Ένα εντυπωσιακό βίντεο από τη συνεκπαίδευση Ελλήνων και Ισραηλινών ελικοπτεράδων στο Στεφανοβίκι, που διήρκεσε από 12 έως τις 22 Σεπτεμβρίου 2016, με την επωνυμία “White and Blue Sky 2016”, έδωσε στη δημοσιότητα η Ισραηλινή Αεροπορία (ή «Αεροπορικές Δυνάμεις του Ισραήλ» όπως είναι η ακριβής ονομασία), το οποίο είχε βιντεοσκοπήσει δικός τους κινηματογραφιστής και στο οποίο είχε παραχωρήσει σύντομης διάρκειας συνέντευξη τύπου, ο επικεφαλής της Ισραηλινής αποστολής, Ταξίαρχος Nir Nin-Nun, ο οποίος είναι ο Διοικητής της Διοικήσεως Ελικοπτέρων και Αεροπορικής Υποστηρίξεως της Ισραηλινής Αεροπορίας.

«Πρώτος και κύριος στόχος μας είναι να εκπαιδεύσουμε τα πληρώματά μας σε νέες για αυτά συνθήκες. Το Ισραήλ είναι μία καταπληκτική αλλά μικρή σε έκταση χώρα και εδώ πετάμε σε διαφορετικές γεωγραφικές και καιρικές συνθήκες, που μας παρέχουν μία εξαιρετική ευκαιρία εκπαιδεύσεως των πληρωμάτων μας στις συνθήκες αυτές» τόνισε ο Ταξίαρχος Nin-Nun, προσθέτοντας: «Αυτό επίσης μας επιτρέπει να δουλέψουμε με μία διαφορετική αεροπορία, την Ελληνική». Ο ίδιος σε άλλο σημείο επισήμανε ότι «πετώντας σε αυτές τις συνθήκες που είναι τόσο διαφορετικές, σε νέες περιοχές – δεν πετούμε στο Ισραήλ και στην έρημο Νεγκέβ – κοντά σε πολύ ψηλά βουνά…που υπάρχουν πολύ δυνατοί άνεμοι, αυτό μας εκπαιδεύει και μας προετοιμάζει για σενάρια που είναι λιγότερο κοινά». 

Αναφερόμενος στο επίπεδο της αμυντικής συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών, ο Ταξίαρχος Nin-Nun σημείωσε τα εξής: «Φιλοξενηθήκαμε και πετάξαμε με τους Έλληνες στο παρελθόν και νομίζουμε ότι αυτή η συνεργασία είναι σταθερή και έχει έναν ορίζοντα πολλών ετών συνεργασίας, αμοιβαίας εμπιστοσύνης και φιλίας μεταξύ των δύο χωρών που δουλεύουν μαζί. Η Ελλάδα είναι στρατηγικός εταίρος του Ισραήλ και νομίζω ότι αυτή η συνεργασία στο στρατιωτικό επίπεδο είναι ενδιαφέρουσα και καρποφόρα και για τις δύο αεροπορίες…Νομίζω ότι είναι μία ανεκτίμητη συνεργασία».

Θυμίζουμε ότι την Ισραηλινή αποστολή αποτελούσαν 6 μεταφορικά ελικόπτερα UH-60 Blackhawk (“Yanshuf”) και άλλα 6 CH-53 Super Stallion (“Yas’ur”), καθώς και ένα αεροσκάφος ηλεκτρονικού πολέμου King Air B-200 (“Tzofit”), διαφόρων μονάδων, κατά παγία τακτική των Ισραηλινών. Για τις μετακινήσεις των 250 ατόμων, ιπταμένων και τεχνικών διαφόρων ειδικοτήτων, καθώς και των βασικών φόρτων κρισίμων ανταλλακτικών για τα ελικόπτερά τους, χρησιμοποιήθηκαν 2 μεταφορικά αεροσκάφη C-130H που πραγματοποίησαν πτήσεις στις 8 και 11 Σεπτεμβρίου και ισάριθμες πτήσεις στις 22 και 23 Σεπτεμβρίου, κατά την επιστροφή του προσωπικού και των μέσων στην πατρίδα τους. 

Από ελληνικής πλευράς συμμετείχαν 3 επιθετικά ελικόπτερα AH-64A+ Apache του 1ου Τάγματος Επιθετικών Ελικοπτέρων (1ο ΤΕΕΠ) και άλλα 3 AH-64DHA Longbow Apache του 2ου ΤΕΕΠ αντιστοίχως, που ανήκουν όλα στη δύναμη της 1ης Ταξιαρχίας Αεροπορίας Στρατού (1η ΤΑΞΑΣ). 

Λ.Σ.Μ.