Εν μέσω μιας υποβόσκουσας διαμάχης του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και των συνδικαλιστών των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση το νέο νομοσχέδιο για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, που επιδιώκει μια θεσμική αναμόρφωση με τη μετατροπή της ΥΠΑ από αυτοτελή δημόσια υπηρεσία σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου.

Διαβάστε: Χρίστος Δήμας για ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας: Φτάνουν και τα 120.000 μισθό ετησίως - Σχέδιο δράσης 364 σημείων για την αεροναυτιλία


Ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας: Τι αλλαγές φέρνει το νέο πλαίσιο λειτουργίας

Το νέο ΝΠΔΔ, με βάση τη στόχευση της κυβέρνησης, αναμένεται να συμβάλει στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών αεροναυτιλίας και διαχείρισης αερολιμένων από την ΥΠΑ, εντός των στόχων που τίθενται από τους ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς, με παράλληλο εκσυγχρονισμό των συστημάτων αεροναυτιλίας για τη διαρκή επιδίωξη του στόχου της ασφάλειας των πτήσεων.


Επί τάπητος οι μισθολογικές απολαβές

Ένα από τα ζητήματα που αναμένεται να απασχολήσουν τη δημόσια σφαίρα, στο πλαίσιο της συζήτησης για το νέο νομοσχέδιο, είναι και οι μισθολογικές απολαβές των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας. Εξαιτίας του ειδικού επιδόματος που λαμβάνουν από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ασφάλειας της Αεροναυτιλίας «Eurocontrol», ο οποίος αποδίδει στους παρόχους των υπηρεσιών τα έσοδα από τα τέλη πραγματοποίησης των πτήσεων της πολιτικής αεροπορίας, οι αμοιβές τους είναι ιδιαίτερα υψηλές και πολύ πάνω όχι απλώς από τον μέσο όρο του μισθού ενός δημοσίου υπαλλήλου, αλλά και διευθυντικών στελεχών και γενικών γραμματέων υπουργείων.

Συγκεκριμένα, ως αποτέλεσμα αυτής της ιδιαίτερης συνθήκης, οι απολαβές ενός ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας, για παράδειγμα, με 20ετή προϋπηρεσία μπορεί να προσεγγίζουν ακόμα και τις 125.000 ευρώ ετησίως, δηλαδή σε κάθε περίπτωση πάνω από 10.000 ευρώ τον μήνα.

Περισσότερα από τους δικαστές

Το ποσό αυτό είναι κατά πολύ υψηλότερο από τις ετήσιες απολαβές ανώτατων δικαστικών λειτουργών και υπερδιπλάσιο από το ύψος των αποδοχών της ηγεσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, των γιατρών με θέσεις ευθύνης στο Εθνικό Σύστημα Υγείας ή των καθηγητών στα πανεπιστήμια. Ασφαλώς, βέβαια, όπως τονίζουν άνθρωποι με γνώση του αντικειμένου, πρόκειται για μια ειδικότητα που απαιτεί ειδικές γνώσεις και εμπειρία, αλλά και σοβαρή ευθύνη, καθώς αφορά την εύρυθμη λειτουργία της εναέριας κυκλοφορίας.

Αυτός, ίσως, είναι και ο λόγος για τον οποίο τα μισθολογικά κεκτημένα του συγκεκριμένου κλάδου παραμένουν άθικτα στο νομοσχέδιο για τη διοικητική μεταρρύθμιση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας που προωθεί αυτές τις ημέρες το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, παρότι υπήρξαν φωνές που ζητούσαν τον εξορθολογισμό του μισθολογίου της συγκεκριμένης επαγγελματικής κατηγορίας.

Μάλιστα, στο πλαίσιο της διαβούλευσης που προηγήθηκε της κατάθεσης του νομοσχεδίου, έχουν γίνει, σύμφωνα με πληροφορίες, δεκτά και άλλα αιτήματα του εξειδικευμένου προσωπικού της ΥΠΑ, βελτιώνοντας περαιτέρω τη θέση του, όπως οι όροι καταβολής του μπόνους των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας έως και το 2027, η αυτοτελής φορολόγηση της αποζημίωσης για την απώλεια ειδικό τητας, με κέρδος φόρου άνω των 40.000 ευρώ, καθώς και η ωριαία αποζημίωση 50 ευρώ την ώρα για τους εκπαιδευτές. Παράλληλα, έπειτα από χρόνια, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ενισχύεται το προσωπικό της ΥΠΑ με προσλήψεις ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, καθώς και άλλων κρίσιμων ειδικοτήτων, όπως οι ηλεκτρονικοί.

Να σημειωθεί ότι το σχετικό νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τη διοικητική μεταρρύθμιση της ΥΠΑ θα βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 9 Οκτωβρίου και αποτελεί μέρος του Σχεδίου Δράσης (2025-2028) που υλοποιεί το υπουργείο, σε συνεργασία με την DG MOVE, την EASA και το «Eurocontrol», με σκοπό τον εκσυγχρονισμό του τομέα της αεροναυτιλίας.


Ανεξαρτησία χωρίς παρεμβάσεις

Η ΥΠΑ θα αποκτήσει για πρώτη φορά ένα επταμελές Διοικητικό Συμβούλιο, για να μπορεί να λειτουργήσει σαν ένας «κανονικός» και σύγχρονος φορέας, ενώ θα της αποδοθεί πολύ μεγαλύτερη ανεξαρτησία και άρα ευελιξία στη λήψη αποφάσεων. Θα έχει διοικητή (πρόεδρο του Δ.Σ.) και υποδιοικητές (ένας αεροναυτιλίας και ένας αερολιμένων) που θα επι λέγονται με τις διατάξεις του Ν. 5062/2023, ενώ με το νομοσχέδιο θεσμοθετούνται επιπρόσθετα ειδι κότερα προσόντα και κριτήρια επιλογής.

Τα υπόλοιπα τέσσερα μέλη της διοίκησης θα επιλέγονται για τριετή θητεία, από πρόσωπα εγνωσμένης αξίας στον χώρο της αεροπορίας και των αερομεταφορών, και θα διορίζονται με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Το Δ.Σ. θα μπορεί να ασκεί πλέον το μάνατζμέντ της και να τρέχει όλα τα έργα, μικρά και μεγάλα, που πρέπει να γίνουν, με τον συντονισμό και την εποπτεία, αλλά χωρίς την παρέμβαση του αρμόδιου υπουργού.

Αλλα σημεία που ξεχωρίζουν από το σχέδιο νόμου είναι τα εξής:
  • Η αναμόρφωση των οργανικών μονάδων της ΥΠΑ σε νέα, σύγχρονη, λειτουργική και αποτελεσματική δομή, με μείωση των οργανικών δομών και εκσυγχρονισμό των αρμοδιοτήτων τους. 
  • Η βελτιστοποίηση της ασφάλειας και ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών στον τομέα της αεροναυτιλίας.
  • Η βέλτιστη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και των στελεχών της Υπηρεσίας.
  • Η παροχή ευέλικτων διαδικασιών και δυνατοτή των εκσυγχρονισμού των συστημάτων αεροναυτιλίας και των αναγκαίων υποδομών.
  • Η πρόβλεψη παροχής εξειδικευμένης εκπαίδευσης στο προσωπικό της ΥΠΑ.

Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά