Νέα εποχή για το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μώραλης και Διαμαντής παρουσίασαν το νέο πρόγραμμα του εμβληματικού θεάτρου
Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, Νίκος Διαμαντής, παρουσίασε το νέο πρόγραμμα του εμβληματικού θεάτρου
Ένα θέατρο εξορθολογισμένο και εξωστρεφές, που δεν θα αφορά μόνο τον Πειραιά, αλλά και ολόκληρη την Ελλάδα, έχοντας παράλληλα στραμμένο το βλέμμα του και προς τα Βαλκάνια, οραματίζεται για το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά ο νέος καλλιτεχνικός του διευθυντής, Νίκος Διαμαντής.
Διαδεχόμενος τον Τάκη Τζαμαργιά, ο Νίκος Διαμαντής παρουσίασε σήμερα, σε συνέντευξη τύπου -παρουσία και του Δημάρχου Πειραιά, Γιάννη Μώραλη- το νέο φιλόδοξο πρόγραμμα του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, που ήταν και παραμένει το πιο όμορφο θέατρο της χώρας.
Ο Δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης και ο νέος Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου κ. Νίκος Διαμαντής παραχώρησαν Συνέντευξη Τύπου, με θέμα την επανεκκίνηση και τον προγραμματισμό του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.
Ο Δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης στην ομιλία του τόνισε:
''Ο στόχος της σημερινής συνάντησης είναι διπλός: να παρουσιάσουμε τον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή κ. Νίκο Διαμαντή και να παρουσιάσουμε τις θέσεις μας και τις προτάσεις μας για την προοπτική και τη λειτουργία του Δημοτικού Θεάτρου. Πρώτα απ΄ όλα θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Τάκη Τζαμαργιά, τον μέχρι πριν από ένα μήνα καλλιτεχνικό διευθυντή του Δημοτικού Θεάτρου, γιατί ανέλαβε μια δύσκολη αποστολή με την επαναλειτουργία του Δημοτικού Θεάτρου από τον Σεπτέμβριο του 2013. Επιπροσθέτως όμως επειδή παρέμεινε και μετά τη λήξη της θητείας του από τις 30-8-2014, προκειμένου να βοηθήσει τη νέα δημοτική αρχή σε αυτήν την μετάβαση. Θεωρώ, ότι προσπάθησε στο πλαίσιο των προβλημάτων που υπήρχαν να παρουσιάσει ένα αξιόλογο καλλιτεχνικό πρόγραμμα και γι΄ αυτό οφείλω να τον ευχαριστήσω θερμά και να του ευχηθώ καλή επιτυχία σε ό,τι άλλο κάνει στη ζωή του από εδώ και στο εξής''.
''Παραλάβαμε μια δύσκολη κατάσταση στη διαχείριση του Δημοτικού Θεάτρου που δεν αφορά το καλλιτεχνικό πρόγραμμα, αφορά την λειτουργία του. Παραλάβαμε ένα θέατρο με έναν προϋπολογισμό λειτουργικών εξόδων, χωρίς τα κόστη ηθοποιών και παραστάσεων, περίπου στο 1.300.000 ευρώ. Κάτι το οποίο είναι σαφές ότι δεν μπορεί να «σηκώσει» ο Δήμος Πειραιά όταν η συνολική επιχορήγηση στον Ο.Π.Α.Ν. είναι της τάξεως του 1.000.000 ευρώ για να καλύψει και τον αθλητισμό και τον πολιτισμό. Τον Σεπτέμβριο του 2013 με την επαναλειτουργία του Δημοτικού Θεάτρου δόθηκε μια έκτακτη επιχορήγηση από τον τότε πρωθυπουργό τον κ. Σαμαρά και καλώς εδόθη, για να επαναλειτουργήσει το Θέατρο. Η περασμένη διοίκηση όμως έκανε το σφάλμα, κατά την άποψή μου, να θεωρήσει ότι το 1.000.000 θα μπορούμε να το έχουμε κάθε χρόνο από τον εκάστοτε πρωθυπουργό, κάτι το οποίο δεν συνέβη. Άρα, εμείς παραλάβαμε έναν προϋπολογισμό σαν αυτόν που σας είπα, χωρίς όμως το 1.000.000 που είχε δοθεί ως έκτακτη επιχορήγηση. Οι τρόποι χρηματοδότησης του συγκεκριμένου θεάτρου και ενδεχομένως και άλλων θεάτρων είναι πολύ συγκεκριμένοι. Είναι η επιδότηση που μπορεί να δίνει ο Δήμος Πειραιά μέσω του Ο.Π.Α.Ν. και αυτή είναι 350.000 ευρώ''.
