Μόλις το 15% των παιδιών με αναπηρία στην Ελλάδα υπολογίζεται πως έχει πρόσβαση στην εκπαίδευση, διαπιστώνει η μη κυβερνητική οργάνωση «ActionAid» σε ποιοτική έρευνα για την κατάσταση της εκπαίδευσης για τα παιδιά με αναπηρία στην Ελλάδα.

Ωστόσο, η απουσία μητρώου καταγραφής των παιδιών με αναπηρία δεν επιτρέπει να σχηματιστεί πλήρης εικόνα για τον αριθμό των παιδιών που βρίσκονται εκτός εκπαίδευσης.

Σύμφωνα τα στοιχεία που ενσωμάτωσε η Ελλάδα στη 2η και 3η Ενοποιημένη Περιοδική της Έκθεση προς την Επιτροπή του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού και συμπεριέλαβε η «ActionAid» στη σχετική έκθεση, τα παιδιά με αναπηρία στην Ελλάδα είναι 200.000, ενώ κατά το εκπαιδευτικό έτος 2010-2011 μόλις τα 31.761 πήγαιναν σχολείο.

Από αυτά τα 24.105 φοιτούσαν σε σχολεία γενικής εκπαίδευσης και τα 7.656 σε ειδικά σχολεία.

Ανεπαρκείς υπηρεσίες μεταφοράς των μαθητών στο σχολείο, απουσία υποδομών στα σχολεία για να δεχτούν μαθητές με αναπηρία, περιορισμένο εποπτικό υλικό, λίγο ανθρώπινο δυναμικό και απουσία σταθερής και επαρκούς χρηματοδότησης της ειδικής εκπαίδευσης, είναι οι λόγοι, σύμφωνα με την έκθεση της «ActionAid», που οδηγούν τα παιδιά εκτός σχολείου.

Την έρευνα διενήργησε για λογαριασμό της «ActionAid» η ερευνήτρια Πελαγία Παπανικολάου, υποψήφια διδάκτωρ Εγκληματολογίας Νομικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Εβδομάδας Δράσης για την Εκπαίδευση. Στο πλαίσιο της έρευνας πραγματοποιήθηκαν και συνεντεύξεις ανθρώπων με αναπηρία που έχουν περάσει παλαιότερα από την ελληνική εκπαίδευση.

«Αν δεν είχα πάει σχολείο, η ζωή μου θα ήταν πολύ διαφορετική. Δεν θα ήξερα να διαβάζω, να γράφω, δεν θα ήξερα τίποτα.Δεν θα έκανα όλα αυτά που κάνω τώρα», εξομολογήθηκε κατά τη διάρκεια της έρευνας η Ελένη, ηθοποιός και μουσικός, άτομο με νοητική και κινητική αναπηρία.

Η «ActionAid» συλλέγει υπογραφές με έξι αιτήματα προς τον υπουργό Παιδείας: τη δημιουργία μητρώου καταγραφής των παιδιών με αναπηρία και των εκπαιδευτικών αναγκών τους, τη βελτίωση της ανεπαρκούς προσβασιμότητας των μαθητών στα σχολεία, τη διαρκή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, τη θεσμοθέτηση ενός πλήρους πλαισίου πρώιμης παρέμβασης επαρκώς στελεχωμένου και εξειδικευμένου ανά μορφή αναπηρίας, τη θεσμοθέτηση της διαδικασίας συμμετοχής των μαθητών με αναπηρία και των γονιών τους στη λήψη αποφάσεων που αφορούν στην εκπαίδευσή τους και τη σταθερή χρηματοδότηση της ειδικής εκπαίδευσης από τον κρατικό προϋπολογισμό.