Τα χιλιάδες αλκοτέστ σώζουν χιλιάδες ζωές: ''Ακτινογραφία'' των ελληνικών δρόμων από τα ''Παραπολιτικά'' - Το σχέδιο Χρυσοχοΐδη και τα αδημοσίευτα στοιχεία της Τροχαίας (Γραφήματα)
20% μείωση στα θανατηφόρα τροχαία
Τα ''Παραπολιτικά'' εξασφάλισαν το ''αλμανάκ'' της Τροχαίας για το 2025 - Κατά το 11μηνο του 2025 πραγματοποιήθηκαν περίπου 1.500.000 έλεγχοι για αλκοτέστ, από τους οποίους προέκυψαν περίπου 28.000 παραβάσεις
Εμφανώς βελτιωμένη εικόνα παρουσιάζουν σχεδόν όλοι οι μετρήσιμοι δείκτες αναφορικά με την οδική ασφάλεια κατά το 2025, σε σχέση με το 2024, σαφές δείγμα της αποτελεσματικότητας των προσπαθειών Τροχαίας, υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και κυβέρνησης για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων ανά την επικράτεια. Επιπροσθέτως, η ρύθμιση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και η κατακόρυφη και συστηματική αύξηση των πάσης φύσεως ελέγχων στους δρόμους νουθετούν τους απανταχού οδηγούς. Στην πραγματικότητα όμως απαιτείται ακόμη σκληρή δουλειά, προκειμένου η νέα οδική νοοτροπία να αφομοιωθεί πλήρως από τους οδηγούς και να πάψει να είναι αποτέλεσμα, μεταξύ άλλων, των αυστηρότερων κυρώσεων σε βάρος των όποιων παραβατών.
Διαβάστε: Επτά συλλήψεις μετά από αλκοτέστ στην Αττική: Οδηγός παράτησε το όχημά του σε στάση λεωφορείου όταν είδε μπλόκο
Τα «Παραπολιτικά» εξασφάλισαν το «αλμανάκ» της Τροχαίας για το 2025, το οποίο αποτυπώνει πλήρως τους καρπούς της σκληρής δουλειάς που γίνεται στους κόλπους της, με όραμα και στόχο τους ασφαλέστερους δρόμους και τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών-οδηγών. Ομοίως, δε, αποτυπώνεται και η ξεκάθαρη στόχευση του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και της κυβέρνησης να μεταλλάξουν το χάος που επικρατεί στο οδικό δίκτυο σε μια ποιοτικά αναβαθμισμένη διαδικασία, που θα διέπεται από απαράβατους κανόνες και ορθές συμπεριφορές. Ανάμεσα όμως σε όλα τα υπόλοιπα, καθίσταται σαφές πως καταλύεται οριστικά και η επωδός περί εισπρακτικών μέτρων που έχουν στόχο μονάχα να γεμίσουν τα κρατικά ταμεία. Ο περιορισμός των εικόνων φρίκης στην άσφαλτο και η παύση της πληθυσμιακής και κοινωνικής αιμορραγίας αποτελούν την ψυχή του πολυεπίπεδου έργου που συντελείται τους τελευταίους μήνες.
Είναι μέγα στοίχημα για την Κατεχάκη να εντρυφήσει στα πραγματικά αίτια που οδηγούν στα τροχαία ατυχήματα και να εστιάσει στην πρόληψη
Τα χιλιάδες αλκοτέστ σώζουν χιλιάδες ζωές: Μείωση στον αριθμό των θανατηφόρων τροχαίων
Ο οδυνηρότερος δείκτης που εμφανίζει σαφή βελτίωση αφορά σαφώς τον φόρο αίματος στην άσφαλτο. Τους συνανθρώπους μας οι οποίοι αφήνουν εκεί την τελευταία τους πνοή, αλλά και εκείνους που σημαδεύονται μια για πάντα από σοβαρότατους τραυματισμούς. Όπως μπορεί κανείς να διαπιστώσει από τα στατιστικά που εξασφάλισαν τα «Π», διαφαίνεται σαφής μείωση στον αριθμό των θανατηφόρων τροχαίων, στον αριθμό των θυμάτων αλλά και σε αυτόν των σοβαρά τραυματισμένων, που πολλές φορές παύουν να είναι λειτουργικοί για τους ίδιους, τις οικογένειές τους και την κοινωνία. Η τάση στη μεταβολή των ποσοστών σε σχέση με το 2024 είναι άκρως ενθαρρυντική, καθώς ο αριθμός των νεκρών μειώθηκε κατά το 1/5. Οι νεκροί από 1ης/1/2025 μέχρι και 15/12 φτάνουν τους 504, αριθμός ανατριχιαστικός, ωστόσο μειωμένος κατά 133 σε σχέση με το 2024! Την ίδια στιγμή και για το ίδιο διάστημα οι βαριά τραυματίες είναι 501 για το 2025, αριθμός που βαίνει μειούμενος κατά 6,5% σε σχέση με την περσινή χρονιά. Από τους παρακάτω πίνακες, όμως, μπορεί κανείς να διαπιστώσει πόσο δύσκολη μπορεί να είναι η διαδικασία περιορισμού του συνόλου των τροχαίων ατυχημάτων. Οι κοπιαστικές προσπάθειες των ρυθμιστών της κυκλοφορίας ουσιαστικά μείωσαν τον αριθμό των τροχαίων κατά μόλις 240 συμβάντα από χρονιά σε χρονιά. Είναι ξεκάθαρο στατιστικά (καθώς σημειώνονται περίπου 900 τροχαία μηνιαίως) πως, συμπεριλαμβάνοντας όλα όσα θα συμβούν στο τελευταίο 15ήμερο του έτους, θα έχουν σημειωθεί συνολικά περισσότερα τροχαία, ωστόσο θα είναι σαφώς μικρότερης βαρύτητας. Αναμφίβολα είναι ανάγκη να συνεχιστούν οι προσπάθειες από μέρους ολόκληρης της κοινωνίας, προκειμένου να βελτιωθεί η νοοτροπία των οδηγών στους δρόμους.
