Τριτοβάθμια Εκπαίδευση: Σε τι υπερτερούν νέο Λύκειο και Εθνικό Απολυτήριο - Τι δηλώνουν στα Παραπολιτικά Μπαμπινιώτης και πρόεδρος ΟΕΦΕ
Nέο σύστηµα πρόσβασης στην Τριτοβάθµια Εκπαίδευση
Ξεκινά ο διάλογος για το νέο Λύκειο και την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για τους μαθητές που θα αποφοιτήσουν το 2029 - Το Εθνικό Απολυτήριο συνδυάζει βαθμούς Λυκείου και Πανελλαδικές

Αρχίζει µέσα στον Οκτώβριο ο διάλογος µε τα πολιτικά κόµµατα και τους φορείς της Εκπαίδευσης για τον σχεδιασµό του νέου Λυκείου και το νέο σύστηµα πρόσβασης στην Τριτοβάθµια Εκπαίδευση, που θα αντικαταστήσει σταδιακά τις πανελλαδικές εξετάσεις υπό τη σηµερινή τους µορφή, οι οποίες όµως δεν καταργούνται, αλλά η επίδοση σε αυτές θα συνυπολογίζεται σε ένα ποσοστό µαζί µε τη βαθµολογία και των τριών τάξεων του Λυκείου. Πάντως, οι όποιες αλλαγές συντελεστούν δεν θα επηρεάσουν τους σηµερινούς µαθητές του Λυκείου.
Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι η διαµόρφωση της τελικής πρότασης να ολοκληρωθεί πριν από το τέλος της σχολικής χρονιάς, προκειµένου να αρχίσει να εφαρµόζεται από του χρόνου για τους µαθητές που φοιτούν φέτος στη Γ’ Γυµνασίου και θα τελειώσουν το Λύκειο το 2029, ώστε σε καµία περίπτωση να µην υπάρξει αιφνιδιασµός και να διασφαλιστεί η απαιτούµενη προετοιµασία όλων των εµπλεκοµένων.
Διαβάστε: Εθνικό Απολυτήριο και νέο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια από το σχολικό έτος 2029-2030 - Πώς θα εφαρμοστεί
Ο σχεδιασµός του Νέου Λυκείου και του Εθνικού Απολυτηρίου αποτελεί κεντρική κυβερνητική επιλογή, όπως, άλλωστε, εξήγγειλε και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, από το βήµα της ∆ΕΘ και, στο πλαίσιο αυτό, η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, παρουσίασε πρόσφατα στους βουλευτές όλων των κοµµάτων και στα µέλη της ∆ιαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής τους βασικούς άξονες του κυβερνητικού σχεδίου και το νέο σύστηµα πρόσβασης στην Τριτοβάθµια Εκπαίδευση, στο πλαίσιο συνεδρίασης της Επιτροπής
Οπως σηµειώνει στα «Π», «είναι ο µόνος τρόπος ώστε το Λύκειο να µπορέσει να ξαναπάρει τη βαρύτητα που είχε και, ταυτόχρονα, οι µαθητές ηλικίας 15-18 ετών να έχουν µια καλή εκπαίδευση και να µην είναι τελείως δοσµένοι στα µαθήµατα εισαγωγής στο πανεπιστήµιο». Οπως αναφέρει, «οι µαθητές είναι παραφορτωµένοι µε αποσπασµατικές πληροφορίες και όχι πάντα χρήσιµες», επισηµαίνοντας χαρακτηριστικά ότι «πρέπει να πάµε πίσω στα βασικά της εκπαίδευσης, που δεν υπηρετούνται όπως θα έπρεπε, και δη σε µαθήµατα όπως η Ιστορία, η Γεωγραφία, η Γλώσσα και τα Θρησκευτικά». «Πρέπει να αφιερώσουµε χρόνο για να στηθεί το Λύκειο στα πόδια του και να µετρά ως κριτήριο εισαγωγής η επίδοση και στις τρεις τάξεις, κάτι που θα κάνει το σύστηµα πιο αξιόπιστο και αντικειµενικό», σε συνδυασµό µε την Τράπεζα Θεµάτων, που, όπως διαπιστώνει ο καθηγητής, «εµπλουτίζεται και εκσυγχρονίζεται»
«Κάποτε θα φθάσουµε στο επιθυµητό αποτέλεσµα, που θα είναι να εισάγεται ο µαθητής στο πανεπιστήµιο µε τον βαθµό από το Λύκειο χωρίς εξετάσεις και µε τον φάκελό του από το σχολείο, ενώ κάποιες σχολές, όπως η Ιατρική, που αποτελούν πόλο έλξης, µπορούν να βάζουν και δικά τους κριτήρια», τονίζει ο κ. Μπαµπινιώτης, ο οποίος προτείνει έως τότε «να ισχύσει ένα σύστηµα 60-40, όπου αρχικά το µεγαλύτερο ποσοστό θα είναι µε πανελλαδικές εξετάσεις και σιγά-σιγά αυτό θα µειώνεται, προς όφελος του Λυκείου».
