Γράφει ο Λεωνίδας Σ. Μπλαβέρης

Με καθυστέρηση 41 ολόκληρων ετών, αύριο, η Ελληνική Πολιτεία εκπληρώνει την Ηθικής τάξεως ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ της για την απονομή της οφειλόμενης Ηθικής Αμοιβής στον Ήρωα Αντιναύαρχο Ελευθέριο Χανδρινό ΠΝ, έναν εκ των ηρώων του Πολεμικού μας Ναυτικού στις επιχειρήσεις εναντίον των Τούρκων στην Κύπρο, το καλοκαίρι του 1974, όταν ο τιμώμενος ήταν τότε Πλωτάρχης και κυβερνήτης του αρματαγωγού «ΛΕΣΒΟΣ» (L-172). 

Βεβαίως, μεταθανατίως, και η τιμή αυτή, η Διαμνημόνευση του «Αστέρος Αξίας και Τιμής» θα αποδοθεί στη σύζυγο και στην οικογένεια του Ναυάρχου από τον Υπουργό Εθνικής Αμύνης Πάνο Καμμένο και τους Αρχηγούς των Κλάδων με επικεφαλής τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ Ναύαρχο Ευάγγελο Αποστολάκη ΠΝ, ο οποίος έδειξε μεγάλη ευαισθησία σε σχόλιο του υπογράφοντος για άλλο θέμα της 11ης Νοεμβρίου 2015, όπου τότε είχε επισημανθεί η για ένα σχεδόν χρόνο καθυστέρηση υλοποιήσεως προηγούμενης – σχετικής – αποφάσεως του ΣΑΓΕ για την απονομή της προαναφερθείσας Ηθικής Αμοιβής στον νεκρό σήμερα ηρωικό Ναύαρχο. 

Αμέσως ο Ναύαρχος Αποστολάκης κινητοποιήθηκε και σε χρόνο – ρεκόρ προώθησε στον ΥΕΘΑ Π.Καμμένο την απόφαση του ΣΑΓΕ της 16ης Δεκεμβρίου 2014, που ελήφθη μετά από σχετική εισήγηση του ιδίου ως τότε Αρχηγού ΓΕΝ και με την προεδρία του τότε Α/ΓΕΕΘΑ Στρατηγού Μ.Κωσταράκου, και τη συμμετοχή των τότε Α/ΓΕΑ Αντιπτεράρχου (Ι) Ευ.Τουρνά και Α/ΓΕΣ Αντιστρατήγου Χρ.Μανωλά, και ο Υπουργός επίσης σε χρόνο – ρεκόρ την έκανε αποδεκτή. Ο τελευταίος απέστειλε στην χήρα του Ναυάρχου κυρία Αμαλία Χανδρινού επιστολή με την υπογραφή του, με ημερομηνία 13 Νοεμβρίου 2015, με την οποία την παρακαλούσε να παραστεί στην τελετή της 19ης Νοεμβρίου για την παραλαβή της προαναφερθείσας Διαμνημονεύσεως. 

Έτσι αποδεικνύεται ότι η Πολιτεία ΟΤΑΝ ΘΕΛΕΙ κάνει αυτό που πρέπει. Παραλλήλως όμως και εξ αντιδιαστολής, «αποδεικνύεται», ότι για 40 – 41 χρόνια η Πολιτεία ΔΕΝ ΗΘΕΛΕ, με φωτεινή εξαίρεση τον πρώην ΥΦΕΘΑ Γιάννη Λαμπρόπουλο, ο οποίος είχε «κυνηγήσει» το θέμα, που πρωτοεμφανίστηκε στην επικαιρότητα το μακρινό …1993, μετά από σχετική απόφαση της τότε Ελληνικής κυβερνήσεως με πρωθυπουργό τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη και ΥΕΘΑ τον Ιωάννη Βαρβιτσιώτη και δημοσιεύτηκε στο Φύλλο Εφημερίδος κυβερνήσεως της…21ης Απριλίου 1993 και έκτοτε έμεινε ανεκτέλεστο!