Οι ελληνικοί δρόμοι αποτελούν μια δυσεπίλυτη εξίσωση
Τα «Παραπολιτικά» είναι σε θέση να μπορούν να αποκαλύψουν τις σκέψεις του υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, και του επιτελείου του. Οι συνεργάτες του δοκιμάζουν να εμβαθύνουν στη μελέτη της οδικής συμπεριφοράς, αναδεικνύοντας περισσότερο τα ποιοτικά στοιχεία παρά τους «ξερούς» αριθμούς. Είναι μέγα στοίχημα για την Κατεχάκη να εντρυφήσει στα πραγματικά αίτια που οδηγούν στα τροχαία ατυχήματα. Οι αφορισμοί μπορεί να είναι εύκολοι, ωστόσο οι ελληνικοί δρόμοι αποτελούν μια δυσεπίλυτη εξίσωση, που εν πολλοίς απαιτείται βαθιά κατανόηση του προβλήματος ώστε να βρεθεί κάποια λύση. Και όλα αυτά προσπαθώντας να αφομοιώσουμε την παραδοχή πως η Τροχαία είναι ανθρωπίνως δυνατό να βελτιώσει μονάχα συγκεκριμένους παράγοντες της εν λόγω εξίσωσης.
Στον παρακάτω συγκριτικό πίνακα μπορεί κανείς να μελετήσει τη διασπορά των θανατηφόρων τροχαίων μέσα στους 12 μήνες του 2024 και του 2025 (από την 1η/1 μέχρι και τις 15/12). Εύλογα μπορεί να προκύψει το συμπέρασμα πως οι καλοκαιρινοί μήνες είναι οι εφιαλτικότεροι στους δρόμους, καθώς από την άνοιξη μέχρι και τον Οκτώβριο σημειώνονται τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία. Σημειώνεται πως, σύμφωνα με πληροφορίες των «Π», στόχευση του επιτελείου του υπουργείου Προστασίας είναι η περαιτέρω εμβάθυνση στα ποιοτικά στοιχεία μέσα στους επόμενους μήνες, που θα αφορούν, μεταξύ άλλων, την κατάσταση του οδοστρώματος, τις συνθήκες φωτισμού, τη συντήρηση των εμπλεκόμενων οχημάτων κ.ά.
Το κυρίως «χειρουργικό» εργαλείο της Τροχαίας εξακολουθεί να είναι οι εξαντλητικοί έλεγχοι από τα στελέχη της, μέχρι βεβαίως και την επικείμενη πλήρη εμπλοκή της τεχνολογίας στη διαδικασία. Για ακόμα μία χρονιά οι αστυνομικοί της Τροχαίας πραγματοποιούν σχεδόν 17.400 ελέγχους ημερησίως, αυξάνοντας τον σχετικό δείκτη 11μήνου κατά το 2025, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024, κατά 166.000 περίπου ελέγχους. Μέχρι το τέλος του έτους η Τροχαία, βάσει στατιστικής, θα έχει πραγματοποιήσει ακόμα 500.000 ελέγχους, αγγίζοντας το εξωφρενικό νούμερο των 7.000.000 ελέγχων μέσα σε όλη τη χρονιά. Είναι σαφές πως η βελτίωση όλων των υπόλοιπων δεικτών περνά μέσα από το φάσμα της συνεχούς και αδιάλειπτης τροχονομικής αστυνόμευσης και είναι άξιο αναφοράς το γεγονός πως συγκεκριμένες παραβάσεις τείνουν να μειώνονται σημαντικά σε σχέση με το 2024. Κι αυτό διότι από το τέλος του περασμένου καλοκαιριού και την αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η μη χρήση ζώνης, η απουσία διπλώματος οδήγησης, η μη χρήση κράνους, η χρήση κινητού τηλεφώνου είναι δείκτες που είτε μειώνονται είτε παραμένουν σταθεροί, ίσως λόγω και της αύξησης των ελέγχων. Συνολικά πάντως παρατηρείται διπλή βελτίωση, η οποία απορρέει αφενός από την αύξηση των ελέγχων, αφετέρου από τη μείωση των βεβαιωμένων παραβάσεων. Η τάση είναι συνεπώς προς το βέλτιστο, έστω και με αργούς ρυθμούς.
