Έτσι θα είναι η νέα Ομόνοια (ΦΩΤΟ)
Πώς μεταμορφώνεται το κέντρο της Αθήνας από Πατησίων ως Αμαλίας
Δημιουργία πεζοδρόμων ήπιας κυκλοφορίας, με κυρίαρχο μέσο το τραμ, ανασχεδιασμός πλατειών, όπως της πλατείας Ομονοίας που επαναφέρεται στις αρχικές της διαστάσεις και νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα «ξεκουράσουν» το κέντρο, είναι μερικά από τα σημεία της μελέτης για την ανάπλαση της οδού Πανεπιστημίου. Οι μελέτες παραδόθηκαν στην Πολιτεία από το Ιδρυμα Ωνάση και πήραν το ομόφωνο πράσινο φως τόσο από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων, όσο και από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Μουσείο χθες το βράδυ.
Η αρχιτεκτονική μελέτη του έργου «Re-think Athens / Ξανασκέψου την Αθήνα», το οποίο χρηματοδοτεί το Ίδρυμα Ωνάση (μαζί με το σύνολο των μελετών που απαιτούνται για το έργο της ανάπλασης), παρουσιάστηκε χτες στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο από τον Παναγιώτη Τουρνικιώτη, καθηγητή του ΕΜΠ, επιστημονικό σύμβουλο στο «Re-think Athens» και μέλος του Κεντρικού Συμβουλίου Νεοτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ), λαμβάνοντας από τα μέλη του ΚΑΣ, όπως συνέβη πρόσφατα και με το ΚΣΝΜ, ομόφωνα το πράσινο φως, όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων με εκτενές ρεπορτάζ της Ελενης Μάρκου.
Η κυριότερη κυκλοφοριακή αλλαγή αφορά στην οδό Πανεπιστημίου, η οποία μετατρέπεται από πεδίο διέλευσης αυτοκινήτων σε πεζόδρομο ήπιας κυκλοφορίας, όπου το τραμ, οι πεζοί και οι ποδηλάτες έχουν τον κύριο λόγο και δεύτερο τα οχήματα (ταξί, τουριστικά λεωφορεία, αυτοκίνητα τροφοδοσίας), που θα εξυπηρετούν τοπικές ανάγκες. Τα τραμ δύο λωρίδων (κάθοδος-άνοδος), που θα καταλήγουν στην Πλατεία Αιγύπτου, θα είναι τελευταίας τεχνολογίας, χωρίς εναέρια σύνδεση, σταδιακά και χωρίς καλώδια στη γη, λόγω της ύπαρξης υπερσυσσωρευτών που ως μπαταρίες θα μπορούν να επαναφορτίζονται στις στάσεις, δίνοντας αυτονομία κίνησης στους συρμούς.
Αν και η περιοχή ανάπλασης πλαισιώνεται κυρίως από νεότερα μνημεία (Ακαδημία, Εθνική Βιβλιοθήκη, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο κ.α.), υπάρχουν 56 θέσεις αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. Ωστόσο, οι θέσεις αυτές δεν επηρεάζονται άμεσα από το έργο, καθώς τα περισσότερα μνημεία είναι γνωστά (π.χ. τμήμα του αρχαίου τείχους των Αθηνών, υδραγωγεία, νεκροταφεία) και προστατευμένα στο υπέδαφος. Όπως εξάλλου διευκρίνισε ο κ. Τουρνικιώτης, το έργο δεν θα προχωρήσει σε μεγάλα βάθη, εκτός από την Πλατεία Δικαιοσύνης, όπου η κατασκευή δεξαμενής για τη συλλογή βρόχινου νερού από όλη την περιοχή, ακόμα και από τις ταράτσες, υπόσχεται αντιπλημμυρική προστασία και αρδευτική αυτονομία. Στόχος η συλλογή νερού, που θα δίνει τη δυνατότητα άρδευσης σε περιόδους ανομβρίας και καθαρισμού του δημόσιου χώρου, ενώ σε ερώτηση για το τι θα συμβεί σε περίπτωση εύρεσης σημαντικών αρχαίων, ο κ. Τουρνικιώτης απάντησε ότι το μόνο που θα χαθεί είναι το βρόχινο νερό, καθώς ο περιορισμός της δεξαμενής δεν θα θέσει σε αμφιβολία το ίδιο το έργο. Όσο για την πρόβλεψη σε περιπτώσεις βανδαλισμών, ο μελετητής διευκρίνισε ότι προδιαγραφή των υλικών και των συστημάτων είναι η μέγιστη αντοχή, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορούν να καταστραφούν. «Τα πάντα έχουν όρια και όλα μπορούν να θραυτούν», τόνισε.
«Παιχνιδιάρικη» διάσταση θα έχουν τα υδάτινα στοιχεία, που θα τοποθετηθούν σε τέσσερα σημεία, στην οδό Κοραή, στην Πλατεία Δικαιοσύνης, στην Ομόνοια και έξω από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Πρόκειται για οριζόντιες πλακοστρωμένες επιφάνειες, που θα γεμίζουν με νερά ανάλογα με την περίοδο (π.χ. το καλοκαίρι) ή σε μια γιορτή, δίνοντας τη δυνατότητα δροσισμού και παιχνιδιού σε μικρούς και μεγάλους. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν επίσης οι αναπλάσεις πλατειών όπως της Ομονοίας, η οποία ανακτά το τετράγωνο του αρχικού νεοκλασικού σχεδιασμού της, και της πλατείας Δικαιοσύνης (περικλείεται από τις οδούς Αρσάκη, Πανεπιστημίου και Σανταρόζα), που αποκτά σκιά και ελεύθερο πεδίο για μια ευχάριστη ανάπαυλα στο κέντρο της πόλης.
Η φύτευση δέντρων, όπως πλατάνια και νεραντζιές, ο φωτισμός που θα μπορεί να αλλάζει ανάλογα με τη «διάθεση» της πόλης, οι λιτές και διάφανες στάσεις του τραμ, που δεν προβλέπουν την τοποθέτηση διαφημίσεων, καθώς και οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που αποκλείουν το κέντρο από τα ΙΧ, επιτρέποντας τη διέλευσή τους σε κάθετους δρόμους (π.χ. Μπενάκη και Αμερικής), είναι μερικά ακόμα στοιχεία που συνθέτουν τη μελέτη, η οποία πήρε -εκτός από το ομόφωνο "ναι"και τα θετικά σχόλια των μελών του Συμβουλίου.