Κείμενο – Φωτογραφίες : Λεωνίδας Σ. Μπλαβέρης

    Μία παγκόσμια πρωτιά κατέχουν πλέον η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία και η αεροπορική εταιρεία AEGEAN, που σημειώθηκε χθες στο πλαίσιο των φετινών εορταστικών εκδηλώσεων για τη γιορτή των προστατών της Πολεμικής Αεροπορίας, Αρχαγγέλων Μιχαήλ και Γαβριήλ. Πρόκειται για τον μοναδικό σχηματισμό στον αέρα μεταξύ ενός επιβατικού αεροσκάφους που μεταφέρει επιβάτες, με τρία μαχητικά αεροσκάφη διαφορετικών τύπων!


    Αυτό το μοναδικό παγκοσμίως επίτευγμα και πρωτιά έχει από χθες καθαρώς ελληνικό χρώμα και έγινε υλοποιώντας μία εξαιρετική ιδέα των ανθρώπων της AEGEAN, μετά την προ μερικών εβδομάδων επιτυχή υλοποιήσει ενός αντίστοιχου σεναρίου “Renegade”, που σημειώθηκε στη διάρκεια της μεγάλης διακλαδικής ασκήσεως των Ενόπλων Δυνάμεων, «Παρμενίων 2015».
    Έτσι χθες, στην στρατιωτική περιοχή ασκήσεων της ΠΑ Βορείως της Μυκόνου και μέχρι την 114 Πτέρυγα Μάχης στην Αεροπορική Βάση της Τανάγρας, «έκλεισε» ο μοναδικός αυτός σχηματισμός, που αποτελείτο από ένα ολοκαίνουργιο, μόλις δύο μήνες σε χρήση, επιβατικό αεροσκάφος Airbus A320-200 με πιλότους τους κυβερνήτες της εταιρείας (και πρώην της ΠΑ) Ευστάθιο Αρέντζο και Αναστάσιο Οικονόμου, ένα μαχητικό Mirage 2000-5 Mk.2, ένα F-16D Block.52+, καθώς και ένα εκσυγχρονισμένο F-4E “Peace Ikarus 2000”, και τα τρία διθέσια. 


    Μέσα στο Airbus (πλήρωμα καμπίνας οι κυρίες Ειρήνη Ζάνη, Μερσίνα Καζάνα, Αναστασία Μελέτη και Άννα Σαλομίδη)οι 50 τυχεροί που είχαν επιλεγεί με κλήρωση εξ όσων είχαν εκδηλώσει σχετικό ενδιαφέρον και ο καθένας κατείχε και μία θέση παράθυρο για ευνόητους λόγους, «πυροβολούσαν ομαδόν» με τις φωτογραφικές τους μηχανές, αποθανατίζοντας τις μοναδικές αυτές στιγμές. 

    Προηγουμένως, προτού ξεκινήσει η όλη διαδικασία, ο εκπρόσωπος της ΠΑ, διευθυντής του Επιτελικού Γραφείου του Αρχηγού Αντιπτεράρχου (Ι) Χρήστου Βαΐτση, ο Σμήναρχος (Ι) Δημοσθένης Γρηγοριάδης, εμπειρότατος F-16άρης ο ίδιος, με περισσότερες από 2.000 ώρες στον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους, από τις 3.500 plus που έχει συνολικώς στην ως τώρα καριέρα του, με λίγα λόγια και από μικροφώνου του αεροσκάφους, μας είχε εξηγήσει ορισμένα τεχνικά στοιχεία για την όλη διαδικασία. ‘Ότι δηλαδή όταν ένα επιβατικό αεροσκάφος εισέλθει στο FIR Αθηνών και οι πιλότοι του δεν καλέσουν το κέντρο ελέγχου της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για να αναφέρον και να λάβουν άδεια εισόδου, τότε το ίχνος του αεροσκάφους αυτό θεωρείται ως «άγνωστο ίχνος» και ως τέτοιο αντιμετωπίζεται. Αμέσως απογειώνονται μαχητικά αεροσκάφη ετοιμότητος της ΠΑ, τα γνωστά “readiness” που πλησιάζουν το αεροσκάφος και ο Νο.1 του σχηματισμού πλησιάζει στα αριστερά του κυβερνήτη στα 1000 πόδια και προσπαθεί να διαπιστώσει τι συμβαίνει στο εσωτερικό του κόκπιτ.

Ταυτοχρόνως ο Νο.2 του σχηματισμού παρακολουθεί από πίσω του και σε απόσταση ασφαλείας, καλύπτοντας τον συνάδελφό του από τυχόν «περίεργη» ή «επιθετική» ενέργεια από πλευράς του κυβερνήτη του πολιτικού αεροσκάφους. Αν ο τελευταίος ενημερώσει ότι απλώς έχει πρόβλημα επικοινωνίας, τότε τα μαχητικά το συνοδεύουν μέχρι να προσγειωθεί ασφαλώς στο πλησιέστερο αεροδρόμιο και μετά αποχωρούν. Βεβαίως κανείς δεν ρώτησε (και ούτε ο Σμήναρχος σημείωσε) τι γίνεται αν δεν υπάρχει αυτό ο καλύτερο των περιπτώσεων του σεναρίου Renegade.
    Αυτό το είχε σημειώσει εμμέσως πλην πολύ σαφώς, ο κυβερνήτης του αεροσκάφους κ.Αρέντζος λίγες ώρες αργότερα, στην μίνι-δεξίωση που είχε προγραμματίσει η AEGEAN στην Τανάγρα, όπου προσγειώθηκαν όλα τα αεροσκάφη: «Είσαστε πολύ τυχεροί να απολαύσετε αυτό το θέαμα και να το αποθανατίσετε με τις μηχανές σας σε ειρηνική και προγραμματισμένη πτήση. Γιατί αν ήταν πραγματικότητα, είμαι βέβαιος ότι κανένας μας δεν θα το απολάμβανε καθόλου».


    Τέλος, για την ιστορία αξίζει να αναφερθεί ότι ο σχηματισμός των τεσσάρων αεροσκαφών, του ενός πολιτικού Airbus της AEGEAN και των τριών μαχητικών της  ΠΑ, αφού πραγματοποίησαν μία «δοκιμαστική» διέλευση σε «κλειστό» σχηματισμό πάνω από την Τανάγρα πετώντας στα 3.000 πόδια ύψος, έστριψαν πάνω από την Χαλκίδα και επανήλθαν και για μία δεύτερη διέλευση στα 1.500 πόδια, προτού «σπάσει» ο σχηματισμός για την προσγείωση, όπου μας περίμεναν για να μας υποδεχτούν οι Αρχηγοί ΓΕΑ Αντιπτέραρχος (Ι) Χρ.Βαΐτσης και ΑΤΑ Αντιπτέραρχος (Ι) ΧρΧριστοδούλου. Αξίζει να σημειωθεί ότι στα τρία διθέσια μαχητικά, επέβαιναν ως back-seater (συγκυβερνήτες) ισάριθμοι παλαίμαχοι πιλότοι της ΠΑ, οι οποίοι είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον και κληρωθεί για να συμμετάσχουν στην εκδήλωση.
    Και του χρόνου ακόμα πιο εντυπωσιακά!