"Νικητής" το Ελληνικό Δημόσιο στη διαιτησία για τα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού: Επιδικάζονται υπέρ της χώρας μας πάνω από 150 εκατ. ευρώ
Το χρονικό της υπόθεσης
Είχε προηγηθεί πολυετής νομική διαμάχη με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και τις εταιρείες του Λιβανέζου επιχειρηματία Ισκαντάρ Σάφα

Το Ελληνικό Δημόσιο επικράτησε οριστικά στη διεθνή διαιτησία για τα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού, κερδίζοντας αποζημίωση άνω των 150 εκατομμυρίων ευρώ. Η ιστορική απόφαση του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου του ICC έκλεισε έναν σχεδόν εικοσαετή νομικό αγώνα που αφορούσε τις συμβάσεις κατασκευής των υπερσύγχρονων υποβρυχίων Type 214.
Παρότι το Ελληνικό Δημόσιο κατέβαλε σχεδόν 2 δισεκατομμύρια ευρώ και τα πέντε υποβρύχια είχαν φτάσει κοντά στην ολοκλήρωση, η γερμανική εταιρεία καταγγέλλει τις συμβάσεις το 2010. Η κίνηση αυτή οδήγησε σε προσφυγή στη διεθνή διαιτησία με αίτημα για επιπλέον αποζημιώσεις.
Οι εταιρείες του Σάφα κατέθεσαν νέα προσφυγή στη διεθνή διαιτησία με αξιώσεις που έφταναν τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ. Αντίθετα με το παρελθόν, το Ελληνικό Δημόσιο αποφάσισε να αντεπιτεθεί καταθέτοντας δική του προσφυγή για αντίστοιχες αποζημιώσεις.
Η τελική απόφαση αναγνωρίζει πλήρως τις ευθύνες των εταιρειών του Σάφα και απορρίπτει κατηγορηματικά όλες τις αξιώσεις τους. Παράλληλα, επιδικάζει σημαντική αποζημίωση υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου.
Σήμερα, τα υποβρύχια Type 214 με κορυφαίο τον "ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ" θεωρούνται τα καλύτερα συμβατικά υποβρύχια του ΝΑΤΟ.
Τα χαρακτηριστικά τους περιλαμβάνουν:
Η νίκη στη διεθνή διαιτησία κλείνει οριστικά μια σκοτεινή σελίδα και επιβεβαιώνει τη σωστή στάση του Ελληνικού Δημοσίου απέναντι στις αθέμιτες πρακτικές. Τα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού παραμένουν πλέον ισχυρός πυλώνας της εθνικής άμυνας.
Η γένεση της διαφοράς με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, το Ελληνικό Δημόσιο υπέγραψε συμβάσεις με γερμανική εταιρεία για την κατασκευή τεσσάρων προηγμένων υποβρυχίων Type 214. Το πρώτο υποβρύχιο, ο "ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ", κατασκευάστηκε στη Γερμανία, ενώ τα υπόλοιπα θα ολοκληρώνονταν στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά που είχαν περάσει υπό τον έλεγχο της κατασκευάστριας εταιρείας.Παρότι το Ελληνικό Δημόσιο κατέβαλε σχεδόν 2 δισεκατομμύρια ευρώ και τα πέντε υποβρύχια είχαν φτάσει κοντά στην ολοκλήρωση, η γερμανική εταιρεία καταγγέλλει τις συμβάσεις το 2010. Η κίνηση αυτή οδήγησε σε προσφυγή στη διεθνή διαιτησία με αίτημα για επιπλέον αποζημιώσεις.
Η περιπλοκή με τον Ισκαντάρ Σάφα
Η κατάσταση επιδεινώθηκε όταν ο Λιβανέζος επιχειρηματίας Ισκαντάρ Σάφα εξαγόρασε τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Η νέα διοίκηση ανέστειλε άμεσα την εκτέλεση των συμφωνημένων συμβάσεων και επέβαλε νέους όρους εξαιρετικά επιζήμιους για το ελληνικό κράτος.Οι εταιρείες του Σάφα κατέθεσαν νέα προσφυγή στη διεθνή διαιτησία με αξιώσεις που έφταναν τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ. Αντίθετα με το παρελθόν, το Ελληνικό Δημόσιο αποφάσισε να αντεπιτεθεί καταθέτοντας δική του προσφυγή για αντίστοιχες αποζημιώσεις.
Η στρατηγική του Πολεμικού Ναυτικού για τα υποβρύχια
Το 2014, ομάδα έμπειρων νομικών συμβούλων με επικεφαλής τον Διονύσιο Κολοβό ανέλαβε τη σύνταξη της προσφυγής του Ελληνικού Δημοσίου στο ICC. Με εξαιρετική νομική τεκμηρίωση και αδιάσειστες αποδείξεις για τις αθέμιτες πρακτικές των αντιδίκων, η ελληνική ομάδα κατάφερε να ανατρέψει τις δυσμενείς συνθήκες.Η τελική απόφαση αναγνωρίζει πλήρως τις ευθύνες των εταιρειών του Σάφα και απορρίπτει κατηγορηματικά όλες τις αξιώσεις τους. Παράλληλα, επιδικάζει σημαντική αποζημίωση υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου.
Τα υποβρύχια Type 214 ενισχύουν το Πολεμικό Ναυτικό
Παρά τις καθυστερήσεις και τα εμπόδια, τα υποβρύχια ολοκληρώθηκαν χάρη στην αφοσίωση των στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού και των εργαζομένων των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Οι εργαζόμενοι συνέχισαν το έργο τους για χρόνια χωρίς αμοιβή, δείχνοντας εξαιρετικό επαγγελματισμό.Σήμερα, τα υποβρύχια Type 214 με κορυφαίο τον "ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ" θεωρούνται τα καλύτερα συμβατικά υποβρύχια του ΝΑΤΟ.
Τα χαρακτηριστικά τους περιλαμβάνουν:
- Τεχνολογία αιχμής με δυνατότητα παρατεταμένης κατάδυσης
- Υπεροχή στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο
- Αποτροπή και ενίσχυση της εθνικής άμυνας
- Συνδυασμός προηγμένης τεχνολογίας με την εμπειρία των ελληνικών πληρωμάτων
Η νίκη στη διεθνή διαιτησία κλείνει οριστικά μια σκοτεινή σελίδα και επιβεβαιώνει τη σωστή στάση του Ελληνικού Δημοσίου απέναντι στις αθέμιτες πρακτικές. Τα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού παραμένουν πλέον ισχυρός πυλώνας της εθνικής άμυνας.