''Για εμάς το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά δεν είναι ένα θέατρο τοπικού ενδιαφέροντος. Η ιστορία του, η αρχιτεκτονική του, οι δυνατότητές του ξεπερνούν ένα θέατρο τοπική εμβέλειας. Στα πλάνα μας είναι να δημιουργήσουμε μια εστία πολιτισμού υπερτοπικού ενδιαφέροντος. Στόχος μας είναι να το γνωρίσουν οι Πειραιώτες, γιατί χωρίς εκείνους δεν μπορείς να στηρίξεις ένα Δημοτικό Θέατρο σε μια πόλη σαν τον Πειραιά. Στόχος μας επίσης είναι να φέρουμε κόσμο απ΄ όλη την Αττική και όχι μόνο''.
Οι πρώτοι μήνες
Για τους επόμενους τρεις μήνες το Δημοτικό Θέατρο θα φιλοξενήσει παραστάσεις που ήδη έχουν παρουσιαστεί εντός και εκτός Αθηνών. Την αυλαία του νέου προγράμματος σηκώνει στις 20 Μαρτίου και για τέσσερις παραστάσεις η «Μητέρα του Σκύλου» του Παύλου Μάτεσι με τη Δήμητρα Χατούπη, σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη. Τη σκυτάλη παίρνει ο Γιώργος Αρμένης με το «Ξυλάδικο του Βόλου», μια διασκευή πάνω στο «Διπλό Βιβλίο» του Δημήτρη Χατζή, που θα παρουσιαστεί από τις 25 έως τις 29 Μαρτίου.
Ακολουθούν τρεις μικρές όπερες – «Η αρκούδα» του William Walton, βασισμένη στο έργο του Τσέχωφ, το «Μέντιουμ» του Gian Carlo Μoretti και «Η μάντισσα» του Henri Sauguet – στο Φουαγιέ στις 30 και 31 Μαρτίου. Από την 1η έως τις 5 Απριλίου ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου έρχεται στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά για να παρουσιάσει το πολυσυζητημένο «Τρίτο στεφάνι» του Κώστα Ταχτσή, σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά, ενώ τη Μεγάλη Τρίτη, 7 Απριλίου, μία σειρά από λογοτέχνες και ποιητές διαβάζουν ποιήματα και αποσπάσματα κειμένων, που έχουν σημαδέψει το δικό τους Πάσχα.
Αμέσως μετά το Πάσχα, από τις 17 έως τις 19 Απριλίου, η Bijoux de Kant και οΓιάννης Σκουρλέτης παρουσιάζουν ανανεωμένο το εξαιρετικό «Αχ!», ενώ από τις 29 Απριλίου μέχρι τις 7 Μαΐου η Εθνική Λυρική Σκηνή επανέρχεται στο Δημοτικό με το «Θέλω να δω τον Πάπα», σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου. Ακολουθεί η κωμική όπερα του Offenbach «Ωραία Ελένη» από το θέατρο Olvio στις 9 και 10 Μαΐου, ενώ το πρόγραμμα για τη φετινή σεζόν ολοκληρώνεται με το νέο έργο της Λένας Κιτσοπούλου «Μια μέρα, όπως κάθε μέρα, σε ένα διαμέρισμα από τα χιλιάδες διαμερίσματα της Αθήνας, αυτά με τα κουφώματα ασφαλείας και τους βασικούς καναπέδες τους, σε κατάσταση αμόκ ή η ανουσιότητα του να ζεις», που παρουσιάζεται αυτό το διάστημα στο Θέατρο Τέχνης και θα μετακομίσει στον Πειραιά από τις 12 μέχρι τις 31 Μαΐου.
