Το δίκτυο του Μετρό στην Αθήνα θα εμπλουτιστεί σημαντικά με την ολοκλήρωση της γραμμής 4 στα τέλη του 2029, προσφέροντας στους πολίτες νέες δυνατότητες μετακίνησης στον αστικό ιστό. Τα κατασκευαστικά έργα προχωρούν με ταχείς ρυθμούς και εφόσον δεν παρουσιαστούν απρόοπτες τεχνικές δυσκολίες, η παράδοση του έργου θα πραγματοποιηθεί σύμφωνα με τις συμβατικές υποχρεώσεις.


Πρόοδος κατασκευής της γραμμής 4 του Μετρό

Ο μετροπόντικας "Νίκη" έχει ξεκινήσει την πορεία του από το φρέαρ ΤΒΜ Άλσος Βεΐκου και έχει ήδη υπερβεί τον σταθμό Γαλάτσι, κατευθυνόμενος προς τον σταθμό Ελικώνος. Μέχρι στιγμής έχει κατασκευάσει περίπου 1.900 μέτρα έτοιμης σήραγγας για το νέο δίκτυο του Μετρό.

Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών στον σταθμό Ελικώνος και την πραγματοποίηση των απαραίτητων εργασιών συντήρησης, ο μετροπόντικας θα προχωρήσει προς τον σταθμό Κυψέλη. Η διαδρομή θα συνεχιστεί προς τους σταθμούς Δικαστήρια, Αλεξάνδρας και τους τρεις κεντρικούς σταθμούς Εξάρχεια, Ακαδημίας και Κολωνάκι.

Η ολοκλήρωση της πορείας του μετροπόντικα προβλέπεται έως το τέλος του 2026, σύμφωνα με το ισχύον χρονοδιάγραμμα, με έξοδο από το ειδικό φρέαρ Ευαγγελισμός.


Δεύτερος μετροπόντικας "Αθηνά" για το Μετρό

Ο δεύτερος μετροπόντικας "Αθηνά" ξεκίνησε από το φρέαρ ΤΒΜ Κατεχάκη και έχει ήδη ξεπεράσει τον σταθμό Πανεπιστημιούπολη, κατευθυνόμενος προς τον σταθμό Καισαριανή. Έχει κατασκευάσει περίπου 3.700 μέτρα έτοιμης σήραγγας και θα κατευθυνθεί στη συνέχεια στον νέο σταθμό Ευαγγελισμός.

Η ολοκλήρωση της πορείας του αναμένεται έως το τέλος του 2025 ή τις αρχές του 2026, με έξοδο από το ειδικό φρέαρ Ευαγγελισμός.


Κατάσταση σταθμών και αρχαιολογικές έρευνες

Για εξοικονόμηση χρόνου, οι μετροπόντικες διέρχονται από τους μελλοντικούς σταθμούς χωρίς αυτοί να έχουν διανοιχθεί. Στον σταθμό Πανεπιστημιούπολη βρίσκεται σε εξέλιξη αρχαιολογική έρευνα καθώς έχει εντοπιστεί αρχαία οδός, ενώ στον σταθμό Γουδή ολοκληρώθηκαν οι αρχαιολογικές ανασκαφές αλλά εντοπίστηκε κεντρικός αγωγός της ΕΥΔΑΠ.

Στον σταθμό Ευαγγελισμός υφίσταται η γνωστή προσφυγή για το πάρκο Ριζάρη με την πρόσθετη αντίθεση του Δήμου Αθηναίων.

Στους σταθμούς Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ζωγράφου, Καισαριανή και Ιλίσια τα έργα κατασκευής βρίσκονται σε εξέλιξη, ενώ πρόσφατα παραδόθηκαν στην ανάδοχο κοινοπραξία και οι σταθμοί Εξάρχεια και Ζωγράφου.


