Κατάδυση προς τιμήν των νεκρών του Α/Τ «Βασίλισσα Όλγα»
Η ομάδα πραγματοποίησε κατάδυση, παραμένοντας στο βυθό σε βάθος 32-35 μέτρων επί 28 λεπτά.
Απότιση φόρου τιμής προς τους 72 νεκρούς του θρυλικού αντιτορπιλλικού του Ελληνικού Στόλου «Βασίλισσα Όλγα» που βυθίστηκε από τα γερμανικά Στούκας στον όρμο Λακκί της Λέρου, το φθινόπωρο του 1943, στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, απέτισαν το πρωί της Τετάρτης ο ΥΕΘΑ μαζί με τον υπασπιστή του και δύο εν ενεργεία Αρχηγοί, ναύαρχοι αμφότεροι, οι οποίοι καταδυόμενοι στο σημείο που βυθίστηκε το θρυλικό αντιτορπιλλικό.
Πιο συγκεκριμένα, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, συνοδευόμενος από τον υπασπιστή του πλωτάρχη (ΟΥΚ) Δημήτρη Ματζώνα ΠΝ, καθώς και οι Αρχηγοί ΓΕΕΘΑ ναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης ΠΝ και Στόλου αντιναύαρχος Ιωάννης Παυλόπουλος ΠΝ, βατραχάνθρωποι εν ενεργεία και διατελέσαντες στο παρελθόν διοικητές της Διοικήσεως Υποβρυχίων Καταστροφών του ΠΝ καταδύθηκαν σήμερα το πρωί στο λιμάνι Λακκί της Λέρου στο σημείο που βυθίστηκε το Α/Τ «Βασίλισσα Όλγα», στις 26 Σεπτεμβρίου 1943, με αποτέλεσμα τον θάνατο 72 εκ των μελών του πληρώματός του, συμπεριλαμβανομένου του κυβερνήτη του θρυλικού Αντιπλοιάρχου Γεωργίου Μπλέσσα ΒΝ.
Η ομάδα πραγματοποίησε κατάδυση σε ένδειξη τιμής στη μνήμη των ηρωικών νεκρών, παραμένοντας στο βυθό σε βάθος 32-35 μέτρων επί 28 λεπτά. Η κατάδυση υποστηρίχτηκε από ομάδα της ΔΥΚ που βρισκόταν στο νησί με επικεφαλής τον αντιπλοίαρχο (Ε) των ΟΥΚ Α.Χ., ο οποίος φωτογράφησε και κινηματογράφησε την κατάδυση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η το ναυάγιο του «Βασίλισσα Όλγα» μετά τον πόλεμο και την ενσωμάτωση των Δωδεκανήσων στην υπόλοιπη Ελλάδα, το 1948, πωλήθηκε ως «σκραπ» έναντι 200.000.000 δραχμών εποχής, εκτός από την τρόπιδά του, η οποία μεταφέρθηκε στα ναυπηγεία Yarrow της Βρετανίας, εκεί όπου είχε ναυπηγηθεί πριν τον πόλεμο. Μάλιστα τα συνεργεία των δυτών που είχαν τότε καταδυθεί στο ναυάγιο, «έκοβαν» το σκάφος ανατινάζοντάς το με δυναμίτη! Αρκετές δεκαετίες αργότερα, στη δεκαετία του ’90 το ΠΝ σε συνεργασία με τοπικούς φορείς του νησιού και ιδιώτες δύτες (Κ.Θωκταρίδης) ανέσυραν όσα αντικείμενα είχαν κάποια αξία και παρέμεναν σκόρπια όλα αυτά τα χρόνια στον πυθμένα και διατηρούνται τώρα σε Μουσείο της Μάχης της Λέρου στο νησί.