Καλοκαίρι στον Πειραιά
Για τον Ιούνιο το Δημοτικό Θέατρο ρίχνει γέφυρες στους νέους δημιουργούς με ένα πραγματικά νεανικό φεστιβάλ. Από τις 12 έως τις 14 Ιουνίου το “Inport Festival” σηκώνει αυλαία φιλοξενώντας μία σειρά από νεανικές ομάδες σε διάφορες δράσεις στο ιστορικό κτίριο του Δημοτικού Θεάτρου. Για τη συνέχεια ο Νίκος Διαμαντής έχει ήδη έρθει σε συμφωνία με το Φεστιβάλ Αθηνών και τον Γιώργο Λούκο, προκειμένου να παρουσιαστούν σε εξωτερικούς χώρους στον Πειραιά δύο από τις παραγωγές του Φεστιβάλ Αθηνών, όταν αυτό θα ολοκληρωθεί στα τέλη Ιουλίου. Η συνεργασία αυτή την επόμενη χρονιά θα είναι πιο ουσιαστική και αναπτυγμένη.
Χειμώνας με… Γκαίτε και Σαίξπηρ
Η νέα χειμερινή σεζόν θα εγκαινιαστεί με ένα ιστορικό γεγονός. Η θρυλική αυλαία του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, φιλοτεχνημένη από τον σκηνογράφο Θεόδωρο Αρμενόπουλο το 1926, θα επανατοποθετηθεί στο θέατρο τον Σεπτέμβριο. Το ξεχωριστό αυτό γεγονός θα συνοδευτεί από τη συναυλία τηςΕλένης Καραΐνδρου. Με λίγα λόγια, μια μαγική βραδιά με ιστορική αξία.
Δύο είναι οι κεντρικές παραγωγές του Δημοτικού Θεάτρου για την ερχόμενη σεζόν. Η πρώτη είναι ο «Φάουστ» του Γκαίτε, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου, με τον Νίκο Κουρή Φάουστ και τον Χάρη ΦραγκούληΜεφιστοφελή, που θα κάνει πρεμιέρα τον Νοέμβριο. «Ο Φάουστ έχει χάσει το δρόμο του και σήμερα είμαστε όλοι Φάουστ», σημειώνει η Κατερίνα Eυαγγελάτου δίνοντας το στίγμα των προθέσεών της.
Η δεύτερη παραγωγή θα κάνει πρεμιέρα τον Φεβρουάριο του 2016 και είναι μία διαφορετική ανάγνωση του» Ρωμαίος και Ιουλιέτα» από τον δαιμόνιοΚωνσταντίνο Ρήγο. «Ο Ρωμαίος και Ιουλιέτα σε performance: με χορό, μουσική, 'πειραγμένη' γλώσσα και εναλλαγή ρυθμών… Γιατί όχι;» αναρωτιέται ο Κωνσταντίνος Ρήγος και χαρίζει στην παράστασή του τον πρωτότυπο τίτλο του έργου, “Romeo and Juliette”. Θα πραγματοποιηθεί μάλιστα και μία μεγάλη οντισιόν για να βρεθούν οι νέοι, άφθαρτοι ηθοποιοί που θα αναλάβουν τους δύο εμβληματικούς ρόλους.
Ξαγρυπνώντας στο υπόγειο
Άκρως ενδιαφέρουσα ακούγεται η δράση, που ετοιμάζει ο Κωνσταντίνος Ντέλλας για τρία μόνο βράδια την ερχόμενη σεζόν. Τρεις ολονυκτίες στο Υπόγειο του Δημοτικού Θεάτρου με αφηγήσεις παραμυθιών, μουσικές και ό,τι προκύψει. Τρεις ξεχωριστές βραδιές με διαφορετική θεματική κάθε φορά. Ολονυκτία πρώτη: Πέμπτη 24 Δεκεμβρίου 2015 - Παραμονή Χριστουγέννων. Ξημερώνοντας Η Γέννηση. Ολονυκτία δεύτερη: Κυριακή 13 Μαρτίου 2016 - Τελευταία Κυριακή της Αποκριάς. Ξημερώνοντας Η Σαρακοστή. Ολονυκτία τρίτη: Παρασκευή 29 Απριλίου 2016 - Μεγάλη Παρασκευή. Ξημερώνοντας η Πρώτη Ανάσταση. Αναμφίβολα μια διαφορετική εμπειρία.