«Επιτέλους, αρχίζει ένας διάλογος για δύο µεγάλα θέµατα που είναι άµεσα συναρτηµένα», λέει και εξηγεί: «Το ένα είναι ότι το Λύκειο έχει απαξιωθεί πλήρως, µε τη στροφή των παιδιών σε ελάχιστα µαθήµατα και µε την εξάρτηση από τα φροντιστήρια. Και το δεύτερο είναι ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι ένα τραυµατικό σύστηµα, που, πέρα από το αδιάβλητο, έχει µια σειρά από αρνητικά στοιχεία, είναι απάνθρωπο, αναξιόπιστο, άδικο και πανάκριβο». «Το πρόβληµα είναι ότι έχει αχρηστευθεί µια κύρια βαθµίδα της Εκπαίδευσης, η οποία πρέπει να αναστηθεί», όπως λέει χαρακτηριστικά.
Σύµφωνα µε τον κ. Μπαµπινιώτη, «όλο αυτό θέλει µελέτη, γιατί έχει πολλές πλευρές, αλλά είναι ο τρόπος που γίνεται η εισαγωγή στα πανεπιστήµια της Ευρώπης και που µπορεί να θεραπεύσει τις δύο καίριες αδυναµίες, το αχρηστευµένο Λύκειο και το τραυµατικό σύστηµα εξετάσεων»
Ειδικότερα, το µοντέλο της Matura λειτουργεί ως ενιαίος τίτλος αποφοίτησης και πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση σε Ουγγαρία, Πολωνία, Αυστρία, Τσεχία, Σλοβακία, Σλοβενία και Λιχτενστάιν, ενώ ενδεικτικό παράδειγµα αναφοράς είναι η Εσθονία και η Λετονία, όπου η πρόσβαση στα πανεπιστήµια είναι ελεύθερη, µε µόνο προαπαιτούµενο τον απολυτήριο τίτλο. Σε πολλές χώρες της Ευρώπης παρατηρείται υιοθέτηση αποκεντρωµένων συστηµάτων Εκπαίδευσης. Τα υπουργείο Παιδείας κάθε χώρας χαράσσει την εθνική στρατηγική, όµως η παιδαγωγική και διοικητική εποπτεία ασκείται συχνά σε περιφερειακό επίπεδο.
Σε ορισµένες χώρες, µάλιστα, προβλέπεται και προπαρασκευαστικό έτος ανάµεσα στην υποχρεωτική και την ανώτερη ∆ευτεροβάθµια Εκπαίδευση. Ετσι, οι µαθητές αποκτούν τον απαιτούµενο χρόνο και την απαραίτητη στήριξη, ώστε να επιλέξουν πιο συνειδητά την εκπαιδευτική τους κατεύθυνση.
Δημοσιεύθηκε στα «Παραπολιτικά»
Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι η διαµόρφωση της τελικής πρότασης να ολοκληρωθεί πριν από το τέλος της σχολικής χρονιάς, προκειµένου να αρχίσει να εφαρµόζεται από του χρόνου για τους µαθητές που φοιτούν φέτος στη Γ’ Γυµνασίου και θα τελειώσουν το Λύκειο το 2029, ώστε σε καµία περίπτωση να µην υπάρξει αιφνιδιασµός και να διασφαλιστεί η απαιτούµενη προετοιµασία όλων των εµπλεκοµένων.
