Οι Δικηγορικοί Σύλλογοι προειδοποιούν ότι η ανεξέλεγκτη ίδρυση νέων ιδιωτικών Νομικών Σχολών μπορεί να επιδεινώσει τον υπερπληθωρισμό του επαγγέλματος και να δημιουργήσει σοβαρά ζητήματα ποιότητας στις νομικές σπουδές. Οι Νομικές Σχολές βρίσκονται στο επίκεντρο έντονης αντιπαράθεσης μετά τη δημόσια παρέμβαση της Συντονιστικής Επιτροπής της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, η οποία εκφράζει την έντονη αντίθεσή της στη δρομολογούμενη ίδρυση νέων ιδιωτικών νομικών σχολών στη χώρα. Οι εκπρόσωποι του δικηγορικού σώματος κάνουν λόγο για μια διαδικασία που εξελίσσεται χωρίς τον αναγκαίο σχεδιασμό, χωρίς ολοκληρωμένη μελέτη σκοπιμότητας και χωρίς ουσιαστική συμμετοχή των ίδιων των Δικηγορικών Συλλόγων στα αρμόδια θεσμικά όργανα. Παράλληλα, εκφράζουν σοβαρές ανησυχίες για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η αύξηση των σχολών τόσο στην αγορά εργασίας όσο και στην ποιότητα των νομικών σπουδών. 

Διαβάστε: Σέρρες: Βίντεο ντοκουμέντο από τη στιγμή που ο 17χρονος Άγγελος φτάνει στο σπίτι του μετά τον φονικό ξυλοδαρμό του

Νομικές Σχολές: Οι ενστάσεις των δικηγόρων

Στην ανακοίνωσή της η Συντονιστική Επιτροπή υποστηρίζει ότι η ίδρυση πολλών νέων ιδιωτικών νομικών σχολών προωθείται χωρίς να έχει προηγηθεί αξιολόγηση των πραγματικών αναγκών της αγοράς εργασίας και χωρίς να έχουν παρουσιαστεί στοιχεία που να δικαιολογούν μια τόσο σημαντική επέκταση στον χώρο της νομικής εκπαίδευσης. Οι δικηγόροι εκφράζουν ιδιαίτερη ανησυχία για το ενδεχόμενο να αυξηθεί περαιτέρω ο ήδη μεγάλος αριθμός επαγγελματιών του κλάδου, επιτείνοντας το πρόβλημα του υπερπληθωρισμού που, όπως αναφέρουν, αντιμετωπίζει εδώ και χρόνια το δικηγορικό επάγγελμα.

Παράλληλα, θέτουν ζήτημα ποιότητας των σπουδών, τονίζοντας ότι η Πολιτεία έχει υποχρέωση να διασφαλίζει υψηλού επιπέδου νομική εκπαίδευση, καθώς αυτή συνδέεται άμεσα με τη λειτουργία της Δικαιοσύνης και την ασφάλεια δικαίου. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται και στη Νομική Σχολή Κομοτηνής, για την οποία σημειώνεται ότι η λειτουργία της αποκτά πρόσθετη σημασία λόγω της γεωγραφικής θέσης της σε μια ευαίσθητη εθνικά περιοχή.

Aίτημα για ανώτατο όριο εισακτέων

Η Συντονιστική Επιτροπή υπενθυμίζει ότι ήδη από τη συζήτηση για την ίδρυση τέταρτης Νομικής Σχολής στην Πάτρα είχε εκφράσει τη θέση πως δεν μπορεί να δημιουργείται νέα νομική σχολή χωρίς προηγούμενο συνολικό σχεδιασμό και ουσιαστική διαβούλευση με την ακαδημαϊκή και τη νομική κοινότητα. Στο πλαίσιο αυτό ζητεί να συμμετέχει με εκπρόσωπό της στα θεσμικά όργανα που εξετάζουν τις αιτήσεις ίδρυσης νέων σχολών, ώστε να υπάρχει, όπως αναφέρει, διαφάνεια και ουσιαστικός έλεγχος της ποιότητας των παρεχόμενων σπουδών. Παράλληλα, προτείνει τη θέσπιση ανώτατου ετήσιου αριθμού εισακτέων για το σύνολο των ιδιωτικών Νομικών Σχολών που λειτουργούν ή θα αδειοδοτηθούν στο μέλλον. Όπως επισημαίνεται, αντίστοιχα όρια ισχύουν ήδη για τις δημόσιες Νομικές Σχολές και κατά συνέπεια θα πρέπει να υπάρχει ενιαία αντιμετώπιση.

Οι εκπρόσωποι των δικηγόρων εκτιμούν ότι η απουσία τέτοιου περιορισμού μπορεί να οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερη αύξηση του αριθμού των αποφοίτων, χωρίς να υπάρχουν αντίστοιχες επαγγελματικές δυνατότητες απορρόφησής τους. Η ανακοίνωση ολοκληρώνεται με σαφές μήνυμα προς την Πολιτεία. Η Συντονιστική Επιτροπή τονίζει ότι το δικηγορικό σώμα δεν πρόκειται να παραμείνει αμέτοχο απέναντι στις εξελίξεις και προειδοποιεί ότι η λειτουργία νέων ιδιωτικών Νομικών Σχολών χωρίς συνολικό σχεδιασμό ενδέχεται να έχει σοβαρές συνέπειες τόσο για τα νομικά επαγγέλματα όσο και για τη συνολική λειτουργία του συστήματος απονομής Δικαιοσύνης στη χώρα.