ΟΕΠΤΑ, η ΕΚΑΜ της Τροχαίας και το SOS των ελέγχων
Δεν είναι λίγα τα σχόλια που έχουν ακουστεί τόσο από μερίδα του Τύπου όσο και από τους απλούς πολίτες, οι οποίοι διαμαρτύρονται για τις μαζικές αλκοολομετρήσεις σε κρίσιμες αρτηρίες (κυρίως της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης), δημιουργώντας καθυστερήσεις κυρίως τις νύχτες της Παρασκευής και του Σαββάτου στα αστικά κέντρα. Είναι εμφανές πως ίσως τα σχόλια να ήταν διαφορετικά αν οι πολίτες γνώριζαν πως ένα στα τέσσερα θανατηφόρα τροχαία που σημειώθηκαν, π.χ., στην Αττική κατά το 2024 οφειλόταν αποδεδειγμένα στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Αιχμή του δόρατος στη διαδικασία η ομάδα που αποκαλείται ακόμα και… ΕΚΑΜ της Τροχαίας. Ο λόγος για τις ΟΕΠΤΑ (Ομάδες Ελέγχου και Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων), οι ευκρινέστατες task forces που φέρουν σε πέρας τέτοιες μαζικές επιχειρήσεις, και όχι μόνο. Η δύναμη κρούσης της Τροχαίας ενισχύθηκε σημαντικά με 100 νέους αστυνομικούς το περασμένο διάστημα, οι οποίοι μάλιστα πέρασαν από ειδικό Σχολείο με σημαντικούς εισηγητές για πλειάδα θεμάτων, που αγγίζουν μέχρι και την επιστήμη της Ψυχολογίας μέσω της διαχείρισης εντάσεων στους δρόμους!
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. που εξασφάλισαν τα «Παραπολιτικά», κατά το 11μηνο του 2025 πραγματοποιήθηκαν περίπου 1.500.000 έλεγχοι για αλκοτέστ, από τους οποίους προέκυψαν περίπου 28.000 παραβάσεις του επιτρεπόμενου ορίου σε όλη την Ελλάδα. Είναι σημαντικό να καταγραφεί πως μόνο στην περιοχή της Αττικής πραγματοποιήθηκαν σχεδόν 150.000 περισσότεροι έλεγχοι σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα (11μηνο) του 2024. Ειδικότερα, φέτος πραγματοποιήθηκαν 285.530 έλεγχοι, ενώ πέρυσι 131.756. Αυτή η στρατηγική από πλευράς υπουργείου και Τροχαίας έχει επιφέρει σημαντικά αποτελέσματα, με κατεύθυνση το όραμα του μηδενισμού του φαινομένου. Την ώρα που στην επικράτεια διαπιστώνεται πως 2 στους 100 οδηγούς οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ, στην Αττική το ποσοστό αυτό ανήλθε στο 3,6%. Από την εφαρμογή του σχεδίου μαζικών μετρήσεων από τον περασμένο Οκτώβριο και ακολούθως της ενίσχυσης των ΟΕΠΤΑ διαπιστώθηκε πως το ποσοστό οδήγησης υπό την επήρεια μειώθηκε κατά 50%. Συγκεκριμένα, μόνο τον Οκτώβριο οι ΟΕΠΤΑ πραγματοποίησαν 38.000 ελέγχους με 630 θετικά αλκοτέστ, ενώ τον επόμενο μήνα οι έλεγχοι σχεδόν διπλασιάστηκαν, αγγίζοντας τους 63.000, με 1.046 θετικά τεστ. Και στις δύο περιπτώσεις το 3,6% της Αττικής περιήλθε στο 1,65% με 1,66%, δείχνοντας σαφώς πως το «μήνυμα» προς τους πότες οδηγούς αρχίζει να περνά και να αφομοιώνεται.
Αυτό όμως που προβληματίζει τόσο τους αξιωματικούς της Τροχαίας όσο και τους επιτελείς της Κατεχάκη είναι το γεγονός πως διαπιστώνονται υψηλά ποσοστά θετικών τεστ σε απρόσμενες ηλικίες. Συγκεκριμένα, σε διάστημα 11 μηνών διαπιστώθηκαν 651 θετικά αλκοτέστ σε ανηλίκους έως 17 ετών (κυρίως οδηγοί δικύκλων), αλλά και 5.524 θετικά στις ηλικίες 18-25, μεγέθη που προκαλούν αγωνία και ανάγκη για αναστοχασμό. Αντιλαμβάνεται κανείς έναν ακόμα παράγοντα της προαναφερόμενης περίπλοκης εξίσωσης, καθώς δεν είναι μακρινές οι οδυνηρές εμπειρίες των νεαρών έως και ανηλίκων που κατά παράβαση των κανονισμών εισέρχονται σε καταστήματα διασκέδασης καταναλώνοντας αλκοόλ.
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά
En