Με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη γέννηση του Μάνου Χατζιδάκι μίλησε στα Παραπολιτικά 90,1 η Μαρία Φαραντούρη, η οποία αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στη γνωριμία τους, αλλά και σε διάφορες στιγμές που έζησε στο πλευρό του σπουδαίου συνθέτη, τον οποίο χαρακτήρισε ως «θετό πατέρα».

Διαβάστε: Μάνος Χατζιδάκις: 100 χρόνια από τη γέννηση του σπουδαίου συνθέτη

Όπως ανέφερε αρχικά η σπουδαία ερμηνεύτρια, μιλώντας το πρωί της Πέμπτης (23/10) στην εκπομπή "Απέναντι Μικρόφωνα", με τον Βασίλη Σκουρή και Τζούλυ Τσίγκα, τον Μάνο Χατζιδάκι τον γνώρισε ταυτόχρονα με τον Μίκη Θεοδωράκη.

Φαραντούρη στα Παραπολιτικά 90,1 για 100 χρόνια από τη γέννηση του Μάνου Χατζιδάκι  

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε: «Τον Μάνο τον γνώρισα ταυτόχρονα με τον Μίκη γιατί κάνανε την «Μαγική πόλη» το ’63 και εγώ είχα την φοβερή τύχη να με διαλέξουν για να μπω στο θίασο. Η Μαγική πόλη ήταν μια μουσική θεατρική παράσταση με τραγούδια του Μίκη και του Μάνου. Με είχε δει και ο Μάνος, μιλούσε με τη μητέρα μου αλλά κυριάρχησε ο Μίκης γιατί αμέσως με κάλεσε στο στούντιο και έκανα το Ματωμένο φεγγάρι του Ν. Γκάτσου. Την ίδια στιγμή που ηχογραφούσα τα τραγούδια του Μίκη έρχεται ο Μάνος στο στούντιο -γιατί ήταν πολύ δεμένοι με τον Μίκη, ήξερε ο ένας τι έκανε ο άλλος- και μου λέει «επειδή ο Μ. Κατράκης θέλει να κάνει τον Καπετάν Μιχάλη μου ζήτησε να γράψω τραγούδι και νομίζω πάει πολύ η φωνή σου». Και θυμάμαι ότι 2-3 ώρες τραγουδούσα τραγούδια του Μίκη, μετά μεσολάβησε ένα διάλειμμα και τραγούδησα το «Ήρθες εσύ από τον Νοτιά». Αυτή ήταν η πρώτη μου επαφή με τον Μάνο, αργότερα τραγούδησα και σε άλλες συναυλίες τον Καπετάν Μιχάλη, το ολοκλήρωσα. Μετά έφυγα στο εξωτερικό, γίνεται η δικτατορία και θυμάμαι το ‘68 ερχόμενος ο Μάνος από τη Νέα Υόρκη σταμάτησε στο Παρίσι και εκεί μου είπε «Μαρία έχω γράψει για τη φωνή σου την Εποχή της Μελισσάνθης», ένα πολιτικό του έργο, ένα καταπληκτικό έργο. Δεν ήταν πολιτικό έργο με την στενή έννοια του όρου, είχε κοινωνικό μήνυμα, μιλάει για την αντίσταση, μιλούσε για την φρίκη του πολέμου με τον δικό του τρόπο. Η Μελισσάνθη θα μπορούσε να είναι η πατρίδα, να είναι η Ελλάδα, να είναι η αγαπημένη, η μητέρα, να είναι η ερωμένη, της έδινε πολλά προσωπεία και περιγράφει την εποχή της κατοχής και της αντίστασης. Με αυτή την έννοια είναι πολιτικό. Ήταν εξαιρετικό, πάρα πολύ όμορφο και χρησιμοποιεί μάλιστα και ένα μέρος του Εθνικού Ύμνου. Αυτό το ηχογραφήσαμε αργότερα όταν πια έπεσε η χούντα αλλά οι πρώτες πρόβες γίνανε στο Παρίσι το ’69 τη μέρα που ήταν η πρώτη επέτειος της φοιτητικής επανάστασης του Μάη του ’68. Γινόντουσαν διαδηλώσεις, αναστατωμένο όλο το Παρίσι και όλη η Γαλλία και εκεί βρέθηκε ο Μάνος. Ήταν συγκλονιστική η ατμόσφαιρα, και η έξω και η μέσα ατμόσφαιρα, ήταν πάρα πολύ όμορφα δεμένο».