Διαβάστε: Εθνικό Απολυτήριο και νέο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια από το σχολικό έτος 2029-2030 - Πώς θα εφαρμοστεί
Νέο Λύκειο και Εθνικό Απολυτήριο: Η φιλοσοφία και οι κύριοι άξονες του συστήματος
Η φιλοσοφία του νέου συστήµατος, για το οποίο θα υπάρχει παράλληλη επιστηµονική τεκµηρίωση, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, θα έχει δύο κύριους άξονες: τη µετατροπή του Λυκείου από προπαρασκευαστικό µηχανισµό για τα πανεπιστήµια σε αυτόνοµη εκπαιδευτική µονάδα και τη θέσπιση του Εθνικού Απολυτηρίου. Tα «Παραπολιτικά» ανοίγουν τον διάλογο για την αλλαγή του συστήµατος εισαγωγής στα πανεπιστήµια και το Εθνικό Απολυτήριο µε τον καθηγητή Γιώργο Μπαµπινιώτη, πρώην πρύτανη του ΕΚΠΑ και πρώην υπουργό Παιδείας, και τον πρόεδρο της Οµοσπονδίας Εκπαιδευτών Φροντιστών Ελλάδος, Γιάννη ΒαφειαδάκηΟ σχεδιασµός του Νέου Λυκείου και του Εθνικού Απολυτηρίου αποτελεί κεντρική κυβερνητική επιλογή, όπως, άλλωστε, εξήγγειλε και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, από το βήµα της ∆ΕΘ και, στο πλαίσιο αυτό, η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, παρουσίασε πρόσφατα στους βουλευτές όλων των κοµµάτων και στα µέλη της ∆ιαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής τους βασικούς άξονες του κυβερνητικού σχεδίου και το νέο σύστηµα πρόσβασης στην Τριτοβάθµια Εκπαίδευση, στο πλαίσιο συνεδρίασης της Επιτροπής
Μπαμπινιώτης: Είναι ο µόνος τρόπος ώστε το Λύκειο να µπορέσει να ξαναπάρει τη βαρύτητα που είχε
Ευπρόσδεκτο χαρακτηρίζει τον διάλογο για το νέο σύστηµα εισαγωγής στην Τριτοβάθµια Εκπαίδευσης ο Γιώργος Μπαµπινιώτης, ο οποίος είχε ανοίξει τη σχετική συζήτηση πολλά χρόνια πριν και θεωρεί καθοριστικό ότι ξεκινά η µελέτη ενός νέου συστήµατος: «Πρέπει να λειτουργήσει και να φθάσουµε στον φυσικό εκείνο τρόπο που µέσα από το σχολείο του ο µαθητής θα διαµορφώνει την εικόνα µε βάση την οποία θα µπαίνει στο πανεπιστήµιο». «Ετσι γίνεται παντού», λέει.Οπως σηµειώνει στα «Π», «είναι ο µόνος τρόπος ώστε το Λύκειο να µπορέσει να ξαναπάρει τη βαρύτητα που είχε και, ταυτόχρονα, οι µαθητές ηλικίας 15-18 ετών να έχουν µια καλή εκπαίδευση και να µην είναι τελείως δοσµένοι στα µαθήµατα εισαγωγής στο πανεπιστήµιο». Οπως αναφέρει, «οι µαθητές είναι παραφορτωµένοι µε αποσπασµατικές πληροφορίες και όχι πάντα χρήσιµες», επισηµαίνοντας χαρακτηριστικά ότι «πρέπει να πάµε πίσω στα βασικά της εκπαίδευσης, που δεν υπηρετούνται όπως θα έπρεπε, και δη σε µαθήµατα όπως η Ιστορία, η Γεωγραφία, η Γλώσσα και τα Θρησκευτικά». «Πρέπει να αφιερώσουµε χρόνο για να στηθεί το Λύκειο στα πόδια του και να µετρά ως κριτήριο εισαγωγής η επίδοση και στις τρεις τάξεις, κάτι που θα κάνει το σύστηµα πιο αξιόπιστο και αντικειµενικό», σε συνδυασµό µε την Τράπεζα Θεµάτων, που, όπως διαπιστώνει ο καθηγητής, «εµπλουτίζεται και εκσυγχρονίζεται»
«Κάποτε θα φθάσουµε στο επιθυµητό αποτέλεσµα, που θα είναι να εισάγεται ο µαθητής στο πανεπιστήµιο µε τον βαθµό από το Λύκειο χωρίς εξετάσεις και µε τον φάκελό του από το σχολείο, ενώ κάποιες σχολές, όπως η Ιατρική, που αποτελούν πόλο έλξης, µπορούν να βάζουν και δικά τους κριτήρια», τονίζει ο κ. Μπαµπινιώτης, ο οποίος προτείνει έως τότε «να ισχύσει ένα σύστηµα 60-40, όπου αρχικά το µεγαλύτερο ποσοστό θα είναι µε πανελλαδικές εξετάσεις και σιγά-σιγά αυτό θα µειώνεται, προς όφελος του Λυκείου».
