Ηλεκτρικά πατίνια: Μετωπική σύγκρουση Δούκα με Μπακογιάννη και Μιχαηλίδου για την αναρχία που επικρατεί - Μέτρα για την ασφάλεια και την προσβασιμότητά τους
Αδειοδότηση και χρεώσεις
Μέσα σε ένα περιβάλλον έντονης αντιπαράθεσης για τα ηλεκτρικά πατίνια ολοκληρώθηκε η διαβούλευση για το πλαίσιο κανόνων για τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (ΕΠΗΟ)
Το πλαίσιο κανόνων για τα ΕΠΗΟ όπως τα ηλεκτρικά πατίνια
Μέσα σε ένα περιβάλλον έντονης αντιπαράθεσης για τα πατίνια ολοκληρώθηκε η διαβούλευση για το πλαίσιο κανόνων για τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (ΕΠΗΟ), όπως ηλεκτρικά πατίνια και παρόμοια μέσα μικροκινητικότητας, με τον Δήμο Αθηναίων να τονίζει πως στόχος είναι η ασφαλής κυκλοφορία τους, η προστασία των πεζών και η αρμονική ένταξή τους στον δημόσιο χώρο. Ο συγκεκριμένος κανονισμός ενσωματώνει διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) και καθορίζει πρόσθετες δημοτικές ρυθμίσεις. Σύμφωνα με τον κανονισμό, η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα για τα ΕΠΗΟ σε πεζοδρόμους, πλατείες και περιοχές ήπιας κυκλοφορίας δεν πρέπει να ξεπερνά τα 6 χλμ./ώρα, ενώ επιτρέπεται η κίνηση στα πεζοδρόμια μόνο παράπλευρα των πεζών και σε ταχύτητα βαδίσματος, με τρόπο που δεν τους εμποδίζει. Ορίζονται επίσης συγκεκριμένες «περιοχές πλήρους απαγόρευσης», όπου απαγορεύονται η διέλευση και η στάθμευση των οχημάτων αυτών, ανεξαρτήτως ιδιώτη ή εταιρείας. Οι εταιρείες μίσθωσης ΕΠΗΟ είναι υποχρεωμένες να ενσωματώνουν λογισμικό που περιορίζει αυτόματα την ταχύτητα («κόφτης»), ανάλογα με τη ζώνη στην οποία βρίσκεται το όχημα. Με αυτόν τον τρόπο, τηρείται η ασφάλεια στους δρόμους και στις πεζοδρομημένες περιοχές.
Ειδικοί χώροι
Για τους πολίτες που χρησιμοποιούν ιδιωτικά ΕΠΗΟ, καθορίζεται ότι πρέπει σε κάθε περίπτωση να διασφαλίζεται ελεύθερη δίοδος 1,5 μέτρου για τους πεζούς. Απαγορεύεται η στάθμευση σε ράμπες ΑμεΑ, διαβάσεις, εισόδους κτιρίων, καθώς και σε απόσταση μικρότερη των 20 μέτρων από αρχαιολογικούς χώρους. Για τις εταιρείες, η στάθμευση επιτρέπεται μόνο σε ειδικά χωροθετημένους χώρους από τον δήμο. Συνολικά έχουν δημιουργηθεί 124 ειδικές ζώνες στάθμευσης, με 1.574 θέσεις. Η κατανομή ανά Δημοτική Κοινότητα είναι ισορροπημένη, με μεγαλύτερη συγκέντρωση στην 1η Δημοτική Κοινότητα (36 σημεία - 516 θέσεις), ενώ οι υπόλοιπες ακολουθούν με μικρότερα ποσοστά.
Αδειοδότηση και χρεώσεις
Οι εταιρείες οφείλουν να υποβάλλουν ετήσια αίτηση αδειοδότησης για τη χρήση των θέσεων στάθμευσης. Η κατανομή των θέσεων γίνεται βάσει διαφανών διαδικασιών και κανόνων προστασίας του ανταγωνισμού, με ανώτατο όριο το 2/5 των θέσεων ανά ζώνη για κάθε εταιρεία. Προβλέπεται διαγράμμιση και διαμόρφωση των χώρων στάθμευσης σε συνεργασία με τον δήμο. Οι χρεώσεις ποικίλλουν ανά Δημοτική Κοινότητα: από €60 έως €120 ανά θέση ετησίως. Για παράδειγμα, στην 1η και 2η Κοινότητα η χρέωση φτάνει τα €120, ενώ στην 4η και 5η Κοινότητα περιορίζεται στα €60. Οι παραβάσεις τιμωρούνται με βάση τον ΚΟΚ και τις δημοτικές αποφάσεις, περιλαμβάνοντας πρόστιμα για αντικανονική κυκλοφορία ή στάθμευση, αλλά και δυνατότητα απομάκρυνσης των οχημάτων. Ο δήμος τηρεί Μητρώο ΕΠΗΟ μέσω σειριακών αριθμών, ενώ παρακολουθεί τη θέση τους σε πραγματικό χρόνο μέσω ειδικού λογισμικού σε συνεργασία με τη ΔΑΕΜ Α.Ε.Ηλεκτρικά πατίνια: Δριμεία κριτική Μπακογιάννη σε Δούκα για "απραξία εις βάρος των Αθηναίων"
Ο τέως δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, άσκησε δριμεία κριτική στον Χάρη Δούκα για «απραξία εις βάρος των Αθηναίων» και για τεράστια καθυστέρηση στην έκδοση της κανονιστικής απόφασης για τα ηλεκτρικά πατίνια, ένα ζήτημα που προκαλεί σοβαρά προβλήματα στον δημόσιο χώρο της Αθήνας, κάνοντας λόγο για πατίνια πεταμένα όπου να ’ναι και εμπόδια σε πεζούς και ΑμεΑ. Η πρώτη ανάρτηση του κ. Μπακογιάννη έγινε στις 4 Φεβρουαρίου 2025, όπου καλεί τον δήμο να αναλάβει την πρωτοβουλία και να βάλει ένα ξεκάθαρο πλαίσιο, που θα προστατεύει πεζούς, οδηγούς και χρήστες πατινιών. Το θέμα το έχει θίξει επανειλημμένα στα Δημοτικά Συμβούλια. Συνεχίζουν αναρτήσεις, μετά τα Δημοτικά Συμβούλια, όπου γίνονται αναφορές στο ανεξέλεγκτο θέμα των πατινιών. Ενδεικτικές ημερομηνίες αναρτήσεων του κ. Μπακογιάννη είναι: 2 Μαΐου, 28 Μαΐου, 27 Ιουνίου, 1η και 11 Σεπτεμβρίου, 24 Οκτωβρίου και τελευταία στις 3 Νοεμβρίου.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά
En