Πάνω από 4 εκατ. ευρώ κόστισε η μετακίνησή των προσφύγων
<p>Ιδιαίτερα δαπανηρή η μεταφορά τους από το Ανατολικό Αιγαίο στον Πειραιά</p> <p> </p>
Του Δημήτρη Κουνιά - εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
Ιδιαίτερα δαπανηρή αποδεικνύεται η μεταναστευτική πολιτική της κυβέρνησης Τσίπρα, καθώς, όπως αποκαλύπτουν σήμερα τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ», το κόστος μεταφοράς στην Αθήνα των μεταναστών και των προσφύγων που κατέκλυσαν το καλοκαίρι τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου ξεπέρασε τα 4 εκατομμύρια ευρώ. Στα μέσα Αυγούστου η (προηγούμενη) κυβέρνηση Τσίπρα αποφάσισε με ειδικές μισθώσεις επιβατηγών πλοίων την άμεση μεταφορά στον Πειραιά των προσφύγων και των μεταναστών.
Εν μέσω έντονης κριτικής από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, αλλά και από μεγάλη μερίδα του Τύπου για τις αστοχίες και τις παραλείψεις στο εν λόγω ζήτημα της τότε αναπληρώτριας υπουργού Εσωτερικών και Μεταναστευτικής Πολιτικής, Τασίας Χριστοδουλοπούλου, η κυβέρνηση πήρε πρωτοβουλία και προώθησε τη μίσθωση πλοίων για τη μεταφορά μεταναστών με απευθείας ανάθεση.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ
Στις 13 Αυγούστου, ύστερα από τις σφοδρές εκδηλώσεις διαμαρτυρίας των κατοίκων των νησιών που πλήττονταν από τις συνεχείς ροές των προσφύγων από την Τουρκία, υπογράφτηκε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του υπουργού Εσωτερικών, Νίκου Βούτση, των αναπληρωτών υπουργών, Τασίας Χριστοδουλοπούλου και Γιάννη Πανούση, του υπουργού Ναυτιλίας, Θεόδωρου Δρίτσα, του υπουργού Υγείας, Παναγιώτη Κουρουμπλή, και του υπουργού Επικρατείας Αλέκου Φλαμπουράρη, με σκοπό την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εξαιτίας της αυξημένης εισόδου πολιτών τρίτων χωρών και «τη διασφάλιση των βασικών αναγκών του εισερχόμενου πληθυσμού, αλλά και της ασφάλειας και της κοινωνικής ειρήνης».
Με τη διαδικασία αυτή, την οποία είχε απορρίψει στο παρελθόν ως δαπανηρή η κ. Χριστοδουλοπούλου, εκτιμήθηκε από την κυβέρνηση ότι δεν θα υπάρξουν άλλα φαινόμενα αναταραχής, όπως αυτά που παρατηρήθηκαν στην Κω, στη Λέσβο και στη Λέρο, μεταξύ των προσφύγων και των κατοίκων των νησιών, αλλά και ανάμεσα στους μετανάστες.
Ωστόσο, αυτή η πρωτοβουλία αποδείχθηκε ότι είχε μεγάλο κόστος, κάτι που σχολιάζεται ήδη αρνητικά στο εσωτερικό της κυβέρνησης. Συγκεκριμένα, όπως φαίνεται στα επίσημα έγγραφα, τα ποσά που διατέθηκαν ξεπέρασαν τα 4 εκατομμύρια ευρώ.
Ειδικότερα, στις 14 Αυγούστου, λόγω της κατεπείγουσας ανάγκης για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης στην Κω, ο υπουργός Επικρατείας Αλέκος Φλαμπουράρης προχώρησε σε απευθείας ανάθεση στην εταιρεία ΑΝΕΚ της μεταφοράς των προσφύγων, με μίσθωση του επιβατηγού και οχηματαγωγού πλοίου «Ελ. Βενιζέλος», με τη δαπάνη να ανέρχεται στα 738.000 ευρώ.
Στις 26 Αυγούστου ο ίδιος υπουργός προχώρησε επίσης απευθείας στη μίσθωση του επιβατηγού και οχηματαγωγού πλοίου «Terajet» της εταιρείας Goldenstep Shipping, με δαπάνη 738.000 ευρώ. Την ίδια ημέρα ο κ. Φλαμπουράρης υπέγραψε την παράταση της σύμβασης ανάθεσης για τη μίσθωση του «Ελ. Βενιζέλος», με το συνολικό τίμημα για το διάστημα της παράτασης να ανέρχεται στα 805.000 ευρώ.
ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΗ
Οταν προκηρύχθηκαν οι εκλογές, το φλέγον μεταναστευτικό ζήτημα πέρασε στα χέρια της υπηρεσιακής κυβέρνησης. Ετσι, στις 8 Σεπτεμβρίου παρατάθηκε από τον υπηρεσιακό υπουργό Επικρατείας Λευτέρη Παπαγεωργόπουλο η μίσθωση του επιβατηγού οχηματαγωγού πλοίου «Terajet» της Goldenstep Shipping για τη μεταφορά μεταναστών από τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, έναντι 735.000 ευρώ. Την ίδια ημέρα αποφασίστηκε η μίσθωση για 20 ημέρες του πλοίου «Blue Star Patmos», με κόστος 700.000 ευρώ, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η αδυναμία μεταφοράς τους σε λιμένες της ηπειρωτικής επικράτειας μέσω των ήδη τακτικών δρομολογίων.
Αντίστοιχη ήταν η απόφαση του ίδιου υπουργού στις 18 Σεπτεμβρίου για τη μίσθωση, έναντι 525.000 ευρώ, του επιβατηγού και οχηματαγωγού πλοίου «Ελ. Βενιζέλος». Νωρίτερα, στις 10 Σεπτεμβρίου, ενοικιάσθηκε για 20 ημέρες το πλοίο «Ηλίας Τ.» της εταιρείας Λαφάσι για τη μεταφορά μεταναστών από το Φαρμακονήσι, έναντι ποσού 64.000 ευρώ.
ΠΑΡΑΜΕΝΩΝ
Σημαντικό ρόλο στην αντιμετώπιση της κατάστασης που επικρατούσε στη Μυτιλήνη και σε άλλα νησιά από τις αθρόες ροές μεταναστών και προσφύγων έπαιξε και ο υπηρεσιακός υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής, Γιάννης Μουζάλας, που παρέμεινε στη θέση του και μετά τις εκλογές. Ο κ. Μουζάλας αξιοποίησε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη συμφωνία της κυβέρνησης με τις πλοιοκτήτριες εταιρείες, αυξάνοντας τα δρομολόγια των πλοίων προς Πειραιά και «αδειάζοντας» έτσι τα νησιά από τους ταλαιπωρημένους πρόσφυγες, τους οποίους δεν μπορούσαν να φιλοξενήσουν οι Αρχές των νησιών, λόγω της έλλειψης υποδομών. Σημειώνεται ότι στο λιμάνι της Μυτιλήνης βρισκόταν για ημέρες το «Ελευθέριος Βενιζέλος», όπου φιλοξενούνταν οι πρόσφυγες, που ταυτοποιούνταν και παρέμεναν εκεί έως τη συμπλήρωση του αριθμού των 2.500 επιβατών και την αναχώρηση του πλοίου.
Στόχος, κατά τον κ. Μουζάλα, ήταν «να αποφορτισθεί το νησί και να απαλυνθούν οι δυσκολίες σε αυτό για ντόπιους και πρόσφυγες».