Τα τελευταία χρόνια η βίγκαν διατροφή έχει γίνει πολύ της μόδας με τις πωλήσεις των σχετικών προϊόντων να αυξάνονται πολύ και με τους φαν του εν λόγω τρόπου ζωής να υποστηρίζουν ότι έχουν στραφεί προς εναλλακτικές διατροφικές λύσεις λόγω της ανησυχίας τους για την υγεία και την κλιματική αλλαγή.

Από τη σόγια στη χοιρινή μπριζόλα

Και όμως, λίγα χρόνια αργότερα, αυτή η τάση δείχνει να υποχωρεί. Η εστίαση μετατοπίστηκε στο κρέας, οι πωλήσεις μεγάλων εταιριών με υποκατάστατα ζωικών συστατικών είδαν τις πωλήσεις τους να υποχωρούν, κι οι καταναλωτές άρχισαν να αγοράζουν περισσότερες ζωικές πρωτεΐνες.

Γιατί, όμως, οι καταναλωτές αποχωρούν από τα προϊόντα φυτικής προέλευσης; Έχουν ανακύψει ερωτήματα σχετικά με πόσο υγιεινά είναι τελικά και πόση επεξεργασία χρειάζεται για να παρασκευαστούν. Παράλληλα, το κόστος τους είναι συνήθως υψηλότερο, ή πιο απλά οι καταναλωτές δεν αγαπούν ή δεν έχουν συνηθίσει τη γεύση τους. Σύμφωνα με διεθνή έρευνα για λογαριασμό εταιρίας βίγκαν προϊόντων που επικαλείται το BBC, το 40% των ερωτηθέντων μειώνει ή απορρίπτει το εναλλακτικό κρέας από τη διατροφή. Σχεδόν οι μισοί (47%) ανέφεραν ως βασική αιτία τη γεύση, το 36% τα τεχνητά πρόσθετα και το 36% την επεξεργασία των προϊόντων. Το βρετανικό δίκτυο επισημαίνει ότι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ του Ηνωμένου Βασιλείου έχουν μειώσει τον αριθμό των προϊόντων αυτών κατά 10,9%.

Το ενδιαφέρον του κοινού στρέφεται προς τις παραδοσιακές πηγές πρωτεϊνών, καθιστώντας τη διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε κρέας και πάλι δημοφιλή. Σύμφωνα με μελέτη του Διεθνούς Συμβουλίου Πληροφόρησης για τα Τρόφιμα (IFIC) το 2024 το 71% των Αμερικανών ενηλίκων δήλωσαν ότι προσπαθούσαν να αυξήσουν την πρόσληψη πρωτεΐνης, σε σύγκριση με το 59% το 2022. Ταυτόχρονα, οι πωλήσεις προϊόντων εμπλουτισμένων με πρωτεΐνη -μπάρες, σκόνες, ροφήματα- αυξήθηκαν κατά 24,2% το περασμένο έτος. Έκθεση του Συνδέσμου Βιομηχανιών Τροφίμων των ΗΠΑ (FMI) και του Ινστιτούτου Κρέατος, αναφέρει ότι οι πωλήσεις κρέατος έφτασαν τα επίπεδα ρεκόρ των 104,6 δισ. δολαρίων το 2024.

Δεν είναι το τέλος των βίγκαν προϊόντων

Όλα αυτά, ωστόσο, δε σημαίνει ότι θα έρθει το τέλος του βιγκανισμού και των εναλλακτικών του κρέατος. Το γεγονός ότι οι βίγκαν και χορτοφαγικές επιλογές απελευθερώνουν σημαντικά λιγότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, αναμένεται να στρέψει και πάλι το καταναλωτικό κοινό στην «πράσινη» διατροφή. Επιπλέον, οι πιθανές μελλοντικές ελλείψεις στα αποθέματα τροφών εξαιτίας του υπερπληθυσμού, ενδέχεται να ωθήσουν τους καταναλωτές και πάλι στις φυτικές εναλλακτικές.