Δέκα ηµέρες µετά την έναρξη των µαθηµάτων, και παρά τους 10.000 διορισµούς µόνιµων εκπαιδευτικών και τις 24.500 προσλήψεις αναπληρωτών δασκάλων και καθηγητών, που έγιναν το καλοκαίρι, τα κενά στα σχολεία παραµένουν, µε συνέπεια να καταγράφονται ήδη χιλιάδες χαµένες διδακτικές ώρες για τους µαθητές. Η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, παραδέχτηκε ότι υπάρχουν ακόµα ανάγκες, καθώς εντοπίζονται περίπου 8.000-9.000 κενά, κυρίως στα ∆ηµοτικά, και, για τον λόγο αυτόν, το υπουργείο επισπεύδει τη δεύτερη φάση προσλήψεων αναπληρωτών, που θα ξεκινήσει την ερχόµενη εβδοµάδα, αντί του Οκτωβρίου που πραγµατοποιούνταν τα προηγούµενα χρόνια, προκειµένου να καλυφθούν οι κενές θέσεις, ενώ η κυβέρνηση προγραµµατίζει και για του χρόνου 10.000 νέους διορισµούς εκπαιδευτικών.

Διαβάστε: Β' φάση αναπληρωτών 2025: Σήμερα τα ονόματα 11.000 εκπαιδευτικών που προσλαμβάνονται

Τουλάχιστον 18.000 κενά στα σχολεία - Οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες μιλούν για “μορφωτικό πλήγμα”

Από την άλλη, οι εκπαιδευτικές οµοσπονδίες ανεβάζουν τον αριθµό των κενών σε όλη την Ελλάδα στις 18.000, µε την πλειονότητα, σύµφωνα µε τη ∆ΟΕ, να αφορά εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων, καθώς και την παράλληλη στήριξη. Ενδεικτικά, σύµφωνα µε τα στοιχεία που παρουσίασε η ∆ιδασκαλική Οµοσπονδία, στην Α’ Αθηνών καταγράφονται 807 κενά σε εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων, 595 στη Β’ Αθηνών, 862 στον Πειραιά, 460 στον Νοµό Αχαΐας και 622 στον Νοµό Ηρακλείου. O πρόεδρος της ∆ΟΕ, Σπύρος Μαρίνης, µίλησε για «µορφωτικό πλήγµα», που προκαλείται από τον σταθερά µεγάλο αριθµό κενών, και επέκρινε την κυβέρνηση ότι «συγκαλύπτει τα προβλήµατα που υπάρχουν στην Εκπαίδευση».

Οπως τόνισε, οι προσλήψεις αναπληρωτών για τη φετινή χρονιά έγιναν µε καθυστέρηση και πρόσθεσε ότι, «παρά τους µόνιµους διορισµούς, το εκπαιδευτικό σύστηµα εξακολουθεί να στηρίζεται στους αναπληρωτές και οι µορφωτικές ανάγκες των παιδιών να αντιµετωπίζονται ως κόστος». Σύµφωνα µε τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, τα περίπου 8.000 κενά που έχουν εντοπιστεί δεν αφορούν µόνο διδακτικό προσωπικό, αλλά και κοινωνικούς λειτουργούς ή θέσεις για παράλληλη στήριξη.

Κενά, στέγαση και άδειες νεοδιόριστων: Τα μεγάλα προβλήματα που ταλανίζουν φέτος τα σχολεία

Μάλιστα, η υπουργός Παιδείας εκτιµά ότι φέτος θα µπορέσουν να αρχίσουν νωρίτερα και τα ολοήµερα σχολεία και να καλυφθούν και τα παιδιά που χρειάζονται ειδική υποστήριξη, όπου και δίνεται προτεραιότητα, ενώ έµφαση δίνεται και στα τµήµατα των µαθητών που προετοιµάζονται για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Το πρόβληµα των αναγκών στα σχολεία, που εκτείνεται σε όλη την Ελλάδα, πέραν του αριθµού των προσλήψεων και διορισµών, συνδέεται και µε δύο κοινωνικά ζητήµατα. Το πρώτο είναι η δυσκολία εξεύρεσης στέγης και για τον λόγο αυτό εξετάζεται για την επόµενη χρονιά η παροχή οικονοµικής ενίσχυσης στους αναπληρωτές και άλλους εκπαιδευτικούς που καλούνται να αναλάβουν υπηρεσία ιδιαίτερα σε αποµακρυσµένες και δυσπρόσιτες περιοχές. Το δεύτερο θέµα αφορά το γεγονός ότι, σύµφωνα µε την υπουργό, πολλοί νεοδιοριζόµενοι εκπαιδευτικοί λαµβάνουν άδειες, µε συνέπεια να δηµιουργούνται κενά στις θέσεις τους.

Μαζικές άδειες μόνιμων εκπαιδευτικών αφήνουν κενά που καλύπτονται με αναπληρωτές

Η Σοφία Ζαχαράκη κάνει λόγο για έναν απαιτητικό σχεδιασµό µε πολλά στάδια, και, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, «σε κάποια περιφέρεια καλέσαµε 336 εκπαιδευτικούς. Την πρώτη µέρα που πήγαν πήραν άδεια οι 100, µόνιµοι. Για διάφορους λόγους, όταν κάποιος µονιµοποιείται, µπορεί να κάνει ενεργοποίηση µίας άδειάς του. ∆εν θα πάει στο σχολείο για την περίοδο που του επιτρέπει η άδειά του. Εκείνη τη στιγµή πρέπει να ενεργοποιηθεί αναπληρωτής».

Ακόµα ένα χαρακτηριστικό παράδειγµα που επικαλέστηκε είναι ότι «σε έναν µόνο νοµό διορίστηκαν 12 νηπιαγωγοί και έλαβαν άδεια οι έξι. Οποιοσδήποτε νεοδιόριστος µπορεί, όταν καλείται να αναλάβει, να ενεργοποιήσει µια θεσµοθετηµένη άδεια, µια µακροχρόνια άδεια, µια άδεια µητρότητας. Σε ένα µικρό νησί διορίστηκε νηπιαγωγός και αµέσως έλαβε άδεια. Στείλαµε αµέσως σύµβουλο νηπιαγωγό, ώστε να καλύψει την ανάγκη και να µη µείνουν ούτε ώρα τα παιδάκια χωρίς νηπιαγωγό».

Συνολικά, σε ό,τι αφορά τους περίπου 10.000 διορισµούς µονίµων που έγιναν φέτος, οι 5.600 εκπαιδευτικοί τοποθετήθηκαν στη Γενική Εκπαίδευση, 3.196 στην Ειδική Αγωγή και 993 ως µέλη ειδικού επιστηµονικού προσωπικού, όπως ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί και ειδικές οµάδες στα κέντρα αξιολογήσεων. Από το 2019 µέχρι σήµερα έχουν διοριστεί πάνω από 48.000 µόνιµοι εκπαιδευτικοί. Σηµειώνεται ότι το εκπαιδευτικό δυναµικό ανέρχεται στους 150.000 εκπαιδευτικούς, φτάνοντας συνολικά τους 180.000 µαζί µε τους εκπαιδευτικούς στην ιδιωτική Ε κπαίδευση.