Ο Δήμος Αθηναίων προχωρά στην εφαρμογή ενός νέου Κανονισμού Κυκλοφορίας και Στάθμευσης για τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (Ε.Π.Η.Ο.), όπως τα ηλεκτρικά πατίνια και ποδήλατα. Το σχέδιο στοχεύει στην αντιμετώπιση της άναρχης στάθμευσης, της επικίνδυνης οδήγησης και της κατάληψης του δημόσιου χώρου, προβλήματα που έχουν ενταθεί τα τελευταία χρόνια στην πρωτεύουσα.

Διαβάστε: Πατίνια στην Αθήνα: Έρχονται θέσεις πάρκινγκ για 1.500 πατίνια - Τι είπε ο Χάρης Δούκας στα Παραπολιτικά 90,1 

Αυτή η εξέλιξη έρχεται ως συνέχεια μιας αυξανόμενης ανησυχίας για την ασφάλεια των πεζών και την λειτουργικότητα του δημόσιου χώρου, καθώς η ραγδαία εξάπλωση των Ε.Π.Η.Ο. τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργήσει ένα πλέγμα προκλήσεων στην αστική κινητικότητα της πρωτεύουσας.


Η ανάγκη για ρύθμιση της μικροκινητικότητας

Η ολοένα αυξανόμενη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών και ποδηλάτων στην Αθήνα έχει προκαλέσει σημαντικές πιέσεις στον δημόσιο χώρο, επηρεάζοντας την καθημερινότητα των πεζών, των ΑμεΑ και των ποδηλατών. Παρά το υφιστάμενο γενικό πλαίσιο, οι παραβάσεις παραμένουν συχνές, καθιστώντας επιτακτική την ανάγκη για σαφείς κανόνες κυκλοφορίας και στάθμευσης.

Η πρωτοβουλία του Δήμου Αθηναίων για ένα νέο σχέδιο διαχείρισης των ηλεκτρικών πατινιών, όπως και οι ευρύτερες προσπάθειες για την αντιμετώπιση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, στοχεύει στη διασφάλιση της οδικής ασφάλειας και της προσβασιμότητας για όλους τους πολίτες, εντάσσοντας πιο ομαλά τα Ε.Π.Η.Ο. στο αστικό περιβάλλον.


Οι βασικές ρυθμίσεις του νέου κανονισμού

Ο νέος κανονισμός περιλαμβάνει μια σειρά από συγκεκριμένες διατάξεις που αφορούν τόσο την κυκλοφορία όσο και τη στάθμευση των Ε.Π.Η.Ο., επιχειρώντας να θέσει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο λειτουργίας.


1. Ρυθμίσεις για την κυκλοφορία

Ο Δήμος οριοθετεί πλέον ξεκάθαρες ζώνες στις οποίες επιτρέπεται ή απαγορεύεται η χρήση των Ε.Π.Η.Ο., με γνώμονα την ασφάλεια όλων των χρηστών:

Περιοχές πλήρους απαγόρευσης κυκλοφορίας και στάθμευσης: Απαγορεύεται η κυκλοφορία σε ολόκληρη την περιοχή πέριξ της Ακρόπολης και του ιστορικού κέντρου, στα άλση καθώς και στους πεζοδρόμους της Ερμού και της Αιόλου.

Ζώνες μειωμένης ταχύτητας (6 χλμ/ώρα): Ορίζεται όριο ταχύτητας «πεζού» σε περιοχές όπως ο Ψυρρής και ο πεζόδρομος του Κεραμεικού, καθώς και σε κάθε πεζόδρομο και κοινόχρηστο χώρο.

Απαγόρευση κίνησης σε πεζοδρόμια: Τα Ε.Π.Η.Ο. δεν επιτρέπεται να κινούνται πάνω στα πεζοδρόμια· οι χρήστες οφείλουν να τα μεταφέρουν πεζοί στο πλευρό τους.

Απαγόρευση σε οδούς υψηλής ταχύτητας: Δεν επιτρέπεται η χρήση τους σε δρόμους με επιτρεπόμενη ταχύτητα άνω των 50 χλμ/ώρα, καθώς και σε επιπλέον οδικά τμήματα που θα ορίζει ο Δήμος.

Υποχρεωτικός περιορισμός ταχύτητας (“κόφτης”): Οι εταιρείες μίσθωσης οφείλουν να χρησιμοποιούν λογισμικό που μειώνει αυτόματα την ταχύτητα στις προκαθορισμένες ζώνες.


2. Στάθμευση: Νέοι κανόνες για πολίτες και εταιρείες

Για ιδιώτες χρήστες

  • Υποχρεωτική διασφάλιση ελεύθερης διέλευσης 1,5 μέτρου για τους πεζούς.
  • Απαγόρευση στάθμευσης σε ακτίνα 20 μέτρων από αρχαιολογικούς χώρους.
  • Απαγόρευση στάθμευσης σε ράμπες ΑμεΑ, διαβάσεις, εισόδους κτιρίων και κρίσιμες προσβάσεις.
Για τις εταιρείες μίσθωσης

Η στάθμευση επιτρέπεται αποκλειστικά σε ειδικούς χώρους που έχει χωροθετήσει ο Δήμος:

  • 124 ειδικές θέσεις στάθμευσης σε όλες τις Δημοτικές Κοινότητες.
  • 1.574 συνολικές θέσεις, με διαστάσεις 1,3 μ. × 0,4 μ.
  • Ζώνες μαζικής στάθμευσης έως 10 θέσεων και έως 4 εταιριών.
  • Ετήσια χρέωση ανά θέση ανά Δημοτική Κοινότητα (60–120 ευρώ).


3. Διαδικασία αδειοδότησης εταιρειών

Ο Δήμος προβλέπει νέα διαδικασία για τη χορήγηση αδειών στάθμευσης:

  • Κατάθεση αίτησης βάσει νόμου και κανονισμού.
  • Ετήσια αξιολόγηση και κατανομή θέσεων με στόχο την αποφυγή στρεβλώσεων ανταγωνισμού.
  • Μέγιστο ποσοστό διεκδίκησης: έως τα 2/5 των θέσεων κάθε ζώνης.
  • Διαμόρφωση και διαγράμμιση των θέσεων υπό δημοτική επίβλεψη.


4. Κυρώσεις και έλεγχος

Ο νέος κανονισμός συνοδεύεται από ενισχυμένο πλαίσιο ελέγχων και κυρώσεων:

  • Εφαρμογή προστίμων και ποινών του Κ.Ο.Κ.
  • Δυνατότητα απομάκρυνσης παράνομα σταθμευμένων οχημάτων.
  • Υποχρεωτική σήμανση με μοναδικό σειριακό αριθμό και τήρηση Μητρώου Ε.Π.Η.Ο.
  • Παρακολούθηση θέσεων και κίνησης σε πραγματικό χρόνο μέσω λογισμικού της ΔΑΕΜ Α.Ε.
  • Έλεγχοι από Δημοτική Αστυνομία και ΕΛΑΣ σε ταχύτητα και ζώνες κίνησης.
  • Δυνατότητα άρσης οχημάτων από τον μηχανισμό καθαριότητας του Δήμου.