Σε «Οδύσσεια» μετατράπηκε χθες η έξοδος των εκδρομέων που θέλησαν να περάσουν τις άγιες μέρες είτε στις πατρογονικές τους εστίες είτε σε δημοφιλείς χριστουγεννιάτικους προορισμούς. Η προσπάθεια των ταξιδιωτών που κινήθηκαν χθες στην εθνική οδό Αθηνών - Θεσσαλονίκης εξελίχθηκε σε τεστ για γερά νεύρα, αφού οι διαδρομές από τις παρακαμπτήριες οδούς, προκειμένου να ξεπεράσουν τον «σκόπελο» των μπλόκων, χρειάζονταν διπλάσιο από τον κανονικό χρόνο για να ολοκληρωθούν. Για παράδειγμα, το ταξίδι από Αθήνα για Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με μαρτυρίες οδηγών, διήρκεσε από οκτώ έως 10 ώρες, ενώ οδηγοί, σύμφωνα με τον τηλεοπτικό σταθμό Mega, χρειάστηκαν σχεδόν 12 ώρες για τη διαδρομή Αθήνα - Καβάλα, που υπό κανονικές συνθήκες πραγματοποιείται σε περίπου επτά ώρες.

Τρεις μεγάλες παρακάμψεις για να αποφεχθούν τα μπλόκα των αγροτών

Οι αστυνομικοί από νωρίς το πρωί καλούσαν τους πολίτες να γεμίζουν τα ρεζερβουάρ των οχημάτων τους, αφού στην Αθηνών - Θεσσαλονίκης υπήρχαν συνολικά τρεις μεγάλες παρακάμψεις. Όσοι ταξίδεψαν χθες πέρασαν πολύωρο μαρτύριο μέσα στους δρόμους όπου επί ώρες είχαν κυριολεκτικά ακινητοποιηθεί, ενώ χαρακτηριστικές ήταν οι εικόνες από την ουρά χιλιομέτρων που είχε σχηματιστεί μέχρι το Σχηματάρι από οδηγούς που κατευθύνονταν προς Ριτσώνα. Για τη διαδρομή Αθήνα - Σχηματάρι αντί για 40 λεπτά χρειάστηκαν δύο ώρες το μεσημέρι και τρεισήμισι-τέσσερις ώρες μετά τις 7.00 το απόγευμα. Για τη διαδρομή Αθήνα - Λαμία μέχρι και το μεσημέρι οι οδηγοί χρειάστηκαν περίπου πέντε ώρες, ενώ αργά το απόγευμα η ίδια διαδρομή έγινε σε επτά ώρες. Άλλοι οδηγοί κινήθηκαν για έξι χιλιόμετρα σε χωματόδρομο στον Ορχομενό, καθώς το σύστημα γεωεντοπισμού χρησιμοποιούσε αγροτικούς δρόμους για να τους βγάλει μετά την παράκαμψη του Κάστρου Βοιωτίας. Από το πρωί χθες οι αγρότες των μπλόκων διαμόρφωναν τους χώρους που έχουν καταλάβει με τα τρακτέρ, μετακινώντας τα και αφήνοντας λωρίδες κυκλοφορίας για τους εκδρομείς. Όλα τα σημεία, πλην των μπλόκων της Θήβας και του Κάστρου στην ΠΑΘΕ, δόθηκαν στην κυκλοφορία.