Επέκταση γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον

Παράλληλα με τη γραμμή 4, υλοποιείται η επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον, μήκους περίπου 4 χιλιομέτρων με τρεις νέους σταθμούς: Παλατιανή, Ίλιον και Άγιος Νικόλαος. Το έργο περιλαμβάνει επίσης την επέκταση και εκσυγχρονισμό του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα καθώς και την αναβάθμιση των υφιστάμενων Η/Μ συστημάτων των γραμμών 2 και 3.

Έχει ολοκληρωθεί το πρώτο στάδιο του διαγωνισμού και σύντομα θα ακολουθήσει το δεύτερο. Η εκτιμώμενη έναρξη κατασκευής είναι το 2027 με συμβατικό χρόνο παράδοσης τα πέντε έτη.


Τεχνικές λεπτομέρειες επέκτασης Ελαιώνα

Η μελλοντική λειτουργία της επέκτασης καθιστά αναγκαία την εξεύρεση επιπλέον χώρων αμαξοστασίου για την εξυπηρέτηση των συρμών του Μετρό. Θα προχωρήσει ταυτόχρονα η επέκταση του αμαξοστασίου Ελαιώνα σε γειτονική περιοχή εμβαδού περίπου 20 στρεμμάτων.

Απαιτείται επίσης αναβάθμιση των Η/Μ συστημάτων σε μεγάλο τμήμα των γραμμών 2 και 3, χωρίς την οποία δεν θα είναι δυνατή η περαιτέρω επέκτασή τους. Περιλαμβάνεται αναβάθμιση του συστήματος ψηφιακής μετάδοσης δεδομένων στο σύνολο των σταθμών που βρίσκονται σε λειτουργία.


Νέοι σταθμοί και εξυπηρετούμενος πληθυσμός

Οι τρεις νέοι σταθμοί του Μετρό θα είναι:

• Σταθμός Παλατιανή: Στη διασταύρωση Θηβών και Ανδρέα Παπανδρέου με δύο εισόδους
• Σταθμός Ίλιον: Στη διασταύρωση Θηβών και Ελαιών με πρόβλεψη σύνδεσης με τη μελλοντική επέκταση γραμμής 4
• Σταθμός Άγιος Νικόλαος: Κάτω από τμήμα της ομώνυμης οδού και διαμορφωμένου χώρου πρασίνου

Στην Παλατιανή θα κατασκευαστεί σταθμός μετεπιβίβασης με υπόγειο χώρο στάθμευσης τριών επιπέδων χωρητικότητας 150 αυτοκινήτων και χώρος μετεπιβίβασης λεωφορείων στην επιφάνεια.

Το τμήμα αυτό της γραμμής 2 του Μετρό εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί τουλάχιστον 67.000 επιβάτες ημερησίως. Ο αριθμός των κατοίκων που θα εξυπηρετούνται από τους τρεις νέους σταθμούς σε ακτίνα 500 μέτρων υπολογίζεται σε περίπου 42.000, ενώ οι εξυπηρετούμενες θέσεις εργασίας σε περίπου 5.000.


Μετρό Γραμμή 4: Μελλοντικές επεκτάσεις

Η Νέα Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, ωστόσο, δεν θα περιοριστεί στο Τμήμα Α’ «Άλσος Βεΐκου-Γουδή», μιας και στον σχεδιασμό προβλέπεται η επέκτασή της και σε άλλες περιοχές.

Το επόμενο έργο που έχει προτεραιοποιηθεί αφορά στην κατασκευή του τμήματος «Γουδή-Λυκόβρυση» με τους σταθμούς Γουδή, Κατεχάκη, Φάρος, Φιλοθέη, Σίδερα, Ολυμπιακό Στάδιο, Παράδεισος, ΟΤΕ, Μαρούσι, Πεύκη και Λυκόβρυση.