Το Λύκειο έχει απαξιωθεί πλήρως
Ο καθηγητής χαρακτηρίζει ως µια λύση «δίκαιη, αξιόπιστη και αδιάβλητη να συνυπολογίζεται και να βαρύνει για την είσοδο στα ΑΕΙ η επίδοση και των τριών τάξεων του Λυκείου», υποστηρίζοντας ότι «για ένα αρκετό διάστηµα δεν µπορούν να αποφευχθούν οι πανελλαδικές εξετάσεις, οι οποίες θα πρέπει να διεξάγονται από τον ήδη ιδρυθέντα Εθνικό Οργανισµό Εξετάσεων», ενώ προτείνει να δίνεται η δυνατότητα επανάληψης σε περίπτωση αποτυχίας σε ένα µάθηµα.«Επιτέλους, αρχίζει ένας διάλογος για δύο µεγάλα θέµατα που είναι άµεσα συναρτηµένα», λέει και εξηγεί: «Το ένα είναι ότι το Λύκειο έχει απαξιωθεί πλήρως, µε τη στροφή των παιδιών σε ελάχιστα µαθήµατα και µε την εξάρτηση από τα φροντιστήρια. Και το δεύτερο είναι ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι ένα τραυµατικό σύστηµα, που, πέρα από το αδιάβλητο, έχει µια σειρά από αρνητικά στοιχεία, είναι απάνθρωπο, αναξιόπιστο, άδικο και πανάκριβο». «Το πρόβληµα είναι ότι έχει αχρηστευθεί µια κύρια βαθµίδα της Εκπαίδευσης, η οποία πρέπει να αναστηθεί», όπως λέει χαρακτηριστικά.
Σύµφωνα µε τον κ. Μπαµπινιώτη, «όλο αυτό θέλει µελέτη, γιατί έχει πολλές πλευρές, αλλά είναι ο τρόπος που γίνεται η εισαγωγή στα πανεπιστήµια της Ευρώπης και που µπορεί να θεραπεύσει τις δύο καίριες αδυναµίες, το αχρηστευµένο Λύκειο και το τραυµατικό σύστηµα εξετάσεων»
Ποια η σύνδεση των πανελλαδικών εξετάσεων µε το Εθνικό Απολυτήριο
O Εθνικός Οργανισµός Εξετάσεων (ΕΟΕ) προτείνει τη σύνδεση των πανελλαδικών εξετάσεων µε το Εθνικό Απολυτήριο, όπως εφαρµόζεται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, ενώ, σύµφωνα µε την υπουργό Παιδείας, το ελληνικό µοντέλο εµπνέεται από συστήµατα όπως το Matura, το Abitur και το Baccalauréat, «προσαρµοσµένα όµως στις εθνικές ανάγκες και τις πολιτισµικές µας ιδιαιτερότητες».Ειδικότερα, το µοντέλο της Matura λειτουργεί ως ενιαίος τίτλος αποφοίτησης και πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση σε Ουγγαρία, Πολωνία, Αυστρία, Τσεχία, Σλοβακία, Σλοβενία και Λιχτενστάιν, ενώ ενδεικτικό παράδειγµα αναφοράς είναι η Εσθονία και η Λετονία, όπου η πρόσβαση στα πανεπιστήµια είναι ελεύθερη, µε µόνο προαπαιτούµενο τον απολυτήριο τίτλο. Σε πολλές χώρες της Ευρώπης παρατηρείται υιοθέτηση αποκεντρωµένων συστηµάτων Εκπαίδευσης. Τα υπουργείο Παιδείας κάθε χώρας χαράσσει την εθνική στρατηγική, όµως η παιδαγωγική και διοικητική εποπτεία ασκείται συχνά σε περιφερειακό επίπεδο.
Σε ορισµένες χώρες, µάλιστα, προβλέπεται και προπαρασκευαστικό έτος ανάµεσα στην υποχρεωτική και την ανώτερη ∆ευτεροβάθµια Εκπαίδευση. Ετσι, οι µαθητές αποκτούν τον απαιτούµενο χρόνο και την απαραίτητη στήριξη, ώστε να επιλέξουν πιο συνειδητά την εκπαιδευτική τους κατεύθυνση.
Δημοσιεύθηκε στα «Παραπολιτικά»