Τι αλλάζει στα σχολεία από τον Σεπτέμβριο: Μείωση διδακτέας ύλης που ξεπερνά το 25% - Βελτίωση καθημερινότητας για τους μαθητές
Οι προτεραιότητες της Σοφίας Ζαχαράκη
Παρεμβάσεις που αφορούν 10.000 διορισμούς εκπαιδευτικών, την αναβάθμιση του επιπέδου εκπαίδευσης και των εγκαταστάσεων, την ψυχοκοινωνική στήριξη αλλά και την ψηφιακή επάρκεια των μαθητών προωθεί το υπουργείο παιδείας

Σειρά σημαντικών αλλαγών στα σχολεία από τον Σεπτέμβριο προωθεί το υπουργείο Παιδείας. Μείωση της ύλης, 10.000 νέοι διορισμοί εκπαιδευτικών, 1.200 νέες θέσεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, ίδρυση δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων και πιλοτική ένταξη του προγράμματος Διεθνούς Απολυτηρίου (Ι.Β.), ενίσχυση του ψηφιακού φροντιστηρίου, λογοτεχνικά έργα, μάθημα Οικονομίας από την Α’ Λυκείου, ψηφιοποίηση και πρόληψη του εθισμού της χρήσης του Διαδικτύου και αξιολόγηση από τους εκπαιδευτικούς υλικού από τον νέο θεσμό του Πολλαπλού Βιβλίου αποτελούν ένα πρώτο πλέγμα δράσεων που έχουν αποφασιστεί για τα σχολεία και θα εφαρμοστούν από την προσεχή σχολική χρονιά.
Οι παρεμβάσεις για την αναβάθμιση της σχολικής εκπαίδευσης έχουν ως στόχο ένα σύγχρονο σχολείο, προσαρμοσμένο στις ανάγκες της εποχής, που επιτάσσουν όχι μόνο απλή απόκτηση γνώσης, αλλά, κυρίως, ενίσχυση της δημιουργικότητας, κριτική σκέψη, καθώς επίσης ψηφιακή επάρκεια των μαθητών.
Επιπλέον, μέσα στο καλοκαίρι υλοποιείται το σχέδιο ανακαίνισης των σχολείων μέσω του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου». Στο πρόγραμμα, που εξαπλώνεται σε όλη την ελληνική περιφέρεια, αναφέρθηκε πρόσφατα και ο πρωθυπουργός από το Καρπενήσι, όπου επισκέφθηκε σχολεία τα οποία ωφελούνται από σημαντικές παρεμβάσεις, οι οποίες γίνονται εντός του θέρους, προκειμένου να είναι έτοιμα τον Σεπτέμβριο να υποδεχθούν τους μαθητές τους. «Θέλω να θυμίσω ότι το πρόγραμμα αυτό αφορά παρεμβάσεις στους χώρους υγιεινής, παρεμβάσεις προσβασιμότητας, παρεμβάσεις καλλωπισμού, αλλά και παρεμβάσεις στις οποίες αποδίδω πολύ μεγάλη σημασία, στον αύλειο χώρο και, κυρίως, στην ανακατασκευή των παλαιών γηπέδων, έτσι ώστε τα παιδιά μας να μπορούν να αθλούνται σε συνθήκες ευχάριστες, αλλά πρωτίστως σε συνθήκες ασφάλειας», σημείωσε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός. Δέσμευση, εξάλλου, της υπουργού Παιδείας, Σοφίας Ζαχαράκη, είναι να εξεταστεί ακόμα περισσότερο το περιεχόμενο της σχολικής ύλης και να προχωρήσει στην αυτονομία των σχολείων, με μείωση της γραφειοκρατίας και στήριξη του έργου του εκπαιδευτικού και των σπουδών του μαθητή, γιατί, όπως συνηθίζει η ίδια να λέει, «με τον τρόπο αυτό θα βελτιωθεί και η σχολική καθημερινότητα των μαθητών».
Πρωτοβουλία: Μείωση της διδακτέας ύλης που μπορεί και να ξεπερνά το 25%
Αναφορικά µε τη διδακτέα ύλη, σηµειώνεται ότι βρίσκεται σε εξέλιξη πρωτοβουλία από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής προκειμένου να καταρτιστεί πρόταση µείωσης, έπειτα από έρευνα, ώστε οι µαθητές να μπορούν να την αφοµοιώσουν καλύτερα. Η επεξεργασία από το ΙΕΠ του σχεδίου για τον περιορισμό της διδακτέας ύλης, που θα εφαρμοστεί από την ερχόμενη σχολική χρονιά, ολοκληρώνεται σύντομα και, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας, η μείωση μπορεί και να ξεπερνά το 25% της διδακτέας ύλης σε κάποια μαθήματα. Το σχέδιο του ΙΕΠ θα αφορά τη διδακτέα ύλη όλων των τάξεων του Δημοτικού και του Γυμνασίου, προκειμένου η μειωμένη διδακτέα ύλη να εφαρμοστεί από το σχολικό έτος 2025-2026, ωστόσο ο περιορισμός της ύλης δεν θα αφορά όλα τα μαθήματα.