Στην Κεντρική Ελλάδα, οι αγρότες από το μπλόκο της Αταλάντης μετακίνησαν τα τρακτέρ στην άκρη του οδοστρώματος της εθνικής οδού Αθηνών - Θεσσαλονίκης. Οι αγρότες της Νίκαιας Λάρισας προχώρησαν σε αναδιάταξη των οχημάτων με τέτοιο τρόπο ώστε τουλάχιστον τα ΙΧ αυτοκίνητα να περνούν μέσα από τα μπλόκα, κάτι που ωστόσο δεν επέτρεψαν οι αστυνομικοί της Τροχαίας υπό τον φόβο ατυχήματος. Μετά τις 3.00 το μεσημέρι οι αγρότες, βλέποντας το χάος στους δρόμους, άρχισαν να συζητούν με τους αστυνομικούς να βρεθεί η «χρυσή τομή» και να δοθεί στην κυκλοφορία και μια δεύτερη λωρίδα, που ήταν εξαρχής το αίτημα της Τροχαίας, ώστε να δοθούν στην κυκλοφορία τα αποκλεισμένα τμήματα των εθνικών οδών. «Είναι δυνατό να επιτραπεί η κίνηση οχημάτων ανάμεσα σε σταθμευμένα τρακτέρ, πεζούς και άλλες κατασκευές πάνω σε εθνικό δρόμο;» αναρωτήθηκε σε τηλεοπτική της παρέμβαση η εκπρόσωπος Τύπου της ΕΛ.ΑΣ., Κωνσταντία Δημογλίδου. Ωστόσο, ενώ μέχρι αργά χθες το βράδυ οι αγρότες στα δύο μπλόκα της Βοιωτίας πάλευαν να απομακρύνουν τα τρακτέρ, αναγνωρίζοντας το δράμα που βίωναν οι ταξιδιώτες, το ίδιο δεν συνέβη και με τους αγρότες στη Νίκαια της Λάρισας. Αιτία, όπως υποστήριξαν, η παρουσία περίπου 2.500 τρακτέρ που βρίσκονται στο συγκεκριμένο μπλόκο, οι περισσότεροι οδηγοί των οποίων ήταν εκτός του σημείου, με αποτέλεσμα να μην τίθεται καν θέμα συζήτησης χρήσης της μιας μόνο λωρίδας κυκλοφορίας για τη διέλευση των οχημάτων με τους ταξιδιώτες. Οι αγρότες της Καρδίτσας στη συνέλευσή τους άφησαν μία λωρίδα ανά κατεύθυνση του Ε65, όπως και οι αγρότες του Λόγγου Τρικάλων.

Στη Βόρεια Ελλάδα άνοιξαν τα δύο ρεύματα στα διόδια Μαλγάρων. Στην κυκλοφορία δόθηκαν δύο λωρίδες και το ρεύμα προς Βέροια της Εγνατίας Οδού Θεσσαλονίκης - Βέροιας, που είχαν αποκλείσει οι παραγωγοί στον κόμβο Νησελίου Ημαθίας από τις 3 Δεκεμβρίου. Στον νομό Πέλλας, διατηρούνται τα μπλόκα στον κόμβο Γυψοχωρίου επί της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης - Έδεσσας, ενώ αγρότες από τη Βεγορίτιδα και το Καϊµακτσαλάν παρέταξαν τα τρακτέρ τους στη θέση Αλυσίδα, στη διασταύρωση της ∆ροσιάς. Πρόβληµα εντοπίστηκε και στην Πάτρα, καθώς η περιφερειακή που οδηγεί στην Πατρών-Πύργου παρέµεινε κλειστή, µε αποτέλεσµα τα οχήµατα να διασχίζουν το παραλιακό µέτωπο της Πάτρας για να βγουν στη νέα εθνική οδό. Στην Ιόνια Οδό η κατάσταση ήταν ελαφρώς καλύτερη, αφού τα τρακτέρ από τη ∆ευτέρα βρίσκονται στην άκρη του οδοστρώµατος. Σηµειώνεται ότι πέρυσι µέχρι τις 24 ∆εκεµβρίου είχαν περάσει τα διόδια Αφιδνών και Ελευσίνας 53.568 οχήµατα. Μέχρι αργά χθες το βράδυ, µόλις 10.000 αυτοκίνητα είχαν βγει στις εθνικές οδούς, σύµφωνα µε τα στοιχεία της Τροχαίας. ∆ύσκολη προβλέπεται και η σηµερινή ηµέρα, αφού εκτός από τα µπλόκα οι εκδροµείς θα έχουν να αντιµετωπίσουν και τις άσχηµες καιρικές συνθήκες. Στις 9.00 το βράδυ η εκπρόσωπος Τύπου της Αστυνοµίας, Κωνσταντία ∆ηµογλίδου, ανέφερε ότι η κατάσταση είχε οµαλοποιηθεί στη Σκάλα Αταλάντης, στο Κάστρο Βοιωτίας και στον κόµβο των Θηβών, «καθώς έχουν παραχωρήσει δύο λωρίδες κυκλοφορίας οι αγρότες στα συγκεκριµένα σηµεία».