"Με τα δικά μου τραγούδια πάντα δίνανε μια άλλη γραφή"

Συμπλήρωσε δε ότι: «Δεν είναι μόνο η Εποχή της Μελισσάνθης, το ’76 μόλις γυρίσαμε από το εξωτερικό, έγραψε τα Παράλογα του Ν. Γκάτσου. Κάλεσε τον Μίκη, τον Σαββόπουλο και την Μελίνα Μερκούρη και γράψαμε τα Παράλογα, τα παράλογα της εποχής με πρώτο παράλογο ότι στον ιερό τόπο της Ελευσίνας γίνονται τα διυλιστήρια, η καταστροφή του περιβάλλοντος. Το έθιξε καταπληκτικά ο Ν. Γκάτσος μέσα σε 4 λεπτά, η Περσεφόνη θεωρείται το πιο οικολογικό τραγούδι. Τότε δεν υπήρχε συνείδηση οικολογική. Είχαν προφητέψει τότε ότι προς χάριν του κέρδους γίνονται όλα αυτά, τα είχαν στιγματίσει και ο Μάνος και ο Γκάτσος. Με τα δικά μου τραγούδια πάντα δίνανε μια άλλη γραφή, θέλανε να θίξουν και κοινωνικά προβλήματα, είχαν αναφορές στην Παλαιστίνη, στο Βιετνάμ…».


"Ήταν για μένα σαν θετός πατέρας"

Ερωτηθείσα ποια πιστεύει ότι ήταν η μεγαλύτερη προσφορά του Μ.Χατζιδάκι στο ελληνικό τραγούδι, η Μαρία Φαραντούρη είπε: «Ο "Μεγάλος ερωτικός" αλλά και κάθε έργο του. Η "Αμοργός" το μεγάλο του έργο το οποίο δεν πρόλαβε να το ολοκληρώσει, το ολοκλήρωσε ο Ν. Κυπουργός, το οποίο ήθελε εγώ να το τραγουδήσω. Έφερε στο στούντιο μεγάλη ορχήστρα για να γράψουμε την "Αμοργό" δεν πρόβαλε να το ολοκληρώσει… Τι να σας πρωτοπώ. Ο Μάνος λειτούργησε τόσο καταπληκτικά με την Νάνα Μούσχουρη και με την μοναδική Φλέρυ Νταντωνάκη και ήθελε και μένα παρότι ήξερε ότι τραγουδάω του Μίκη, ήθελε να συμπληρώσω κι εγώ το υπόλοιπο έργο του το πιο κοινωνικό με τη φωνή μου. Αυτό είναι για μένα μεγάλη τιμή. Τον αγαπούσα εξίσου, είναι σα θετός πατέρας όπως και ο Μίκης. Για μένα είναι οι δύο θετοί γονείς».

Καταλήγοντας δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι: «Μάνος Χατζιδάκις -Μίκης Θεοδωράκης οι δύο πυλώνες. Ήταν πάρα πολύ δεμένοι, συνομιλούσανε, μιλούσανε για τα έργα τους, για τις εμπνεύσεις τους, αν θα έπρεπε να κάνουν το ένα ή το άλλο. Είχανε βαθιά σχέση ακόμα και στα προσωπικά τους ο ένας βοηθούσε τον άλλο. Είμαι μάρτυρας και το ξέρω αυτό καλά βέβαια το σύστημα έπρεπε να τους έχει αντίπαλους. Είναι οι δύο μεγάλοι πυλώνες, είναι αυτοί που δημιούργησαν το σύγχρονο πολιτισμό. Με αυτή την έννοια είπα ότι και ο Σαββόπουλος έρχεται ακριβώς μετά και δημιουργεί το δικό του μουσικό σύμπαν που είναι παράλληλο στους δύο μεγάλους».