Της Στέλλας Νοβάκη – Εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Το ελληνικό επιχειρηματικό δαιμόνιο, όπου και να βρίσκεται, αργά ή γρήγορα θα εμφανιστεί, θα λάμψει και θα κατακτήσει τον κόσμο, αν δεν τον αλλάξει κιόλας. Αυτή την ανάγκη, να αλλάξει τον κόσμο του, αυτή την ανεκπλήρωτη για πολλούς ανθρώπους εσωτερική επιταγή της δημιουργίας και της καινοτομίας, ακολούθησε από πολύ μικρός ο Θανάσης Δέτσης και σήμερα είναι ένας καταξιωμένος επιστήμονας. Ενας επιστήμονας όμως… στην κατάλληλη θέση.

Ο Θανάσης Δέτσης έγινε γνωστός στο Πανελλήνιο, και όχι μόνο, καθώς είναι ο άνθρωπος που ανακάλυψε την πιο φθηνή πηγή ενέργειας: το θαλασσινό νερό. Μπορεί να φαίνεται ίσως και… ουτοπικό, όμως κατάφερε μέσα από την έρευνά του να εφεύρει το αυτοκίνητο που κινείται με θαλασσινό νερό και έτσι για πολύ καιρό απασχόλησε την επικαιρότητα ως ο Ελληνας επιστήμονας που κατακτά τον κόσμο της ενέργειας.

Ποια θα μπορούσε να είναι η κατάλληλη θέση για έναν βραβευμένο νέο επιστήμονα; Φυσικά, στην πατρίδα του. Και σε ποια υπηρεσία; Στο υπουργείο Μεταφορών. Πριν από λίγο καιρό η Εφημερίδα της Κυβερνήσεως δημοσίευσε τον διορισμό του ως επιστημονικού συμβούλου στο γραφείο του υπουργού Χρ. Σπίρτζη. Είναι από τις σπάνιες φορές που αξιοποιείται σε τέτοιο βαθμό το μυαλό ενός νέου Ελληνα επιστήμονα και μάλιστα στην κατάλληλη θέση. Εκεί όπου μπορεί όντως να προσφέρει, να βοηθήσει, να μεγαλουργήσει και να αναπτύξει ακόμη περισσότερο τις επιστημονικές του δεξιότητες.

Ο ΕΦΕΥΡΕΤΗΣ

«Σε κάθε βήμα που κάνουμε στη ζωή, σε κάθε σημαντική απόφαση που παίρνουμε, σε κάθε πρόκληση που αντιμετωπίζουμε πρέπει να ανταποκρινόμαστε με επίγνωση, σχέδιο και πάθος. Αυτές, θαρρώ, είναι οι τρεις λέξεις που συνδυάζουν αρμονικά τον συναισθηματισμό με τον ρεαλισμό. Αυτές είναι οι τρεις κινητήριες δυνάμεις», έχει πει. Αυτό είναι το δυναμικό μότο ζωής που χρησιμοποιεί, πιστεύει και κάπως έτσι οραματίζεται τον κόσμο του ο Θανάσης Δέτσης. Στην επίγνωση, στο σχέδιο και στο πάθος «πάτησε» και ο ίδιος προκειμένου να διαπρέψει και να κατακτήσει την επιστημονική κοινότητα με τη δύναμη του μυαλού του.

Ως φοιτητής του Πανεπιστημίου Cambridge, ήταν ο πρώτος που συνέλαβε την ιδέα για το αυτοκίνητο που θα κινείται με υδρογόνο. Δηλαδή, με ένα από τα δύο στοιχεία που υπάρχουν στο νερό και φυσικά και στο θαλασσινό, το οποίο θα είναι η πρώτη πηγή ενέργειας που θα χρησιμοποιείται γι’ αυτή τη μοναδική πατέντα. Δεν είναι μοναδική επειδή θα έχει οικονομικά οφέλη για τον καταναλωτή (ένα αυτοκίνητο αξίας 25.000 ευρώ θα μπορεί να αγοραστεί με 5.000 ευρώ), αλλά και γιατί η προστασία του περιβάλλοντος που θα προσφέρει θα είναι ανεκτίμητη.

