"Αν δεν σταλεί δύτης υπάρχει κίνδυνος να βουλιάξει κατά την προσπάθεια ρυμούλκησης"
Ο ίδιος εξέφρασε την ανησυχία του για την καθυστέρηση της διαδικασίας αποκόλλησης λέγοντας στη δημοσιογράφο της εκπομπής Σταυρούλα Χριστοφιλέα ότι «αν δεν αφαιρεθεί φορτίο από το πλοίο, αν δεν σταλεί δύτης να ελέγξει τη γάστρα και αν δεν γίνει το πλοίο ελαφρύτερο, υπάρχει κίνδυνος να βουλιάξει κατά την προσπάθεια ρυμούλκησης».Παράλληλα ήταν επικριτικός για την στάση του πληρώματος λέγοντας χαρακτηριστικά: «Το πλήρωμα δεν ακολούθησε το πρωτόκολλο – Πανικοβλήθηκε περισσότερο από τους επιβάτες» επισημαίνοντας πως δεν ακολούθησε καμία από τις προβλεπόμενες διαδικασίες:
«Το πλήρωμα δεν ακολούθησε τίποτα από το πρωτόκολλο. Πανικοβλήθηκε περισσότερο από τους επιβάτες», σχολίασε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με το πρωτόκολλο, όπως εξήγησε, το πλήρωμα που γνώριζε το δρομολόγιο πολύ καλά όφειλε να οδηγήσει τον κόσμο στον σταθμό συγκέντρωσης (το σαλόνι), όπου θα τους ενημέρωνε ο αρμόδιος αξιωματικός και να τους προετοιμάσει για πιθανή εκκένωση. «Ο πλοίαρχος παραμένει στη γέφυρα. Η καθοδήγηση των επιβατών γίνεται από τους αξιωματικούς», είπε.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο γεγονός ότι το ραντάρ της γέφυρας φαίνεται να μην ήταν σε λειτουργία τη στιγμή της πρόσκρουσης σε ξέρα. «Το είδα σε βίντεο. Το ραντάρ δεν λειτουργούσε. Αυτό είναι σοβαρή παράλειψη», είπε και πρόσθεσε πως είναι άγνωστο αν το πλοίο βρισκόταν σε χειροκίνητη πλοήγηση ή στον αυτόματο πιλότο.