Αποζημίωση 10.000 ευρώ για ανεπιθύμητες κλήσεις - Δες πώς να την διεκδικήσεις
Δείτε τον τρόπο
Σε περίπτωση που ένας πολίτης συνεχίζει να δέχεται ανεπιθύμητες κλήσεις, ο νόμος του αναγνωρίζει δικαίωμα αποζημίωσης και χρηματικής ικανοποίησης λόγω ηθικής βλάβης.
Οι ανεπιθύμητες διαφημιστικές τηλεφωνικές κλήσεις και η προβλεπόμενη ελάχιστη αποζημίωση των 10.000 ευρώ επανέρχονται δυναμικά στο προσκήνιο, μετά τη νεότερη απόφαση του Αρείου Πάγου που έκρινε συνταγματική τη σχετική νομοθετική πρόβλεψη. Κεντρικό ρόλο στην υπόθεση διαδραματίζει το λεγόμενο «Μητρώο 11», το οποίο κατοχυρώνει τα δικαιώματα των συνδρομητών απέναντι στις αζήτητες κλήσεις.
Διαβάστε: Προσοχή! Αυτό είναι το email-απάτη που διακινείται τις τελευταίες ώρες - Τι αναφέρει το υπουργείο Ανάπτυξης
Το «Μητρώο 11», που θεσπίστηκε με το άρθρο 11 του νόμου 3471/2006, είναι ένας ειδικός κατάλογος που υποχρεούνται να τηρούν όλοι οι πάροχοι υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Σε αυτό καταγράφονται οι συνδρομητές που δηλώνουν ρητά ότι δεν επιθυμούν να δέχονται τηλεφωνικές κλήσεις για διαφημιστικούς ή προωθητικούς σκοπούς. Η εγγραφή γίνεται με απλές διαδικασίες – ηλεκτρονικά, μέσω τηλεφωνικής εξυπηρέτησης ή σε κατάστημα του παρόχου – ενώ οι σχετικές οδηγίες είναι διαθέσιμες στις ιστοσελίδες των εταιρειών. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι το μητρώο δεν καλύπτει περιπτώσεις εταιρειών ή call centers που εμφανίζονται να λειτουργούν εκτός Ελλάδας.
Το πλαίσιο αυτό απορρέει τόσο από το άρθρο 11 του νόμου 3471/2006, που ρυθμίζει τις μη ζητηθείσες επικοινωνίες, όσο και από το άρθρο 14 του ίδιου νόμου, το οποίο προβλέπει αποζημίωση για περιουσιακή ή ηθική βλάβη.
Με την απόφαση 564/2024, ο Άρειος Πάγος έδωσε οριστική απάντηση, κρίνοντας ότι το ποσό των 10.000 ευρώ είναι συνταγματικά ανεκτό και αναγκαίο για την ουσιαστική προστασία της ιδιωτικότητας των πολιτών. Όπως επισημαίνεται, ο νομοθέτης επέλεξε το συγκεκριμένο όριο ώστε να λειτουργεί αποτρεπτικά, ιδίως απέναντι σε ισχυρούς επιχειρηματικούς φορείς.
Μετά τη συγκεκριμένη απόφαση και τη νεότερη νομολογία, όπως εκείνη του Εφετείου Αθηνών (573/2025), παγιώνεται η άποψη ότι η ελάχιστη αποζημίωση των 10.000 ευρώ είναι σύμφωνη με το Σύνταγμα και την αρχή της αναλογικότητας. Η εξέλιξη αυτή ενισχύει σημαντικά τη θέση των πολιτών απέναντι στις ανεπιθύμητες κλήσεις και θωρακίζει περαιτέρω το δικαίωμα στην προστασία των προσωπικών δεδομένων, όπως αυτό κατοχυρώνεται στο άρθρο 9Α του Συντάγματος.
