Έντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει στα συνδικαλιστικά σωματεία των ναυτικών και των ακτοπλόων η νομοθετική πρόταση για δρομολόγηση πλοίου ασφαλείας κατά τη διάρκεια απεργιακών κινητοποιήσεων.

Αυτό το θέμα μαζί με τις υπόλοιπες εξελίξεις στο θέμα της ναυτεργασίας και ειδικά το θέμα της ανεργίας και των απλήρωτων ναυτικών αναμένονται να συζητηθούν στη σημερινή συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας.

Πάντως πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας, σημείωναν πως δεν τίθεται τέτοιο θέμα σχετικά με δρομολόγηση πλοίου ασφαλείας και ότι με την εφαρμογή του συγκεκριμένου άρθρου διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον και επιτυγχάνεται η απρόσκοπτη μεταφορά αγαθών και φαρμάκων σε 1,5 εκατομμύριο νησιώτες, σε περίπτωση μακρόχρονης απεργιακής κινητοποίησης των ναυτικών. Πρόσθεταν μάλιστα ότι η συγκεκριμένη πρόταση, δεν έχει σκοπό να ακυρώσει το δικαίωμα της απεργίας των ναυτικών.

Πάντως εκπρόσωποι συνδικαλιστικών σωματείων, από την πλευρά τους, που δεν απέκλεισαν και την πιθανότητα απεργιακών κινητοποιήσεων το επόμενο διάστημα, ανέφεραν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου με το συγκεκριμένο άρθρο, προωθεί την κατάργηση του δικαιώματος της απεργίας με αντιδημοκρατικές μεθοδεύσεις.

Τρία ναυτεργατικά σωματεία, η Πανελλήνια Ένωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ), η Πανελλήνια Ένωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής Εμπορικού Ναυτικού «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και η Πανελλήνια Επαγγελματική Ένωση Μαγείρων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΑΓΕΝ), ανεξάρτητα από τις αποφάσεις που θα λάβει στη σημερινή της συνεδρίαση η εκτελεστική επιτροπή της ΠΝΟ, έχουν συγκαλέσει για αύριο έκτακτη σύσκεψη για το θέμα.

Η συγκεκριμένη διάταξη για πλοίο ασφαλείας «υπονομεύει το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα της απεργίας που κερδήθηκε και κατοχυρώθηκε με τους αγώνες και το αίμα των ελλήνων ναυτικών» τονίζει σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ενωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ).

Από την πλευρά του, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας σε σχόλιό του στην ιστοσελίδα της Δημόσιας Διαβούλευσης όπου είχε αναρτηθεί το νομοσχέδιο ζητεί «την άμεση απόσυρση του εν λόγω άρθρου, με το οποίο μεθοδεύεται η επί της ουσίας επίταξη των υπηρεσιών των ιδιωτικών επιχειρήσεων της ελληνικής ακτοπλοΐας».

Στο σχόλιο τονίζεται ότι «το ΥΝΑ θέτει το σύνολο των εταιρειών επιβατηγών πλοίων στη διάθεσή του προκειμένου να εξυπηρετούν τις κάθε φορά αποφάσεις του, χωρίς προηγούμενη διαβούλευση, χωρίς ουσιαστική αιτιολογία και χωρίς να παρέχει τη δυνατότητα προσφυγής των εταιρειών στη Δικαιοσύνη».

Στη συνέχεια οι ακτοπλόοι θέτουν μια σειρά ερωτήσεων όπως ποιος και με ποια κριτήρια καθορίζει την «ελάχιστη επικοινωνία», γιατί η απόφαση του ΥΝΑ δεν δημοσιεύεται στο ΦΕΚ, γιατί η απόφαση αυτή «δεν θεμελιώνει ουδεμία αξίωση αστικής φύσεως κατά του Δημοσίου» και αναρωτιούνται επίσης εάν οι υποχρεώσεις αυτές θα επιβάλλονται στις ακτοπλοϊκές γραμμές αλλά και στις συνδέσεις με τρίτες χώρες και σε πλοία με άλλες Ευρωπαϊκές σημαίες ή τούτο θα συμβαίνει μόνο στα πλοία με ελληνική σημαία.

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ Μιχάλης Σακέλης μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για το θέμα είπε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας θα έπρεπε πρώτα να συζητήσει το συγκεκριμένο θέμα με τους ακτοπλόους και με τα ναυτεργατικά σωματεία και μετά να δει, αν μπορεί να εφαρμόσει το σχετικό άρθρο για το πλοίο ασφαλείας.

Υπενθυμίζεται πως στο άρθρο αναφέρεται ότι «θεσπίζεται υποχρέωση εξασφάλισης ελάχιστης επικοινωνίας των νήσων μέσω ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, όταν για οποιοδήποτε λόγο υφίσταται αδυναμία εκτέλεσης τακτικών δρομολογίων».

Στο συγκεκριμένο άρθρο σημειώνεται επίσης πως «το πρόγραμμα δρομολογίων ελάχιστης επικοινωνίας ασφαλείας τίθεται σε εφαρμογή, εν όλω ή εν μέρει, με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, με την οποία διαπιστώνεται η αδυναμία εκτέλεσης δρομολογίων και αιτιολογείται η προσφυγή στο μέτρο αυτό. Η ως άνω απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου δεν δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, κοινοποιείται στις αντίστοιχες ναυτιλιακές εταιρείες και στις συνδικαλιστικές οργανώσεις των εργαζομένων-ναυτικών και επιδίδεται στους πλοιάρχους των κατά περίπτωση πλοίων. Οι πλοιοκτήτριες εταιρείες και τα πληρώματα των υποδειχθέντων πλοίων υποχρεούνται να παρέχουν τις υπηρεσίες τους για την εκτέλεση των αντίστοιχων δρομολογίων. Η απόφαση αυτή δεν θεμελιώνει ουδεμία αξίωση αστικής φύσεως κατά του Δημοσίου».

Στο ίδιο άρθρο αναφέρεται επιπλέον ότι «ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου δύναται να αποφασίζει την εκτέλεση έκτακτου μεμονωμένου δρομολογίου πλοίου ασφαλείας, εφόσον συντρέχουν λόγοι δημοσίου συμφέροντος, δημόσιας υγείας ή κίνδυνος για τη ζωή των πολιτών....Με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου καθορίζονται κυρώσεις και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου. Με όμοια απόφαση καθορίζονται οι προϋποθέσεις και ο τρόπος υλοποίησης της ελάχιστης επικοινωνίας της χώρας με άλλες χώρες, με τις οποίες αυτή συνδέεται με τακτικά δρομολόγια».

Την ίδια ώρα ανησυχία έχει προκαλέσει στις τάξεις των συνδικαλιστικών σωματείων των ναυτικών το θέμα των απλήρωτων ναυτικών. Ακτοπλοϊκές εταιρείες συνεχίζουν να οφείλουν δεδουλευμένα απο το καλοκαίρι στα πληρώματα και τα ναυτεργατικά σωματεία ζητούν εκ νέου την παρέμβαση του υπουργείου Ναυτιλίας.