Η γραμμή θα περνάει από Λεωφόρο Κηφισιάς, η οποία έχει σοβαρότατο καθημερινό κυκλοφοριακό πρόβλημα. Με το έργο αυτό προβλέπεται να δοθεί τέλος στην απομόνωση από τα μέσα σταθερής τροχιάς των κατοίκων των Βορείων Προαστίων και των εργαζομένων στις εκατοντάδες εταιρείες που εδρεύουν κατά μήκος της κεντρικής αυτής οδικής αρτηρίας.

Το τμήμα αυτό θα εξυπηρετεί το ΟΑΚΑ και τον εμπορικό πόλο της περιοχής, ενώ με τον σταθμό «Λυκόβρυση» θα τερματίζει πολύ κοντά στην Εθνική Οδό.

Το τρέχον Σχέδιο Ανάπτυξης Γραμμών Μετρό Αθήνας περιλαμβάνει τη Γραμμή 4 του Μετρό, Άλσος Βεΐκου-Ευαγγελισμός-Φάρος-Μαρούσι, με τις επεκτάσεις της (α) προς Βύρωνα/Άνω Ηλιούπολη και (β) προς Πετρούπολη και Εθνική Οδό. Η Γραμμή 4, σχήματος «U», αποτελείται από 2 σκέλη ακτινικής μορφής, προς Γαλάτσι και Μαρούσι, και ένα κεντρικό τμήμα διερχόμενο από το κέντρο της Αθήνας, έχει συνολικό μήκος 38,2 χλμ, περιλαμβάνει 35 συνολικά σταθμούς και αποτελείται από πέντε επιμέρους διακριτά τμήματα, Α, Β, Γ, Δ και Ε:

  • Τμήμα Α: Άλσος Βεΐκου-Γουδή (μήκους 12,8 χλμ και 15 σταθμούς)
  • Τμήμα Β: Γουδή-Μαρούσι (μήκους 9,6 χλμ και 8 σταθμούς)
  • Τμήμα Γ: Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη (μήκους 4,1 χλμ και 3 σταθμούς)
  • Τμήμα Δ: Άλσος Βεΐκου-Πετρούπολη (μήκους 7,5 χλμ και 6 σταθμούς)
  • Τμήμα Ε: Μαρούσι-Εθνική Οδός (μήκους 4,4 χλμ και 3 σταθμούς)


Μελλοντικές επεκτάσεις στην Αττική

Ο σχεδιασμός των επεκτάσεων είναι άλλο ένα σημαντικό τμήμα του αντικειμένου της εταιρείας. Στην Αθήνα ο αρμόδιος αυτού του επιπέδου σχεδιασμού είναι ο ΟΑΣΑ. Τον παρόντα χρόνο υλοποιεί τη συγκοινωνιακή μελέτη της Αττικής, από όπου θα προκύψουν και ο σχεδιασμός, η σκοπιμότητα και η βιωσιμότητα των επεκτάσεων του δικτύου Μετρό.

Έχει διερευνηθεί σε προκαταρκτικό στάδιο στην Αττική η επέκταση της Γραμμής 2 νότια προς Γλυφάδα και η επέκταση του Μετρό προς Καλλιθέα, εξασφαλίζοντας τη σύνδεση του ΚΠΙΣΝ με το δίκτυο του Μετρό.

Μελετάται η Επέκταση της Γραμμής 4 δυτικά, από το σταθμό «Άλσος Βεΐκου» προς τους Αγίους Αναργύρους και την Πετρούπολη, η οποία θα διέρχεται από τη Νέας Ιωνία και τη Νέα Φιλαδέλφεια και το γήπεδο της ΑΕΚ.

Ομοίως, η Επέκταση της Γραμμής 4 βόρεια, από το σταθμό «Κατεχάκη» προς Μαρούσι, Πεύκη, Λυκόβρυση και Εθνική Οδό.

Διερευνάται παράλληλα η υπόγεια Επέκταση της Γραμμής 1 βόρεια, από το σταθμό «Κηφισιά», προς Ν. Ερυθραία και την Εθνική Οδό (κόμβος Βαρυμπόμπης).