Ποια είναι όμως η ιστορία του θρυλικού αντιτορπιλλικού μας; Παραθέτουμε τα στοιχεία όπως αναφέρει η Wikipedia: «Το αντιτορπιλικό Βασίλισσα Όλγα (D-15) ήταν ένα από τα ενδοξότερα πλοία του Βασιλικού Πολεμικού Ναυτικού και ακόμη το πιο επιτυχημένο ελληνικό πολεμικό πλοίο κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, μέχρι και την απώλειά του το 1943. Κατασκευάσθηκε στα αγγλικά ναυπηγεία Yarrow & Co Ltd της Γλασκώβης μεταξύ 1936-38, αλλά εξοπλίστηκε με γερμανικά πυροβόλα. Το όνομά του προέρχεται από τη Βασίλισσα Όλγα της Ελλάδος. Μαζί με το ιδίου τύπου πλοίο «Βασιλεύς Γεώργιος» ήταν τα πλέον σύγχρονα και αξιόμαχα πολεμικά πλοία της Ελλάδας κατά την έναρξη του Β΄ΠΠ.
Από την κήρυξη του ελληνοϊταλικού πολέμου, τον Οκτώβριο του 1940, μέχρι και τη γερμανική εισβολή, τον Απρίλιο του 1941 το «Βασίλισσα Όλγα», με κυβερνήτη τον πλοίαρχο Αλφρέδο Λεοντόπουλο, έλαβε μέρος σε συνοδείες νηοπομπών, καθώς και στην πρώτη και τρίτη (14-15 Νοεμβρίου 1940, 4-5 Ιανουαρίου 1941) επιδρομή στο Στενό του Οτράντο. Μετά την κατάληψη της Ελλάδας διέφυγε στη Μέση Ανατολή, όπου ανέλαβε καθήκοντα συνοδείας βρετανικών νηοπομπών. Με νέο κυβερνήτη τον Πλοίαρχο Ιωάννη Βλαχόπουλο, μεταξύ Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου του 1941 μεταστάθμευσε στην Καλκούτα, όπου πραγματοποίησε μετασκευή, ενισχύοντας τον οπλισμό του. Επανήλθε στη Μεσόγειο τον Φεβρουάριο του 1942, πήρε μέρος στις επιχειρήσεις του Τομπρούκ, ενταγμένο σε βρετανική μοίρα, όπου είχε ιδιαίτερα αξιόλογη δράση. Τον Αύγουστο του ίδιου έτους ανέλαβε κυβερνήτης του ο Πλωτάρχης Γεώργιος Μπλέσσας.
Στις 15 Δεκεμβρίου 1942 νότια της Μάλτας, σε συνεργασία με βρετανικό αντιτορπιλικό, ανάγκασε το ιταλικό υποβρύχιο «Uarsciek» να παραδοθεί. Την νύχτα της 18/19 Ιανουαρίου 1943 με δύο ομοβροντίες έπληξε καίρια το εξοπλισμένο πετρελαιοφόρο του ιταλικού Στόλου «Stromboli», που βυθίστηκε φλεγόμενο. Μεταξύ Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου έπλευσε, μαζί με άλλα δύο πλοία, στο Άντεν όπου παρέλαβε μια μεγάλη νηοπομπή με προορισμό τη Νέα Γουινέα. Επέστρεψε στην Μεσόγειο και συμμετείχε σε νέες νηοπομπές. Σε συνεργασία με το βρετανικό αντιτορπιλικό HMS «Jervis» επιτέθηκε σε ιταλική νηοπομπή, βυθίζοντας το τορπιλοβόλο «Castore». Τον Ιούνιο και Αύγουστο του 1943 έλαβε μέρος στις επιχειρήσεις κατάληψης της Παντελλαρία και της απόβασης στη Σικελία.
Μετά την συνθηκολόγηση της Ιταλίας επέστρεψε στο Αιγαίο, όπου στις 18 Σεπτεμβρίου 1943 και σε περιπολία με δύο βρετανικά αντιτορπιλικά, επιτέθηκε σε γερμανική νηοπομπή, κοντά στην Αστυπάλαια, με αποτέλεσμα την βύθιση των φορτηγών πλοίων «Paula» και «Ρluto». Στην τελευταία του περιπολία κατέπλευσε το πρωί της 26 Σεπτεμβρίου στον όρμο Λακκί της Λέρου. Λίγη ώρα μετά δέχτηκε γερμανική αεροπορική επιδρομή και βυθίστηκε, με θύματα τον κυβερνήτη και 72 μέλη του πληρώματος.