Διαβάστε: Προσοχή! Αυτό είναι το email-απάτη που διακινείται τις τελευταίες ώρες - Τι αναφέρει το υπουργείο Ανάπτυξης
Το «Μητρώο 11», που θεσπίστηκε με το άρθρο 11 του νόμου 3471/2006, είναι ένας ειδικός κατάλογος που υποχρεούνται να τηρούν όλοι οι πάροχοι υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Σε αυτό καταγράφονται οι συνδρομητές που δηλώνουν ρητά ότι δεν επιθυμούν να δέχονται τηλεφωνικές κλήσεις για διαφημιστικούς ή προωθητικούς σκοπούς. Η εγγραφή γίνεται με απλές διαδικασίες – ηλεκτρονικά, μέσω τηλεφωνικής εξυπηρέτησης ή σε κατάστημα του παρόχου – ενώ οι σχετικές οδηγίες είναι διαθέσιμες στις ιστοσελίδες των εταιρειών. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι το μητρώο δεν καλύπτει περιπτώσεις εταιρειών ή call centers που εμφανίζονται να λειτουργούν εκτός Ελλάδας.
Ανεπιθύμητες κλήσεις: Ποια δικαιώματα έχουν οι συνδρομητές
Σε περίπτωση που ένας πολίτης, παρότι έχει εγγραφεί στο «Μητρώο 11», συνεχίζει να δέχεται ανεπιθύμητες κλήσεις, ο νόμος του αναγνωρίζει δικαίωμα αποζημίωσης και χρηματικής ικανοποίησης λόγω ηθικής βλάβης. Το ελάχιστο ποσό αυτής της αποζημίωσης ορίζεται ρητά στις 10.000 ευρώ, ανεξάρτητα από το αν μπορεί να αποδειχθεί συγκεκριμένη οικονομική ζημία.Το πλαίσιο αυτό απορρέει τόσο από το άρθρο 11 του νόμου 3471/2006, που ρυθμίζει τις μη ζητηθείσες επικοινωνίες, όσο και από το άρθρο 14 του ίδιου νόμου, το οποίο προβλέπει αποζημίωση για περιουσιακή ή ηθική βλάβη.
Νομικές αντιπαραθέσεις και κρίση του Αρείου Πάγου
Η πρόβλεψη της ελάχιστης αποζημίωσης είχε προκαλέσει έντονες συζητήσεις στη νομική κοινότητα. Ορισμένα δικαστήρια στο παρελθόν είχαν κρίνει ότι το ποσό είναι δυσανάλογο σε σχέση με την προσβολή, θεωρώντας το υπερβολικό. Άλλες αποφάσεις, ωστόσο, τόνιζαν τον αποτρεπτικό χαρακτήρα της διάταξης και τη σημασία της προστασίας των προσωπικών δεδομένων.Με την απόφαση 564/2024, ο Άρειος Πάγος έδωσε οριστική απάντηση, κρίνοντας ότι το ποσό των 10.000 ευρώ είναι συνταγματικά ανεκτό και αναγκαίο για την ουσιαστική προστασία της ιδιωτικότητας των πολιτών. Όπως επισημαίνεται, ο νομοθέτης επέλεξε το συγκεκριμένο όριο ώστε να λειτουργεί αποτρεπτικά, ιδίως απέναντι σε ισχυρούς επιχειρηματικούς φορείς.
Μετά τη συγκεκριμένη απόφαση και τη νεότερη νομολογία, όπως εκείνη του Εφετείου Αθηνών (573/2025), παγιώνεται η άποψη ότι η ελάχιστη αποζημίωση των 10.000 ευρώ είναι σύμφωνη με το Σύνταγμα και την αρχή της αναλογικότητας. Η εξέλιξη αυτή ενισχύει σημαντικά τη θέση των πολιτών απέναντι στις ανεπιθύμητες κλήσεις και θωρακίζει περαιτέρω το δικαίωμα στην προστασία των προσωπικών δεδομένων, όπως αυτό κατοχυρώνεται στο άρθρο 9Α του Συντάγματος.
En