Σε ό,τι έχει να κάνει με την ύλη του Λυκείου, δεν υπάρχει σχέδιο μείωσης της διδακτέας ύλης, καθώς στις προαγωγικές και τις απολυτήριες εξετάσεις γίνεται η χρήση της Τράπεζας Θεμάτων. O σχεδιασμός της διδακτέας ύλης λαμβάνει υπόψη του την εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών και του συστήματος του Πολλαπλού Βιβλίου, που αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή το σχολικό έτος 2026-2027.
Σε ό,τι αφορά τους νέους διορισμούς στην Εκπαίδευση, το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου αναμένεται η κοινή απόφαση των υπουργών Παιδείας και Οικονομίας που αφορά τον καθορισμό των 10.000 κενών θέσεων εκπαιδευτικών για διορισμό ανά κλάδο και μουσική ειδίκευση. Κατόπιν, από τις 11 έως και τις 18 Αυγούστου, αναμένεται να οριστεί η προθεσμία υποβολής αιτήσεων από τους ενδιαφερόμενους εκπαιδευτικούς. Στις άμεσες προτεραιότητες του υπουργείου Παιδείας είναι και η ίδρυση και λειτουργία δύο αθλητικών σχολείων, τα οποία θα αποτελέσουν πόλο έλξης για τους μαθητές-αθλητές, καθώς θα εξυπηρετούν τις ιδιαιτερότητες των γνωστικών αντικειμένων, αλλά και των προγραμμάτων που ακολουθούν. Αλλαγές αναμένονται από την ερχόμενη χρονιά και στο πλαίσιο των μαθητικών εκδρομών.
Λογοτεχνία και Ι.Β.
Τα πρότυπα σχολεία θα δίνουν στους µαθητές τη δυνατότητα να κάνουν δραστηριότητες σε οµίλους και να διδάσκονται καινοτόµες παιδαγωγικές µεθόδους, που θα επεκταθούν σταδιακά σε όλα τα σχολεία της χώρας, ενώ στα πρότυπα θεσμοθετήθηκε και η λειτουργία του ∆ιεθνούς Απολυτηρίου (Ι.Β.).
Στο πλέγμα των αλλαγών, εξάλλου, με πρόγραμμα που ξεκίνησε στο τέλος της περσινής χρονιάς και θα ενισχυθεί φέτος, οι μαθητές, ανάλογα με την τάξη, θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν Ελληνες και ξένους συγγραφείς, όπως είναι η Πηνελόπη Δέλτα, ο Ιούλιος Βερν, ο Κωστής Παλαμάς, ο Αντον Τσέχωφ, ο Γεώργιος Βιζυηνός και ο Ουίλιαμ Σαίξπηρ. Η εισαγωγή ολόκληρων λογοτεχνικών έργων σε όλες τις τάξεις της υποχρεωτικής Εκπαίδευσης είναι και το πρώτο βήμα για την εισαγωγή του Πολλαπλού Βιβλίου, όπου σε ψηφιακή μορφή οι εκπαιδευτικοί θα έχουν στη διάθεσή τους ένα αποθετήριο ψηφιακών πηγών, με στόχο να εξοικειωθούν με τη νέα προσέγγιση διδασκαλίας και την επιλογή των βιβλίων. Η διαδικασία της μελέτης ολόκληρων λογοτεχνικών βιβλίων είχε ξεκινήσει από την προηγούμενη σχολική χρονιά, μέχρι την καθολική εφαρμογή του Πολλαπλού Βιβλίου, που αναμένεται να φέρει έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο προσέγγισης της διδασκαλίας και της μάθησης από αυτόν που έχουμε συνηθίσει έως σήμερα. Ήδη λειτούργησε το ψηφιακό φροντιστήριο, ωστόσο αυτό θα εμπλουτιστεί με υλικό για περισσότερες τάξεις μέσα στους επόμενους μήνες, παρέχοντας υποστήριξη μέσω ασύγχρονης εκπαίδευσης. Επιπλέον, αναμένεται κατά το επόμενο χρονικό διάστημα η ενίσχυση των πλατφορμών, όπως είναι το e-schools και το e-parents.
Δέσμευση της υπουργού παιδείας, Σοφίας Ζαχαράκη, είναι η βελτίωση της σχολικής καθημερινότητας για τους μαθητές
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, υπενθυμίζεται ότι έχει τεθεί σε εφαρμογή ο νέος κανονισμός λειτουργίας των σχολείων, που προβλέπει και την απαγόρευση χρήσης των κινητών τηλεφώνων, ως ένα βήμα αντιμετώπισης των περιστατικών βίας και εκφοβισμού μέσα στο σχολικό περιβάλλον. Σε αυτό, και ως μέρος της ψηφιακής εκπαίδευσης των μαθητών, έρχεται να προστεθεί ένα εργαλείο εκμάθησης της σωστής χρήσης του Διαδικτύου, το εκπαιδευτικό υλικό που θα παρέχει η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα με την ονομασία «Τzimanious». Δημοτικά και Γυμνάσια θα εισάγουν στο μάθημα της πληροφορικής το εκπαιδευτικό παιχνίδι, προκειμένου να μάθουν οι μαθητές πώς να διαχειρίζονται τον εαυτό τους, την εικόνα τους, τις σχέσεις τους και τα δεδομένα τους στον ψηφιακό κόσμο. Όσον αφορά το δίκτυο των δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων, οι πρώτες 12 σχολικές μονάδες (6 Λύκεια και 6 Γυμνάσια) θα λειτουργήσουν κανονικά από τον Σεπτέμβριο.
