Η 11η Σεπτεμβρίου της Ελλάδας
<p> Το ίδιο τραγική, αλλά με λιγότερα θύματα η 11η Σεπτεμβρίου της χώρας μας</p>
Του Λεωνίδα Σ. Μπλαβέρη
Δεν έχουν μόνο οι ΗΠΑ τη δική τους τραγική 11η Σεπτεμβρίου, αλλά – δυστυχώς – και η Ελλάδα μερικά χρόνια αργότερα. Το ίδιο τραγική, αλλά με ασυγκρίτως λιγότερα θύματα.
Ήταν 11η Σεπτεμβρίου 2004. Ο Κώστας Καραμανλής ήταν πρωθυπουργός της χώρας μερικών μηνών, η Εθνική ομάδα του ποδοσφαίρου είχε «σηκώσει το τιμημένο» μέσα στη Λισσαβώνα και είχε αναδειχθεί η πρωταθλήτρια ομάδα στην Ευρώπη, ενώ λίγες μέρες νωρίτερα είχαν ολοκληρωθεί με απόλυτη επιτυχία οι Ολυμπιακοί Αγώνες των Αθηνών, και επρόκειτο να ξεκινήσουν οι αντίστοιχοι Παραολυμπιακοί, με τον Θεσσαλονικιό πρωθυπουργό της «ισχυρής Ελλάδος», να είναι στο επίσημο τραπέζι των διοργανωτών της Διεθνούς Εκθέσεως της Θεσσαλονίκης και να απολαμβάνει τη στιγμή. Όταν ξέσπασε η καταιγίδα
Κάποιος μπαίνει και τον ενημερώνει ότι πριν από λίγη ώρα εξαφανίστηκαν τα ίχνη ενός μεταφορικού ελικοπτέρου CH-47D Chinook της Αεροπορίας Στρατού, που μετέφερε τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας Πέτρο Ζ’ και άλλα 16 άτομα, συνοδούς του και πλήρωμα, που κατευθύνοντας για να προσγειωθούν προς το Άγιον Όρος! Το Chinook είχε καταπέσει στη θαλάσσια περιοχή 5,5 ναυτικά μιλιά ανατολικά από την Άμπελο Σιθωνίας.
Το ελικόπτερο είχε απογειωθεί στις 09:35 από το ελικοδρόμιο του στρατοπέδου «Σακέτα» στον Καρέα και επρόκειτο να προσγειωθεί στο Αγιο Όρος στις 11:05. Στις 10:54 είχε την τελευταία επαφή του με τον ελεγκτή στο ραντάρ του Χορτιάτη, ενώ γύρω στις 11:00 το ελικόπτερο «χάθηκε» από τα ραντάρ.
Το μοιραίο ελικόπτερο ήτο ένα εκ των επτά ελικοπτέρων ιδίου τύπου CH-47D Chinook, το οποίο επρομηθεύθη η Ελληνική Δημοκρατία για τις ανάγκες του Ελληνικού Στρατού (Αεροπορίας Στρατού) απευθείας από την κατασκευάστρια εταιρεία Βοeing, στο πλαίσιο της συμβάσεως LOA GR-B-JBK/1113377/Σεπ.1996 και της Υπουργικής Απόφασης υπ’ αρ. Φ.620.30/ΕΠ 209.973/3.4.1998 κατακυρώσεως προμηθείας, με υπογραφή του τότε αρμοδίου ΥΕΘΑ Άκη Τσοχατζόπουλου, εντεταγμένης εις τα ευρύτερα πλαίσια του Προγράμματος Προμηθείας Στρατιωτικού Υλικού από τις ΗΠΑ προς Αλλοδαπές Χώρες – FMS (Foreign Military Sales). Το ελικόπτερο παρεδόθη στις 21/12/2001 από την κατασκευάστρια εταιρεία προς την Ελληνική Κυβέρνηση και παρελήφθη από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Αεροπορίας Στρατού.
Το ελικόπτερο ανήκε στη δύναμη του 4ου Τάγματος Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού (4ο ΤΕΑΣ) και επιχειρούσε από το Στρατιωτικό Αεροδρόμιο της Πάχης Μεγάρων.
Σημειώνεται ότι Υπουργός Εθνικής Αμύνης ήταν τότε ο πρώην αεροπόρος (Φαντομάς και υπασπιστής του προέδρου της Δημοκρατίας Κωνσταντίνου Καραμανλή, ο Σπήλιος Σπηλιωτόπουλος, με ΥΦΕΘΑ τον Γιάννη Λαμπρόπουλο και Αρχηγό ΓΕΣ, όπου ανήκε το Chinook, Αντιστράτηγο Νικόλαο Ντούβα.
Οι νεκροί επιβαίνοντες στο μοιραίο Chinook
Στο ελικόπτερο που μετέφερε τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας Πέτρο στο Αγιο Όρος επέβαιναν επίσης οι εξής:
Ο Μητροπολίτης Πηλουσίου Ειρηναίος
- Ο Μητροπολίτης Καρθαγένης Χρυσόστομος
- Ο Επίσκοπος Μαδαγασκάρης Νεκτάριος
- Ο Αρχιμανδρίτης Αρσένιος, καθηγούμενος Ιεράς Μονής Μαχαιρά
- Ο Αρχιμανδρίτης Καλλίστρατος Οικονόμου,
- Ο Διάκονος Νεκτάριος Κοντογιώργος
- Ο Γεώργιος Μαύρος, νομικός σύμβουλος του Πατριάρχη
- Ο Πάτροκλος Παπαστεφάνου, τεχνικός σύμβουλος του Πατριάρχη
- Ο Γεώργιος Ξενουδάκης, σύμβουλος Τύπου του Πατριάρχη και δημοσιογράφος της εφημερίδας «Τα Νέα»
- Ο Γεώργιος Παπαπέτρου, αδελφός του Πατριάρχη
- Ο Σπυρίδων Κουρσάρης, αστυνομικός της προσωπικής ασφαλείας του Πατριάρχη,
- Ο Αντισυνταγματάρχης (ΑΣ) Δημήτριος Παπασπύρου, διοικητής του 4ου ΤΕΑΣ
- Ο Ταγματάρχης (ΑΣ) Παναγιώτης Παπαναστασίου
- Ο Ανθυπασπιστής (ΤΧ) Στυλιανός Ράπτης
- Ο Αρχιλοχίας (ΤΧ) Παντελεήμων Χατζηβαγγάλης και
- Ο Επιλοχίας (ΤΧ) Παναγιώτης Γολεγός.
Τραγικό πρόσωπο ο πατέρας Απόστολος, στενός συνεργάτης του Πατριάρχη Αλεξανδρείας, ο οποίος δεν πέταξε με τους υπόλοιπους, καθώς έπρεπε να παραστεί ως μάρτυρας σε δίκη στην Αθήνα την επομένη, αλλά και επειδή είχε και άλλες ανειλημμένες υποχρεώσεις.