Η ΕΡΕΥΝΑ

 Το ερευνητικό έργο του Θανάση Δέτση βασίστηκε σε μια καινοτόμο μέθοδο ταχείας παραγωγής υδρογόνου και ηλεκτρικής ενέργειας από το πόσιμο, μη πόσιμο και θαλασσινό νερό. Το κόστος μετατροπής (για αυτοκίνητα μικρού κυβισμού) προβλέπεται στα 5.000-7.000 € ανά αυτοκίνητο, με κόστος χρήσης και συντήρησης μικρότερο από 1 € ανά 100 χλμ., χωρίς την παραμικρή μόλυνση του περιβάλλοντος. Η απόσβεση του ποσού για τη μετατροπή γίνεται σε δύο χρόνια, με μέσο όρο κυκλοφορίας 30.000 χλμ/χρόνο. Το έργο εκπονείται με πολύ μικρό προϋπολογισμό, φιλοδοξεί να ανακουφίσει τα ελληνικά νοικοκυριά στα θέματα κόστους μεταφοράς και ηλεκτρικής ενέργειας και να προσφέρει νέες, ανταγωνιστικές θέσεις εργασίας και προοπτικές εξαγωγών υψηλής τεχνολογίας.

Το 2011 ο Θανάσης Δέτσης κατοχύρωσε παγκόσμια πατέντα, η οποία προχωράει μεν με αργούς ρυθμούς, αλλά παραμένει στόχος η περαιτέρω ανάπτυξή της. Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο μάλιστα που κινείται με υδρογόνο παρουσιάστηκε στο Ζάππειο από τον ίδιο τον νεαρό εφευρέτη, αλλά και τη Νομαρχία Αθήνας, που χρηματοδοτεί την έρευνα, αποσπώντας τις καλύτερες κριτικές, αλλά και συγκεντρώνοντας το ενδιαφέρον πολλών εταιρειών και αυτοκινητοβιομηχανιών.

Ποιο είναι το επόμενο «μπαμ» του μικρού «Κύρου»

Ο Θανάσης Δέτσης είναι 29 ετών. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Βύρωνα, όπου κατοικεί έως σήμερα. Είναι πτυχιούχος της Σχολής Μηχανικών Μεταλλείων-Μεταλλουργών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στις Πολιτικές της Τεχνολογίας του Cambridge University - MIT Institute (CMI).

Η πολιτική δεν είναι άγνωστο πεδίο για τον Θανάση Δέτση, τον νέο επιστημονικό σύμβουλο του κ. Σπίρτζη. Από τα φοιτητικά του χρόνια υπήρξε δυναμικό στέλεχος της ΠΑΣΠ και έφτασε μάλιστα να εκλεγεί γραμματέας της στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο, ενώ υπήρξε και μέλος του συντονιστικού οργάνου της παράταξης.

Οι αγώνες του ως φοιτητή τον φέρνουν πιο κοντά στο πολιτικό μετερίζι, αλλά και ξυπνούν την πιο βαθιά του ανάγκη για προσφορά στον τόπο του. Στις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2014 ο Θανάσης Δέτσης αποφάσισε για άλλη μία φορά να τολμήσει να δοκιμάσει τις δυνάμεις του στον στίβο της πολιτικής κατεβαίνοντας υποψήφιος με τον συνδυασμό «Δύναμη Ελπίδας» και τον Αλέξη Σωτηρόπουλο.

Τα τελευταία χρόνια, με άλλους πέντε νέους επιστήμονες ίδρυσε μια νεοφυή εταιρεία για την ανάπτυξη νέων, οικολογικών τεχνολογιών στους τομείς των μεταφορών, των εναλλακτικών πηγών ενέργειας και του εκπαιδευτικού λογισμικού.

Στόχος του είναι να συστήσει έναν παγκόσμιο φορέα που θα διαχειρίζεται τα προβλήματα της αυτοκίνησης για τον πολίτη και όχι για τις βιομηχανίες μόνο, ενώ τον τελευταίο καιρό είναι ήδη προσηλωμένος σε νέα έρευνα, η οποία αναμένεται να μας καταπλήξει για δεύτερη φορά. Αν η προσπάθειά του αυτή μάλιστα συνδυαστεί και με τη νέα του θέση στο υπουργείο, σίγουρα τα αποτελέσματα θα μας ικανοποιήσουν όλους.