Νέα εργαλεία
Ο επαγγελματικός προσανατολισμός στα σχολεία είναι ένα θέμα που έχει απασχολήσει το υπουργείο, καθώς -όπως αποτυπώθηκε και στις βάσεις των Πανελλαδικών Εξετάσεων- οι μαθητές στρέφονται σε επαγγέλματα που έχουν άμεση σχέση με την αγορά εργασίας. Από τη νέα σχολική χρονιά 2025-2026 εισάγεται σύγχρονο πρόγραμμα επαγγελματικού προσανατολισμού στο Γυμνάσιο. Το υπουργείο Παιδείας, σε συνεργασία με τον ΕΟΠΠΕΠ, θα δημιουργήσει νέα εργαλεία, όπως αυτό με τις πολλαπλές ερωτήσεις για την καταγραφή των δεξιοτήτων των παιδιών, αλλά και για τη μεγαλύτερη εξοικείωση με τωρινά και μελλοντικά επαγγέλματα.
Επίσης, υπό εξέταση βρίσκεται το ενδεχόμενο ειδικοί να πηγαίνουν στα σχολεία προκειμένου να συζητούν με τους μαθητές και να έχουν τη δυνατότητα να απαντούν στα ερωτήματά τους. Επίσης, από τη νέα σχολική χρονιά συ[1]στήνονται 1.200 νέες οργανικές θέσεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών για την παροχή υποστήριξης σε 3.000 σχολεία και 700 οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών στα ΚΕΔΑΣΥ, με το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας. «Με τη σύσταση 600 νέων θέσεων ψυχολόγων και νέων θέσεων κοινωνικών λειτουργών θα παρέχουμε ψυχοκοινωνική υποστήριξη σε 3.000 σχολεία», επεσήμανε η υπουργός, Σοφία Ζαχαράκη, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, και υπενθύμισε ότι από το 2019 έως σήμερα έχουν ήδη γίνει πάνω από 4.500 μόνιμοι διορισμοί στην Ειδική Αγωγή. Αναλυτικότερα, επεκτείνεται η δυνατότητα παροχής παράλληλης στήριξης στο ολοήμερο σχολείο, ενώ θεσμοθετούνται για πρώτη φορά τμήματα ένταξης στα Επαγγελματικά Λύκεια. Ο συνολικός αριθμός των τμημάτων ένταξης που δημιουργήθηκαν φέτος είναι υψηλότερος από ποτέ: συνολικά ιδρύονται 3.448 νέα τμήματα και στις 13 περιφέρειες της χώρας. «Η ένταξη δεν είναι προνόμιο, αλλά δικαίωμα. Και αυτό το δικαίωμα δεν μπορεί να σταματά στο μεσημέρι ούτε να περιορίζεται στη γενική παιδεία. Οφείλει να καλύπτει ολόκληρο το ημερήσιο πρόγραμμα και όλες τις βαθμίδες, από το Δημοτικό έως το ΕΠΑ.Λ.», σημείωσε η κ. Ζαχαράκη.
Επίσης, από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο ενισχύεται η παροχή υπηρεσιών σχολικού νοσηλευτή, με στόχο να καλυφθούν περισσότερες περιπτώσεις μαθητών, ενώ δίνεται πλέον η δυνατότητα ένας σχολικός νοσηλευτής -από τους 2.000 που ήδη υπηρετούν στα σχολεία- να υποστηρίζει μαθητές έως και δύο κοντινών σχολείων, σε απόσταση έως 100 μέτρων, ώστε ακόμα περισσότεροι μαθητές να έχουν την αναγκαία φροντίδα όποτε χρειαστεί. Ακόμα, στο σχέδιο νόμου προβλέπεται η απρόσκοπτη χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό των βιβλίων ξένων γλωσσών, ώστε να εξασφαλίζεται συνεχής και καθολική κάλυψη. Επίσης, ενισχύονται τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, με παράταση της θητείας των εκπαιδευτικών και με τη δημιουργία μηχανισμού διάχυσης καλών πρακτικών στο υπόλοιπο σύστημα. Επιπλέον, προβλέπεται στήριξη της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης του εξωτερικού, με παράταση του ειδικού επιμισθίου για τους συντονιστές εκπαίδευσης, αναγνωρίζοντας τον ρόλο τους ως γέφυρας πολιτισμού και εθνικής ταυτότητας, ενώ θα υπάρξει αναβάθμιση του Ινστιτούτου Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης, με νέο οργανόγραμμα, διαφάνεια στη διοίκηση και ενίσχυση της λογοδοσίας και της επιχειρησιακής του ικανότητας.
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά