Στην κυκλοφορία δίνεται η νέα Πατρών-Πύργου από σήμερα, Πέμπτη 4/12, μειώνοντας τη διαδρομή στα 40 λεπτά. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως η Ολυμπία Οδός μεγαλώνει στα 277 χλμ. με αποκλειστικά ηλεκτρονικά διόδια. Στα εγκαίνια που θα πραγματοποιηθούν σήμερα αναμένεται να παραστούν ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, σύσσωμη η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τοπικοί βουλευτές, καθώς και οι περιφερειάρχες Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου, μαζί με εκπροσώπους φορέων της περιοχής.

Διαβάστε: Ανοίγει με ασφάλεια ο οδικός άξονας Πάτρας - Πύργου: Oλοκληρώνονται με εντατικούς ρυθμούς οι εργασίες για τα εγκαίνια στις 4 Δεκεμβρίου


Αυτοκινητόδρομος Πατρών-Πύργου: Ξεκίνησε το 2008 η πρώτη προσπάθεια υλοποίησης

Η πορεία κατασκευής του «πολύπαθου» αυτοκινητοδρόμου Πάτρών-Πύργου μας πηγαίνει περίπου 20 χρόνια πίσω, όταν ο Γιώργος Σουφλιάς ξεκίνησε τον μεγάλο διαγωνισμό για την Ολυμπία Οδό, με συνολικό μήκος 370 χλμ. από την Ελευσίνα έως την Τσακώνα.

Η πρώτη προσπάθεια υλοποίησης του τμήματος Πάτρα - Πύργος ξεκίνησε την περίοδο 2008-2011, αλλά η οικονομική κρίση του 2010 οδήγησε σε μείωση της κυκλοφορίας κατά 40% και διακοπή της χρηματοδότησης, κυρίως από ξένες τράπεζες. Ακολούθησαν δύο χρόνια πλήρους παύσης των εργασιών. Το 2013 έγινε το γνωστό «reset» και επανεκκίνησαν τα έργα, αλλά μόνο στο τμήμα Κόρινθος - Πάτρα. Το υπόλοιπο δυτικό τμήμα, από Πάτρα έως Τσακώνα, «θυσιάστηκε».

Έτσι, ξεκίνησε νέα προσπάθεια για την κατασκευή του τμήματος Πάτρα - Πύργος ως δημόσιου έργου. Το 2014, ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης ανακοίνωσε τη δημοπράτησή του, αλλά αυτή αναβλήθηκε λόγω εκλογών του 2015. Η νέα κυβέρνηση ακύρωσε τον διαγωνισμό και χώρισε το έργο σε οκτώ επιμέρους τμήματα. Οι διαγωνισμοί ξεκίνησαν το 2016 και διήρκεσαν περίπου 18 μήνες. Υπογράφηκαν τρεις από τις οκτώ συμβάσεις, ενώ οι υπόλοιποι διαγωνισμοί αντιμετώπισαν προβλήματα, με παράλληλες προσπάθειες για εξασφάλιση χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ 2014-2020.

Μετά τις εκλογές του 2019, ακολούθησε νέα αλλαγή σχεδίου: ακυρώθηκαν οι διαγωνισμοί και ξεκίνησε η διάλυση των υφιστάμενων συμβάσεων. Αποφασίστηκε η ένταξη του έργου ξανά στην Ολυμπία Οδό, που οδήγησε σε νέες, δύσκολες διαπραγματεύσεις με την Κομισιόν και την εταιρεία παραχώρησης. Τελικά, στα τέλη του 2021 εξασφαλίστηκαν η χρηματοδότηση και η ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ και κυρώθηκε η τροποποιημένη σύμβαση.

Το έργο Πάτρα - Πύργος (μαζί με το Πύργος - Τσακώνα) εντάχθηκε ξανά στην Ολυμπία Οδό. Το πρώτο τρίμηνο του 2022 ξεκίνησε και επίσημα η τρίτη -και αυτήν τη φορά επιτυχημένη- προσπάθεια υλοποίησης του αυτοκινητοδρόμου.