Πλήρως λειτουργικός με όλα τα συστήματα ασφαλείας θα είναι το καλοκαίρι του 2026 ο σιδηρόδρομος Αθήνας – Θεσσαλονίκης, ενώ στα τέλη Ιανουαρίου αναμένεται διαγωνισμός για 15 νέους συρμούς του Μετρό, όπως ανέφερε ο Αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης στο 2ο Διεθνές Συνέδριο «Redefining the Future Horizons: Σχεδιάζοντας τις βιώσιμες στρατηγικές του αύριο», που διοργανώνει το ΤΜΕΔΕ στις 9 και 10 Δεκεμβρίου στο κτίριο του Συλλόγου Υπαλλήλων Τράπεζας της Ελλάδος στη Σίνα 16, στην Αθήνα.

Διαβάστε: Κωνσταντίνος Κυρανάκης: Ευχαρίστησε από καρδιάς τους εργαζομένους του ΟΑΣΘ που "έβαλαν πλάτη" - Μπαίνουν "έξυπνες κάμερες" στα λεωφορεία της Θεσσαλονίκης

Προανήγγειλε επίσης ότι στο τέλος της επόμενης χρονιάς θα γίνουν, για πρώτη φορά, μακροχρόνιες συμβάσεις συντήρησης (service level agreements) για μεγάλα τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου, όπως το ενιαίο κομμάτι Αθήνα – Θεσσαλονίκη. «Η χώρα πρέπει να σταματήσει να λειτουργεί με μπαλώματα. Το 2026 θα είναι η τελευταία χρονιά με αποσπασματικές συμβάσεις», ανέφερε.


Κυρανάκης: "Νέα υποδομή - νέα τρένα - νέοι σταθμοί"

Ο κ. Κυρανάκης παρουσίασε το τρίπτυχο «νέα υποδομή – νέα τρένα – νέοι σταθμοί» ως τον πυρήνα της στρατηγικής για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Οι αναβαθμίσεις στους κεντρικούς σταθμούς Αθήνας και Θεσσαλονίκης θα γίνουν σε δύο φάσεις: αρχικά μια βασική ανακαίνιση για αξιοπρεπή εικόνα και στη συνέχεια επέκταση ώστε να αποτελέσουν νέα τοπόσημα. Για τα νέα τρένα τόνισε ότι στην επαναδιαπραγμάτευση με τη Hellenic Train προβλέπεται ρήτρα ώστε, αν δεν υλοποιηθεί η επένδυση 300 εκατ. ευρώ για 23 νέους συρμούς έως το 2027, «το δημόσιο για πρώτη φορά αποκτά το δικαίωμα να καταγγείλει τη σύμβαση». Υπογράμμισε ακόμη τη σημασία της πρόσφατης συμφωνίας στις Βρυξέλλες για τον Κάθετο Άξονα Ελλάδας–Βουλγαρίας–Ρουμανίας, ο οποίος «δημιουργεί για πρώτη φορά έναν σύγχρονο, ταχύ σιδηροδρομικό διάδρομο που βγάζει τη χώρα από την απομόνωση και συμβάλλει στην απεξάρτηση της Ευρώπης από τα Στενά του Βοσπόρου».

kyranakis-tmede


Στο πεδίο της ευρείας συζήτησης που έχει ανοίξει για το κυκλοφοριακό, ο κ. Κυρανάκης τόνισε: «Στην Αθήνα, έχουμε υπερσυγκέντρωση πληθυσμού, τη στιγμή που οι υποδομές της πόλης δεν σηκώνουν τόσο κόσμο, χρειαζόμαστε αποκέντρωση». Ανέδειξε, δε, τον τρόπο με τον οποίο περιφερειακές πόλεις όπως το Κιάτο, η Λιβαδειά, η Χαλκίδα, μπορούν με τη συμβολή και του τρένου να λειτουργήσουν ως hubs για επιχειρήσεις και εργαζόμενους, που θα μπορούν να μετεγκατασταθούν εκεί.

Ως προς την ανανέωση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, ο αναπληρωτής υπουργός προανήγγειλε διαγωνισμό για 15 καινούργιους συρμούς για τις γραμμές 2 και 3 του μετρό, τον ερχόμενο Φεβρουάριο. «Παράλληλα, ξεκινάμε την ανάταξη 12 παλαιότερων συρμών, που είναι παροπλισμένοι, προκειμένου του χρόνου το φθινόπωρο να έχουμε βελτίωση των χρονοαποστάσεων, κυρίως στη Γραμμή 3», τόνισε. Ειδικότερα, για τον ηλεκτρικό, επισήμανε ότι, παρά τις αδικαιολόγητες καθυστερήσεις του αναδόχου για τις οποίες επιβλήθηκε πρόστιμο 3,8 εκατ. ευρώ, ο πρώτος ανακαινισμένος συρμός θα φτάσει τον Μάρτιο του 2026. Εφόσον πάνε καλά οι δοκιμές ανά μήνα θα έρχεται και ένας επιπλέον συρμός από τους συνολικά 14, μειώνοντας τη χρονοσυχνότητα από τα 8 λεπτά που είναι σήμερα στα 5 λεπτά.


"Οδηγούς δεν έχουμε, αυτή η τάση αντιστρέφεται από τον Μάιο και μετά"

Σχετικά με τις οδικές συγκοινωνίες, ο κ. Κυρανάκης ανέφερε πως μέχρι τον Μάρτιο του 2026 θα φτάσουμε στα 1.076 καινούργια λεωφορεία, ενώ ήδη προσεγγίζουν τα 1.000. «Οδηγούς δεν έχουμε. Από το 2021 ως το 2025, είχαμε συνεχή μείωση. Αυτή η τάση αντιστρέφεται από τον Μάιο και μετά», σημείωσε. Προανήγγειλε, μάλιστα, ειδικό bonus ενεργού οδηγού αστικών συγκοινωνιών. Όπως εξήγησε, με τους 300 νέους οδηγούς από την ενεργή προκήρυξη και τα νέα λεωφορεία, οι χρονοαποστάσεις θα μειωθούν κατά 30%. «Με τον καθαρισμό των λεωφορειολωρίδων, που για πρώτη φορά επιτηρούνται με κάμερες και από τον Ιανουάριο ξεκινούν τα πρόστιμα μέσω του gov.gr, θα έχουμε περαιτέρω βελτίωση».

Τέλος, παρουσίασε τη νέα καμπάνια οδικής ασφάλειας, που θα βγει στον αέρα την επόμενη εβδομάδα, με μήνυμα: «Τα δικά σου λάθη στον δρόμο δεν τα πληρώνεις μόνο εσύ». Όπως εξήγησε, μάλιστα, απευθύνεται σε μεγάλο βαθμό σε άνδρες, καθώς τα στοιχεία δείχνουν ότι το 82% των εμπλεκομένων σε θανατηφόρα τροχαία είναι άνδρες, ενώ μόλις το 6% είναι γυναίκες οδηγοί. «Ο στόχος μας είναι φέτος η χρονιά να κλείσει με λιγότερα θανατηφόρα τροχαία από τη χρονιά του covid, που δεν κυκλοφορούσε κανείς», είπε, κάνοντας αναφορά στην αναθεώρηση του ΚΟΚ, την αυστηρότερη αστυνόμευση, την 24ωρη λειτουργία του μετρό, με περισσότερες από 60.000 επικυρώσεις τα Σάββατα.