Αντιγράφουμε από το σχετικό δημοσίευμά μας της 19ης Δεκεμβρίου 2014 στην ιστοσελίδα μας, με το οποίο αποκαλύπταμε τότε την απόφαση του ΣΑΓΕ, το αιτιολογικό της απονομής στην εισηγητική έκθεση του ΓΕΝ προς το ΣΑΓΕ της 1ης Αυγούστου 2014, διατηρώντας τη γραμματική και τη σύνταξη του επισήμου κειμένου: 

«Ο ανωτέρω (Ελευθέριος Χανδρινός), ως Πλωτάρχης, υπήρξε κυβερνήτης του αρματαγωγού (Α/Γ) ΛΕΣΒΟΣ (L-172), όταν αυτό απέπλευσε από Ν.Σ.(=Ναύσταθμο Σαλαμίνος), στις 13 Ιουλίου 1974, για να μεταφέρει στην Κύπρο 450 οπλίτες, που θα αντικαταστούσαν ισάριθμους απολυόμενους της ΕΛΔΥΚ (=Ελληνική Δύναμις Κύπρου). Στις 19 Ιουλίου 1974, το Α/Γ ΛΕΣΒΟΣ κατέπλευσε στην Αμμόχωστο, όπου αποβίβασε και παρέλαβε το συγκεκριμένο προσωπικό. Στις 20 Ιουλίου 1974, ημέρα έναρξης της τουρκικής εισβολής, το Α/Γ ΛΕΣΒΟΣ διατάχθηκε να διακόψει τον πλου της επιστροφής του και να καταπλεύσει στην Πάφο, για να αποβίβαση των παραληφθέντων οπλιτών της ΕΛΔΥΚ. Στις 14:00 της ίδιας ημέρας, το πλοίο αγκυροβόλησε στην Πάφο και αποβίβασε το εν λόγω προσωπικό. Κατόπιν αιτήματος του Διοικητή της Εθνοφρουράς Πάφου, ο Χανδρινός αποφάσισε να προσβάλει με τα πυροβόλα του πλοίου το θύλακα «Μούταλος», όπου είχαν συγκεντρωθεί δύο (2) τάγματα Τουρκικού στρατού.

Ο δίωρος σφοδρός βομβαρδισμός των Τουρκικών θέσεων, με 900-950 βλήματα, είχε ως συνέπεια την εξουδετέρωση της Τουρκικής δύναμης και τη διάσωση της Πάφου. Επιπλέον το εγχείρημα δημιούργησε σύγχυση στο Τουρκικό Επιτελείο, το οποίο εκτίμησε ότι επίκειται απόβαση Ελληνικών ναυτικών δυνάμεων στην Πάφο, με αποτέλεσμα την άμεση κινητοποίηση μεγάλων ναυτικών και αεροπορικών Τουρκικών δυνάμεων. Επακολούθησε βομβαρδισμός των Τουρκικών πλοίων από Τουρκικά αεροπλάνα, επειδή τα εξέλαβαν ως καμουφλαρισμένα Ελληνικά, γεγονός που προκάλεσε τη βύθιση ενός Τουρκικού Α/Τ (=αντιτορπιλλικού), τις σοβαρές βλάβες σε δύο πλοία του ίδιου τύπου και την κατάρριψη ενός (1) Τουρκικού Αεροσκάφους από τα αντιαεροπορικά πυρά των Τουρκικών πλοίων. Το Α/Γ ΛΕΣΒΟΣ απέπλευσε από Πάφο στις 101800 Ιουλ 74, με προορισμό Ν.Σ., ακολουθώντας σωστά νότια πορεία προς Αίγυπτο, αντί της προς δυσμάς, που ήταν η συντομότερη και κατέπλευσε στη Σητεία, στις 221450 Ιουλ 74. Η έξυπνη και ορθά μελετημένη ενέργεια του Χανδρινού να κινηθεί νότια, βγαίνοντας έξω από την περιοχή των επιχειρήσεων διέσωσε το Πλοίο του και τους επιβαίνοντες και συνετέλεσε στην επιτυχή ολοκλήρωση της δύσκολης αποστολής του.»