Μια μεγάλη μεταρρύθμιση, με θεμελιώδεις αλλαγές στη λειτουργία του Λυκείου και στο σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και με νέου τύπου πανελλαδικές εξετάσεις προωθεί η κυβέρνηση, επιδιώκοντας την ευρύτερη δυνατή συναίνεση με τα πολιτικά κόμματα και τους φορείς της Εκπαίδευσης. Το σχέδιο για τη θέσπιση του Εθνικού Απολυτηρίου, που παρουσίασε η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, στον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, περιλαμβάνει την εισαγωγή των υποψηφίων στα πανεπιστήμια με τον βαθμό του απολυτηρίου, για το οποίο θα λαμβάνονται υπόψη οι βαθμολογίες των μαθητών και στις τρεις τάξεις του Λυκείου, σε διαφορετικά ποσοστά, σε συνδυασμό με την επίδοσή τους στις απολυτήριες εξετάσεις πανελλαδικού τύπου σε τέσσερα μαθήματα ανά επιστημονικό πεδίο. Οπως ανέφερε ο πρωθυπουργός, «δεν υπάρχει τελική απόφαση σχετικά με ενδεχόμενες αλλαγές στις Πανελλαδικές Εξετάσεις», τονίζοντας ότι αυτές αποτελούν «έναν αδιάβλητο και αξιοκρατικό θεσμό και οποιαδήποτε αλλαγή απαιτεί ευρύ διάλογο με την κοινωνία».

Διαβάστε: Ζαχαράκη για εθνικό απολυτήριο: Δεν καταργούνται οι πανελλαδικές, από το 2029 θα μετράνε οι βαθμοί και των τριών τάξεων του λυκείου 


Οι αλλαγές που θα οριστικοποιηθούν θα γίνουν χωρίς κανέναν αιφνιδιασμό και για αυτόν τον λόγο η εφαρμογή τους έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει από τους μαθητές που τελειώνουν φέτος το Γυμνάσιο και θα φοιτήσουν στην Α' Λυκείου το σχολικό έτος 2026- 2027, ωστόσο αυτό θα εξαρτηθεί από την ολοκλήρωση της απαιτούμενης προετοιμασίας, για την οποία απαραίτητες προϋποθέσεις είναι η αναβαθμισμένη Τράπεζα Θεμάτων και το Πολλαπλό Βιβλίο. Προς αυτήν την κατεύθυνση ανοίγει επίσημα τις επόμενες ημέρες ο διάλογος με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, πανεπιστημιακούς καθηγητές και κόμματα, σχετικά με την πρόταση του υπουργείου που προβλέπει τη θέσπιση του Εθνικού Απολυτηρίου και το Νέο Λύκειο, που δεν θα λειτουργεί πλέον ως προθάλαμος των πανεπιστημίων, αλλά ως αυτόνομος εκπαιδευτικός μηχανισμός. Η έναρξη της σχετικής συζήτησης έχει οριστεί για τα μέσα της εβδομάδας, οπότε η κ. Ζαχαράκη θα παρουσιάσει στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής τους άξονες των αλλαγών.

Tα τέσσερα «κλειδιά» για το νέο Λύκειο: Αυτές είναι οι αλλαγές

Τέσσερα είναι τα «κλειδιά» που θα «ανοίξουν» το νέο σύστημα, σύμφωνα με τις πληροφορίες των «Παραπολιτικών»:

α) Συνδυασμός ενδοσχολικής και εξωτερικής αξιολόγησης, με την ενδοσχολική να γίνεται μέσω της αναμορφωμένης Τράπεζας Θεμάτων.

β) Ισχυρός ρόλος του Λυκείου στην τελική βαθμολογία.

γ) Σταδιακή αλλαγή στον τρόπο πρόσβασης στα πανεπιστήμια, με απώτερο στόχο οι Πανελλαδικές στην ολοκλήρωση εφαρμογής του συστήματος να μην έχουν τον κεντρικό ρόλο.