Ρεβεγιόν και… Προδοσία
Δύο ακόμα δημιουργοί από τη νεότερη γενιά σκηνοθετών έρχονται τον χειμώνα στο Δημοτικό Θέατρο με ξεχωριστές δράσεις και performance. Ο Γιάννης Μόσχος παρουσιάζει αποσπάσματα από την «Προδοσία» του Πίντερ σε όλους τους χώρους του θεάτρου, ενώ ο Αλέξανδρος Ευκλείδης μας προσκαλεί σε ένα αλλόκοτο… «Ρεβεγιόν», όπου ένας θίασος/όμιλος τραγουδιστών-ηθοποιών θα γίνουν οικοδεσπότες ενός ρεβεγιόν που εκτρέπεται σε τελετουργικό πατριδογνωσίας.
Κι αν ακόμα δεν καταλάβατε, ο Αλέξανδρος Ευκλείδης μας εξηγεί: «Με τα μέσα του μουσικού θεάτρου (κυρίως το χορωδιακό τραγούδι) και με τη συνδρομή αγαπητών τελετουργικών της ελληνικής αστικής τάξης από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα και εξής (από το τραπεζάκι των πνευμάτων ως τα ταμπλό βιβάν, από τη χαρτοπαιξία ως τη χαρτομαντεία, από την επίδειξη μόδας ως την χοροεσπερίδα, από το τσάι κυρίων ως τη ζουρ-φίξ) θα τοποθετήσουμε στο επίκεντρο την 'άλλη' Ελλάδα, του 'εφάμιλλου του ευρωπαϊκού', των μεγάλων προσδοκιών και διαψεύσεων, μια Ελλάδα νεκρή από καιρό αλλά και ζωντανή εσαεί, τα κατάλοιπο της οποίας ακόμα μας στοιχειώνουν».
Όλα στο κόκκινο!
Με ένα αφιέρωμα που τιτλοφορείται «Θρύλε Θεέ μου…» το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά ετοιμάζει για τον Δεκέμβριο του 2015 όχι ένα αφιέρωμα στον Ολυμπιακό -αυτό θα ήταν ολίγον παράδοξο για ένα θέατρο- , αλλά ένα συνολικότερο αφιέρωμα στο χρώμα του πάθους. «Το κόκκινο σαν επανάσταση, σαν έρωτας». Το κόκκινο μέσα από την τέχνη. Αναμένουμε με ενδιαφέρον…
Και έχει κι άλλα…
Οι δράσεις όμως δεν σταματούν εδώ. Ο ερχόμενος χειμώνας για το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά κρύβει ενδιαφέρουσες φωτογραφικές εκθέσεις, όπως μία έκθεση της Βούλας Παπαϊωάννου σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, μία ιστορική έκθεση του Σωκράτη Μαυρομμάτη με τίτλο «Η αναστήλωση της Ακρόπολης» και μία ακόμα της Έφης Γούση με τίτλο “Weep”. Στο μενού προσθέστε και τον χορό με μία παράσταση, όπου το μουσικό σχήμα Kyklos Ensemble συναντά τη χοροθεατρική ομάδα Quasi Stellar της Αποστολίας Παπαδημάκη. Για τους μικρούς μας φίλους η Παιδική Σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου αναβιώνει από την Ελένη Ζαραφίδου με το «Πόση γη χρειάζεται ο άνθρωπος;» του Τολστόι ή αλλιώς μία διαφορετική προσέγγιση στο παιδικό θέατρο. Τέλος, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά βγαίνει στις πλατείες της πόλης με τη δράση “Move up”, ένα κυριακάτικο πρόγραμμα διαρκείας, που ξεκινάει στις 22 Μαρτίου.