Σαν σήμερα, στις 24/1/1913, Μουτούσης και Μωραϊτίνης με το υδροπλάνο τους πραγματοποιούν την πρώτη παγκοσμίως αποστολή ναυτικής συνεργασίας.
Μία σημαντική παγκόσμια, επιχειρησιακή, πρωτιά γιορτάζουν σήμερα οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις και αυτό είναι κάτι που οφείλουμε να το θυμόμαστε. 

Σαν σήμερα λοιπόν πριν από 101 ακριβώς χρόνια, στις 24 Ιανουαρίου 1913 στη διάρκεια του Α’ Βαλκανικού πολέμου του 1912-13, Έλληνες στρατιωτικοί πραγματοποίησαν την πρώτη αποστολή ναυτικής συνεργασίας παγκοσμίως.

Πιο συγκεκριμένα, στις 24 Ιανουαρίου 1913, αποφασίστηκε η διενέργεια της προαναφερθείσας αποστολής, προκειμένου η ηγεσία του Ελληνικού Στόλου, ο Ναύαρχος Παύλος Κουντουριώτης, να έχει μία όσο το δυνατόν καλύτερη «εικόνα» του Τουρκικού Στόλου που ήταν κλεισμένος στο ναύσταθμό του στα Δαρδανέλλια!
Για το σκοπό αυτό διατάχθηκαν ο τότε Υπολοχαγός του Μηχανικού Μιχαήλ Μουτούσης ως πιλότος και ο τότε Σημαιοφόρος Αριστείδης Μωραϊτίνης ΒΝ, ως παρατηρητής, να πετάξουν με το υδροπλάνο «Ναυτίλος», τύπου “Maurice Farman”, από τον ασφαλή κόλπο του Μούδρου της Λήμνου, για την πρώτη πολεμική αποστολή ναυτικής συνεργασίας, επ' ωφελεία του τότε Βασιλικού Ναυτικού.
Ο Υπολοχαγός Μουτούσης πέταξε σε ύψος 1000 μέτρων προς τα Δαρδανέλλια και τον Ναύσταθμο του Ναγαρά στην Προποντίδα, όπου ο παρατηρητής Σημαιοφόρος Αριστείδης Μωραϊτίνης ΒΝ κατήρτισε χειρόγραφο σχεδιάγραμμα - σκαρίφημα των θέσεων των πλοίων του Τουρκικού Στόλου, εναντίον των οποίων μάλιστα ρίχτηκαν τέσσερις χειροβομβίδες, που προξένησαν ελαφρές ζημιές.
Επιστρέφοντας στη βάση του το υδροπλάνο υπέστη βλάβη, αποτέλεσμα της οποίας ήταν ο πιλότος του να αναγκασθεί να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσθαλάσσωση κοντά στο αντιτορπιλλικό «ΒΕΛΟΣ», που το συνόδευε παρακολουθώντας την πτήση ως την είσοδο των Στενών και το οποίο τελικά το ρυμούλκησε.

Η αποστολή αυτή χαρακτηρίστηκε ως η πρώτη παγκοσμίως ναυτικής συνεργασίας, και προστίθεται σε μία άλλη σχετικώς άγνωστη πρωτιά των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων τον πρώτο τορπιλλισμό τουρκικού σκάφους από υποβρύχιο εν καταδύσει («ΔΕΛΦΙΝ»), ενώ με την πτήση των Μουτούση – Μωραϊτίνη, δύο πραγματικών μεγάλων μορφών της ελληνικής και παγκόσμιας Αεροπορίας,  ασχολήθηκαν ιδιαιτέρως με το γεγονός ο εγχώριος και ο διεθνής τύπος, συμπεριλαμβανομένου και του τουρκικού. ?    Αξίζει να αναφερθεί για ιστορικούς λόγους ότι οι τότε Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, ο Στρατός Ξηράς και το Βασιλικό Ναυτικό, καθώς η Αεροπορία δεν υπήρχε ακόμα ως ξεχωριστός Κλάδος των ΕΔ, χρησιμοποίησαν συνολικώς 6 αεροσκάφη Maurice Farman τύπου F-7 μέχρι και τον Α’ Παγκόσμιο πόλεμο, ενώ το συγκεκριμένο υδροπλάνο Maurice Farman, που πραγματοποίησε την πρώτη αποστολή ναυτικής συνεργασίας παγκοσμίως καταστράφηκε ενάμιση μήνα αργότερα, στις 3 Μαρτίου 1913 στο Παλαιό Φάληρο, όταν η ζώνη ασφαλείας του πιλότου Μιχαήλ Μουτούση πιάστηκε στο χειριστήριο, με αποτέλεσμα ο πιλότος να χάσει τον έλεγχο του αεροπλάνου και να πέσει στη θάλασσα, χωρίς ο ίδιος να πάθει ευτυχώς τίποτα.

Λ.Σ.Μ.