δ) Πιστοποίηση γνώσεων πριν από την τελική χορήγηση του απολυτήριου τίτλου. Το Εθνικό Απολυτήριο θα περιλαμβάνει, δηλαδή, πέραν της συλλογής των βαθμών και των τριών τάξεων του Λυκείου, τα πιστοποιητικά Πληροφορικής και Γλωσσομάθειας σε ένα ενιαίο «πακέτο».

Σε ό,τι αφορά τον συνυπολογισμό της βαθμολογίας της Α' Λυκείου, προβλέπεται ότι θα υπάρξει αρχικά μια μεταβατική περίοδος εφαρμογής του νέου συστήματος που θα αποφασιστεί μετά την ολοκλήρωση του διαλόγου στο οποίο είναι πιθανό να μην προσμετράται η επίδοση στην Α΄ Λυκείου. Το Εθνικό Απολυτήριο θα είναι αποσυνδεδεμένο από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, ενώ υπάρχουν ακόμα και προτάσεις η εισαγωγή σε κάποιες Σχολές να γίνεται μόνο με το Εθνικό Απολυτήριο. Το σχέδιο περιλαμβάνει εξετάσεις εθνικού τύπου στο τέλος της Α', της Β' και της Γ' Λυκείου, τα αποτελέσματα των οποίων θα λαμβάνονται σε διαφορετικά ποσοστά υπόψη για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, ήτοι με ποσοστό συμμετοχής 20% για την Α' τάξη, 30% για τη Β' και 50% για τη Γ' τάξη. Οι προαγωγικές εξετάσεις της Α' και Β' Λυκείου μετεξελίσσονται σε εξετάσεις εθνικού τύπου και το 100% των θεμάτων θα επιλέγεται με κλήρωση από την Τράπεζα Θεμάτων, ενώ προωθείται η κατάργηση των ενδοσχολικών απολυτηρίων εξετάσεων που δίνονται σήμερα από τους μαθητές και μαθήτριες στην τελευταία τάξη του Λυκείου για τη λήψη του απολυτηρίου τους, καθώς οι υποψήφιοι για τα ΑΕΙ δίνουν ξανά λίγες ημέρες μετά πανελλαδικές εξετάσεις.

Το έργο θα υλοποιηθεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), το οποίο αναβαθμίζεται και αναλαμβάνει την επιστημονική επιμέλεια της Τράπεζας Θεμάτων, η οποία θα αποτελέσει τον πυρήνα των αλλαγών με 13.000 θέματα. Από τα θέματα αυτά θα εξετάζονται ενδοσχολικά τα μαθήματα βαρύτητας για την έκδοση του Εθνικού Απολυτηρίου. Προτείνεται η σύσταση εθνικού σώματος αξιολογημένων βαθμολογητών, ενώ μελετώνται ο τρόπος βαθμολόγησης των γραπτών με το νέο σύστημα και ο καθορισμός των μαθημάτων βαρύτητας ανά κατεύθυνση. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνεται η εξωτερική ή διπλή βαθμολόγηση καθώς, όπως υποστηρίζεται, η αξιοπιστία δεν μπορεί να αφεθεί αποκλειστικά στην εσωτερική κρίση του καθηγητή που αναλαμβάνει να βαθμολογήσει τα γραπτά των υποψηφίων.

Η βασική φιλοσοφία του υπουργείου Παιδείας είναι το υπό διαμόρφωση Νέο Λύκειο να αποκτήσει έναν κεντρικό ρόλο και η εισαγωγή στα πανεπιστήμια να μην εξαρτάται πλέον αποκλειστικά από τις Πανελλαδικές, ενώ ακόμα ένα θέμα στο οποίο έχει επικεντρωθεί η υπουργός Παιδείας αφορά την ψυχολογία των μαθητών, αναγνωρίζοντας τον σημαντικό ψυχολογικό αντίκτυπο των εξετάσεων και το άγχος που αυτές δημιουργούν.

Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά