Του Διονύση Θανάσουλα, εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

 Οταν ο Πέτρος Μουσκοντής έλαβε πρόσκληση για να παρακολουθήσει την καθιερωμένη ομιλία του Μπαράκ Ομπάμα στο Καπιτώλιο, δεν ήξερε ότι θα καθόταν στο θεωρείο της Μισέλ Ομπάμα. Τον ενημέρωσαν σχετικά λίγες ημέρες αργότερα, όταν ο Ελληνας ομογενής έμαθε ότι με αυτό τον τρόπο τον τιμούσαν για τις εργασιακές συνθήκες που επικρατούν στην εταιρεία του, Nicholas & Company, οι οποίες θεωρούνται εφάμιλλες αυτών της Google και του Yahoo!

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, ο Π. Μουσκοντής είχε την ευκαιρία να καθήσει για αρκετή ώρα δίπλα στην πρώτη κυρία της χώρας, Μισέλ Ομπάμα, η οποία έδειξε να είναι πολύ καλά ενημερωμένη για το ποιος ήταν ο Ελληνας που καθόταν δίπλα της. Ο πρόεδρος της εταιρείας -που δραστηριοποιείται επί δεκαετίες στην παραγωγή και διανομή τροφίμων- με βάση όσα διαρρέουν από το στενό εργασιακό του περιβάλλον έχει μια πρωτότυπη άποψη για τις συνθήκες που πρέπει να επικρατούν στον χώρο εργασίας της. Τόσο αυτός όσο και τα διευθυντικά στελέχη του έχουν έναν ιδιαίτερο τρόπο να συμπεριφέρονται στους υπαλλήλους τους, από τον οποίο απουσιάζουν οι φωνές, τα ουρλιαχτά και οι συνεχείς παρατηρήσεις. Το «μότο» τους συνοψίζεται στη φράση «Χαρούμενο προσωπικό=χαρούμενοι πελάτες» και ακολουθώντας το δεκαετίες τώρα έχουν βγει κερδισμένοι.

Ο κ. Μουσκοντής συνομίλησε για αρκετή ώρα με την πρώτη κυρία των ΗΠΑ και χειροκρότησε όρθιος τον πρόεδρο Μπαράκ Ομπάμα στο τέλος της καθιερωμένης ομιλίας του, ο οποίος μάλιστα τον ανέφερε ως λαμπρό παράδειγμα εργοδότη. Λίγο αργότερα, στη δεξίωση που ακολούθησε, μαζί με τη σύζυγό του, Νικόλ, είχαν την ευκαιρία να συναντηθούν για λίγα λεπτά με τον Αμερικανό πρόεδρο και τη Μισέλ Ομπάμα, ώστε να μιλήσουν για κάποια γενικά θέματα. Την επομένη, ευχαριστημένοι από την τιμή που έγινε στην εταιρεία τους και την οποία μοιράστηκαν με τους υπαλλήλους τους, επέστρεψαν στο Salt Lake City της Utah.

ΦΙΛΟΤΙΜΟ.

Εκεί όπου ο παππούς του Πέτρου, από την Κρήτη, ξεκίνησε να χτίζει το 1907 την επιχείρηση στην οποία χαίρονται πραγματικά να δουλεύουν 500 και πλέον εργαζόμενοι, οι οποίοι έχουν ταυτιστεί με τη λέξη «φιλότιμο». Η συγκεκριμένη ελληνική λέξη δεν χωράει εύκολα σε πολλά επιχειρηματικά σχέδια, όμως, όπως τόνισε ο Πέτρος Μουσκοντής, «αυτή αποδείχτηκε η βάση για την επιτυχία της εταιρείας. Για να προχωρήσει μια επιχείρηση, θα πρέπει να οικοδομηθεί από την αρχή μια σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα σε διοικούντες και εργαζόμενους». Τη σχέση αυτή, που την ξεκίνησε ο παππούς του Πέτρου, οι διάδοχοί του δεν την ξέχασαν ποτέ. Μπορεί για πολύ κόσμο στην Αμερική η ιστορία ενός μετανάστη που έρχεται στη χώρα και στήνει μια επιχείρηση με αποφασιστικότητα, σκληρή δουλειά και καλές ιδέες να είναι ένα κλασικό παραμύθι. Εξίσου κλασικό είναι πολλές φορές το άδοξο τέλος και η αποτυχία αυτής της δραστηριότητας από τις επόμενες γενεές, αφού συχνά οι οικογενειακές επιχειρήσεις ταλαιπωρήθηκαν από δύστροπους και ανίκανους απογόνους. Η Nicholas & Co, αντίθετα, συνεχίζει ακάθεκτη μέσα από την τρίτη γενιά της οικογένειας, κατέχοντας δεσπόζουσα θέση στην αγορά έναντι των εθνικών ανταγωνιστών, κάτι που μόνο τυχαίο δεν είναι. Οταν το 1907 ο παππούς του Πέτρου, Νίκος Μουσκοντής, έφυγε από το σπίτι του στην Κρήτη, ήταν απόφοιτος γυμνασίου, δεν ήξερε καθόλου αγγλικά και στην πλάτη του είχε καρφιτσωμένο ένα σημείωμα με τη λέξη «Utah», τον τόπο προορισμού του μετά από ένα μεγάλο ταξίδι. Σήμερα η εταιρεία στεγάζεται σε μια εγκατάσταση δώδεκα εκατομμυρίων τετραγωνικών μέτρων, διαθέτει έναν στόλο με περισσότερα από εκατό φορτηγά και ρυμουλκούμενα και προωθεί στην αγορά πάνω από 10.000 προϊόντα. Εκτός από την πώληση και παράδοση ειδών παντοπωλείου σε περισσότερα από 3.500 εστιατόρια και επιχειρήσεις σε πέντε πολιτείες, η Nicholas & Company παρέχει συμβουλές μάρκετινγκ, συστήματα παρακολούθησης αποθεμάτων, ανάπτυξης μενού και μηχανικών εργαλείων και εκπαίδευση σε θέματα ασφάλειας των τροφίμων.

Δύσκολος δρόμος για την κορυφή

Ο Πέτρος Μουσκοντής, παρότι «διάδοχος» της Nicholas & Company, δεν παρέλαβε απλώς την επιχείρηση «στο πιάτο» από τον πατέρα του αναλαμβάνοντας τη θέση του προέδρου. Είχε περάσει πριν ο ίδιος δουλεύοντας σε κάθε θέση εργασίας μέσα στην επιχείρησή του και οι εμπειρίες του οδήγησαν σε ακόμη μεγαλύτερη βελτίωση των εργασιακών συνθηκών, με αποτέλεσμα να απολαμβάνει ο ίδιος και τα άλλα στελέχη τον σεβασμό και την κατανόηση κάθε υπαλλήλου. Τα μέγιστα στην ανάπτυξη της εταιρείας συνέβαλε και ο πατέρας του, Μπιλ, ο οποίος επέκτεινε την πελατειακή βάση, συνεργαζόμενος με μεγάλες αλυσίδες, όπως η Burger King, αλλά και με τοπικές επιχειρήσεις στη Utah, καθώς και με νέα, σικ εστιατόρια που άνοιξαν. Μάλιστα, μέχρι και μυστικούς δοκιμαστές στέλνουν στους πελάτες τους, για να είναι σίγουροι ότι τα προϊόντα τους σερβίρονται σε άριστη κατάσταση στον καταναλωτή. Και οι δύο όμως ποτέ δεν ξέχασαν τον παππού Νίκο, που ξεκίνησε χωρίς να έχει τίποτε πάνω του εκτός από θέληση για σκληρή δουλειά και έχτισε μια μικρή αυτοκρατορία, που κυριαρχεί στην αμερικανική αγορά. «Ο παππούς μας Νίκολας», τόνισε ο Πέτρος σε μια συνέντευξή του, «μας έλεγε ότι το μόνο που θα έχετε όταν θα φύγετε από αυτό τον κόσμο είναι το όνομά σας. Γι’ αυτό όταν ξαπλώνετε στο μαξιλάρι τη νύχτα, θα πρέπει να νιώθετε σαν να έχετε κάνει το καλύτερο για όλους τους ανθρώπους, όχι μόνο τους γύρω σας».